Tollo kysyy: älypuhelin ja netin käyttö ulkomailla?

Vierailija

Ostin ensimmäisen älypuhelimen ja nyt olisi lähtö reissuun. Minulla on datapaketti, mutta sitä en tietenkään kytke päälle maailmalla. Mutta jos käytän hotellien, kahviloiden, kaupunkien jne avointa wlan-verkkoa, laitanko puheimesta vain wi-fin päälle ja valitsen avoimen verkon? Tuleeko tällä tavalla kustannuksia?

Kiitos jos osaisitte auttaa blondia :)

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

tarkistaa operaattoriltasi että liittymälläsi on dataroaming-esto eli että puhelin ei voi käyttää nettiä ulkomailla. Älypuhelin nimittäin päivittää itseään koko ajan. Ja wlan on ilmainen (paitsi jos vaatii tunnukset) mutta siis siitä ei voi yllätyskustannuksia tulla.

Vierailija

siihen nyt dataroaming-estoa tarvita, itse voi kännystä kytkeä pois päältä sen netin käyttämisen. Langattomista lähiverkoista ei tule mitään lisämaksua, käytä siis niitä.

Lainaus:

tarkistaa operaattoriltasi että liittymälläsi on dataroaming-esto eli että puhelin ei voi käyttää nettiä ulkomailla. Älypuhelin nimittäin päivittää itseään koko ajan. Ja wlan on ilmainen (paitsi jos vaatii tunnukset) mutta siis siitä ei voi yllätyskustannuksia tulla.

Vierailija

Lainaus:

siihen nyt dataroaming-estoa tarvita, itse voi kännystä kytkeä pois päältä sen netin käyttämisen. Langattomista lähiverkoista ei tule mitään lisämaksua, käytä siis niitä.

Lainaus:

(kutsuu itse itseään tolloksi) niin ei tosiaankaan kannata alkaa itse räpeltämään mitään sillä puhelimella. Tuo esto operaattorilta on kuitenkin ihan maksuton, helppo ja VARMA.

Vierailija

Osaan kyllä kytkeä netin pois päältä puhelimesta enkä sitä pidä Suomessakaan koko ajan päällä. Lähinnä vaan halusin varmistaa, ettei ilmaisten wlanien käytöstä tule mitään extrakuluja. Kiitos vastaajille!

Vierailija

Lainaus:

Osaan kyllä kytkeä netin pois päältä puhelimesta enkä sitä pidä Suomessakaan koko ajan päällä. Lähinnä vaan halusin varmistaa, ettei ilmaisten wlanien käytöstä tule mitään extrakuluja. Kiitos vastaajille!

Vierailija

mutta ei mun puhelin ainakaan itseään päivittele kun ei ole wi-fi käytössä eikä myöskään pakettidata aktivoituna :) Puhelin on joku Samsungin malli.

Vierailija

Minulla on puhelin päivitellyt itseään vaikka oli datasiirto estetty. Kiva yllätyslasku tuli.

Jokaiselta operaattorilta saa dataroaming katon siihen viidenkympin tuntumaan. Viime reissussa tuli aika pian viesti, että se on täynnä, enkä tehnyt montaa google hakua.

Kun katto on käytössä, ei se puhelinlasku nouse tonnin tasoon ja voi luottaa puhelimen omiin datasiirto estoihin. Ilman sitä vaihtoehto on dataroaming täysi esto.

Kolme kertaa olen siis maksanut päälle viisisataa datasiirrosta.

Vierailija

Lainaus:

mutta ei mun puhelin ainakaan itseään päivittele kun ei ole wi-fi käytössä eikä myöskään pakettidata aktivoituna :) Puhelin on joku Samsungin malli.

mm. virusturva päivittää itseään.

Vierailija

Lainaus:

Minulla on puhelin päivitellyt itseään vaikka oli datasiirto estetty. Kiva yllätyslasku tuli.

Jokaiselta operaattorilta saa dataroaming katon siihen viidenkympin tuntumaan. Viime reissussa tuli aika pian viesti, että se on täynnä, enkä tehnyt montaa google hakua.

Kun katto on käytössä, ei se puhelinlasku nouse tonnin tasoon ja voi luottaa puhelimen omiin datasiirto estoihin. Ilman sitä vaihtoehto on dataroaming täysi esto.

Kolme kertaa olen siis maksanut päälle viisisataa datasiirrosta.

ei siis -katto, niin siinä ei liiku data mihinkään suuntaan. Ja sen saa siis operaattorilta.

Vierailija

Mulla on Saunalahden liittymä ja siinä on ulkomaanestojen kohdalla tiedonsiirtoesto. Sen lisäksi on "pukki" eu-datavartijan kohdalla. Toukokuussa lähdössä reissuun, onko nämä nyt sitten ok "suojaukset"? Ilmaisia wlaneja haluan käyttää.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat