Näen outoja valoja. Psykoosiko?

Vierailija

Näen outoja valoja kun pidän silmiä kiinni. Tätä ei tapahdu joka kerta ja usein vain silloin kun menen päiväunille. Olen täysin hereillä kun tätä tapahtuu.

Ensin näen välähteleviä valoja vain jossain kohdassa ja muualla mustaa, mutta välähdykset kasvavat kokoajan.

Kun olen valaistussa huoneessa silmät kiinni tiedostan ensin, että huoneessa on valot päällä, mutta välähdyksien kasvaessa tuntuu yhtäkkiä että ympärilläni olisi täysin pimeää. Huoneessa ei ole mitään mistä valon välähdyksen johtuisivat. Tätä jatkuu hetken ja minusta tuntuu siltä että olisin tyhjän päällä, eli en tunne enää sitä, että makaisin sängyllä. Tulee tosi rauhallinen olo ja keskityn vain valoihin.

Valot jatkuvat, mutta alan nähdä pyöreitä muotoja, jotka tulevat kokoajan lähemmäs ja sitten katoavat. Sitten alan nähdä pyöreiden muotojen joukossa teräviä muotoja, jotka myös lähestyvät ja sitten katoavat. Minulle tulee ahdistunut olo näistä "terävistä muodoista". Yleensä minun on pakko avata silmät kun alkaa ahdistaa liikaa. Kaikki muodot, pyöreät ja terävät, muodostavat jonkinlaisia ihmisen muotoisia hahmoja, joilla ei kuitenkaan ole kasvoja.

Tätä ei tapahdu joka kerta kun suljen silmät ja yleensä en nukahda näiden valojen jälkeen. Pimeässä huoneessa tapahtuu tätä samaa, mutta useimmin valaistussa huoneessa.

Mistäköhän nämä valot saattaisivat johtua? Ja olisi kiinnostava myös tietää onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Mulla alko tulee näitä valoja pian sen jälkeen kun mun eräs mulle tärkeä henkilö kuoli ja se järkytti tosi pahasti. En ole ennen ajatellut että nämä ois jotain psykoosin alkuoireita, mut psykoosi voi kyllä laueta traumaattisen kokemuksen jälkeen.

Ajattelin ensin että nämä valot johtuvat siitä, että jos vaikka piilolinssi painaa jotenkin näköhermoa tai jotain. En edes tiedä onko se mahdollista.. Ja ei mulla koskaan ennen oo näitä valoja tullu, vaikka olen käyttänyt jo kohta 5 vuotta piilolinssejä.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

mun mielestä normaalia. Tai ainakin mulla on tollasta, mustalla taustalla olevat pallurat on neonvärisiä. Mut on mulla se lasiaisen sumentumakin, vai mikähän se on. Se on taas sitä, että silmät auki ollessa näkyy sellainen harmaanruskea söherö silmän edessä. Tää on tullut pari vuotta sitten, mutta tota neonväriläiskähäiriöö on ollut aina.

Kerran kyllä epäilin mielenterveyttäni, olin aivan totaalisen raivona, makasin sängyllä ja kun laitoin silmät kiinni, näin vain värejä. Erilaisia värejä, minkäänlainen ajatus ei kulkenut. Se oli pelottavaa.

Vierailija

Käytän tosiaan niitä piilolinssejä ja käyn piilolinssikontrollissa säännöllisesti. Silmistäni ei ole koskaan löytynyt mitään.

Vierailija

Lainaus:

mun mielestä normaalia. Tai ainakin mulla on tollasta, mustalla taustalla olevat pallurat on neonvärisiä.

Mullakin on ollut tuota "aina", tulee silloin talloin jos on silmat kiinni, ja etenkin jos painan esim. kadella yhtaan silmaa... En ole edes ajatellut etta olisi jotenkin epanormaalia, mulla ollut lapsesta saakka. Eika satavarmasti ole psykoosi - siinahan ei ole edes sairaudentuntua! ;-)

Vierailija

Psykoosissa ihminen ei ole orientoitunut, eikä tiedä mikä on todellista ja mikä ei. Psykoosissa on siis kyse todellisuudentajun vakavasta häiriintymisestä.

Mutta meneppä toki lääkärille ja esitä hänelle itse pohtimasi diagnoosi, lääkäri saa päivän naurut ;)

Vierailija

Mullekin kyllä tapahtuu noin ja on tapahtunut ihan lapsesta saakka. Erilaisa valoja, värejä, muotoja ja hahmoja. Ne hahmot ovat kai jotain mielikuvituksen tuotetta. En ole pitänyt sitä mitenkään erikoisena ja olen aina ajatellut että kaikille käy noin kun laittaa silmät kiinni.

Vierailija

Siis tuohan on ihan täysin normaalia. Kun ap näkee näitä silmät kiinni eikä auki, niin ei kyse ole mitään todennäköisimmin mistään sairaudesta tai ongelmasta. Kyllä useimmat näkee tuollaisia, aina niihin ei vaan kiinnitä huomiota.

Itse olen huomannut että kiinnitän niihin huomiota vain jos on nukahtamisvaikeuksia tai olen ahdistunut. Silloin alkaa ärsyttää suljetuissa silmissä pyörivä showkin, samoin kuin kaikki muutkin tuntemukset joita mahdollisest sillä hetkellä tuntuu. Yleensä normaalimielentilassa nukahdan kiinnittämättä huomiota noihin. Joskus olen kyllä ihan tietoisesti seuraiillutkin kuvioita ja pystyn keskittymällä muokkaamaan niistä ihan hereillä nähtyjä unikuviakin ja menemään selkounitilaan vain seuraamalla silmät  suljettuna näkyviä kuvioita ja ohjaamalla niitä unen suuntaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat