Laki- ja perintöasioista tietävät: miten estää lapsen isää saamasta lapsen rahoja?

Vierailija

Eli jos lapsella on omaisuutta, tai perii esimerkiksi paljon rahaa, ja lapsi sattuu kuolemaan ennen isäänsä, niin miten estää tuota miestä pääsemästä rahoihin käsiksi?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Aika monta jossia sinulla jutussa. No perikö se lapsi paljon omaisuutta, ja elääkö vielä vai sattuuko kuolemaan vasta myöhemmin? Miksi isää pitäisi estää perimästä lapsensa?

Vierailija

Siis ei onnistu oikeasti mitenkään!

Meillä on lapset testamentilla rajattu ulos minun omaisuudesta mutta sen lakiosan toki perisivät ja siihen isä sitten kätevästi pääseekin käsiksi! Jos summa on iso siittä voi isä joutua tekemään selvitystä kuinka se on lasten eduksi käytetty, sillä lasten rahojahan ne on...

(tietty testamentti muutetaan kun lapset täyttäneet 18v)

Vierailija

Lainaus:

Aika monta jossia sinulla jutussa. No perikö se lapsi paljon omaisuutta, ja elääkö vielä vai sattuuko kuolemaan vasta myöhemmin? Miksi isää pitäisi estää perimästä lapsensa?

Minulla ja nykyisellä miehelläni on yhteinen kiinteistö ja jos nyt sattuisi niin ikävästi että minä ja lapset kuolisimme pahassa tapauksessa ex omistaisi mieheni kanssa talon puoliksi. Nyt papereilla siis hoidettu niin että tuo osuus on mahd. pieni!

Vierailija

Tosin mä kyllä luulisin, että jos lapseni kuolisi niin mulle olisi ehkä kaikista viimeisin murhe maailmassa, periikö hänen rahansa exä vai minä vai joku iitin tiltu perähikiältä...

Vierailija

Teet tosi tyhmästi, kun haluat jättää lapset perinnöttä. Jos lapset perivät alaikäisenä, joutuu heidän edunvalvoja tekemään vuosittain selvityksen siitä, miten lasten rahoja on käytetty. Rahoja ei saa käyttää omiin vaan lasten tarpeisiin. Jos vanhemmat kavaltavat lasten rahoja itselleen, siitä joutuu oikeuteen.

Vierailija

jättäisit rahasi mieluummin uudelle miehelle kuin omille lapsillesi. Valintahan tuo on sekin, minusta vanhempien ensimmäinen tehtävä on turvata lapsensa eikä uutta heilaa.

Vierailija

voi laittaa ehdoksi etta jos lapsi kuolee ennen biologista isaansa, omaisuus palautuu kuolinpesaan tai menee jollekin muulle edunsaajalle.

Vierailija

Ja joo et tosiaan voi sitä estää. Vanhemmat perii kuolleen lapsensa, siinä ei voi toinen mitenkään estää toista.

Vierailija

Lainaus:

Ap siis haluaa periä lapsensa ihan yksin, muut ei saa päästä osille. Ja joo et tosiaan voi sitä estää. Vanhemmat perii kuolleen lapsensa, siinä ei voi toinen mitenkään estää toista.

vaan lapsi on saamassa aikanaan minultakin perintöä. Ei biologinen, onnenonkija isä todellakaan saa päästä käsiksi sukuni rahoihin...

ap

Vierailija

Lasteni isä sattuu olemaan onneton rahan käyttäjä ja varmasti tuhlaisi lasten rahat ennenkuin ne itse pääsisivät niihin käsiksi :( ja mitä sitten jos joutuu oikeuteen tai joutuu tekemään selvitystä lupaan että ehtii hukata ne rahat ennen sitä. Ikävää mutta totta, isompi kysymys on että miksi tein lapsia ko. miehen kanssa!?

Ja siis todella testamentti muutetaan kun lapset on 18v

Te ette vaan ehkä voi ymmärtää millaisia rahan käyttäjiä voi olla olemassa jos lapsilla olisi "normaali" isä vaikka sellainen jolle ei tarvii soittaa takaisin kun ei ole puheaikaa tai sellainen joka ei joutuisi lainaamaan äidiltään bensa rahaa että pääsee hakemaan lapsiaan viikonlopuksi luokseen jne. EI näitä pitäisi miettiä!!

Vierailija

Vanhemmilla ei ole lakiosaa samoin kuin lapsilla.Eli ammattilaisen tekemä testamentti estää perinnön saannin.Ei maksa edes paljoa mut suosittelen varsinkin kun lapsi on ala-ikäinen vielä.Älä usko noita väitteitä ettei lapsen omaisuutta pysty suojaamaan. =)

Vierailija

Toisin kuin monet muut tässä ketjussa. Olen itse pohtinut ihan samoja asioita, miten varautua tilanteessa, jos nykyisen miehen kanssa tulisikin ero.

Jos kävisi vaikka niin, että minä kuolisin ennen lasta ja lapsi alaikäisenä. En haluaisi, että sisarukseni joutuisivat taistelemaan mahdollisen ex-mieheni kanssa esim. perheemme vapaa-ajan asunnon omistussuhteista ja jakamisesta.

En valitettavasti osaa sinua neuvoa. Hakeudu hyvän asianajajan pakeille, hän osaa kyllä auttaa.

Vierailija

Voit testamentissasi määrätä että jos lapsesi kuolee ennen isäänsä, sinulta saatu perintö menee jollekin toiselle edunsaajalle. Siltä varalta että kuolet lapsesi ollessa alaikäinen, voit määrätä lapsen perinnön edunvalvojaksi muun kuin isän (ilman tätä määräystä isä taitaa automaattisesti olla edunvalvoja lapsen huoltajana).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat