Keskustelualueen säännöt

Arvostukseni opettajia kohtaan on romahtanut kasvatutieteen opinnot aloitettuani! HÖMPPÄÄ!

Voi taivas osaa muuten kasvatus"tiede" olla maailmaasyleilevää diipadaapahömppää, josta akateemisuus on yhtä kaukana kuin valokuitutekniikka koruompelusta. Olen opiskellut kasvatustieteiden perusopinnot täyspäiväisen (vaativan) työni ohella ja käyttänyt näiden 25 opintopisteen saamiseen korkeintaan 25 tuntia aikaa.

Eli opettajan "akateemisen" ammatin saa kyllä semmoisella loruttelulla, ettei ole tosikaan! Kehtaavatkin vielä aina joka yhteydessä mainostaa olevansa yliopiston käyneitä maistereita...

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:30"]

Voi taivas osaa muuten kasvatus"tiede" olla maailmaasyleilevää diipadaapahömppää, josta akateemisuus on yhtä kaukana kuin valokuitutekniikka koruompelusta. Olen opiskellut kasvatustieteiden perusopinnot täyspäiväisen (vaativan) työni ohella ja käyttänyt näiden 25 opintopisteen saamiseen korkeintaan 25 tuntia aikaa.

Eli opettajan "akateemisen" ammatin saa kyllä semmoisella loruttelulla, ettei ole tosikaan! Kehtaavatkin vielä aina joka yhteydessä mainostaa olevansa yliopiston käyneitä maistereita...

[/quote]
0 0
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

No ei kai ne opettajan opinnot siinä vielä ole.

Miksi ihmeessä sinä vaativaa työtä tekevä sorrut itse tuollaiseen hömppään?

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:31"]

Miksi ihmeessä sinä vaativaa työtä tekevä sorrut itse tuollaiseen hömppään?

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Miksi et suorittanut sitä kokonaisuutta?

Ainahan kaikkea voi opiskella huvikseen ymmärtämättä mitään, mutta olisi kannattanut osallistua tentteihin ja katsoa, mitä oikeasti osaa.

Kirjoitit "olen opiskellut" etä "olen suorittanut", siinä on vissi ero.

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:33"]

Ainahan kaikkea voi opiskella huvikseen ymmärtämättä mitään, mutta olisi kannattanut osallistua tentteihin ja katsoa, mitä oikeasti osaa.

Kirjoitit "olen opiskellut" etä "olen suorittanut", siinä on vissi ero.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Akateeminen osuus on

No ei kai ne opettajan opinnot siinä vielä ole. Miksi ihmeessä sinä vaativaa työtä tekevä sorrut itse tuollaiseen hömppään?


Loput on käytännön opetusharjoittelua ja didaktiikkaa. Eli tuo kasvatustiedepaketti on mukamas opettajan pätevyyden akateeminen ydin. Pöh.

Ja luen tätä hömppää edetäkseni urallani: opettajan muodollista pätevyyttä kun tunnutaan arvostettavan aina vain enemmän yliopistomaailmassakin.

AP

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:34"]

[quote]

No ei kai ne opettajan opinnot siinä vielä ole. Miksi ihmeessä sinä vaativaa työtä tekevä sorrut itse tuollaiseen hömppään?

[/quote]


Loput on käytännön opetusharjoittelua ja didaktiikkaa. Eli tuo kasvatustiedepaketti on mukamas opettajan pätevyyden akateeminen ydin. Pöh.

Ja luen tätä hömppää edetäkseni urallani: opettajan muodollista pätevyyttä kun tunnutaan arvostettavan aina vain enemmän yliopistomaailmassakin.

AP

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Kasvatustieteen perusopinnot onkin aika hömppää, varsinkin jos

ne suorittaa jossain kansalaisopistossa tms.
Mutta eihä ne kerro mitään opeopinnoista! Nehän on vain pikkuriikkinen murunen kokonaisuudesta.

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:34"]

ne suorittaa jossain kansalaisopistossa tms.
Mutta eihä ne kerro mitään opeopinnoista! Nehän on vain pikkuriikkinen murunen kokonaisuudesta.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Opettajana toimivan tutkintoon

kuuluu vähän muutakin kuin hieman kasvatustiedettä.

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:35"]

kuuluu vähän muutakin kuin hieman kasvatustiedettä.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Ihme hiustenhalkomista :D

Ainahan kaikkea voi opiskella huvikseen ymmärtämättä mitään, mutta olisi kannattanut osallistua tentteihin ja katsoa, mitä oikeasti osaa.

Kirjoitit "olen opiskellut" etä "olen suorittanut", siinä on vissi ero.


Olen siis suorittanu tuon kokonaisuuden, tentteineen päivineen. Ja kaikista päässyt läpi aivan olemattomalla puppurunoilulla, yleistiedolla, elämänkokemuksella ja puhtaasti päättelemällä.

AP

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:36"]

[quote]

Ainahan kaikkea voi opiskella huvikseen ymmärtämättä mitään, mutta olisi kannattanut osallistua tentteihin ja katsoa, mitä oikeasti osaa.

Kirjoitit "olen opiskellut" etä "olen suorittanut", siinä on vissi ero.

[/quote]


Olen siis suorittanu tuon kokonaisuuden, tentteineen päivineen. Ja kaikista päässyt läpi aivan olemattomalla puppurunoilulla, yleistiedolla, elämänkokemuksella ja puhtaasti päättelemällä.

AP

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

juu, ovat ihan paskoja!!!!

Opettajilta pitäisi ottaa koko palkka pois ja missään tapauksessa heillä ei saa olla yhtään mitään lomaa!!!!!!

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:36"]

Opettajilta pitäisi ottaa koko palkka pois ja missään tapauksessa heillä ei saa olla yhtään mitään lomaa!!!!!!

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Ihan yliopistossa opinnot suoritin

ne suorittaa jossain kansalaisopistossa tms.
Mutta eihä ne kerro mitään opeopinnoista! Nehän on vain pikkuriikkinen murunen kokonaisuudesta.


AP

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:37"]

[quote]

ne suorittaa jossain kansalaisopistossa tms.
Mutta eihä ne kerro mitään opeopinnoista! Nehän on vain pikkuriikkinen murunen kokonaisuudesta.

[/quote]


AP

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Olisitko niin ystävällinen ja kertoisit kansantajuisesti,

mikä on kasvatustieteen konfliktiteoreettinen suuntaus. Jos se kerran oli silkkaa diipadaapaa, niin tämä varmaan jäi mieleen.

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:37"]

mikä on kasvatustieteen konfliktiteoreettinen suuntaus. Jos se kerran oli silkkaa diipadaapaa, niin tämä varmaan jäi mieleen.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Eihän se ihminen välttämättä

sen huonompi ole, vaikka olisi hömppää vähän opiskellutkin. Olihan ne pedagogiset opinnot vähän hömppää, mutta minulla on silti fyysikon koulutus, ja olen ihan pätevä matematiikan, fysiikan, kemian ja atk:n ope. Ja niiden pedagogisten opintojen lisäksi olen opiskellut lähes 200 opintoviikkoa muutakin. Opintopisteistä en osaa sanoa.

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:37"]

sen huonompi ole, vaikka olisi hömppää vähän opiskellutkin. Olihan ne pedagogiset opinnot vähän hömppää, mutta minulla on silti fyysikon koulutus, ja olen ihan pätevä matematiikan, fysiikan, kemian ja atk:n ope. Ja niiden pedagogisten opintojen lisäksi olen opiskellut lähes 200 opintoviikkoa muutakin. Opintopisteistä en osaa sanoa.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Mutta ymmärrätkö lainkaan, että jos olisit oppinut jotain

niin sinusta voisi joskus tulla oikeasti osaava opettaja. Nyt et edes yrittänyt oppia ja sen myötä osata, joten kaikki jäi kovin ulkokohtaiseksi. Ei sinusta tule opettajaa tenttimällä joku kokonaisuus ja moittimalla sitä helpoksi vaan omaksumalla se osaksi omaa työtäsi. Olet vasta polun alussa, kävellyt muutaman askeleen, eikä se tee sinusta edes opettajan aihiota ellet ymmärrä, mihin niitä 25 tunnissa lukemaasi noin 1500 sivua käytät.

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:40"]

niin sinusta voisi joskus tulla oikeasti osaava opettaja. Nyt et edes yrittänyt oppia ja sen myötä osata, joten kaikki jäi kovin ulkokohtaiseksi. Ei sinusta tule opettajaa tenttimällä joku kokonaisuus ja moittimalla sitä helpoksi vaan omaksumalla se osaksi omaa työtäsi. Olet vasta polun alussa, kävellyt muutaman askeleen, eikä se tee sinusta edes opettajan aihiota ellet ymmärrä, mihin niitä 25 tunnissa lukemaasi noin 1500 sivua käytät.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Pedagogiset eli harjoittelu ja reflektointi päälle

Opettajana toimivan tutkintoon kuuluu vähän muutakin kuin hieman kasvatustiedettä.


Mutta tieteellinen osuus on tossa.

AP

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:41"]

[quote]

Opettajana toimivan tutkintoon kuuluu vähän muutakin kuin hieman kasvatustiedettä.

[/quote]


Mutta tieteellinen osuus on tossa.

AP

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Ne opettajan pedagogiset opinnot

Opettajana toimivan tutkintoon kuuluu vähän muutakin kuin hieman kasvatustiedettä.


Mutta tieteellinen osuus on tossa.

AP



on yksi sivuaine opettajan tutkinnossa. Edelleen, opettajan tutkintoon kuuluu paljon muutakin.

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:43"]

[quote]

[quote]

Opettajana toimivan tutkintoon kuuluu vähän muutakin kuin hieman kasvatustiedettä.

[/quote]


Mutta tieteellinen osuus on tossa.

AP

[/quote]



on yksi sivuaine opettajan tutkinnossa. Edelleen, opettajan tutkintoon kuuluu paljon muutakin.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Joo

on se aika eri maailma vaikkapa luonnontieteiden puolelle verrattuna : ) Siellä aika harvoin runoilu riittää.

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:43"]

on se aika eri maailma vaikkapa luonnontieteiden puolelle verrattuna : ) Siellä aika harvoin runoilu riittää.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Arvostuksesi ihmis/ammattiryhmää kohtaan perustuu heidän opintoihinsa?

Good for you then.

Itse olen tavannut loistavia opettajia (arvostan), ja vähemmän loistavia (en arvosta),
loistavia kampaajia (arvostan), ja vähemmän loistavia (en arvosta), loistavia lääkäreitä, vähemmän loistavia jne jne.
Kertaakaan en ole ajatellut, että heidän ammattitaitonsa johtuu opintojen sisällöstä. Se on vain reitti päästä kuhunkin ammattiin. Persoona, kkinnostus, jatkuva kehittyminen ja sitoutuminen työhön, niistä muodostuu ammattitaito. Oma arvostukseni on kiinni näsitä.
Ja mitä opintoihin tulee, yksikään opettaja ei valmistu 25 opintopisteellä opettajaksi. Niinkuin ei muihinkaan akateemisiin ammatteihin. Huoks.

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:44"]

Good for you then.

Itse olen tavannut loistavia opettajia (arvostan), ja vähemmän loistavia (en arvosta),
loistavia kampaajia (arvostan), ja vähemmän loistavia (en arvosta), loistavia lääkäreitä, vähemmän loistavia jne jne.
Kertaakaan en ole ajatellut, että heidän ammattitaitonsa johtuu opintojen sisällöstä. Se on vain reitti päästä kuhunkin ammattiin. Persoona, kkinnostus, jatkuva kehittyminen ja sitoutuminen työhön, niistä muodostuu ammattitaito. Oma arvostukseni on kiinni näsitä.
Ja mitä opintoihin tulee, yksikään opettaja ei valmistu 25 opintopisteellä opettajaksi. Niinkuin ei muihinkaan akateemisiin ammatteihin. Huoks.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

koko "kasvatustiede"

pitäis olla mielummin kasvatusoppi, ei tiede. Ihan käsittämätöntä höpönlöpöä.

- aineenope, joka on lukenut yliopistossa oikeaa tiedettä ja siihen pedagogiset (löpinät) päälle

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:44"]

pitäis olla mielummin kasvatusoppi, ei tiede. Ihan käsittämätöntä höpönlöpöä.

- aineenope, joka on lukenut yliopistossa oikeaa tiedettä ja siihen pedagogiset (löpinät) päälle

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

niin ja lisään vielä,

pitäis olla mielummin kasvatusoppi, ei tiede. Ihan käsittämätöntä höpönlöpöä.

- aineenope, joka on lukenut yliopistossa oikeaa tiedettä ja siihen pedagogiset (löpinät) päälle


että mietä opettajia on monenlaisia, kaikki ei ole luokanopettajia. sama

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:46"]

[quote]

pitäis olla mielummin kasvatusoppi, ei tiede. Ihan käsittämätöntä höpönlöpöä.

- aineenope, joka on lukenut yliopistossa oikeaa tiedettä ja siihen pedagogiset (löpinät) päälle

[/quote]


että mietä opettajia on monenlaisia, kaikki ei ole luokanopettajia. sama

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla

Eli minustakin opettajan pedagogiset opinnot, (jotka suoritin vielä siihen aikaan, kun yliopistolla oli käytössä ov:t) oli aika helpot. Siis verrattuna toisen alan aiemmin suoritettuihin maisteriopintoihin.
Mutta ihan kivaa oli, harjoitteluineen kaikkineen :)
Nyt ei kannata sotkea tätä esim. luokanopettajan tai aineenopettajan opintoihin, nehän ovat muuta kuin tuo tietyllä setillä hankittava opepätevyys.

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:47"]

Eli minustakin opettajan pedagogiset opinnot, (jotka suoritin vielä siihen aikaan, kun yliopistolla oli käytössä ov:t) oli aika helpot. Siis verrattuna toisen alan aiemmin suoritettuihin maisteriopintoihin.
Mutta ihan kivaa oli, harjoitteluineen kaikkineen :)
Nyt ei kannata sotkea tätä esim. luokanopettajan tai aineenopettajan opintoihin, nehän ovat muuta kuin tuo tietyllä setillä hankittava opepätevyys.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Mulla on varmaan pespektiiviä tähän:

Olen sekä FM että KM. FM pääaineena matikka ja sivuaineena fysiikka. Sitten päälle vähän harrastuksena KM. Tutkintojen vaativuudella oli eroa kuin yö ja päivä. Kasvatustiede on oikeasti ihan höpöä gradua myöten. Väitän, että fysiikan perusopinnot työllisti enemmän kuin koko kasvatustieteen 140 opintopistettä graduineen. Luin myös monialaiset, koska haaveilin luokanopen ammatista. Monialaiset oli tosi työläät sen puolesta, että läsnäoloa oli paljon. Sinänsä ne ei vaatinut aivoja vaan takapuolta. Jos vertailua jatketaan, niin monialaisten 60op oli varmaan työläämpi kuin se koko kasvatustieteen paketti.

Opettajan työstä, jos halutaan sitten kirjoittaa, niin se on oikeasti aika vaativaa. Tietysti riippuu persoonasta, kuinka pahana sen kokee. Jotkut stressaa itsensä henkihieveriin, koska eivät ole oikealla alalla, kun samalla joku toinen vetää rennosti ja paremmin työnsä tekemättä mitään ylimääräistä. Olen toiminut opettajana alakoulussa, yläkoulussa ja lukiossa. Palkka nousee aina ja opetusvelvollisuus kasvaa, mutta ei se kyllä ihmekään ole. Luokanopen homma on helppoa, jos ei pelkää ihmisiä ja osaa ohjata lapsilaumaa. Yläkoulu on jo astetta haastavampi ja lukio on kyllä vaativin. Puhutaan usein palkoista, niin minusta ne on ihan oikeassa linjassa siinä suhteessa, että kyllä yläkoulussa pitääkin tienata enemmän ja lukiossa eniten. Kokonaisuudessaan palkkataso nyt ei kummoinen ole.

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:50"]

Olen sekä FM että KM. FM pääaineena matikka ja sivuaineena fysiikka. Sitten päälle vähän harrastuksena KM. Tutkintojen vaativuudella oli eroa kuin yö ja päivä. Kasvatustiede on oikeasti ihan höpöä gradua myöten. Väitän, että fysiikan perusopinnot työllisti enemmän kuin koko kasvatustieteen 140 opintopistettä graduineen. Luin myös monialaiset, koska haaveilin luokanopen ammatista. Monialaiset oli tosi työläät sen puolesta, että läsnäoloa oli paljon. Sinänsä ne ei vaatinut aivoja vaan takapuolta. Jos vertailua jatketaan, niin monialaisten 60op oli varmaan työläämpi kuin se koko kasvatustieteen paketti.

Opettajan työstä, jos halutaan sitten kirjoittaa, niin se on oikeasti aika vaativaa. Tietysti riippuu persoonasta, kuinka pahana sen kokee. Jotkut stressaa itsensä henkihieveriin, koska eivät ole oikealla alalla, kun samalla joku toinen vetää rennosti ja paremmin työnsä tekemättä mitään ylimääräistä. Olen toiminut opettajana alakoulussa, yläkoulussa ja lukiossa. Palkka nousee aina ja opetusvelvollisuus kasvaa, mutta ei se kyllä ihmekään ole. Luokanopen homma on helppoa, jos ei pelkää ihmisiä ja osaa ohjata lapsilaumaa. Yläkoulu on jo astetta haastavampi ja lukio on kyllä vaativin. Puhutaan usein palkoista, niin minusta ne on ihan oikeassa linjassa siinä suhteessa, että kyllä yläkoulussa pitääkin tienata enemmän ja lukiossa eniten. Kokonaisuudessaan palkkataso nyt ei kummoinen ole.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

niin

Voi taivas osaa muuten kasvatus"tiede" olla maailmaasyleilevää diipadaapahömppää, josta akateemisuus on yhtä kaukana kuin valokuitutekniikka koruompelusta. Olen opiskellut kasvatustieteiden perusopinnot täyspäiväisen (vaativan) työni ohella ja käyttänyt näiden 25 opintopisteen saamiseen korkeintaan 25 tuntia aikaa.

Eli opettajan "akateemisen" ammatin saa kyllä semmoisella loruttelulla, ettei ole tosikaan! Kehtaavatkin vielä aina joka yhteydessä mainostaa olevansa yliopiston käyneitä maistereita...




Sulle voisi tehdä hyvää lueskella itsekeseen vähän enempikin :D

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:51"]

[quote]

Voi taivas osaa muuten kasvatus"tiede" olla maailmaasyleilevää diipadaapahömppää, josta akateemisuus on yhtä kaukana kuin valokuitutekniikka koruompelusta. Olen opiskellut kasvatustieteiden perusopinnot täyspäiväisen (vaativan) työni ohella ja käyttänyt näiden 25 opintopisteen saamiseen korkeintaan 25 tuntia aikaa.

Eli opettajan "akateemisen" ammatin saa kyllä semmoisella loruttelulla, ettei ole tosikaan! Kehtaavatkin vielä aina joka yhteydessä mainostaa olevansa yliopiston käyneitä maistereita...

[/quote]




Sulle voisi tehdä hyvää lueskella itsekeseen vähän enempikin :D

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Voi ap...

Noin minäkin ajattelin vielä oltuani kokonaisen yhden vuoden luokanopettajakoulutuksessa.

Nyt, opettajan pedagogiset opinnot ja opetettavien aineiden didaktiset opinnot suoritettuani olenkin jo aika eri mieltä kanssasi. Olin kyllä tosi pettynyt kasvatustieteen perusopintoihin, sinänsä olen niistä kanssasi samaa mieltä. Onneksi opettajien ammattitaito ei ole niiden varassa.

Toivottavasti et kuitenkaan kuvittele, että opettajien ammattitaito tosiaan perustuu noille suorittamillesi perusopinnoille. Se on vähän sama kuin luulisi lääkärin ammattitaidon perustuvan fuksivuoden kursseille jne. Ymmärrät varmaan.

Minäkin olin opiskellut muuta ennen kasvatustieteiden pariin päätymistäni ja myönnän, että vastaan on tullut aika paljon vaativampia juttuja. Opetusharjottelujen jälkeen (7 + 5 viikkoa ja 120 näytetuntia äärimmäisen tiiviissä ja ammattitaitoisessa ohjauksessa) tunnen kyllä käyneeni läpi sellaisen prässin, etten ihan hevillä anna osaamistani kyseenalaistaa. Vasta sitten, kun se teoriatieto yhdistyy käytäntöön ja olet muodostanut omat henkilökohtaiset käyttöteoriasi, voit punnita saamaasi oppia.

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 21:55"]

Noin minäkin ajattelin vielä oltuani kokonaisen yhden vuoden luokanopettajakoulutuksessa.

Nyt, opettajan pedagogiset opinnot ja opetettavien aineiden didaktiset opinnot suoritettuani olenkin jo aika eri mieltä kanssasi. Olin kyllä tosi pettynyt kasvatustieteen perusopintoihin, sinänsä olen niistä kanssasi samaa mieltä. Onneksi opettajien ammattitaito ei ole niiden varassa.

Toivottavasti et kuitenkaan kuvittele, että opettajien ammattitaito tosiaan perustuu noille suorittamillesi perusopinnoille. Se on vähän sama kuin luulisi lääkärin ammattitaidon perustuvan fuksivuoden kursseille jne. Ymmärrät varmaan.

Minäkin olin opiskellut muuta ennen kasvatustieteiden pariin päätymistäni ja myönnän, että vastaan on tullut aika paljon vaativampia juttuja. Opetusharjottelujen jälkeen (7 + 5 viikkoa ja 120 näytetuntia äärimmäisen tiiviissä ja ammattitaitoisessa ohjauksessa) tunnen kyllä käyneeni läpi sellaisen prässin, etten ihan hevillä anna osaamistani kyseenalaistaa. Vasta sitten, kun se teoriatieto yhdistyy käytäntöön ja olet muodostanut omat henkilökohtaiset käyttöteoriasi, voit punnita saamaasi oppia.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

hehehe

rakas ap, sä olet lukenut "apron". Sillä nimellä tota "kokonaisuutta" ennen kutsuttiin. Pedagogiset on 60op josta olet nyt tehnyt 25op. On mullakin fysiikan apro enkä pidä itseäni fyysikkona...hehehe koko tutkinto on satoja opintopisteitä.

Ja opettajaksi kasvetaan vasta käytännössä, jotkut eivät koskaan.

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 22:01"]

rakas ap, sä olet lukenut "apron". Sillä nimellä tota "kokonaisuutta" ennen kutsuttiin. Pedagogiset on 60op josta olet nyt tehnyt 25op. On mullakin fysiikan apro enkä pidä itseäni fyysikkona...hehehe koko tutkinto on satoja opintopisteitä.

Ja opettajaksi kasvetaan vasta käytännössä, jotkut eivät koskaan.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Veikkaan, että arvostus nousee

sitten, jos joskus pääset päätoimisesti opetustyötä tekemään. Korostan, kokopäiväisesti, päätoimisesti. Luultavasti silloin saat käyttää kaiken mahdollisen kapasiteettisi mitä erilaisempiin asioihin, mitä opettajan työnkuvaan voikaan kuulua. Itse en pedagogisia opintoja pidä minään autuaaksi tekevänä, toki niistä jotain hyötyä on ollut. Mutta kaikille opettajia kadehtiville sanoisin, tervetuloa kokeilemaan, katsotaan miten suu sitten pannaan!

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 22:01"]

sitten, jos joskus pääset päätoimisesti opetustyötä tekemään. Korostan, kokopäiväisesti, päätoimisesti. Luultavasti silloin saat käyttää kaiken mahdollisen kapasiteettisi mitä erilaisempiin asioihin, mitä opettajan työnkuvaan voikaan kuulua. Itse en pedagogisia opintoja pidä minään autuaaksi tekevänä, toki niistä jotain hyötyä on ollut. Mutta kaikille opettajia kadehtiville sanoisin, tervetuloa kokeilemaan, katsotaan miten suu sitten pannaan!

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Aloituksessani on nyt kyse akateemisuudesta ja tieteellisyydestä

Noin minäkin ajattelin vielä oltuani kokonaisen yhden vuoden luokanopettajakoulutuksessa.

Nyt, opettajan pedagogiset opinnot ja opetettavien aineiden didaktiset opinnot suoritettuani olenkin jo aika eri mieltä kanssasi. Olin kyllä tosi pettynyt kasvatustieteen perusopintoihin, sinänsä olen niistä kanssasi samaa mieltä. Onneksi opettajien ammattitaito ei ole niiden varassa.

Toivottavasti et kuitenkaan kuvittele, että opettajien ammattitaito tosiaan perustuu noille suorittamillesi perusopinnoille. Se on vähän sama kuin luulisi lääkärin ammattitaidon perustuvan fuksivuoden kursseille jne. Ymmärrät varmaan.

Minäkin olin opiskellut muuta ennen kasvatustieteiden pariin päätymistäni ja myönnän, että vastaan on tullut aika paljon vaativampia juttuja. Opetusharjottelujen jälkeen (7 + 5 viikkoa ja 120 näytetuntia äärimmäisen tiiviissä ja ammattitaitoisessa ohjauksessa) tunnen kyllä käyneeni läpi sellaisen prässin, etten ihan hevillä anna osaamistani kyseenalaistaa. Vasta sitten, kun se teoriatieto yhdistyy käytäntöön ja olet muodostanut omat henkilökohtaiset käyttöteoriasi, voit punnita saamaasi oppia.


Olen itseasiassa toiminut opettajana jo vuosia, joten tiedän että varsinainen opetustyö on vaativaa. Minulla on siis tuhansia kertoja enemmän käytännön kokemusta kuin mitä opetusharjoitteluun kuuluu. Ja opettajaksi olen kasvanut ihan käytännön kautta, olen opiskelijoiden keskuudessa pidetty ja oppimistuloksetkaan eivät kalpene pätevien opettajien opiskelijoihin verrattuna. Eli väittäisin olevani hyvä opettaja - jopa ilman pedagogisia opintoja tai ehkäpä juuri niiden puuttumisen ansiosta?

KasvatusTIEDE nyt vaan on mielestäni melkoista pelleilyä.

AP

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 22:03"]

[quote]

Noin minäkin ajattelin vielä oltuani kokonaisen yhden vuoden luokanopettajakoulutuksessa.

Nyt, opettajan pedagogiset opinnot ja opetettavien aineiden didaktiset opinnot suoritettuani olenkin jo aika eri mieltä kanssasi. Olin kyllä tosi pettynyt kasvatustieteen perusopintoihin, sinänsä olen niistä kanssasi samaa mieltä. Onneksi opettajien ammattitaito ei ole niiden varassa.

Toivottavasti et kuitenkaan kuvittele, että opettajien ammattitaito tosiaan perustuu noille suorittamillesi perusopinnoille. Se on vähän sama kuin luulisi lääkärin ammattitaidon perustuvan fuksivuoden kursseille jne. Ymmärrät varmaan.

Minäkin olin opiskellut muuta ennen kasvatustieteiden pariin päätymistäni ja myönnän, että vastaan on tullut aika paljon vaativampia juttuja. Opetusharjottelujen jälkeen (7 + 5 viikkoa ja 120 näytetuntia äärimmäisen tiiviissä ja ammattitaitoisessa ohjauksessa) tunnen kyllä käyneeni läpi sellaisen prässin, etten ihan hevillä anna osaamistani kyseenalaistaa. Vasta sitten, kun se teoriatieto yhdistyy käytäntöön ja olet muodostanut omat henkilökohtaiset käyttöteoriasi, voit punnita saamaasi oppia.

[/quote]


Olen itseasiassa toiminut opettajana jo vuosia, joten tiedän että varsinainen opetustyö on vaativaa. Minulla on siis tuhansia kertoja enemmän käytännön kokemusta kuin mitä opetusharjoitteluun kuuluu. Ja opettajaksi olen kasvanut ihan käytännön kautta, olen opiskelijoiden keskuudessa pidetty ja oppimistuloksetkaan eivät kalpene pätevien opettajien opiskelijoihin verrattuna. Eli väittäisin olevani hyvä opettaja - jopa ilman pedagogisia opintoja tai ehkäpä juuri niiden puuttumisen ansiosta?

KasvatusTIEDE nyt vaan on mielestäni melkoista pelleilyä.

AP

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0
Aihe vapaa
Keskustelualueen säännöt
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä