Kotimaan Energia. Kokemuksia? Onko oikeasti halvempi?

Vierailija

Mulle siis soitteli viime viikolla joku nainen kotimaan energiasta ja lupaili halvempia sähkölaskuja. Sähköstä maksan siis pörssihinnan (tai siis siitä ymmärtääkseni kuun keskiarvon) sekä 3,99e/kk perusmaksua (kun kulutus meillä pysyy alle tuon 5000 kWh/vuosi). Tein sopimuksen sinne vuoden määräajalla mutta nyt olis vielä mahis peruuttaa kun 2 viikkoa oli perumisaikaa. 

Ja entäs hintaturva? Tätä systeemiä en ymmärtänyt. Juuri tulleessa sopimuskirjassa lukee siitä että maksaa siis 3,99 kuussa ja sillä voin "suojautua korkeilta sähkön hinnoilta hintojen noustessa sähkömarkkinoilla". Eli mitähän se oikein tarkoittaa? Onko kannattavaa esim talvisin? Tarkoittako se siis että hinta sidotaan johonkin tiettyyn ja sitten makselen sitä oli se oikea hinta sitten yli tai alle? 

Auttakaahan nyt hömöä ja tietämätöntä.. Onko kellään av:laisella Kotimaan Energian sähköä? Mitä olette olleet mieltä? Me siis asutaan kaukolämmitteisessä (lämmityskulut kuuluu vuokraan) kerrostalo kolmiossa (70neliötä). Meitä on kaksi henkeä taloudessa. Käytännössä sähköä menee siis vain valoihin, pyykin- ja astianpesukoneen käyttöön sekä telkkariin ynnämuihin laitteisiin. Vanhalla firmalla laskut olleet kahden kuun välein noin 80e.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Mulla on Kotimaan energian sähkö. Minusta vähän huijarifirman rajalla, koska tosiaan jos ei tee uusia määräaikaisia sopimuksia, niin hinnat nousevat aika äkkiä ihan järkyttäväksi. Määräaikaiset sopimukset taas rajoittavat vapautta halutessaan vaihtaa sähköyhtiötä.

Tämähän oli ennen Suomen energiayhtiö nimeltään, vasta hiljattain nimi muuttunut Kotimaan energiaksi, ja tuolla vanhalla nimellä googlettamalla löydät netistä kyllä paljon ihmisten kokemuksia.

Huono-onninen huolimaton

Tuskin kyseessä on huijarifirma, mutta minulle kävi näin...  Ostin pienen kakkosasunnon pääkaupunkiseudulta ja ja ajattelin ottaa paikalliselta oman  kotikuntani sähköyhtiötä sinne sopimuksen (kotiseuturakkaudesta, ei taloudellisista syistä).  Googlasin  sähköyhtiöni nimen ja hakusanan sähkösopimus.   Tällä aukesi sivu, jossa oli erilaisia sopimuksia.  Otin niistä minulle sopivan, enkä ajatellut asiaa kummemmin, koska sähkölasku tulee olemaan olemattoman pieni asunnossa, jota käytän muutaman kerran vuodessa, ja siinä ei ole sähkölämmitystä.  Myöhemmin selvisi, että teinkin sopimuksen Kotimaan energian kanssa, vaikka luulin tehneeni sen oman yhtiöni kanssa.   No tässä ei mitään, olin huolimaton. 

Kun menin aikanaan asuntooni, sähköt eivät tulleet päälle.  Helsingin energiayhtiöllä (sähkön siirrosta vastaavalla) ei ollut  tietoa Kotimaan energian sopimuksista. En saanut selvää syytä selville (syitä oli kuulemma useita ja viitattiin siihen, että olin antanut vääriä tietoja internettilauksessani).  Mitään yhteydenottoa minuun ei kuitenkaan tullut, vaikka tein sopimuksen hyvissä ajoin . Useiden soittojen jälkeen sähköt ilmaantuivat parin päivän jälkeen.

Nyt ilmaantui ensimmäinen lasku (alle 30 euroa) ja tämä oli maksumuistutus ja lupasivat velottaa myöhästymisestä aiheutuvat kulut.  Olen sataprosenttisen varma, että mitään laskua ei ole tullut aikaisemmin  (en ole saanut  koskaan 60 vuoden aikana maksumuistutusta). Postikin voi tietysti hukat kirjeitä... Nämä ovat olemattomia murheita, mutta jos jollain muullakin asiat takkuavat, on hyvä tietää ettei ole ainoa.

Vierailija

Suomen Energiayhtiön uusi nimi. Googleta. Jossain haastattelussa uusi TJ taisi väittää, että vanhan yhtiön maine on kauhea taakka, kun uusi yhtiö on parantanut toimintatapansa.

Älä missään tapauksessa tee suullista sopimusta. Ja tarkista todella tarkkaan paperit, jos teet kirjallisen / otat edes tarjouksen vastaan. Ennen ne lähetti tarjouksen, jossa luki pienellä, että jos et kieltäydy tästä kirjallisesti, se katsotaan tarjouksen hyväksymiseksi.

Sitten ensimmäisen laskun sähkö saattoi olla edullista, mutta seuraavissa laskuissa olikin roima korotus.

Eli _tosi_ tarkkana jos niiden kanssa alat millekään, kaikki kirjallisena, lue läpi, tarkista ja vertaa laskuja joka kerta.

Jaana2016

Tämä firma on jo kaksi kertaa, kielloistamme huolimatta, huijannut puhelinmyynnillä äitini, joka on alzheimer-potilas, uuteen sähkösopimukseen. Uskomattoman häikäilemätöntä. 

Alanmies.

Kotimaan Energia tosiaan on vanhan Suomen Energian -todella pahamaineinen ja kerrassaan huijausfirma- raunioihin rakennettu uusi yritys. Nyt ei kuitenkaan pidä sekoittaa vanhaa pahaa uuden toimijan tekemisin, sillä se on sama, kuin sanoisi, että koska entinen R-kioskin yrittäjä oli huijari, niin myös uusi on.

Yrityksen rakenne on uusittu, johtoportaasta alihankkijoihin, kuin myös asiakaspalveluun ja taustamoottorina jyllää nykyään Hafslund, pohjoismaiden suurin sähköyhtiö.

Mitä energiasopimukseesi tulee kysymys on juurikin kulutuksesta. Pörssisähkö on esim itseni kaltaiselle omakotitalon asukille paras vaihtoehto. Hinta markkinoilla tippuu kokoajan ja jos sitoudun 24kk maksamaan jotain sovittua hintaa kiroilen jo 6kk päästä, että minulla on ylihintainen tuote.

Pörssisähkötuotteiden hinta on laskenut viimeisen 2 vuoden aikana merkittävästi enemmän, kuin tasahintaisten ja isoimmat sähköyhtiöt suomessa tarjoavatkin kiivaasti nyt kytkykauppoja, sillä on tiedossa, että hinnat laskevat entisestään.

Mikäli et luota kyseiseen yhtiöön voit etsiä itsellesi pörssisähkö tuotteen myös monelta muulta tarjoajalta Suomessa.

Henkilökohtaisesti minulla ei ole pahaa sanottavaa toistaiseksi Kotimaan Energian toiminnasta, vaan olen todennut sähköhintojen todellisuudessa olevan itselleni erinomaiset. Pois lukien Tammikuu 2016 poikkeuksellisen kylmän jakson, sekä lokakuu 2015 , kun Olkiluodon voimala oli katkolla, mikä nosti kaiken sähkön hintaa suomessa, hintani ovat olleet tasaisesti alle 4,5c/kwh .

Väite, että hinnat nosevat taivaisiin, kun määrä-aika päättyy on täysin valheellinen.

Minkään palveluntarjoajan pörssisähkön hinnalla ei ole mitään sidonnaisuutta määrä-aikaan, vaan hinta on suoraan verrannollinen pörssin hintakehitykseen.

Myös Suomen Energia Virasto on antanut tiedon annon 2015, jossa tiedotetaan, että Pohjoismaissa energian hintaan ei ole syytä odottaa lähivuosina, kuin voimakasta laskua.

Toivottavasti vastauksestani on hyötyä. On valitettavaa lukea ihmisten "neuvoja" jotka perustuvat heidän omiin ennakkoluuloihinsa, ja ymmärtämättömyyteensä asioiden todellisesta tilasta.

- Alanmies

Vierailija

On tähän määräaikaiseen sopimukseen sellainen miina sisäänrakennettu että siihen tulee automaattisesti joku vakuutus pörssisähkön hinnasta, että mikäli sattuu nousemaan paljon, sitä ei tarvitse maksaa täysimääräisesti. Se maksaa kuitenkin 4 €/kk, ja sitä ei voi perua sopimuksen teon yhteydessä, ja ensimmäiset 2 kk ovat ilmaisia, joten se voi tulla yllätyksenä myöhemmin. Perusmaksu on muutenkin kallis, 4 €/kk, ja siitä tulee pörssisähkön vakuutuksen kanssa 8 €/kk, niin se ei hymyilytä, kun muut voivat tarjota 2 € perusmaksun hintaan määräaikaista sopimusta, tosin 24 kk silloin, tämä Kotimaan Energian on 12 kk määräaikainen.

Myyjäukkeli

Ite työskentelen Kotimaan Energian sähkösopimuksien parissa, meillä on selkeä ohjeistus muistisairauksien suhteen. Jos asiakas vaikuttaa yhtään muistisairaalta ( esimerkiksi ei muista henkilötunnusta helposti tai kyselee monta kertaa samaa kysymystä ) niin häneltä kysytään suoraan, että hoidatteko itse omia asioita vielä vai onko teillä edunvalvojaa? Aina kun tilanteesta selviää, että asiakkaalla on muistisairaus tai jostain muusta syystä edunvalvoja niin sopimusta ei lähdetä puhelimitse tekemään. Syy mitä me myyjät ollaan tähän saatu ni on mielestäni myös hyvin selkeä, kun sopimus tehtäisiin muistisairaan henkilön kanssa niin ne päätyy hyvin monesti reklamaatioon ja huonoon palautteeseen. Se taas ei johda yritystä millään tavalla eteenpäin. Ja totta kai jos puhelusta ei mitenkää selviä tämmöinen, niin mistäpä sen tietää. Asiakas keskustelee normaalisti, muistaa osotteet, muistaa sähkösopimukset, muistaa henkilötunnuksen jne. Ei sitä kehtaa kysyä kaikilta ihmisiltä että oletko muistisairas :D 

Suomen Energiayhtiön ajoista ei maa kokemusta ole, mutta koulutuksessa käytiin Kotimaan Energian historia läpi hyvin tarkkaan. Myöskin syyt miksi Suomen Energiayhtiö sai huonon maineen. Näitä jälleenmyyjiä ei enää toiminnassa ole mukana, myöskin suurinosa toimihenkilöistä vaihtui kun Hafslund osti Suomen Energiayhtiön. 

Tuohon NettoDiiliin vielä tartun sen verran, että puhelimitse myytävä nettodiili on 12kk määräaikainen ja asiakkaaseen ollaan yhteyksissä kuukautta ennen kuin sopimus päättyy. Asiakas saa myös kirjeitse jatkotarjouksen ( tarjouksen hinnasta mihin voi päästä kun ottaa taas määräaikaisen sopimuksen sekä tiedon hinnoittelusta jos ei tartu meidän eikä muidenkaan tarjouksiin ). Nettodiilihän jatkuu samoilla hintaehdoilla eli sisäänostohinnalla 12kk jälkeenkin, jos asiakas ei mihinkään muuhun tarjoukseen tartu. Eli erinomainen tuote jos on vähä laiska kilpailuttamaan sähköjään. 

Kiinteähintaisissa tuotteissa asia menee eri tavalla. Eli esimerkiksi jos otat 24kk HyväDiilin hinnalla 4,22 snt/kWh. Saat taas kirjeen kuukautta ennen päättymispäivää missä on uusi jatkotarjous sekä tieto mihin hinta nousee jos ei tartu meidän määräaikaiseen tarjoukseen tai muiden yhtiöiden tarjouksiin. Tällä hetkellä se hinta on 7,03snt/kWh. Tosiaan hinta voi nousta, JOS ei muista tarttua uusiin tarjouksiin. 

Ihan samalla tavalla minä ja käsittääkseni työkaveriniki toimivat tämän myynnin suhteen. En tietysti kiellä sitä, etteikö epäselviä tilanteita tulisi koskaan vastaan. Mutta pointtina se, etten minä ainakaan ketään ole huijannut. Tavallisena ihmisenä pidän itseäni vaikka puhelinmyyjä olenkin :) Työ tämä on siinä missä mikä tahansa muukin. 

Kiitos ja anteeksi, toivottavasti selvensi jotain :) 

Vierailija

kyseessä on entinen suomen energiayhtiö. googleta se, ja tee omat johtopäätöksesi.

jokainen yhteistyökumppani täysin kypsa seyhyn, jättivät mm. laskuja maksamatta, käyttäytyvät alalla täysin holtittomasti, kusettavat asiakkaita (eli kuluttajia), kumppaneita, kuluttajasuojaa, koko alaa, ja viranomaisia.

pysyisin tutuissa ja turvallisissa, isoissa toimijoissa. nämä jatkuvasti ylös pompsahtelevat ovat aina vähän epämääräisiä toimijoita. kannattaako kympin säästö kuukaudessa, jos samalla menettää hermot, ja joutuu maksamaan tuplamaksuja vaikka puolen vuoden ajan?

Vierailija

Myyjäukkeli kirjoitti:
Ite työskentelen Kotimaan Energian sähkösopimuksien parissa, meillä on selkeä ohjeistus muistisairauksien suhteen. Jos asiakas vaikuttaa yhtään muistisairaalta ( esimerkiksi ei muista henkilötunnusta helposti tai kyselee monta kertaa samaa kysymystä ) niin häneltä kysytään suoraan, että hoidatteko itse omia asioita vielä vai onko teillä edunvalvojaa? Aina kun tilanteesta selviää, että asiakkaalla on muistisairaus tai jostain muusta syystä edunvalvoja niin sopimusta ei lähdetä puhelimitse tekemään. Syy mitä me myyjät ollaan tähän saatu ni on mielestäni myös hyvin selkeä, kun sopimus tehtäisiin muistisairaan henkilön kanssa niin ne päätyy hyvin monesti reklamaatioon ja huonoon palautteeseen. Se taas ei johda yritystä millään tavalla eteenpäin. Ja totta kai jos puhelusta ei mitenkää selviä tämmöinen, niin mistäpä sen tietää. Asiakas keskustelee normaalisti, muistaa osotteet, muistaa sähkösopimukset, muistaa henkilötunnuksen jne. Ei sitä kehtaa kysyä kaikilta ihmisiltä että oletko muistisairas :D 

Suomen Energiayhtiön ajoista ei maa kokemusta ole, mutta koulutuksessa käytiin Kotimaan Energian historia läpi hyvin tarkkaan. Myöskin syyt miksi Suomen Energiayhtiö sai huonon maineen. Näitä jälleenmyyjiä ei enää toiminnassa ole mukana, myöskin suurinosa toimihenkilöistä vaihtui kun Hafslund osti Suomen Energiayhtiön. 

Tuohon NettoDiiliin vielä tartun sen verran, että puhelimitse myytävä nettodiili on 12kk määräaikainen ja asiakkaaseen ollaan yhteyksissä kuukautta ennen kuin sopimus päättyy. Asiakas saa myös kirjeitse jatkotarjouksen ( tarjouksen hinnasta mihin voi päästä kun ottaa taas määräaikaisen sopimuksen sekä tiedon hinnoittelusta jos ei tartu meidän eikä muidenkaan tarjouksiin ). Nettodiilihän jatkuu samoilla hintaehdoilla eli sisäänostohinnalla 12kk jälkeenkin, jos asiakas ei mihinkään muuhun tarjoukseen tartu. Eli erinomainen tuote jos on vähä laiska kilpailuttamaan sähköjään. 

Kiinteähintaisissa tuotteissa asia menee eri tavalla. Eli esimerkiksi jos otat 24kk HyväDiilin hinnalla 4,22 snt/kWh. Saat taas kirjeen kuukautta ennen päättymispäivää missä on uusi jatkotarjous sekä tieto mihin hinta nousee jos ei tartu meidän määräaikaiseen tarjoukseen tai muiden yhtiöiden tarjouksiin. Tällä hetkellä se hinta on 7,03snt/kWh. Tosiaan hinta voi nousta, JOS ei muista tarttua uusiin tarjouksiin. 

Ihan samalla tavalla minä ja käsittääkseni työkaveriniki toimivat tämän myynnin suhteen. En tietysti kiellä sitä, etteikö epäselviä tilanteita tulisi koskaan vastaan. Mutta pointtina se, etten minä ainakaan ketään ole huijannut. Tavallisena ihmisenä pidän itseäni vaikka puhelinmyyjä olenkin :) Työ tämä on siinä missä mikä tahansa muukin. 

Kiitos ja anteeksi, toivottavasti selvensi jotain :) 

Vieläkö Håkan G on mukana geimeissä?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat