B12-vitamiinin vähyys veressä. Onko asiaatuntevia?

Vierailija

Valitin lääkärille sitä, että vatsani on aika ajoin sekaisin sekä minulla on rytmihäiriöitä ja korkea verenpaine. Koska minulla on autoimmuuniperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta, otti lääkäri b12-vitamiinin arvon varmistaakseen, ettei minulla ole toista autoimmuunmisairautta nimeltään ....perniöösi tai jotain.

Sain tänään tuloksen, eli lukema on 218, eli rajojen sisällä. Mutta normirajat ovat jotain 180-700, eli alarajoilla mennään.

Tämä luku herättää minussa ihmetystä sen takia, että olen viimeiset kolme kuukautta joka päivä syönyt b-vitamiinilisää, jossa on kaikki mahdolliset b-vitamiinit.

No, lääkäri on minulla vasta monen viikon päästä, joten kysyn täältä. Onko jollain jotain tietoa, kokemusta tai ajatusta - kertooko tulos jostain vai eikö se kerro mistään?

Kommentit (12)

Vierailija
Viesti

Mutta tavallinen B12-määritys ei ole täysin luotettava lähellä viitearvon alarajaa. Nykyisin usein katsotaan suoraan luotettavampi testi B12-TC2.

Vatsavaivoja pernisiöösi anemia ei yleensä tee (ellei sitten B12-puutoksen syynä ole lapamato, harvinaista nykyisin kun harvat syö huonosti kypsennettyä järvikalaa). Rytmihäiriöiden ja korkean verenpaineen kanssa puutoksella ei myöskään ole tekemistä. Eli jos ainoa syy katsoa vitamiinitaso oli tuo hypotyreoosi, tuskin sinulla on B12-puutosta.

B-vitamiinitableteilla ei B12-tasoa saa nousemaan, jos on pernisiöösi anemia eli imeytymishäiriö, mahalaukku ei eritä imeytymiseen tarvittavaa ainetta. Osalla 1 mg annos tosin toimii, selvästi suurempi annos kuin tavallisessa monivitamiinissa.

Vierailija
Viesti

Millaisia oireita B12-vitamiinin puutos aiheuttaa? Löytyisikö varsinkin jotakuta, jolla olisi ihan omakohtaista kokemusta?

Vierailija
Viesti

Mulla on PA:n lääkityksenä Coheim piikit 2 kk välein. Paras piikitysväli olisi 6 vko.

Muutama pv ennen piikkiä aivan tajuton väsymys, sellainen, johon ei uni auta. On kuin muissa maailmoissa...

Toinen, mistä huomaa 2kk kuluneen on jalkasäryt, levottomat jalat.

Itse en ota kantaa muihin hermosto-oireisiin. Mielummin laitan vaikka PMS:n piikkiin :) (saattahan niitäkin olla...)

PA elinikäinen sairaus, jonka kanssa erittäin helppo elää.

Vierailija
Viesti

B- 12 arvosi on viitealueella eli ihan normaaliarvo. Puutoksesta voidaan puhua vasta kun arvo on selkeästi alle alarajan.

Vierailija
Viesti

Hei. Olen 56 v. nainen. Lääkäri otatti B12-vitamiini arvon kun olin aika maissa ja saamaton ym. eri oireita. Olisi sopinut kyllä vaihdevuosioireisiinkin, joihin arvelin sen olotilan liittyvänkin. Kamalaa kyllä, B12- vit. arvoni oli vain 68. Olin syönyt mahavaivoihini happosalpaaja Nexiumia yhtäjaksoisesti yli vuoden ja tämä on myös yksi tekijä, sillä hapottomasta mahasta ei irtoa ruoan B12- vitamiini suolistoon. Aloin heti syömään Betolvex-tabletteja ( 1mg B12-vitamiinia), ja parin viikon päästä mittaustulos oli jo 250. Siitä se sitten nousi aina 348 asti ( 10kk söin 1 tabletti/ pvä). Oloni koheni silmissä ja laulatti paljon ym. mukavaa. Mm. limakalvot alkoivat uusiutua ja nehän tuppaa vaihdevuosissa kuivumaan pahastikin. Lopetin kolmeksi kuukaudeksi valmisteen ja ups.: arvo oli tippunut 211 lukemaan. Menin toiselle lääkärille ( yksityinen). Halusin mittauttaa aktiivisen B12-arvon eli S-B12-TC2. Että mikä on solujen vitamiini taso.  Viikon päästä sain tuloksen. Se oli 66 ( viitearvo min. 37, ylärajaa ei ole?) . Lääkäri sanoi olevan OK. Mutta saan syödä Betolvexia jatkossakin jos haluan ja jos se vaikuttaa vointiin parantavasti. Eli aion aloittaa  jälleen ja tarkistutan sitten joskus arvot taas. Huomasin tässä kaikessa sen, että lääkärit ovat vähän out tässä asiassa.  Itse pitää pitää puoliaan ja minusta kaikkien tulisi mittuuttaa nämä arvonsa. On se vaan niin erilaista elää nyt kun vitamiinitaso on normaali. Eipä masenna enää eikä uuvuta. Tämä kertomus siksi, kun on niin monenlaisia muitakin juttuja netissä tästä asiasta. Hyvä niin, mutta vaikka arvoni oli niinkin alhainen kuin 68, se ei merkinnyt vielä muutoksia ainakin neurologin mukaan. Kaikille hyvää vointia ja itsensä huolehtimista.

Vierailija
Viesti

Nostan tämän vanhan ketjun...

Kuinka usein saa Solgar B12 -tabletteja ottaa? Purkissa lukee 1/vrk, mutta onko se siltikin liikaa? Tuohan on aika vahvaa kyllä.

B12-arvoni oli 128, mutta taitaa silti olla alarajalla.

Vierailija
Viesti

kyllä arvosi on sellainen että tarvitsisit piikkilääkityksen. itse sain hieman alle 300 arvolla. Minulla on kylläkin mahasta tuhoutunut limakalvo joten siinä meni se sisäinen tekijä!

Vierailija
Viesti

Ja nyt minä nostan. Oon 32v ja vuosia kärsinyt uupumuksesta, unohäiriöstä, väsymyksestä, päänsärystä ja vaikka kuinka paljon muista oireista! 4 vuoden aikana on tutkittu kilppariarvot moneen kertaan ja kaikki laajat verikokeet mitkä ollut normaalit. Oon sot kerran vuoteen saanut unihäiriöön imovanereseptin ja sanat "kyllä se siitä kun sressi helpottaa, voit käydä fyssarilla ja psykologilla kun ne kuuluu tähän työterveys soppariin".
.
No nyt meillä vaihtui tt lääkäri ja valitin taaaas kerran kun oireista itkien ja että en ole masentunut mutta tarviin apua kun tuntuu että en selviä enää edes 8-16 kevyestä toimistotyöstä ja 9v lapsi itkee kun äiti ei jaksa ikinä mitään ja lepään aina kun mahdollista.
.
No eka lääkäri joka otatti myös b12 kokeen ja sain eilen vastauksen viestillä että testitulos on valmostunut ja arvo oli 117! :( Mitä netistä luin niin jotkut oireet saattaa jäädä pysyväksi kun on näin vuosia ollut. Nyt maanantaina soitan työterveyteen että millon lääkäri ottaa kantaa tulokseen.
.
Kyllä oli tavallaan helpottavaa jos vihdoin olisi vuosien etsinnän jälkeen löytynyt syy mun saamattomuudelle ja ainaiselle väsymykselle. Oon alkanut jo miettimään oonko mä jo tulossa hulluksi tai vaan laiska vätys kun ei millään löydy ylimääräistä energiaa ja ei ollenkaan piristy päivän mittaan vaan aamulla herätessä on yhtä pahasti väsynytkun illalla.

Vierailija
Viesti

Voiko tällä 117 arvolla selvitä vielä ilman piikityshoitoa? Ja jos joutuu piikityksellä ottamaan b12 vitamiinia niin voiko arvojen normalisoiduttua ottaa vitskun purkista?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat