Keskustelualueen säännöt

Ei aavistustakaan, mutta just tänään olin

koehenkilönä kun yks tuttu toimittaja tuli ja teetti mulla pitkän matikan ylioppilastutkinnon kokeen. Yllättävän hyvin meni, 6 ekaa kuin vettä vain vaikka omista kirjoituksista on 17 vuotta aikaa enkä sen jälkeen ole vissiin kertaakaan sellaisia laskuja missään tarvinnut.

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 20:44"]

koehenkilönä kun yks tuttu toimittaja tuli ja teetti mulla pitkän matikan ylioppilastutkinnon kokeen. Yllättävän hyvin meni, 6 ekaa kuin vettä vain vaikka omista kirjoituksista on 17 vuotta aikaa enkä sen jälkeen ole vissiin kertaakaan sellaisia laskuja missään tarvinnut.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

En minä ainakaan...

En ole laskun laskua laskenut aikoihin. Paitsi prosenttialennuksia. :)

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 20:45"]

En ole laskun laskua laskenut aikoihin. Paitsi prosenttialennuksia. :)

[/quote]
0 0

varmaan

No varmaan joku farmaseutti tai kemisti, historioitsija taas tuskin. Eli hölmö asettelu, akateemisia on eri aloilla. Tuskin kätilökään selviäisi jostain röntgenhoitajan tentistä, saati datanomi restonomin, vaik amkkeja molemmat.

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 20:49"]

No varmaan joku farmaseutti tai kemisti, historioitsija taas tuskin. Eli hölmö asettelu, akateemisia on eri aloilla. Tuskin kätilökään selviäisi jostain röntgenhoitajan tentistä, saati datanomi restonomin, vaik amkkeja molemmat.

[/quote]
0 0

Riippuu akateemisesta

Pääosin sanoisin että kyllä. Laskut ovat tosi peruskamaa, lääkkeiden annostelua, yksinkertaisia prosenttilaskuja, helppoja laimennuslaskuja. Ainakin nuo laskut olivat missä juuri "tukiopetusta" sh-opiskelijatuttavalle annoin.

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 20:51"]

Pääosin sanoisin että kyllä. Laskut ovat tosi peruskamaa, lääkkeiden annostelua, yksinkertaisia prosenttilaskuja, helppoja laimennuslaskuja. Ainakin nuo laskut olivat missä juuri "tukiopetusta" sh-opiskelijatuttavalle annoin.

[/quote]
0 0

tai riippuu siitä, mitä teki lukiossakin

jos on kirjottanu pitkän matikan tai kemiasta tehny muutamia kursseja, niin varmaan auttaa aika pitkälle?

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:05"]

jos on kirjottanu pitkän matikan tai kemiasta tehny muutamia kursseja, niin varmaan auttaa aika pitkälle?

[/quote]
0 0

Kyllä, jos ymmärtää milligramman ja gramman eron

ja tajuaa prosenttilaskun.

Esimerkiksi tämä on ihan peruskamaa:
Potilaalla on menossa 24 tabletin lääkekuuri ja hän ottaa 1½ tablettia päivässä. Kuinka monta päivää kuuri kestää?

ja tästäkin selviää helposti
Astmaan on määrätty ensihoitolääkkeenä teofylliiniä (50 mg/ml), jonka annostus on 2 mg/kg. Kuinka paljon annetaan 70 kg painavalle henkilölle millilitroina?

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:18"]

Potilaalla on menossa 24 tabletin lääkekuuri ja hän ottaa 1½ tablettia päivässä. Kuinka monta päivää kuuri kestää?

Astmaan on määrätty ensihoitolääkkeenä teofylliiniä (50 mg/ml), jonka annostus on 2 mg/kg. Kuinka paljon annetaan 70 kg painavalle henkilölle millilitroina?

[/quote]
0 0

No minä selvisin niistä ihan lukion lyhyellä matikalla

ilman virheitä, olin ollut kotonakin muutaman vuoden välissä enkä harjoitellut...

tv sh...

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:20"]

ilman virheitä, olin ollut kotonakin muutaman vuoden välissä enkä harjoitellut...

tv sh...

[/quote]
0 0

No eihän siinä saa yhtään virhettä ollakaan :)

tv sh...

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:21"]

[quote]

tv sh...

[/quote]

[/quote]
0 0

Eiköhän riipu siitä, minkä alan akateeminen

Ja ei kai kaikki hoitsutkaan siitä treenaamatta selviä?

Tyhmä kysymys, joka osoittaa aloittajan yksinkertaisuuden ja taipumuksen niputtaa kaikki akateemiset yhdeksi homogeeniseksi porukaksi.

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:23"]

Ja ei kai kaikki hoitsutkaan siitä treenaamatta selviä?

Tyhmä kysymys, joka osoittaa aloittajan yksinkertaisuuden ja taipumuksen niputtaa kaikki akateemiset yhdeksi homogeeniseksi porukaksi.

[/quote]
0 0

Ei saa olla ei

tv sh...

mutta selvisin ensimmäisellä kerralla, ilman virheitä, harjoittelematta todella tuolla lyhyellä matikalla jota en muuten edes kirjoittanut, olin siinä sen verran huono ;) ihan yleistietoon perustuviahan ne laskut on.

Kyllä niitä yllättävän moni kävi useaan otteeseen laskemassa.

t se sama sh

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:25"]

[quote]

[quote]

tv sh...

[/quote]

[/quote]

mutta selvisin ensimmäisellä kerralla, ilman virheitä, harjoittelematta todella tuolla lyhyellä matikalla jota en muuten edes kirjoittanut, olin siinä sen verran huono ;) ihan yleistietoon perustuviahan ne laskut on.

Kyllä niitä yllättävän moni kävi useaan otteeseen laskemassa.

t se sama sh

[/quote]
0 0

Hah, no en todellakaan!

Mä oon ollut AINA surkea matikassa, enkä sitä edes kirjoittanut. Kai mä ne oppisin, jos olis pakko, mutta en TODELLAKAAN selviäisi tuosta vaan.

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:26"]

Mä oon ollut AINA surkea matikassa, enkä sitä edes kirjoittanut. Kai mä ne oppisin, jos olis pakko, mutta en TODELLAKAAN selviäisi tuosta vaan.

[/quote]
0 0

En tieda millaisia ne laskut on

mutta voisin silti veikata etta tuskinpa selviaisin, vaikka mulla onkin ollut joskus anno dazumal pitka matikka, niin vahan tuoreemmassa muistissa on filosofian tohtorin tutkinto (ja siis todellakin aiheena filosofia...) jossa ei kylla matemaatiikkaa juurikaan treenailtu... ;-) Kaikki akateemiset eivat suinkaan ole opiskelleet samoja asioita, pain vastoin, sehan se yliopisto-opiskelun idea onkin etta syvennytaan oikein kunnolla johonkin suht. kapea-alaiseen asiaan (ja mita pidemmalle opiskellaan, sita syvemmalle mennaan mutta alue vain kapenee entisestaan...).

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:26"]

mutta voisin silti veikata etta tuskinpa selviaisin, vaikka mulla onkin ollut joskus anno dazumal pitka matikka, niin vahan tuoreemmassa muistissa on filosofian tohtorin tutkinto (ja siis todellakin aiheena filosofia...) jossa ei kylla matemaatiikkaa juurikaan treenailtu... ;-) Kaikki akateemiset eivat suinkaan ole opiskelleet samoja asioita, pain vastoin, sehan se yliopisto-opiskelun idea onkin etta syvennytaan oikein kunnolla johonkin suht. kapea-alaiseen asiaan (ja mita pidemmalle opiskellaan, sita syvemmalle mennaan mutta alue vain kapenee entisestaan...).

[/quote]
0 0

Saisko näihin vastaukset.

Olis kiva tietää ymmärtääkö näistä tietämätön mitään.

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:30"]

[quote]

[/quote]

Olis kiva tietää ymmärtääkö näistä tietämätön mitään.

[/quote]
0 0

esimerkiksi näin

jos tabletteja on 24 ja hän syö niitä 1½ päivässä, lasketaan tuo 24/1.5 = 16 vrk eli ihan toisen (?) luokan jakolasku.

Jos henkilö painaa 70 kg ja annostus on 2 mg/kg niin hän tarvitsee lääkettä 140 mg. Jos millilitrassa on 50 mg niin lääkettä tarvitaan 140/50 eli 2.8 ml, Todella helppoja laskuja, joissa ei sairaanhoitajan koulutusta tarvita.

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:35"]

jos tabletteja on 24 ja hän syö niitä 1½ päivässä, lasketaan tuo 24/1.5 = 16 vrk eli ihan toisen (?) luokan jakolasku.

Jos henkilö painaa 70 kg ja annostus on 2 mg/kg niin hän tarvitsee lääkettä 140 mg. Jos millilitrassa on 50 mg niin lääkettä tarvitaan 140/50 eli 2.8 ml, Todella helppoja laskuja, joissa ei sairaanhoitajan koulutusta tarvita.

[/quote]
0 0

Yritetään

En ihan kai ymmärtänyt jälkimmäisen tehtävän sanamuotoa.

16 päivää ja 2,8 millilitraa?

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:35"]

En ihan kai ymmärtänyt jälkimmäisen tehtävän sanamuotoa.

16 päivää ja 2,8 millilitraa?

[/quote]
0 0

riippuu varmaan minkä alan akateeminen

Annappa joku lasku, niin lasken (olen luonnontieteilijä). Tai siis ainakin yritän, mun kai tollasia pitäisi osata.

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:37"]

Annappa joku lasku, niin lasken (olen luonnontieteilijä). Tai siis ainakin yritän, mun kai tollasia pitäisi osata.

[/quote]
0 0

16 jatkaa

Olen parjattu filosofian maisteri ja vielä humanistiselta alalta. :) Oikeat lääkelaskut ovat kai monimutkaisempia, mutta ei kai niitä tarvitse laskea päässä?

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:37"]

Olen parjattu filosofian maisteri ja vielä humanistiselta alalta. :) Oikeat lääkelaskut ovat kai monimutkaisempia, mutta ei kai niitä tarvitse laskea päässä?

[/quote]
0 0

argh osaisinkohan minä :D

Luonnontieteilijä (mutta suoritin lukiossa lyhyen matematikan ja yliopistossa oli tavallaan pitkän matikan kertaus...mutta enpä usko että pitkä matikka olisi niin helppoa ollut kuin yliopistossa se "kertaus")

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:39"]

[quote]

[/quote]

Luonnontieteilijä (mutta suoritin lukiossa lyhyen matematikan ja yliopistossa oli tavallaan pitkän matikan kertaus...mutta enpä usko että pitkä matikka olisi niin helppoa ollut kuin yliopistossa se "kertaus")

[/quote]
0 0

Olis

kiva tietää, yrittääkö ap todistaa tällä ketjulla jotain vai onko vain utelias.

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:40"]

kiva tietää, yrittääkö ap todistaa tällä ketjulla jotain vai onko vain utelias.

[/quote]
0 0

Kaava piti laittaa paperille

en muista saiko konetta käyttää, ihan kuin ei olisi saanut käyttää, mulla ei edes ollut laskinta koulussa :D

t se samainen sh edelleen

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:42"]

[quote]

[/quote]

en muista saiko konetta käyttää, ihan kuin ei olisi saanut käyttää, mulla ei edes ollut laskinta koulussa :D

[/quote]
0 0

tähän ketjuun voisin kommentoida, että välillä

tuntuu mitenkähän noihin meidän hoitsuihin voi oikein luottaa, kun täälläkin aina hehkutetaan lääkelaskujen vaikeutta. Enkä todellakaan tajua mitä vaikeaa niissä on!

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:43"]

tuntuu mitenkähän noihin meidän hoitsuihin voi oikein luottaa, kun täälläkin aina hehkutetaan lääkelaskujen vaikeutta. Enkä todellakaan tajua mitä vaikeaa niissä on!

[/quote]
0 0

Komppi tälle!

t. akateeminen

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:44"]

[quote]

[/quote]

t. akateeminen

[/quote]
0 0

Niinpä.

t. akateeminen

Ja näille sitten vielä vaaditaan oikeutta kirjoittaa reseptejä. Hui!

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:45"]

[quote]

[quote]

[/quote]

t. akateeminen

[/quote]

Ja näille sitten vielä vaaditaan oikeutta kirjoittaa reseptejä. Hui!

[/quote]
0 0

Se humanisti

Kyllä tuon vielä päässä lsski, kun ei ollut liian vaikeita jakolaskuja. Tarkoitinkin oikeastaan sitä, että laskevatko hoitajat töissä noita sujuvasti päässä suunilleen potilaalle jutellessaan.

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:45"]

[quote]

[/quote]

Kyllä tuon vielä päässä lsski, kun ei ollut liian vaikeita jakolaskuja. Tarkoitinkin oikeastaan sitä, että laskevatko hoitajat töissä noita sujuvasti päässä suunilleen potilaalle jutellessaan.

[/quote]
0 0

Tässä on aka perustaviksia koulun lääkelaskuja

http://www.terveysala.turkuamk.fi/klinikka/sisataudit/testaasis.htm

tv edelleen se samainen sh.

Töissähän yleensä samat laskut toistuu vaan, eivätkä tosiaan ole mitään vaikeita.
Eikä ne koulun laskutkaan edelleenkään olleet vaikeita sillä lyhyellä matikalla.

[quote author="Vierailija" time="24.03.2011 klo 21:48"]

http://www.terveysala.turkuamk.fi/klinikka/sisataudit/testaasis.htm

tv edelleen se samainen sh.

Töissähän yleensä samat laskut toistuu vaan, eivätkä tosiaan ole mitään vaikeita.
Eikä ne koulun laskutkaan edelleenkään olleet vaikeita sillä lyhyellä matikalla.

[/quote]
0 0
Aihe vapaa
Keskustelualueen säännöt
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä