A2 kielen valinneiden kokemuksia

Vierailija

Hei!

Tyttäreni haluaisi aloittaa ensi vuonna (4. luokalla) valinnaisena A2 kielenä ruotsin. Minua äitinä mietityttää hiukan miten tyttäreni jaksaa sitoutua ylimääräisen kielen opiskeluun koko peruskoulun ajan. Tällä hetkellä koulu menee hyvin eikä äidinkielen ja englannin kanssa ole ollut hankaluuksia.

Kaipaisin kokemuksia A2 kielen valinneiden vanhemmilta. Kannattaako ruotsi aloittaa jo ala-asteella, miten motivaatio on säilynyt kielen opiskeluun ja käykö ylimääräisen kielen opiskelu raskaaksi ylemmillä luokilla.

Sivut

Kommentit (61)

Vierailija
Viesti

mutta jos tytölläsi ei ole ongelmia kielten (äidinkieli ja A1-kieli) ja koulun kanssa ja hän vielä itse haluaa kielen valita niin anna ihmeessä.

Käytännössä A2-kielen valitsemalla oppilas saa kaksi ns. pitkää kieltä ja siitä on luonnollisestti hyötyä myöhemmin. Lisäksi kannattaa muistaa, että jos tyttösi valitsee nyt A2-ruotsin, ei hänellä ala B2-ruotsi seiskalla.

Vierailija
Viesti

Kielirepusta tulee tukeva koulutien aikana, mutta se ei välttämättä ole vain raskas ja rasittava asia - uuden kielen oppiminen voi olla niin kiehtovaa, ettei läksyt tunnu missään:)

Mun pojalla on A1 ranska ja A2 englanti, kotona puhutaan kahta muuta kieltä. Näyttää siltä, että pojalle kielten oppimisesta on tullut hauska harrastus, tuntuu kivalta tuntea eri kielten tapoja kertoa asioista. Suurimpia huvituksia on löytää tuhmia sananlaskuja latinaksi,tyyliin "urea jacta est":P

Niin että anna mennä!

Vierailija
Viesti

Jos tyttö menestyy koulussa ja haluaa opiskella niin onko oikeasti olemassa yhtäkään syytä miksi sen kieltäisit? :O

Vierailija
Viesti

A1 ykkösenä ruotsi ja A2 kakkosena enkku. Toisella numerot on ysejä ja toisella enkku kymppi ja ruotsi ysi. oinen lapsista nelosella ja toinen kutosella.

Meillä ei ole ollut ongelmia kahden kielen takia. 2 oppituntia on viikossa enemmän kuin niillä, joilla on vaan yksi kieli. Läksyjä tietty kielestä tulee.

Vierailija
Viesti

meillä lapsi on kielikylpyluokalla, ja lisäksi hänellä on A1 ja A2 -kielet. Lapsi on (tutkitusti) kielellisesti erittäin lahjakas, eikä kielten opiskelu tai äidinkieli ole tuottanut vaikeuksia tai vienyt erityisesti aikaa.

Minä kyllä suosittelen A2 -kieltä, jos kerran muut kielet eivät tuota ongelmia. Lapsen omasta innosta huolimatta kannattaa varautua joko siihen, että yrittää olla apuna kielen opiskelussa tai ainakin motivoinnissa myöhemmässä vaiheessa. Olen ymmärtänyt, että osa A2 -kieltä opiskelevista "katuu" valintaansa myöhemmin.

Vierailija
Viesti

alkoi ekalla. 3. luokalla lapsi ottaa ruotsin ja 4. luokalla englannin, jota osaa jo valmiiksi.

Jos lapsi on motivoitunut niin tietenkin.

Ruotsin ottaisimme joka tapauksessa mahd. aikaisin, koska sen osaajat harvenevat kun sen sijaan englantia osaavat kuitenkni kaikki, eikä se ole mikään valtti työmarkkinoilla.

Vierailija
Viesti

ja lisäksi kaksi A2-kieltä. Enkku ja Saksa. Poika nyt murrosikäinen ja aina välillä häntä harmittaa saksa....Mutta numerot ovat aina olleet kiitettäviä.

Ja koska kyseessä on ruotsin kieli, niin miksi et antaisi ottaa. Sehän pitää joka tapauksessa aloittaa. Ja muurosikäisenä se on huomtttavasti vaikeampaa !!!!

Vierailija
Viesti

hyvää englantia. Mun työpaikkakin on ihan suomalainen, mutta kuuluu kansainväliseen konserniin. Joten ylimmän johdon viestit ja monet kyselyt yms on vain englanniksi ja vastaaminen niinhin vaatii kyllä aika hyvää englanninkielen taitoa ja laajaa sanavarastoa.

Vierailija
Viesti

4. luokalla eli ns. pitkänä niin kyllä se ehtii kehittyä todella hyväksi.

Siskoni ei ole koskaan edes lukenut englantia missään. Oppi sen ihan telkkarista ja nyt se on hänen työkielensä.

Enkkua tulee niin paljon kaikkialta koko ajan että vain täydellinen pönttöpää voi olla oppimatta sitä.

Vierailija
Viesti

Lapsellani on halu aloittaa A2 kielenä ruotsi, vaikka koulu teettää työtä jonkin verran ilmankin toista kieltä.

Lapseni harrastaa seurassa, jossa suurin osa pelikavereista on ruotsinkielisiä.

Vierailija
Viesti

eihän siitä tule kuin 2 tuntia viikossa enemmän kuin ilman sitä, eli ei tosiaan ole kovin rankkaa tai vaativaakaan.

Nyt tyttö on kasilla, ja edelleen motivaatio on hyvä.

Vierailija
Viesti

Yläkouluun siirtyessä tuli vähän motivaatio-ongelmia kun joutuu kulkemaan eri koulussa saksantunneilla, mutta olen saanut sen tsempattua että jatkaa vaan. Ihmettelen sitä, että lähes kaikki muut alakoulun saksanryhmäläisistä lopetti saksan lukemisen kuudennen luokan loppuun, olin kuvitellut, että sitä pitäis jatkaa peruskoulun loppuun. Ilmeisesti ei olis tarvinutkaan... Onneksi poika kuitenkin jatkaa.

Vierailija
Viesti

on jonkin sortin testi? Ainakin Helsingissä. Juuri siksi, ettei väärät lapset paukuta päätä seinään.

Onko se ruotsi tarttunut harrastuksessa? Jos on, siitä voi jo päätellä, onko yhtään kielipäätä.

Minä opin saksan aikoinani yhdessä kesässä niin, että siskon kummitädin saksankielinen lapsi asui meillä.

Eli jos kieli on tarttuakseen, se tarttuu nimenomaan kaveriseurassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat