Meillä on pian kaksi lasta, syksyllä pari vuotta täyttävä ja tammikuussa syntyy vauva. En ole ollut töissä esikoisen syntymän jälkeen, enkä ole tässä välissä palaamassa töihin ennen vauvan syntymää.
Meille on nyt jo tullut erimielisyyttä miehen kanssa töihin palaamiseni ajankohdasta. Miehen mielestä minun olisi palattava virkaani vauvan ollessa puolitoistavuotias, itsestäni tuon ikäisen vieminen hoitoon tuntuu mahdottomalta ajatukselta ja tahtoisin jatkaa kotona vuoden pidempään. Ammatiltani olen opettaja ja siksi en mielelläni palaa työhön kesken vuoden. Se ei tunnu reilulta ajatukselta sijaista tai oppilaita ja työnantajaakaan kohtaan.
Miten siis ratkaista tilanne? Meillä on miehen kanssa yhteiset rahat ja kaiketi aika normaali asuntolaina. Mielestäni selviämme, jos vain pidämme vyön tiukalla. Miehen mielestä vieraannun työelämästä ollessani näin pitkään poissa. Hän on itse yksityisellä sektorilla yrityselämässä, eikä käsitä, ettei opettaja, joka voi kuitenkin kotonakin ollessaan pitää yllä ammattitaitoaan näe asiaa samalla tavoin.
Antakaa siis vinkkejä. Miten hoitaa tilanne? En tahtoisi jäädä kotiin vastoin miehen tahtoakaan, silloin arvokas työ kotona alkaisi tuntua vain loisimiselta...