Miksi koulussa teetetään kuperkeikkoja?

Vierailija

Joskus aikoinaan kun minä kävin koulua, niitä teetettiin myös ja voin nyt paljastaa etten ikinä oppinut tekemään sitä! muutenkin olin kauhean huono tuollaisessa telinevoimistelussa ja notkeutta vaativissa jutuissa, pelkäsin niitä niin kamalasti että joskus jopa lintsasin sen takia. En halunnut sitä häpeää siitä etten minä osaa tehdä mitään tuollaista ja jos yritin olin aivan helvetin kömpelö....



Kuperkeikan teko tuntui minusta pahalta siksi, koska aina kun menin siihen asentoon että se olisi pitänyt vääntää niin mua pelotti et katkasen niskani ja halvaannun!



Miksi tälläistä apinointia pitää ylipäätään opettaa koulussa?? mitä he tekevät tälläisellä taidolla?? Musta ei ainakaan ole omalle lapselle opettamaan sitten kun se aika tulis, toivompahan vaan et tää tämmönen apinointi on tajuttu sit lopettaa kouluissa siihen mennessä mut pelkäämpä vaan että sitä tulee lisää joten jo pelottaa tunne siitä kuinka lapseni joutuisi ehkä häpeämään itseään!



- Maria

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija
Viesti

Minä inhosin koripalloa ja olin aina huono siinä, enkä tehnyt sillä taidolla yhtään mitään.

Vierailija
Viesti

Lapsella on erilaisia herkkyyskausia liikunnallisesti, ja niitä kannattaa käyttää hyväksi. Jos ei opi, ei se mikään häpeä ole. Tuohon häpeän tunteeseen aikuiset voivat vaikuttaa kertomalla tosiasioita.

Vierailija
Viesti

parantaa suorituksia kaikissa lajeissa.



Kuperkeikan oppii parhaiten 1-2-vuotiaana, joten kandee opettaa se lapselle heti kun vaan lapsi osaa kävellä.

Vierailija
Viesti

Kuperkeikka ei ole niin vaikea temppu, etteikö jokainen sitä oppis, samoin kärrynpyörä. Jopa minä, ikäni läski ollut, osaan ne, enää en vaan viitti :D



Muuten koululiikunta on saatanasta ja vihaan sitä kilpailua ja pakkoa. Että annetaan niiden kakaroiden tehdä edes niitä kuperkeikkoja ja välillä pitää hauskaakin!

Vierailija
Viesti

ylipäänsä yhtään mitään...



Koululiikunnan yhtenä tarkoituksenahan on tutustuttaa lapsia erilaisiin liikuntamuotoihin, joista voimistelu on yksi - se on muuten eri muodoissaan yksi Suomessa eniten harrastettu laji.



Telinevoimistelu on erityisen hyvä pohjalaji kaikkiin mahdollisiin urheilulajeihin ja erityisesti motorisesti kömpelöille lapsille voisi suositella "temppukoulua" erityisen lämpimästi.



Että ehkä siksikin kuperkeikkaa opetellaan monen muun asian ohella.



Vierailija
Viesti

Koulussa pitäis käydä opiskelemassa vaan niitä tiettyjä aineita, mut sit tämmönen "viihdyke" sais jättää vaan pois. Jokainen valitsekoon sitten vapaa-ajalla mitä haluaa tehdä. Esim. mie en koskaan nuorempana innostunut harrastamaan oikeen mitään, se mitä kävin itse lenkillä ja joskus saatoin himassa tanssia riitti mulle!



- Maria

Vierailija
Viesti

kuperkeikkaa. Ylipäänsä vihasin kaikkea, missä piti mennä "ympäri".



Muistan myös hyvin elävästi kolmannella luokalla ollessani, että piti tehdä kuperkeikka takaperin (en tietenkään osannut) ja opettaja tuli "vääntämään" minut ympäri ja jokin selässä niksahti. Eipä liikuttu pariin viikkoon kunnolla....

Vierailija
Viesti

Parivuotias oppii nopeasti ja helposti. Ei ole vielä itsesuojeluvaistoa ja muutenkin kehon mittasuhteet edesauttavat.

Vierailija
Viesti

Joillakin harvoilla, kuten tyttärelläni, on alaselän nikamat niin jäykät ettei kuperkeikka ole mahdollista.

Poika sen sijaan menee kuin telinevoimistelija..



Ei sitä kuperkeikkaa voi oppia jollei ole fyysisiä edellytyksiä.

Vierailija
Viesti

Veikkaampa että lapsilla on tuhat kertaa hauskempaa leikkiessä esim. välitunnilla, kuin tehdessä vaan jotain kuperkeikkoja



Ja minäkin inhosin aina sitä pakko osallistumista! KUKAAN VOI KETÄÄN MIHINKÄÄN PAKOTTAA ...



Ja se että mua vielä pakotettiin vääntämään kaikkien edessä, nii arvatkaa vaan et tuntuko hyvältä!



Ja mä en todellakaan oo opettamassa mun lapselle, sillä musta ei oo opettajaks koska en osaa itsekään. Ei se niillä taidoilla elämässä mitään tee. Itse alkakoon harrastamaan telinevoimistelua, jos sitten tykkää.



- Maria

Vierailija
Viesti

Et eipä sit tälläsiä lapsia oteta huomioon ollenkaan ja kuinka paljon heitä saattaakaan ruveta hävettämään se asia.



- Maria



Ps. Muutenkin veikkaan et jos tälläset turhat, musiikki, kuvis ja liikunta jätettäis pois KOULUISTA ja niinkuin tuossa sanoin et lapsi saa itse päättää mitä vapaa-ajalla haluaa harrastaa ehkä jossain ryhmissä tai sitten kokeilla ja opetella vaan perheen kanssa, niin sit lyhenis myös koulupäivät ja se ois vaan mieluisampi juttu lapsille!

Vierailija
Viesti

Jos joulussa ei opetettaisi myös taitoaineita, niin miten lapsilla olisi mahdollisuus löytää tekemisen ilo sellaisiin asioihin, joita ei heidän kotona tehdä. Meillä ei eim. ole tilaa puutyövälineille, joten on hyvä että poikani saa koulussa niitä tehdä. Samoin sinun lapsesi voikin olla innostunut voimistelusta, mutta ei saa mahdollisuutta kokeillakaan ellei koulussa tai tarhassa pääse kokeilemaan. Se kun tuli selväksi, että sinä et edes yritä opettaa, eli kotona ei edes kuule kuperkeikoista ym.



Itse inhosin myös koululiikuntaa (olen motorisesti heikko), muttasilti mielestäni on hyä, että koulussakin on liikuntaa. Mielestäni sitä pitäisi kuitenkin viedä enemmän mukavaan harrastamiseen, eikä pakkomielteiseen mittaamiseen ja kilpailuun. Silloin ei ehkä olisi niin noloa, jos joku ei jotain osaa tai opi. Tärkeintähän on kuitenkin yrittää ja testailla sekä löytää se oma tapa liikkua.

Vierailija
Viesti

samoin kuin kärrynpyörä vaikken musta voimistelijaa koskaan tullutkaan.



Eikö kuperkeikka kuulu ihan perusliikuntataitoihin? Ei se tosiaan erikoista notkeutta vaadi...



t. 45 v

Vierailija
Viesti

Motoriset taidot ja monipuolinen liikkuminen kehittävät lapsen aistijärjestelmiä ja havainnointikykyä mikä on kaiken oppimisen perusta. Ne joilla on liikkumisessa vaikeuksia, on usein myös muilla kehityksen osa-alueilla ongelmia: kielellisissä taidoissa, oppimisessa, sosiaalisissa taidoissa ja tunne-elämässä.



Lapsen itsetunto on pitkälti kiinni siitä mitä hän kokee osaavansa ja miten pystyy tekemään erilaisia asioita. Kaikki tekeminen edellyttyy liikkumista ja siihen liittyviä taitoja: tasapainoa, koordinaatiota, lihasvoimaa, notkeutta, oman kehon hahmotusta jne. Jos lapsella on heikot kyvyt liikkumiseen, ei hänen minäkuvakaan ja itsetunto ole yleensä kovin hyvä.



Kuperkeikka vaatii oman kehon ohjaus- ja säätelyjärjestelmien hallintaa ja se myös kehittää niitä.



Liikunnan merkitys on siis tärkeä oppimisessa, esim. jos lapsella on kielen kehityksen viive, monipuolinen liikunta on yksi menetelmä vaikuttaa kielen oppimiseen. Liikuntaa käytetään kuntoutusmenetelmänä monissa oppimisen ongelmissa muutenkin.

Vierailija
Viesti

Itse oon 26-vuotias ja tuota, niin kun tuossa sanoin et tollasia vois harrastaa sit vapaa-ajalla harrastepiireissä noita puukäsitöitäkin jos haluaa!



Itsestäni ei sekään ollut mielyttävää. Ärsyttävää vaan kun meni sitä sahanpurkua silmiin ja hengitykseen :S



Mä oisin vaan halunnut tehdä ne päivän aineet ja sit lähteä kotia. Esim. meillä joskus ylä-asteella oli niin et 8-14 koulua ja kaksi ensimmäistä tuntia liikuntaa. SIIS AIVAN KAMALAA RUVETA UNENPÖPPERÖSSÄ AAMULLA VAIKKA JUOKSEMAAN JOTAIN 1500M TAI PELAAMAAN FUTISTA! Ei kiitos...



Tuossakin ois ollu niin mukava jos koulu ois alkanu vasta klo 10:00 , neljä tuntia oltas opiskeltu niitä aineita mitä piti ja sit kotia!



- Maria

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat