Miten rajoitat lastesi saamaa kemikaalikuormaa?

Vierailija

Minä näin:

-pesen uudet lastenvaatteet ennen käyttöä

-käytän shampoota vain jos lapsen hiukset selvästi likaisia esim. kuraleikkien jälkeen. Yleensä max 2 kertaa kuussa.

-suosin luomua

-käytän säästeliäästi ja valikoiden kotona puhdistusaineita

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

Tosin en edes osta uusia vaatteita juurikaan alle 2-vuotiaille kemikaalien takia, kierrätysvatteet on jo pesty niistä.

Vierailija

- Huuhtelen pesukoneen jäljiltä herkimmälle lapselle käyttämäni astiat ettei vaan ole pesuainejäämiä (joskus jättää pesutabletin puoliksi sulanneena koneeseen)

- Uudet voimakkaasti tuoksuvat huonekalut (patjat) ym. tuuletetaan huolellisesti ennen lasten huoneisiin tuomista.

Vierailija

mutta eikö teitä huolestuta ruuasta saatavat lisäaineet enemmän?? Mehut, jugurtit, jäätelöt, einekset, sipsit, karkit, hampurilaiset ja pizzat jne jne.

Kuinka moni teistä tekee oikeasti kaiken ruuan itse perusraaka-aineista, tietysti ilman marinadeja tai mausteseoksia?? Kannattaisi ehkä ensin huolehtia lasten sisäisestä myrkyttömyydestä ja sitten vasta ulkoisesta.

4:n äiti

Vierailija

Lainaus:

mutta eikö teitä huolestuta ruuasta saatavat lisäaineet enemmän?? Mehut, jugurtit, jäätelöt, einekset, sipsit, karkit, hampurilaiset ja pizzat jne jne. Kuinka moni teistä tekee oikeasti kaiken ruuan itse perusraaka-aineista, tietysti ilman marinadeja tai mausteseoksia?? Kannattaisi ehkä ensin huolehtia lasten sisäisestä myrkyttömyydestä ja sitten vasta ulkoisesta. 4:n äiti

Vaatteiden, puhdistuaineiden yms. kosmetiikan ja huonekalujen valmistuksessa saa käyttää ihan mitä myrkkyjä tahansa, ei tarvitse deklaroida mitenkään jos niitä ei valmistteta EU-alueella yli 100 tonnia vuodessa. Eli ei huoleta ruoan kemikaalit.

Vierailija

Ulkona kävellessä saa hengitysilman mukana jo sellaisen myrkkymäärän, että hysteerikseksi on turha ruveta.

Vierailija

-hajusteettomat pyykinpesuaineet, mäntysuopa

-pesuaineita käytetään harkiten (pyykinpesussa varovainen annostelu, kotia ei siivota pesuaineen kanssa ellei ole tarpeen)

-lapsia pestään saippualla/sampoolla vain tarpeen mukaan, ei joka päivä

-uudet vaatteet ja tekstiilit pestään ensin

-ei osteta palosuojattuja tekstiilejä yms.

-suositaan luonnonmateriaaleja

-syödään eineksiä, karkkia, limsaa, keksiä, sipsiä ja muuta valmiiksi tehtyä harkiten ja valikoiden

Näitä ei tehdä vain kemikaalikuorman takia, mutta vähentävät sitäkin.

Vierailija

Lainaus:

mutta eikö teitä huolestuta ruuasta saatavat lisäaineet enemmän?? Mehut, jugurtit, jäätelöt, einekset, sipsit, karkit, hampurilaiset ja pizzat jne jne.

Kuinka moni teistä tekee oikeasti kaiken ruuan itse perusraaka-aineista, tietysti ilman marinadeja tai mausteseoksia?? Kannattaisi ehkä ensin huolehtia lasten sisäisestä myrkyttömyydestä ja sitten vasta ulkoisesta.

4:n äiti

ja siksi meillä ei mitään marinadiruokia syödä ja muutenkin kaikki tuoteselosteet luen läpi jos en tiedä mitä tuote sisältää. Aina en ota halvinta vaihtoehtoa vaikka ruokakaupassa yritänkin säästeliäästi ostaa, nimittäin halvemmissa on enemmän kaikkia lisäaineita (esim harvoin ostamani ateriakastikkeet)

Vierailija

ja jos ostan uutta pesen ensin.

Huonekalutkin ostan käytettynä, mitä vanhempia (=täyspuisia) sitä parempi. Meillä ei ole liimapuulevyä kotona ollenkaan, keittiön kaapitkin on täyspuuta.

Luomuruokaa kotona tehtynä. Karkkipäivän karkit kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä tai niitä karkkeja joissa luonnonvärit eikä lisäaineita.

Pesuaineet hajuttomia, eikä käytetä kuin saniteettitiloissa muutenkaan.

Hyvä ilmanvaihto + lämmitys osittain takalla.

Vierailija

Samat kuin ap ja vielä käytän kestovaippoja, vaipoissa on turhia kemikaaleja ja vältän kaikkea valmisruokaa, tosin ruisleipä kyllä ostetaan kaupasta...

Vierailija

Minä olen niin keskittynyt tuohon ruokapuoleen, että ulkoinen kemikaalikuormittuminen on jäänyt täysin pimentoon..

Mutta niin, meillä ei syödä eineksiä. Marinoin lihat ym. itse. Kyllähän sitä väkisinkin jotain e-paskaa suuhun menee, mutta ei varmasti niin paljon kuin keskivertosuomalaisella. Karkkipäivä esim. meillä on..

Vierailija

pestään aina kaikki uudet vaatteet niin lasten kuin aikuisten ja pesuaineita ei yliannostella, ei tule niistäkään jäämiä.

Atoopikon "pakollisista" kemikaaleista osa on korvattu kookosöljy-oliiviöljy -seoksella.

Taaperon pesuun ei tarvitse käyttää pesuaineita, taapero ei hikoile, puhdistuu kyllä vedelläkin.

Puhdistusaineita käytetään meillä vain kylpyhuoneessa/wc:ssä ja keittiössä tarpeen mukaan, meillä ei desinfioida turhaan kaikkia pintoja jatkuvasti.

Ruoka tehdään itse, ei käytetä pitkälle jalostettuja valmisruokia ym., joissa on metrin lista valmistusaineita, kevyttuotteita ei käytetä.

Vierailija

- en käytä lapsella muoviastioita

- pesen uudet vaatteet sekä lakanat ennen käyttöönottoa

- pesuaineena meilläkin on käytössä enimmäkseen mäntysuopa

- lasten hiukset pesen kerran viikossa Urtekramin luomushampoolla, toisena kertana ainoastaan vedellä

- teen ruokaa mahdollisimman usein itse tuoreista raaka-aineista; kun en ehdi eineksistä joissa ei ole käytetty aromivahvennetta tai aspartaamia

- ostan vaatteita kirppareilta

- emme käytä margariinia

- muovileluja vältän; ne mitkä meillä on ovat vain tunnettuja merkkejä (tod.näl. Tullilabran testit läpäiseviä), yritän seurata lelujen takaisinvetämisiä lehdistä

- pyykinpesuaineena on luontomerkkistä ja herkän ihon pesuainetta (yksi lapsista atoopikko), merkki vaihtelee

- ostan luomuruoka-aineksia aina kun kukkaro antaa myöten

- käytin vauva-aikana pojalla suurimman osan aikaa kestovaippoja, koska kertavaippojen vaikutus hedelmällisyyteen huolestutti ja halusin kuormittaa luontoa mahdollisimman vähän; sekä kestovaippamaailma "imaisi" mukaansa!

Nämä tulee jo automaatiolla eivätkä vaadi ylimääräistä keskittymistä ostoksilla. Einesten lisäaineisiin pitäisi perehtyä vielä tarkemmin ja lisätä pari numeroa vältettävien listaan.

Vierailija

Olette kyllä aika ihania... ihan kuin minä nuorempana.

Sitten perehdyin vähän saasteisiin ja muistelin, millaista moskaa olen mahtanutkaan itse lapsena syödä... lapsiahan ei 60-luvulla juurikaan imetetty, syötettiin vaan sokerivettä ja lehmänmaitoa. Taaperot kyllästettiin lisäaineilla, esim. Rymd-mehu ei muuta ollutkaan!

Ja kummasti sitä vieläkin porskutetaan.

Älkää olko niin kamalan huolissanne kaikesta. Toki voi vähentää turhakkeita elämästään, esim. jotain vauva peppupyyhkeitä tai ylenpalttisia kempparikamoja. Mutta jos einekset helpottavat elämää ja muoviastiat ovat särkymättöminä käteviä, niin ANTAA PALAA.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat