Kuukuppi - kokemuksia..

Vierailija

Olen paljon kuullut juttua kuukupista, ja kaikki on ollut aina positiivista. Kuppia on kehuttu käteväksi, ympäristöystävälliseksi ja taloudelliseksi.

Onko kuukuppi oikeasti niin täydellinen? Mitä kokemuksia teillä on ollut kupin kanssa..? Löytyykö kuukupista miyään negatiivista sanottavaa?

Sivut

Kommentit (82)

Vierailija

Paitsi miinusta on, että tarttis aina lavuaarin, kun käy vessassa, joten menen usein invavessaan. Jos taas ei ole lavuaaria, on kädet veressä veskin jälkeen ja ongelmana, miten nostan housut kaikkea sotkematta ja miten kehtaan poistua kopista kädet veressä...

Muuta negaa ei ole.

Vierailija

Hyvä on, kannattaa hankkia. Harmi etten itse tajunnut aiemmin. Nyt takana yli vuosi ja en vaihtaisi muuhun. Tuosta yleinen vessa jutusta, ei sitä tarvi joka reissulla kaivella, tyhjennys muutaman kerran vrk. Yön yli menee esim hyvin.

Vierailija

puhu vain omasta puolestasi tyhjennysväleistä... Minä joudun tyhjäämään parin tunnin välein ja pitämään lisäksi sidettä. En voi olla kovinkaan kaukana vessasta parina ekana päivänä, käytin sitten mitä suojaa tahansa. Paras olisi 10 litran sanko, mutta se ei sattumalta mahdu sisään.

-2-

Vierailija

ja pois en vaihtais. Mulla iso Lunette, ja oli heti sopiva, ainoastaan antennin leikkasin pois. Ei ohivuotoja, helposti meni paikalleen ja voi autuus öitä, kun saa nukkua heräämättä aamuun asti. Tosiaan, olis pitänyt jo aikoja sitten tajuta vaihtaa ne kertakäyttöiset kamaluudet kuppiin.

Vierailija

suurempikin kuukuppi hyödytön. Mulla täyttyy tunnissa ja vähän kun istut huolimattomasti esim. tuolin reunalla, niin kuppi falskaa. Ei siis sovi mun värkkini malliin, eikä riitä todella runsaissa kuukautisissa.

Vierailija

Mutta voiko siis kuukupin kanssa virtsata? Vai onko se aina otettava pois? Varsinkin kuukausien aikaan minulla voi olla vessahätä jopa parin tunnein välein ( voi olla, että se johtuu siitä kun veri painaa virtsarakkoa), niin onko aina samalla pestävä täyttynyt kuppi?

- ap -

Vierailija

Ensinnäkin ne tavallisen kokoiset ei mun värkkiin mahdu pituussuunnassa, vaan yläpää pökkää kohdunkaulaan ja kupin alaosa jää pilkottamaan, vaikka antennin leikkaisi pois. Ja gynen mukaan ei ole edes mitään laskeumaa. (Tamponikin on joskus vaikea saada tarpeeksi syvälle, eli kohdunsuun ohi. Kohdunkaula siis aika "poikittain" emättimessä.) Ja toisekseen en tykkää, että värkissäni on päivät pitkät jotain reippaan kokoista (läpimitaltaan), muutenkin tuntuu viimeisessä synnytyksessä paikat löystyneen, etten tarvi kyllä yhtään ylimääräistä venykettä sinne. Eli en ole sitten ruvennut tilaamaan markkinoiden pienimpiäkään kipposia. Olen vallan tyytyväinen tamponinkäyttäjä ja sellaisena pysyn.

Vierailija

Olen käyttänyt kuukuppia kahdella ajanjaksolla elämässäni. Ekan kerran joskus n. 6 vuotta sitten ehkä reilun puolen vuoden ajan. Tokan kerran nyt kesän ajan. Ekan ja tokan käyttöjakson välissä olen synnyttänyt kaksi lasta.

Minulla suurin ongelma on se, että pahimpina vuotopäivinä, eli kahtena ekana vuotopäivänä, kuppia pitää tyhjentää vähintään 3-4 tunnin välein. Ja se ei todellakaan ole kätevää yleisissä vessoissa. Ihmisen kun pitää käydä töissä ja kulkea muuallakin yleisillä paikoilla kuukautistenkin aikoihin. Kotona harva nyt pystyy nyhjäämään aina menkkojen aikana.

Eli tyhjennys ja putsaaminen ovat niin paljon vaivalloisempia kuin tampoonin käyttö. Kun siis puhutaan yleisistä vessoista.

Sen lisäksi joudun kahden ekan päivän aikana poistamaan ja laittamaan sitä kuppia tuolta pimpsasta sen verran usein, että melkein aina saan kamalan kutinan ja kirvelyn emättimen suulle. Ja kyllä, tekniikka on kunnossa molempiin suuntiin. Hygieniasta pidän myös hyvää huolta. Mutta emättimen suu ärsyyntyy siitä, että sieltä vähän väliä kaivetaan jotain isoa ja muovista ulos ja sitten taas takaisin sisään.

Olisin varmasti ihan sikatyytyväinen kuppiin jos minulla vuoto olisi normaalin tai niukan rajoissa eli selviäisin max. kolmella tyhjennyksellä vuorokaudessa. Runsasvuotoiselle se ei ehkä kuitenkaan ole se kätevin suoja.

Vierailija

että pahimpien kuukautiskipujen aikaan oli aivan järkyttävää asennella sitä kuppia. Kohdunkaula oli muutenkin aika kipuinen ja sitten kun törkkäs sitä vielä kupin reunalla niin huhhuh!

Lainaus:

Ensinnäkin ne tavallisen kokoiset ei mun värkkiin mahdu pituussuunnassa, vaan yläpää pökkää kohdunkaulaan ja kupin alaosa jää pilkottamaan, vaikka antennin leikkaisi pois. Ja gynen mukaan ei ole edes mitään laskeumaa. (Tamponikin on joskus vaikea saada tarpeeksi syvälle, eli kohdunsuun ohi. Kohdunkaula siis aika "poikittain" emättimessä.) Ja toisekseen en tykkää, että värkissäni on päivät pitkät jotain reippaan kokoista (läpimitaltaan), muutenkin tuntuu viimeisessä synnytyksessä paikat löystyneen, etten tarvi kyllä yhtään ylimääräistä venykettä sinne. Eli en ole sitten ruvennut tilaamaan markkinoiden pienimpiäkään kipposia. Olen vallan tyytyväinen tamponinkäyttäjä ja sellaisena pysyn.

Vierailija

Mä kokeilin kans kuultuani hyviä kokemuksia ja pois en vaihtaisi. Mulla melko niukat menkat ja pari krt vrk riittää tyhjentää. :)

Niin loistava uimahallissa ja joka paikassa. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, sillä jos se sopii sinulle, on elämä paljon huolettomampaa. :)

Vierailija

HAHAHA sä et tiedäkään miten tämä piristi päivääni! :D :D Olen niin samoilla linjoilla. Mulla on kauhean runsaat vuodot, tarvitsisit samperi pesuvadin tonne alapäähän että sais olla hetken rauhassa. Tänään hankin kupin ja kaikki on sujunut hienosti, paikalleen laitto ja tyhjennys oli helppoa. Mulla vaan melkeen sais olla myös toi side samaan aikaan.. vähän jännittää ensi yö.

Vierailija
Vierailija

HAHAHA sä et tiedäkään miten tämä piristi päivääni! :D :D Olen niin samoilla linjoilla. Mulla on kauhean runsaat vuodot, tarvitsisit samperi pesuvadin tonne alapäähän että sais olla hetken rauhassa. Tänään hankin kupin ja kaikki on sujunut hienosti, paikalleen laitto ja tyhjennys oli helppoa. Mulla vaan melkeen sais olla myös toi side samaan aikaan.. vähän jännittää ensi yö.

tämä siis vastauksena tälle:
"3:lle

puhu vain omasta puolestasi tyhjennysväleistä... Minä joudun tyhjäämään parin tunnin välein ja pitämään lisäksi sidettä. En voi olla kovinkaan kaukana vessasta parina ekana päivänä, käytin sitten mitä suojaa tahansa. Paras olisi 10 litran sanko, mutta se ei sattumalta mahdu sisään. 
-2-"

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat