poika 8kk,kasvaa -3käyrällä,tänään röntgen ym, VOI MINUN PIENTÄ:'(

Vierailija

Onko muita? Nyt kuvattiin pitkät luut ja otettiin verta eri kokeisiin. sitten myöhemmin otetaan vielä geneettisiä kokeita jos tarvii.

poika täysin normaalisti kehittynyt kaikin puolin paitsi pituus.

itkettää jos onkin jokin vakava sairaus luustossa tai kromosomipoikkeavuus. sekä myös se että miten pieni mieheni pärjää elämässä pitkien poikien rinnalla:(

onko kokemuksia?

Sivut

Kommentit (129)

Vierailija

Kuinka pitkiä/pätkiä olette te vanhemmat? Mun erään kaverin lapselle suositeltiin kasvuhormoonin aloittamista, koska hän on myös "liian pieni".

Vanhemmat eivät siihen suostuneet, koska ovat molemmat lyhyitä, äiti vain n. 150cm ja isäkin alle 170cm.

Lapsi on muuten ihan terve ja iloinen.

Onko lapsesi sairastellut tai onko hänellä ollut muuta "outoa" kehityksessä?

Ole nyt huoleti vielä, nykyään saadaan hoidettua mitä ihmeellisempiä vaivoja ja häiriöitä - ja mitä varhemmin ne huomataan, sitä paremmin niitä pystytään hoitamaan.

Lämmin halaus sinulle ja vauvallesi.

Vierailija

vauvalla ei ole mitään häiriöitä eikä sairauksia todettu, kehittyy normaalisti kaikin puolin.

painaa 7kg ja on 63,5cm pitkä.

olemme normaalipituisia me vanhemmat (165 ja 180)

Vierailija

nyt vuoden ikäinen eikä paina edes kahdeksaa kiloa. Pituutta n. 75 cm. 8 kk painoi reilusti alle 7 kiloa, pituutta 67,5 cm. Verikokeita on otettu ja kakkanäyte, mutta mitään ei löydy. Normaalisti kehittyy silti. Painokontrolleissa käydään, siinä se.

Paljonko lapsesi päänympärys on? Meillä sekin aika pieni mutta tasainen kasvu ollut silti.

Vierailija

Lainaus:

nyt vuoden ikäinen eikä paina edes kahdeksaa kiloa. Pituutta n. 75 cm. 8 kk painoi reilusti alle 7 kiloa, pituutta 67,5 cm. Verikokeita on otettu ja kakkanäyte, mutta mitään ei löydy. Normaalisti kehittyy silti. Painokontrolleissa käydään, siinä se.

Paljonko lapsesi päänympärys on? Meillä sekin aika pieni mutta tasainen kasvu ollut silti.

Tosin 1-vuotiaana oli muutaman sentin lyhyempi.

Painokontrolleissa käyty aina välillä, mutta kun tasaisesti sillä omalla minikäyrällään kasvaa, niin lastenlääkäri ei ole mitään lähetettä laittanut eteenpäin... Nyt ikää 1v10kk ja pituutta noin 82-83cm ja painaa ehkä juuri ja juuri 10kg. Nykyään sentään on jo vähän lihaa luidenkin ympärillä... Vauvana oli niin laiha ruippana, että mä pelkäsin hajottavani koko tenavan ;D

Isommat sisarukset on olleet ihan normaalikokoisia tai esikoinen on oikeastaan aika pitkä tyttö...

En mä tosin itsekään ole kovin hujoppi 164cm ja äitini on mua vielä 5cm lyhyempi. Mä en itse ole painanut koskaan yli 50kg (ellei lasketa raskausaikaa, jolloin olin "muhkeimmillani" 58kg...)

Vierailija

Eihän se oo mitään.Mun poika on menny syntymästä asti -5 käyrällä ja oli sen just maanantaina eikä lääkäri mitään sanonut.Kysyi vain vanhempien ja isovanhempien pituudet ja sanos et lopullinen arvio tehdään vasta kun lapsi 5 vuotias.Päänympäryksen tasainen kasvu on kuulemma se tärkein.

Vierailija

Yksikään lapsi ei taatusti kasva -5 SD käyrällä!!!

Tai jos kasvaa niin se on joku 1/ 10 000 000 000, entisajan sirkuskamaa.

Lainaus:

Eihän se oo mitään.Mun poika on menny syntymästä asti -5 käyrällä ja oli sen just maanantaina eikä lääkäri mitään sanonut.Kysyi vain vanhempien ja isovanhempien pituudet ja sanos et lopullinen arvio tehdään vasta kun lapsi 5 vuotias.Päänympäryksen tasainen kasvu on kuulemma se tärkein.

Vierailija

mä olen huolesta ihan kipee. tämä poika on minusta niin normaali muuten, kuten lääkäritkin on sanoneet, mutta tuo pituus junnaa hitaasti. päänympärys on myös ok ollut koko ajan.

nyt kuitenkin sitten kun kiinteiden aloitus ei vaikuttanut kasvunopeuteen, meidät lähetettiin lastenpolille, jossa otettiin verikokeet (PÄÄN verisuonesta...) sekä röntgenit raajoista.

odotamme ne tulokset ja sitten menemme alan erikoislääkärille (tutkii juuri näitä lyhytkasvuisuus-juttuja) kuulemaan tutkitaanko geenejä.

jotenkin sydämeni särkee kun katson tuota mielestämme normaalia riemukasta kilttiä hyvin kehittynyttä poikaamme. mikähän hänellä on?! mistä tämä on oire. JOKIN tekijä se joka tapauksessa nyt on:(

pahin pelkoni on että lapseni sairastaa jotain, joka aiheuttaa taantuman kehityksessä.

onko kellään lisää kommentteja?

Vierailija

niin huomaat etta aika harva lyhytkasvuisuuteen liittyva hairio lopulta aiheuttaa kehitysvammaisuutta (jos sita siis pelkaat eniten). Googlaa vaikka Magic Foundationin sivut, siella on todella paljon hyvaa tietoa (vain englanniksi tosin).

Vierailija

ja myös vakavia luustosairauksia

ja myös lyhytkasvuisen lapsen pärjäämistä elämässä

mutta tässä nyt vasta odotellaan viikon verran näitä tämän päivän tuloksia ja sitten vielä sitä erikoislääkärin käyntiä. ja toki selvitys jatkuu varmaan sen jälkeenkin.

tuntuu niin kummalta kun muuten noin normaali lapsi ei sitten vain kasva pituutta kunnolla:(

ja kuinkahan lyhyt hänestä sitten tuleekaan:'( nyt hän tosiaan on noin 7kg ja 63,5 cm. ikää 7kk 3viikkoa.

ok voisin mennä lukemaan tuolta, kiitos nro 14.

ap

Vierailija

oli 23 kk 81cm pitkä ja painoi 9,3 kg

vuoden ikäisenä 72cm ja 7,77 kg ihan terve tyttö on se ei vaan suostunut syömään pienenä. Ei se vieläkään iso ole.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat