Keskustelualueen säännöt

Munkkien paisto

Mikä rasva soveltuu parhaiten munkkien paistamiseen? Entä mikä on edullisinta? Monessa reseptissä lukee 1l öljyä, mutta mikä öljy olisi laadultaan parhainta tähän? Entä jos ostaa esim kookosrasvaa, jossa ainakin meidän perheessä on muinoin munkit paistettu; kuinka monta pakettia menee siihen paistamiseen?

Nimim. Ei ikinä koskaan itse munkkeja leiponut

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 13:59"]

Mikä rasva soveltuu parhaiten munkkien paistamiseen? Entä mikä on edullisinta? Monessa reseptissä lukee 1l öljyä, mutta mikä öljy olisi laadultaan parhainta tähän? Entä jos ostaa esim kookosrasvaa, jossa ainakin meidän perheessä on muinoin munkit paistettu; kuinka monta pakettia menee siihen paistamiseen?

Nimim. Ei ikinä koskaan itse munkkeja leiponut

[/quote]
0 0
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Parasta on ihan munkinpaistorasva!

Siis sillä nimellä löytyy margariinihyllystä. Paketti riittää varmasti. Maksaa parin euron kieppeillä..

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 14:06"]

Siis sillä nimellä löytyy margariinihyllystä. Paketti riittää varmasti. Maksaa parin euron kieppeillä..

[/quote]
0 0

rypsiöljyä

En tiedä mikä on parasta, itse olen käyttänyt kotimaista rypsiöljyä ja ihan hyviä on tullut. Tuskin on edullisinta. Itse olen ostanut neljä litraa 1l:n munkkitaikinaan, mutta siitä jää yli. Kaksi ei riitä, mutta reilusti jäi. Näin isossa määrässä vaihdan välillä koko rasvan, niin ei tule niin tummia loppuerästä.

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 14:06"]

En tiedä mikä on parasta, itse olen käyttänyt kotimaista rypsiöljyä ja ihan hyviä on tullut. Tuskin on edullisinta. Itse olen ostanut neljä litraa 1l:n munkkitaikinaan, mutta siitä jää yli. Kaksi ei riitä, mutta reilusti jäi. Näin isossa määrässä vaihdan välillä koko rasvan, niin ei tule niin tummia loppuerästä.

[/quote]
0 0

Kovasti kiitoksia kakkoselle! :)

t. ap

toinen kysymys: onko paksupohjainen-/valurautakattila must, vai käykö ihan taviskattila?

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 14:07"]

t. ap

toinen kysymys: onko paksupohjainen-/valurautakattila must, vai käykö ihan taviskattila?

[/quote]
0 0

mulla sattui olemaan

kookosrasvaa joulusta jäänytta kaapissa niin paistan sillä, pienessä kattilassa niin ei paljon tarvi.

Rasva on juuri lämpenemässä, joten en voi vielä sanoa tuliko hyviä.

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 14:13"]

kookosrasvaa joulusta jäänytta kaapissa niin paistan sillä, pienessä kattilassa niin ei paljon tarvi.

Rasva on juuri lämpenemässä, joten en voi vielä sanoa tuliko hyviä.

[/quote]
0 0

Minä paistan aina kookosrasvassa

korkealaitaisessa paistinpannussa.

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 14:13"]

korkealaitaisessa paistinpannussa.

[/quote]
0 0

Meinaatko että tummuus

riippuu siitä että rasva on jo vanhaa vai? :DDDDD

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 14:16"]

riippuu siitä että rasva on jo vanhaa vai? :DDDDD

[/quote]
0 0

OMG!!! =)))

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 14:26"]

[quote]

[/quote]

[/quote]
0 0

Makueroja?

Onko kookosrasva- ja rypsiöljymunkeilla selväkin makuero? Itse en ole kokeillut kookosrasvaa.

Mulla munkkien tummuuteen vaikuttaa eniten rasvan lämpötila. Liian kuumalla rasvalla munkit palaa hetkessä tummiksi. Mä laitan öljyn aika pieneen kattilaan ja litran öljyllä paistelee vaikka miten paljon munkkeja.

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 14:41"]

Onko kookosrasva- ja rypsiöljymunkeilla selväkin makuero? Itse en ole kokeillut kookosrasvaa.

Mulla munkkien tummuuteen vaikuttaa eniten rasvan lämpötila. Liian kuumalla rasvalla munkit palaa hetkessä tummiksi. Mä laitan öljyn aika pieneen kattilaan ja litran öljyllä paistelee vaikka miten paljon munkkeja.

[/quote]
0 0

Munkinpaistoöljyn voi käyttää useampaankin kertaan!

Eli paiston loputtua jäähdytät ja valutat vaikka siivilän läpi takaisin pulloon ja jääkaappiin! Ainakin kolmet neljät munkit paistaa samalla öljyllä esim. puolen vuoden sisään.

Tummmeneminen johtuu vain liian korkeasta öljyn lämpötilasta, jolloin kuori tummuu mutta munkki jää sisältä raa'aksi. Oikea lämpötila täytyy omalla liedellä kokeilla, omallani paistan 9-asteikolla 7-8.

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 14:41"]

[quote]

[/quote]

Eli paiston loputtua jäähdytät ja valutat vaikka siivilän läpi takaisin pulloon ja jääkaappiin! Ainakin kolmet neljät munkit paistaa samalla öljyllä esim. puolen vuoden sisään.

Tummmeneminen johtuu vain liian korkeasta öljyn lämpötilasta, jolloin kuori tummuu mutta munkki jää sisältä raa'aksi. Oikea lämpötila täytyy omalla liedellä kokeilla, omallani paistan 9-asteikolla 7-8.

[/quote]
0 1

Mikä neiti näpsä siellä

opettaa isäänsä nussimaan?

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 15:22"]

opettaa isäänsä nussimaan?

[/quote]
0 0

Et ole tosissasi??

Näin isossa määrässä vaihdan välillä koko rasvan, niin ei tule niin tummia loppuerästä.

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 15:25"]

[quote]

Näin isossa määrässä vaihdan välillä koko rasvan, niin ei tule niin tummia loppuerästä.

[/quote]

[/quote]
0 0

töissä

paistoin noi 700 munkkia per päivä, öljy vaihdetiin joka toinen viikko, suodatettin väli viikolla kerran...

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 15:29"]

[quote]

[/quote]

paistoin noi 700 munkkia per päivä, öljy vaihdetiin joka toinen viikko, suodatettin väli viikolla kerran...

[/quote]
0 0

Voi ei tumma paistotulos johtuu siitä

että rasva kuumnee liikaa.

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 15:36"]

että rasva kuumnee liikaa.

[quote]

[quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
0 0

Uppopaistoon käy

munkkirasva
kookosrasva
rypsiöljy
syväpaistoöljy

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 15:38"]

munkkirasva
kookosrasva
rypsiöljy
syväpaistoöljy

[/quote]
0 0

Näin juuri

mutta amatöörit ei ymmärrä. Luulevat että yksi paistoerä kotikeittiössä saa öljyn huonoksi.

Tuo liian tummaksi paistuminen sai kyllä repeämään tämänkin leipurin.

[quote author="Vierailija" time="30.04.2012 klo 15:39"]

[quote]

[quote]

[/quote]

[/quote]

mutta amatöörit ei ymmärrä. Luulevat että yksi paistoerä kotikeittiössä saa öljyn huonoksi.

Tuo liian tummaksi paistuminen sai kyllä repeämään tämänkin leipurin.

[/quote]
0 0
Aihe vapaa
Keskustelualueen säännöt
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä