Alkoholi ja ajaminen

Vierailija

Tulipa siitä yhdestä alkoholi ja suomalaiset -ketjusta mieleen kysellä palstalaisten suhtautumista alkoholiin ja ajamiseen. Oletteko nollatoleranssilinjalla vai sitä mieltä, että sen yhden voi ottaa, kunhan rangaistuskynnys (0,5 promillea) ei ylity?

Itse olen ehdottomalla linjalla. Jos veressä on alle 0,5 promillea alkoholia, rangaistusta rattijuopumuksesta ei tule, mutta alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen saatetaan silti nähdä raskauttavana asiana esim. peräänajotilanteessa. Ennen kaikkea kuitenkin vähäinenkin alkoholimäärä hidastaa havainnointi- ja reaktiokykyä.

Sana on vapaa!

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Voin juoda lasin viiniä ruuan kanssa ja ajaa sen jälkeen. Jos joku tuntee että se vaikuttaa ajokykyyn, jättää juomatta. Minä en tunne.

Vierailija

En siis vartavasten ota juuri ennen ajamaanlähtöä mutta jos vaikka jotkut juhlat niin voin ottaa sen lasin viiniä tai siiderin vaikka tiedän että lähden myöhemmin autolla

Vierailija

Joskus harvoin olen ottanut pienen viivitilkan, jos vaikka ystävillä syömässä ja ajan kotiin vasta monen tunnin päästä. Yleensä jätän senkin ottamatta.

Vierailija

Lainaus:

Voin juoda lasin viiniä ruuan kanssa ja ajaa sen jälkeen. Jos joku tuntee että se vaikuttaa ajokykyyn, jättää juomatta. Minä en tunne.

alkoholivalistuksen mukaan alkoholi saa helposti aikaan sen tunteen, että hyvinhän tämä menee. Kuitenkaan sen fysikaalisia vaikutuksia ei voi kumota kukaan.

Ap

Vierailija

Suomalaisilla, varsinkin miehillä se ottaminen jää harvoin vaan "yhteen viinilasilliseen". Siinähän se ongelma sitten onkin, että ensimmäinen hämärtää arvostelukykyä sen verran, että ei sillä sitten ole niin väliä, vaikka ottaa toisen, ja kolmannen, ja ...

Nollalinjalla minäkin, ja jos jossain tulee otettua se olut- tai viinilasillinen ruokailussa, niin ainakin pari tuntia olen ajamatta.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

alkoholivalistuksen mukaan alkoholi saa helposti aikaan sen tunteen, että hyvinhän tämä menee. Kuitenkaan sen fysikaalisia vaikutuksia ei voi kumota kukaan. Ap

mutta koska se on sallittua, teen niinkuin itse parhaaksi koen. Kukaan ei mun fysikaalisia tuntojani tunne niinkuin minä, ja jos tunnen kykeneväni ajamaan sen yhden jälkeen, ajan ilman tunnonvaivoja. Muutettakoon laki sitten nollatoleranssiin jos fysikaaliset vaikutukset ovat niin selvät.

Vierailija

Lainaus:

Jääkö siihen "tilkka viiniä"?

Suomalaisilla, varsinkin miehillä se ottaminen jää harvoin vaan "yhteen viinilasilliseen". Siinähän se ongelma sitten onkin, että ensimmäinen hämärtää arvostelukykyä sen verran, että ei sillä sitten ole niin väliä, vaikka ottaa toisen, ja kolmannen, ja ... Nollalinjalla minäkin, ja jos jossain tulee otettua se olut- tai viinilasillinen ruokailussa, niin ainakin pari tuntia olen ajamatta.

En mä lasillisesta niin sekoa että alan tilailemaan lisää lasillisia täysin holtittomasti. Jos niin paljon nuppiin kihahtaa niin parasta ollakin nollalinjalla.

Vierailija

Onhan minun pakko ajaa kotiin töistäkin yövuoron jälkeen, vielä viidennen yövuoron jälkeen vaikka olisi kuinka huonosti nukkunut päivisin yövuoron jälkeen...

Univelkaiset ihmiset ratin takana vasta vaaralliset ovatkin kun meinaavat nukahtaa rattiin ja reagoivat todella hitaasti!

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

alkoholivalistuksen mukaan alkoholi saa helposti aikaan sen tunteen, että hyvinhän tämä menee. Kuitenkaan sen fysikaalisia vaikutuksia ei voi kumota kukaan. Ap

mutta koska se on sallittua, teen niinkuin itse parhaaksi koen. Kukaan ei mun fysikaalisia tuntojani tunne niinkuin minä, ja jos tunnen kykeneväni ajamaan sen yhden jälkeen, ajan ilman tunnonvaivoja. Muutettakoon laki sitten nollatoleranssiin jos fysikaaliset vaikutukset ovat niin selvät.

mukaan lakia ollaan muuttamassa niin, että raja olisi 0,2 promillea.

Nyt joku voi korjata, jos oon väärässä, mutta muistelisin, että alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen on kiellettyä, mutta rangaistuskynnys ylittyy vasta sitten, kun alkoholia on veressä se 0,5 promillea tai enemmän?

Ja tosiaan se rankaisukynnystä alempikin alkoholimäärä veressä voidaan katsoa raskauttavaksi tekijäksi.

Ap

Vierailija

itse noudatan sitä vaikka tulisi nollatoleranssikin eli voin hyvin mennä autolla syömään ja juoda lasin viiniä, ja ajaa. Maksan sitten sakot jos tarvii.

Vierailija

Lainaus:

itse noudatan sitä vaikka tulisi nollatoleranssikin eli voin hyvin mennä autolla syömään ja juoda lasin viiniä, ja ajaa. Maksan sitten sakot jos tarvii.

niin, että kolarointitilanteessa vakuutusyhtiö voi kieltäytyä maksamasta kuljettajan omalle autolle ym. tapahtuneita vahinkoja, jos kuljettajan veressä on alkoholia alle tuon sallitun promillemäärän?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat