Työstressi ja uniongelmat. Miten pääsee uniongelmista?

Vierailija

Minulla on nuoresta asti ollut taipumus, että jos seuraavana päivänä on jotain jännää, ei tule illalla uni. Lukiossa meillä oli koeviikot, enkä tainnut nukkua kuin muutaman tunnin yössä koko viikolla. Olin aina niin poikki, että harrastukset jäi väliin, ja välttelin kavereidenkin tapaamista, kunnes olin taas saanut nukuttua univelat pois. Nyt aikuisena työstressi tekee unettomia öitä. Toki myös lapsia odottaessani olen valvonut monta yötä raskauden lopussa, kun on ollut niin kova jännitys synnytyksestä ja vauvan terveydentilasta. 

Olen nyt kotona, koska viime yönä valvoin työasioiden takia vielä klo 2.30, ja senkin jälkeen heräilin monta kertaa. Kun kello soi 05.50, oli aivan järkyttävä migreenipäänsärky. Siis sellainen, että pää räjähtää ja oksettaa ja valot sattuu sieluun asti. Nyt olen saanut päänsäryn hiukan kuriin, mutta uniasia huolettaa. Miten saa hyvät yöunet? Olen kokeillut kahta nukahtamislääkettä, ja kumpikaan ei sopinut. Niiden kanssa sai unta, mutta oli aamulla todella väsynyt olo. Olen kokeillut luontaistuotteita, ei auta. Viime vuonna kävin joka ilta juoksulenkillä klo 18, kesto 30-45 min. Työterveyslääkäri sitö ehdotti. Ei mitään vaikutusta, jos oli stressi päällä. Päin vastoin jos oli nukkunut huonosti, juoksu tuntui paineensa rintakehässä ja syke huiteli tosi korkealla. Nyt olen uinut ja juossut vuorotellen noin 4 kertaa viikossa, en tietenkään migreenin kanssa, mutta normaaleina päivinä.

Neuvoja??? Mistä apua?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Vaihda työpaikkaa? Tosi hyvä neuvo, kun töitä on tarjolla ja tyrkyllä kaikkialla, kotoa repivät. Päiväkodissa olin apulaisena joskus nuorena, oli leppoisaa hommaa. Suosittelen heille, jotka ei kaipaa järjetöntä painetta.

Vierailija

No, jos minulta kysytään, on älytöntä hoitaa lääkkeillä vaivaa, jolle on ihan selvä syy - stressi. Aivan luonnollista, että ylikierroksilla oleva mieli ja kroppa eivät rauhoitu nukkumaan. Eli irrottaudu stressistä, opettele stressinhallintaa. Mene meditaatio- tai mindfulness-kurssille, vähennä työmäärää. Mindfulnessista on myös runsaasti kirjallisuutta, joissa on ihan konkreettisia harjoituksia. Käy rauhallisella kävelyllä metsässä, ihmettele luontoa ja hiljaisuutta. Venyttelypainotteinen jooga on myös hyvä. Älä juokse - ylikuormittunut keho vain sekoaa lisää rankasta liikunnasta. Sen aika on myöhemmin. Panosta unihygieniaan! Työasiat on hoidettava töissä, niitä ei tuoda kotiin. Ei sähköpostien tarkisteluja illalla, ei työpuheluita. Muutenkin ruutuajan tarkkailua - älä sekoita aivoja tuijottamalla älypuhelinta tai tablettia juuri ennen nukkumaanmenoa. 

Älä nyt missään nimessä ainakaan perus nukahtamislääkkeisiin enää sorru. Niistä saatu apu on lyhytaikainen, pidemmässä käytössä heikentävät unen laatua. Ja useinhan se käyttö pitkittyy, jos taustalla olevalle syylle ei tehdä mitään. Lääkkeissäkin on turvallisempia vaihtoehtoja, jotka aiheuttavat lievempää riippuvuutta tai eivät aiheuta riippuvuutta ollenkaan (mirtatsapiini, trisykliset lääkkeet, ketiapiini), mutta toki lääkkeiden sopivuus on yksilöllistä. 

Kehosi yrittää kertoa sinulle, että nyt on aika rauhoittaa tahtia. Kuuntele sitä, sillä seuraava askel voi olla työuupumus. 

Vierailija

Niin ja markkinoille on tullut myös uusi antihistamiini nukahtamisvaikeuksiin (Dormix). Sitä nyt voi ainakin aika vaarattomasti kokeilla, jos haluaa. - 4

Läksynsä oppinut

Jos unettomuus menee TODELLA pahaksi eikä mindfulness tai rentouttava jooga riitä, jonkun sopivan lääkkeen löytäminen on kyllä tarpeen!

Itse välttelin avun hakemista liian kauan ja yritin pärjätä joogalla, kamomillateellä ja passiflora-uutteella.. Puolen vuoden unettomuuden seurauksena sairastuin parantumattomaan neurologiseen sairauteen. Niin ja tuo unettomuus oli niin pahaa, että sain nukuttua n. 4-6 tuntia / vko.

Mulle riitti, että käytin nukahtamislääkettä noin viikon ajan. Sain katkaistua nukahtamattomuuden kierteen. Sitten stressinhallintataidot ja muut luonnolliset keinot alkoivat jälleen toimia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos unettomuus menee TODELLA pahaksi eikä mindfulness tai rentouttava jooga riitä, jonkun sopivan lääkkeen löytäminen on kyllä tarpeen!

Itse välttelin avun hakemista liian kauan ja yritin pärjätä joogalla, kamomillateellä ja passiflora-uutteella.. Puolen vuoden unettomuuden seurauksena sairastuin parantumattomaan neurologiseen sairauteen. Niin ja tuo unettomuus oli niin pahaa, että sain nukuttua n. 4-6 tuntia / vko.

Mulle riitti, että käytin nukahtamislääkettä noin viikon ajan. Sain katkaistua nukahtamattomuuden kierteen. Sitten stressinhallintataidot ja muut luonnolliset keinot alkoivat jälleen toimia.

Mikä nukahtamislääke sinulla tehosi? Minulla tosiaan seurauksena oli aamuisin väsynyt ja pökkyräinen olo, lääkäri määräsi yleisimpiä lääkkeitä ja vaihtoi välillä, Imovane oli pahin minusta. Olen tosiaan ollut lääkärissä tämän väsymysasian kanssa monta kertaa. Minulla on migreeni, joka iskee monesti huonosti nukuttujen öiden ja stressin seurauksena. Migreeni on paremmassa jamassa nyt, jos estolääkkeen pystyy ottamaan ajallaan eikä tule monta unetonta yötä putkeen. Lääkäri on ehdottanut mm. juuri päivittäin urheilua jossa tulee hiki 4-5 tuntia ennen nukkumaanmenoa, mieluiten raittiissa ulkoilmassa. Lisäksi on kokeiltu nukahtamiseen lääkettä. Ahdistukseen ei ole kokeiltu, koska en halunnut. Olen kokeillut kamomillaa ja hunajaa, vaihtanut jossain vaiheessa päiväkahvin vihreään teehen (yäk sitä makua), kokeillut heräämistä linnunlauluun ja peittänyt ikkunat täysin pimeiksi. Joogaa en ole kokeillut. Kävin tekemässä rentoutumisharjoituksia kurssilla (kansalaisopisto järjesti). Mistään näistä ei ole ollut mainittavaa apua silloin kun on stressi päällä ja unet kadoksissa.

-ap

Läksynsä oppinut

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos unettomuus menee TODELLA pahaksi eikä mindfulness tai rentouttava jooga riitä, jonkun sopivan lääkkeen löytäminen on kyllä tarpeen!

Itse välttelin avun hakemista liian kauan ja yritin pärjätä joogalla, kamomillateellä ja passiflora-uutteella.. Puolen vuoden unettomuuden seurauksena sairastuin parantumattomaan neurologiseen sairauteen. Niin ja tuo unettomuus oli niin pahaa, että sain nukuttua n. 4-6 tuntia / vko.

Mulle riitti, että käytin nukahtamislääkettä noin viikon ajan. Sain katkaistua nukahtamattomuuden kierteen. Sitten stressinhallintataidot ja muut luonnolliset keinot alkoivat jälleen toimia.

Mikä nukahtamislääke sinulla tehosi? Minulla tosiaan seurauksena oli aamuisin väsynyt ja pökkyräinen olo, lääkäri määräsi yleisimpiä lääkkeitä ja vaihtoi välillä, Imovane oli pahin minusta. Olen tosiaan ollut lääkärissä tämän väsymysasian kanssa monta kertaa. Minulla on migreeni, joka iskee monesti huonosti nukuttujen öiden ja stressin seurauksena. Migreeni on paremmassa jamassa nyt, jos estolääkkeen pystyy ottamaan ajallaan eikä tule monta unetonta yötä putkeen. Lääkäri on ehdottanut mm. juuri päivittäin urheilua jossa tulee hiki 4-5 tuntia ennen nukkumaanmenoa, mieluiten raittiissa ulkoilmassa. Lisäksi on kokeiltu nukahtamiseen lääkettä. Ahdistukseen ei ole kokeiltu, koska en halunnut. Olen kokeillut kamomillaa ja hunajaa, vaihtanut jossain vaiheessa päiväkahvin vihreään teehen (yäk sitä makua), kokeillut heräämistä linnunlauluun ja peittänyt ikkunat täysin pimeiksi. Joogaa en ole kokeillut. Kävin tekemässä rentoutumisharjoituksia kurssilla (kansalaisopisto järjesti). Mistään näistä ei ole ollut mainittavaa apua silloin kun on stressi päällä ja unet kadoksissa.

-ap

Noh, mulla meni elämä niin sekaisin outojen neurologisten oireiden ja stressin vuoksi, että lopulta olin pahasti masentunut. Kun sitten viimein rohkenin hakea apua, sain kokeilla Zopinoxia ja Mirtazapinia (jälkimmäinen toimi minulla paremmin). Lisäksi aloitin miedon mielialalääkkeen ja pääsin psykologille juttelemaan useita kertoja. Olin myös pitkään sairaslomalla (neurologisten oireiden ja keskivaikean masennuksen takia).

Näiden yhdistelmällä unettomuus loppui ja nyt yli vuosi myöhemmin olen lopettanut masennuslääkkeenkin kokonaan. Nyt mulla menee hyvin, ja olen onnellinen neurologisesta sairaudestani huolimatta. Mut "pelasti" lääkkeet, keskusteluapu ja asenteen muutos. En usko, että voisin näin hyvin, jos jokin noista kolmesta olisi jäänyt pois.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Niin ja markkinoille on tullut myös uusi antihistamiini nukahtamisvaikeuksiin (Dormix). Sitä nyt voi ainakin aika vaarattomasti kokeilla, jos haluaa. - 4

Itselläni nukahtaminen ei ole ollut koskaan ongelma, sen sijaan aamuyön heräily on. Ensin 4-5 tuntia unta, jonka jälkeen valvomista 1-2h ja sitten nukuttaisi, mutta pitääkin nousta jo töihin.

Kettari

Kokeile eteerisiä öljyjä,erityisesti laventelia.Muutamia pisaroita tyynylle tai punpulipuikkoon yöpöydälle.Moni saanut avun,ei välttistä kaikille Apua tuo mutta mutta kannattaa hän tuo kokeilla...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kokeile eteerisiä öljyjä,erityisesti laventelia.Muutamia pisaroita tyynylle tai punpulipuikkoon yöpöydälle.Moni saanut avun,ei välttistä kaikille Apua tuo mutta mutta kannattaa hän tuo kokeilla...

Meillä oli laventelia pussissa lakanakaapissa ja ostin ulkomailta laventelivoidetta. Ei se mitään auta, kun aivot työstää työasioita. Välillä tuntuu kuin aivot olisi kone, joka jauhaa ylikierroksilla. Kesälomalla oli ihanaa, täysin stressitöntä. Yleensä lähden talvilomalla ulkomaille ja unohdan kaiken. Siellä saa nukuttua hyvin. Nyt on vielä monta viikkoa lomaan.

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on työelämästä tullut niin stressavaa että järkyttävän moni jaksaa vain lääkkeiden avulla.

Niinpä. Lisäksi ennen tiesi työaikansa pitkälle. Nykyisin ainakin meillä tulee hyppyä iltavuorosta aamuun, kun joku sairastuu ja ei oteta sijaista. Kaikki toivovat niitä aamuvuoroja ja sekin ahdistaa, jos on vähän vapaita viikonloppuja. Kun porukka on ylikuormittunutta työpaineista, tulee mokia. Niitä pitää ihmisen pienessä mielessään tuskailla jälkikäteen ja pelätä etukäteen, mitä tapahtuu.

Läksynsä oppinut

Ap:n uniongelmat kuulostaa sen verran pahoilta, että kivat ja luontaiset keinot ei välttämättä enää riitä avuksi..

Stressaamista tulisi oppia vähentämään, mutta itse en ainakaan osannut ennen kuin sain kunnolla apua (lääkkeistä, psykologilta ja sairaslomalta).

Viime vuosina uni- ja mielialalääkkeitä on demonisoitu TODELLA paljon.. Ymmärrän kritiikin, mutta joissakin tapauksissa lääkkeestä on paljon apua eikö juurikaan haittaa. Kunhan käyttö ei ole pitkäkestoista.

Vierailija

Mitä mielessäsi pyörii, kun valvot? Pystytkö kirjoittamaan ne paperille, niin ei tarvitse murehtia niiden muistamisesta enää?

Kokeile mindfullnessia/meditaatiota. Etsi youtubesta sopiva pätkä. Nämä kannattaa tehdä ohjeistettuna ensi alkuun.  Tee sitkeästi, kerta tai kaksi ei muuta tilannetta -> mielen rauhoittaminen

Rauhoita illat. Kirjoita ylös huolet ja hoidettavat asiat. Älä katso telkkaria tai kännykkää (tai padia) pariin tuntiin ennen nukkumaanmenoa.  -> mielen rauhoittaminen, sinisen valon minimointi

Hikiliikunta vieläkin aikaisemmin päivällä, illalla voi kokeilla rauhallista joogaa, venyttelyä, kävelyä ulkoilmassa tms. ->kehon rauhoittaminen

Pimennä makkari. Viilennä myös se. -> parempi unihygienia

Vähennä kofeiinin saantiasi, ja rajoita sitä, kuinka myöhään viimeisen kupillisen nautit. -> kehon rauhoittaminen

Kokeile kylmää suihkua illalla. -> kehon lämpötilan pudottaminen

reippaasti magnesiumia (ei oksidia) -> rentouttaa

illalla hiilaria -> väsyttää

Mites melatoniini?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat