Kaverin lapset on mun mielestä jo aika vanhoja nukutettaviksi. Toinen on 3 ja toinen menee eskariin. Joka ikinen ilta lapset pitää "nukuttaa". Heitä ei jätetä yksin nukahtamaan vaan vaativat läsnäoloa ja silittelyä. kaveri on jo ihan väsynytkin tähän. Öisin lapset tulevat väliin. Edelleen!
Tästä viisastuneena olen ollut aika tarkka omien lasteni kanssa. Taapero nukahtaa omaan sänkyynsä iltarutiinien jälkeen. Iltapala, pesu, kirjan luku ja sänkyyn. Odottaa siellä unta. Joskus huutelee perään ja täytyy käydä laittamassa uudelleen sänkyyn. Toisinaan jää nätisti nukkumaan. Vauva nukahtaa viemällä sänkyyn ja tutti suuhun. pitää käydä laittamassa tutti ehkä pari kertaa, mutta nukahtaa kuitenkin itse. Tissille nukahtaa yöaikaan, ei juuri päivisin. Vauva pelkästään vielä rintaruokinnassa.
Ihmettelen vaan tuota kaveriani miksei ota asiakseen sitä, että opettaisi lapset nukahtamaan "itse". Kun vie ihan hirveästi aikaa illoista nukuttamalla nukuttaa lapsia. Meillä tuo mielestäni käy useimmiten ainakin ihan ok ja voin kertoa, ettei taaperokaan aina ole/ole ollut millään lailla helppo nukutettava vaan olemme askel askeleelta päässeet tähän pisteeseen. Työn tulos siis.