Jos äitisi tai anoppisi tekee lapsillesi sukkia/lapasia, kuka ostaa langat?

Vierailija

Meillä anoppi on tosi kova kutomaan ja aina kyselee, olisiko mitään käsityötä hänelle että saisi ajan kulumaan. Pyydän sitten aina lapsille jotain villavaatetta, niille on aina käyttöä. Langat minun täytyy kuitenkin aina hankkia itse.

Äitini sen sijaan teki koko suvulle kutomuksia itse ostamistaan langoista ja antoi niitä lahjaksi.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija
Viesti

Lainaus:

Meillä anoppi on tosi kova kutomaan ja aina kyselee, olisiko mitään käsityötä hänelle että saisi ajan kulumaan. Pyydän sitten aina lapsille jotain villavaatetta, niille on aina käyttöä. Langat minun täytyy kuitenkin aina hankkia itse.

Äitini sen sijaan teki koko suvulle kutomuksia itse ostamistaan langoista ja antoi niitä lahjaksi.

Kehtaatko valittaa, että anoppisi pyytää ostamaan langat? Tiedoksi vain, että sen verran työtä noissa neulomuksissa on, että ehdottomasti isompi osa lahjaa se on kuin ne äitisi itse ostamat langat.

Vierailija
Viesti

anoppi kysyy tarvitsemmeko villasukkia. Kun sanon että kiitos kyllä, hän kehottaa hankkimaan langat. Sitten vaan menen kauppaan.

Vierailija
Viesti

Lainaus:

jos taas joku tekee pyytämättä niin hän on ne ostanut.

Etukäteen sopimatta tullut lahja on eri asia kuin se, että "tilaa" anopilta neuleita hänen tarjouksestaan. Periaatteessa hän voisi ehdottaa ap:lle sitäkin, että ap maksaisi myös työstä. Mutta siitä tuo todella antelias ja reilu anoppi ei ilmeisesti viitsi laskuttaa, kun neuloisi muutenkin kaikenlaista.

Olisipa minullakin tuollainen neulehirmu lähellä. Osaisin kyllä itsekin, mutta aikaa ei ole.

Vierailija
Viesti

ja oikeasti, jos kudotut vaatteet tulevat käyttöön haittaako, että maksat langoista. Lahjaksi olettaisin, etten joudu maksamaan langoista. Kyllähän työkin on arvokasta, etenkin jos jälki on hyvää, vaikka se olisikin anoppisi harrastus.

Itse ostaisin langat, jos tarvitsisin jotain. Ainakin tulisi tasan haluamani väriset. En pidemmän päälle ostelisi lankoja, jos kaapit alkaisivat pursuilemaan käyttämättä jäävista villavaatteista. Sanoisin vaan, että nyt ei kiitos ole tarvetta, kerrin taas kun on / lapset ovat kasvaneet.

Vierailija
Viesti

Lainaus:

jos taas joku tekee pyytämättä niin hän on ne ostanut.

... osti yleensä itse langat, mutta toisinaan tilasin tai ostin itse jotain "erikoislankaa", joka ei sen ihmeellisempää ollut kuin vanhanaikaista harmaata villasukkalankaa suoraan tehtaalta.

Vierailija
Viesti

koko suvulle sukat ja tumput lahjaksi itse ostamillaan langoilla. Ei pyydä koskaan niistä mitään. Yritän silloin tälöin viedä nyssäkän lankoja sillä verukkeella, että olivat muka jossain tarjouksessa, että jos niillä vaikka olisi jotain käyttöä. Jos tilaan jotakin, niin silloin ilman muuta vien langat mennessäni.

En kyllä tykkää silti siitä, että tilautetaan itselle töitä. Tilaustyö on mielestäni, että minä pyydän ja kysyn korvauksen suurutta ja päätän sitten "teenkö tilauksen" vai enkö.

Meillä anoppi tykkää tehdä kanavatöitä, joita kehystää kalliila ja on niitä sitten tuomassa meille kulukorvausta vastaan, mutta en todellakaan halua mitään kanavatöitä seinilleni!!!

Vierailija
Viesti

Siis minun. Eilen tosin tilasin anopilta villasukat ja tarjosin rahaa lankoja varten, mutta ei huolinut.

Vierailija
Viesti

Äitisi ei ilmeisesti ole sinulle enää kutomassa ja nyt saat mielestäsi vähän huonompaa "palvelua" anopilta. Moni meistä olisi ihan onnessaan anoppisi viitseliäisyydestä.

Vierailija
Viesti

Se menee joko niin, että tuodaan pyytämättä lahjaksi TAI tarjotaan ja tuodaan sitten tilauksesta TAI saaja itse tilaa ilman tarjousta. Ei kenenkään ole pakko tilata sukkia, vaikka toinen kertoisi, että sellaisia on tarjolla. Sanoo vain, että kiitos ei tällä kertaa.

Vierailija
Viesti

samoin teki anoppi

mutta toki kannattta huomioda, et langat kalliita suhteessa pieniin eläkkeisiin

eli jos ei huoli lankoja, niin vie jotain muuta tähdellistä tuliasita

työ jo itsessään on iso , joten ilman muuta täytyy huomioda !

Vierailija
Viesti

kun tuodaan kotiin "tilaustyö", jota en tiennyt tilanneeni. Annetaan se esim. lapselle ja kerrotaan minkä verran tykötarpeisiin on euroja uponnut. Näin meidän anpoppi.

Kehtaa siinä sitten sanoa, että ei kiitos tarvita ja ottaa lapselta tavara pois.

Vierailija
Viesti

Lainaus:

Väkisin tilautetaan kun tuodaan kotiin "tilaustyö", jota en tiennyt tilanneeni. Annetaan se esim. lapselle ja kerrotaan minkä verran tykötarpeisiin on euroja uponnut. Näin meidän anpoppi.

Kehtaa siinä sitten sanoa, että ei kiitos tarvita ja ottaa lapselta tavara pois.

mutta kehtaisin kyllä olla maksamatta siitä mitään. tuskin se anoppi montaa kertaa tuota sitten tekis.

Vierailija
Viesti

Tottakai ostat langat itse! Muistan vieläkin, vaikka lapseni ovat aikuisia, miten mummi kutoi heille kaiken, itse en silloin tajunnut ostaa lankoja, mutta onneksi tuotteet kestivät niin pitkään, että vielä seuraavakin sukupolvi on niistä saanut iloita. Hyvin tehtyjä on mukavaa antaa eteenpäin ja ne kestävät.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat