Lapsien vastuu itsetuhoisesta isästä

Vierailija

Muutama viikko sitten osa lapsista alkoi vaatia saada olla kokoajan isänsä luona. Ihmettelin heidän muuttunutta käytöstään, kunnes selvisi, että isällä menee huonosti ja alkoakin mukana kuvioissa.

Ilmeisesti ihan aiheesta lapset pelkäävät jättää häntä yksin.

Viime viikolla tilanne kärjistyi itsemurhauhkailuihin, jolloin hänet saatiin vihdoin ohjattua hoitoon. Lapset olivat silminnähden helpottuneita palattuaan minun luo. Nyt kuitenkin isä ilmoittelee parin päivän välein kohta pääsevänsä pois sairaalasta, aiheuttaen lapsille stressiä ja kiukun ja itkunpurkauksia, kun he suunnittelevat taas menevänsä heti isän luo.

Muistan lukeneeni joskus jostain, että alkoholistit jotenkin manipuloivat lapset huolehtimaan heistä.

Miten he sen tekevät ja miten sen saa purettua?

Sivut

Kommentit (64)

Vierailija

Tuollainen isä ei ole lapsille nyt hyväksi, enkä minä edes päästäisi lapsia tuonne. Kerro lapsillesi, että isä on sairas ja hänen pitää saada itsensä kuntoon, mutta lapset eivät siinä nyt voi auttaa. Ja ota yhteys lastensuojeluun, osaavat neuvoa ja auttaa siinä, etteivät lapset joudu näkemään, kuulemaan ja miettimään sellaista, mikä ei heille ole hyväksi.

Vierailija

Sovitte tapaamiset sun kautta. Lapsille eri kännykät prepaidilla kun menevät isälleen eikä sitä pidetä auki kuin vain siellä ollessa. Ei pääse isä manipuloimaan siinä välissä.

Vierailija

Minkä ikäiset lapset? Voisitko hakea apua vaikka alkoholistien omaisille tarkoitetuista ryhmistä tai lastenvalvojalta?

Itse en päästäisi lapsia isälleen, jos tilanne olisi noin paha. Yrittäisin selittää lapsille parhaani mukaan, että he eivät ole vastuussa isästä, että isällä on sairaus, joka ei parane auttamalla, vaan isän täytyy itse se sairaus haluta voittaa. Ja ehkä sanoisin myös, että isän täytyy ymmärtää että hän ei voi olla teidän kanssa niin kauan kuin ei yritä parantua. Että se on väärin että isä aiheuttaa teille huolta. Ja yrittäisin kertoa, että on paljon lapsia ja aikuisiakin, jotka ovat samanlaisessa tilanteessa, ja kaikilla on kova huoli siitä rakkaasta ihmisestä. Mutta lasten täytyy keskittyä omaan elämään, kouluun jne., ja isän täytyy hoitaa oma elämänsä kuntoon ensin.

skoisin että tuollainen suhde ei ole mikään ohi menevä juttu, vaan se vaikuttaa lapsiin niin kauan kuin isä elossa, sen jälkeenkin helposti. Jos eivät fyysisesti voi olla isän lähellä vaikka tietävät että isällä ei ole muuta apua, niin kantavat sitten huolta. En tarkoita että lasten pitäisi saada siellä isällään olla, jos isä ei heistä pysty huolehtimaan, mutta joskus vasta aikuisina ehkä havahtuvat ja katkaisevat välit kokonaan, kun eivät enää jaksa ja mikään ei muutu. Onhan näitä, mutta tosi surullista aina kun lapset jo pieninä joutuu tuollaiseen tilanteeseen. Toivottavasti lastesi isä löytäisi nyt kunnolla apua.

Vierailija

Olen ollut yhteydessä lastensuojeluun ja sieltä kielsivät päästämästä lapsia isänsä luo tässä tilanteessa, mutta lasten hätä on hirvittävä ja he menevät sinne väkisin ja salaa, vaikka ollaan tilanteesta puhuttu heidän kanssaan ja kaikki järkisyyt olen kertonut.

Lastensuojelusta sanottiin, että jos minä en pysty pitämään lapsia pois sieltä, ne huostaanotetaan ja sijoitetaan johonkin, mistä eivät pääse isän luo.

Se tuntuu ihan hirveältä vaihtoehdolta.

Toivoisin neuvoja, miten saada purettua isän manipulointi.

Vierailija

Mietin miltä minusta itsestäni tuntuisi, jos kumppani veisi lasteni huoltajuuden. Onneksi ei ole eroa tulossa, mutta olen saanut seurata mitä naiset ovat tehneet ystävilleni. Isät usein muserretaan erossa. Ei ihme, että Suomessa on niin paljon onnettomia miehiä. Ymmärrän nykyään paljon paremmin alkoholisoituneita ja masentuneita ihmisiä. Naiset eivät ollenkaan näe omaa osaansa siinä, miten miehen elämä on pilattu. Sinua en tarkoita ap, vaan puhun ihan yleisellä tasolla.

Vierailija

Ei lapsia oteta huostaan kuin vasta painavista syistä. Jos lapset menevät väkisin (minkä ikäisiä edes ovat?) sinne isän luo, voit pyytää lastensuojelusta jonkun mukaan, että saat haettua lapset pois. Myös se, että ulkopuolinen tulee sanomaan miehellesi, että lasten paikka ei tällä hetkellä ole siellä, voi hyvässä lykyssä auttaa tilannetta.

Vierailija

Lapset ovat 10 ja 13v.

Viime viikolla hain lapsia sieltä pois poliisin kanssa, kun oli se itsemurhauhkailu-tilanne. Lastensuojelusta neuvoivat tekemään niin. Lopulta humalainen isä sai uskoteltua poliiseille, että 10 vuotiaan on ihan okei jäädä hänen luokseen. Soitin lastensuojeluun, joka totesi poliisien tehneen arvion, joten he eivät enää voi tilanteelle mitään. Seuraavana päivänä isä onneksi saatiin ystäviensä toimesta htoimitettua hoitoon ja poika tuli kotiin.

Käytännössä lasten saaminen sieltä pois on siis sattuman kauppaa.

Tärkeintä mun mielestä olisi päästä jotenkin ymmärrykseen miten lapsia voisi auttaa tajuamaan tilanne.

ap

Vierailija

Terveydenhuollon neuvonnasta käskivät soittaa itsemurhaa uhkailevalle nimenomaan poliisit, koska ambulanssi ei ota humalaista ja vastahakoista kyytiin.

Lapset olivat sillä hetkellä isän luona, joten oli pakko soittaa lastensuojeluunkin.

Vierailija

vahingoittaa lasten kehitystä. Vanhempien pitäisi huolehtia lapsista eikä toisinpäin.

Mikä sen kirjan nimi oli, jossa kerrotaan miten alkoholisti sitoo lapset itseensä?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat