Keskustelualueen säännöt

Voi jos tarkoitat ammetta

Hankalaa, jos tarkoitat sänkyä. Meillä taapero meni vauvan sänkyyn kun silmä vältti ja se oli vähän vaarallista. Yhtä aikaa he ovat sen sijaan kylpeneet siitä lähtien kun vauva on ollut 6kk.

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 10:50"]

Hankalaa, jos tarkoitat sänkyä. Meillä taapero meni vauvan sänkyyn kun silmä vältti ja se oli vähän vaarallista. Yhtä aikaa he ovat sen sijaan kylpeneet siitä lähtien kun vauva on ollut 6kk.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Mitä siitä nukkumisesta tulisi.

Kun toinen herää niin herää toinenkin.

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 10:50"]

Kun toinen herää niin herää toinenkin.

[/quote]
0 0

Ammetta siis tarkoitin

Mietin et pitääkö vauvalle olla oma kun taaperokin vielä tykkää kylpeä siinä. Ei ole siis tarkoitus heti yhdessä kylvettää vaan vuorotellen.

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 11:10"]

Mietin et pitääkö vauvalle olla oma kun taaperokin vielä tykkää kylpeä siinä. Ei ole siis tarkoitus heti yhdessä kylvettää vaan vuorotellen.

[/quote]
0 0

No ei mun mielestä!

Meillä ainaki tehtiin niin että aluksi vauvaa kylvetettiin erikseen. Sitten kun kasvoi, niin kävivät jonki aikaa yhdessä räiskyttelemässä vettä :)

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 11:13"]

Meillä ainaki tehtiin niin että aluksi vauvaa kylvetettiin erikseen. Sitten kun kasvoi, niin kävivät jonki aikaa yhdessä räiskyttelemässä vettä :)

[/quote]
0 0

Minulle punkka on sänky ja en ole tiennyt

että joku ammetta kutsuu punkaksi. Missä päin näin?

Minä ostin vauvalle oman hygieniasyistä. Pitäisi puhdistaa amme tosi tarkasti ainakin niin kauan että napa on parantunut.

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 11:20"]

että joku ammetta kutsuu punkaksi. Missä päin näin?

Minä ostin vauvalle oman hygieniasyistä. Pitäisi puhdistaa amme tosi tarkasti ainakin niin kauan että napa on parantunut.

[/quote]
0 0

Pohjois-pohjanmaalla

Amme on punkka :) kiitos vastauksista. Taidan tehdä niin et pesen punkan hyvin ja taapero saa tyytyä suihkuun sen aikaa että vauvan napa paranee. Sitten Kai uskaltaa vuorotellen kylvettää. Ap

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 11:37"]

Amme on punkka :) kiitos vastauksista. Taidan tehdä niin et pesen punkan hyvin ja taapero saa tyytyä suihkuun sen aikaa että vauvan napa paranee. Sitten Kai uskaltaa vuorotellen kylvettää. Ap

[/quote]
0 0

Missään tapauksessa ei yhteistä sänkyä.

Taapero saattaa potkia vauvaa!

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 11:39"]

Taapero saattaa potkia vauvaa!

[/quote]
0 0

Kait se voi, mutta en uskaltais nukuttaa

vauvaa taaperon kanssa. Taapero voi helposti potkia/pyöriä vauvan päälle nukkuessaan

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 11:45"]

vauvaa taaperon kanssa. Taapero voi helposti potkia/pyöriä vauvan päälle nukkuessaan

[/quote]
0 0

Voit myös suihkutella vauvaa sen 1-2vkoa

Kunnes napavarsi on irronnut.

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 12:00"]

[quote]

[/quote]

Kunnes napavarsi on irronnut.

[/quote]
0 0

Enpä arvannut että tulee tällainen väärinkäsitys :D

Ihania nämä Suomen murheet. Ap

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 12:05"]

Ihania nämä Suomen murheet. Ap

[/quote]
0 0

Etelä-Pohjanmaallakin punkka on amme.

Eli amme on vaan amme, siis sellainen mihin aikuiset menee kylpyyn. Punkka on se muovinen missä pikkulapsia kylvetetään. Sänky on sitten vaan sänky, ei vuode, eikä punkka. Mutta toisetkin termit yleensä ymmärretään:) Jos joku aikuinen sanoo menevänsä punkkaan, ei kukaan pohjanmaallakaan luule että hän on menossa lasten muoviseen ammeeseen :)

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 12:31"]

Eli amme on vaan amme, siis sellainen mihin aikuiset menee kylpyyn. Punkka on se muovinen missä pikkulapsia kylvetetään. Sänky on sitten vaan sänky, ei vuode, eikä punkka. Mutta toisetkin termit yleensä ymmärretään:) Jos joku aikuinen sanoo menevänsä punkkaan, ei kukaan pohjanmaallakaan luule että hän on menossa lasten muoviseen ammeeseen :)

[/quote]
0 0

Ei joka paikassa E-Pohjanmaalla

Itse en ikinä lapsuudessani ole kuullut kenenkään kutsuvan ammetta punkaksi. Kaikki puhuivat aina ammeesta. Näin Seinäjoella.

Meillä oli vauvalle ja esikoiselle omat ammeet. Olisi varmaan käynyt kylpeminen eri aikoihinkin, mutta yleensä esikoinen halusi ammeeseen silloin, kun näki vauvaa kuljetettävän. Lapset ovat nyt 2- ja 4-vuotiaita ja edelleen kylpevät samaan aikaan. Kummallakin on oma ammeensa vierekkäin kylppärissä. Monesti me aikuiset käydään samalla saunassa. Meille on siis ehdottomasti kätevämpää, että on kaksi ammetta.

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 17:58"]

[quote]

[/quote]

Itse en ikinä lapsuudessani ole kuullut kenenkään kutsuvan ammetta punkaksi. Kaikki puhuivat aina ammeesta. Näin Seinäjoella.

Meillä oli vauvalle ja esikoiselle omat ammeet. Olisi varmaan käynyt kylpeminen eri aikoihinkin, mutta yleensä esikoinen halusi ammeeseen silloin, kun näki vauvaa kuljetettävän. Lapset ovat nyt 2- ja 4-vuotiaita ja edelleen kylpevät samaan aikaan. Kummallakin on oma ammeensa vierekkäin kylppärissä. Monesti me aikuiset käydään samalla saunassa. Meille on siis ehdottomasti kätevämpää, että on kaksi ammetta.

[/quote]
0 0

Missä lounaismurteissa amme on punkka?

Olen Turun seudulta enkä ole ikinä ennen kuullutkaan, että jossain kutsuttaisiin ammetta punkaksi. Missä siis näin?

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 18:01"]

Olen Turun seudulta enkä ole ikinä ennen kuullutkaan, että jossain kutsuttaisiin ammetta punkaksi. Missä siis näin?

[/quote]
0 0

Satakunnassakin amme

Ainakin Satakunnan puolella. Voi olla lainaa Etelä-Pohjanmaalta eikä ole ulottunut sinne "kauas" etelään asti. Tosin ymmärrän kyllä sänkymerkityksenkin, asuin nuorena Turussa.

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 18:39"]

[quote]

[/quote]

Ainakin Satakunnan puolella. Voi olla lainaa Etelä-Pohjanmaalta eikä ole ulottunut sinne "kauas" etelään asti. Tosin ymmärrän kyllä sänkymerkityksenkin, asuin nuorena Turussa.

[/quote]
0 0

Olen Kuopiosta

ja meillä lasten amme on vanna. Punkka on sänky.

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 19:43"]

ja meillä lasten amme on vanna. Punkka on sänky.

[/quote]
0 0

Juu, Turussa punkka on todellakin sänky!

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 19:45"]

[quote]

[/quote]

[/quote]
0 0

Mä olen Salosta, äidin puolen suku Turusta ja meillä on aina ollut punkka.

Missä lounaismurteissa amme on punkka? Olen Turun seudulta enkä ole ikinä ennen kuullutkaan, että jossain kutsuttaisiin ammetta punkaksi. Missä siis näin?

[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 20:01"]

[quote]

Missä lounaismurteissa amme on punkka? Olen Turun seudulta enkä ole ikinä ennen kuullutkaan, että jossain kutsuttaisiin ammetta punkaksi. Missä siis näin?

[/quote]

[/quote]
0 0
Aihe vapaa