Keskustelualueen säännöt

*Luetelkaa lapsuutenne ruokia!*

Mitä ruokia muistatte omasta lapsuudestanne? Pääruokia, jälkiruokia, salaatteja, välipaloja? Tykkäsittekö ruoasta mitä kotona tarjottiin vai ette? Teettekö nykypäivänä niitä ruokia itse vai välttelettekö?
Voitte mainita vielä millä vuosikymmenellä olette syntyneet.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:15"]

Mitä ruokia muistatte omasta lapsuudestanne? Pääruokia, jälkiruokia, salaatteja, välipaloja? Tykkäsittekö ruoasta mitä kotona tarjottiin vai ette? Teettekö nykypäivänä niitä ruokia itse vai välttelettekö?
Voitte mainita vielä millä vuosikymmenellä olette syntyneet.

[/quote]
0 0
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Makaroonivelli,

maitoperunat, verileipäkeitto. En tee noista kuin maitoperunoita joskus, ja senkin soija/kauramaitoon.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:16"]

maitoperunat, verileipäkeitto. En tee noista kuin maitoperunoita joskus, ja senkin soija/kauramaitoon.

[/quote]
0 0

1980-luvulla oon syntynyt.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:17"]

[quote]

[/quote]

[/quote]
0 0

veriletut

broileri
makkarasoppa
"suklaapuuro" eli suklaakiisseli johon laitettiin kaksinkertainen määrä perunajauhoja.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:17"]

broileri
makkarasoppa
"suklaapuuro" eli suklaakiisseli johon laitettiin kaksinkertainen määrä perunajauhoja.

[/quote]
0 0

Olen syntynyt -76

ja lapsuudesta muista porsaanliha-kastikkeen, jota ukin kanssa vielä ruisleipäpalalla pannulta kaavittiin, taivaallista!

Oikeassa leipäuunissa juuri paistettu kuusamolainen rieska, päälle voita!

Näitä en ole lapsuuden jälkeen saanut, valitettavasti!

Hyvin on mielessä poronlihakeitto, mistä en edelleenkään oikein pidä ja poronkäristys, joka taas uppoaa pienimpiä muksuja myöten.

Muistan myös Hawajin-leikkeen, joka oli in joskus lapsuudessa, en ole syönyt vuosiin.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:18"]

ja lapsuudesta muista porsaanliha-kastikkeen, jota ukin kanssa vielä ruisleipäpalalla pannulta kaavittiin, taivaallista!

Oikeassa leipäuunissa juuri paistettu kuusamolainen rieska, päälle voita!

Näitä en ole lapsuuden jälkeen saanut, valitettavasti!

Hyvin on mielessä poronlihakeitto, mistä en edelleenkään oikein pidä ja poronkäristys, joka taas uppoaa pienimpiä muksuja myöten.

Muistan myös Hawajin-leikkeen, joka oli in joskus lapsuudessa, en ole syönyt vuosiin.

[/quote]
0 0

Mitähän niitä nyt oli..

aamupalaks kaurapuuroa, usein jauhelihakeittoa tai makaronilaatikkoa (välillä makaronimössöä jos kaikki oli nälkäsiä eikä jaksanu oottaa että laatikko kävis uunissa)
Muita ei sitte paljon ollukkaa, ei tietoakaan salaateista tai keitetyistä kasviksista ruuan kanssa.
Jälkiruokaa jos oli niin mansikkarahkaa ja välipalaksi sai omenaa ja ruisleipää.

Lapselle laitan iltapalaksi kaurapuuroa mutta makaronilaatikkoa/jauhelihakeittoa en ole tehnyt koskaan sen jälkeen kun muutin kotoa pois ja jokaikinen päivä on ruuan kanssa ollut salaattia tai vihanneksia.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:19"]

aamupalaks kaurapuuroa, usein jauhelihakeittoa tai makaronilaatikkoa (välillä makaronimössöä jos kaikki oli nälkäsiä eikä jaksanu oottaa että laatikko kävis uunissa)
Muita ei sitte paljon ollukkaa, ei tietoakaan salaateista tai keitetyistä kasviksista ruuan kanssa.
Jälkiruokaa jos oli niin mansikkarahkaa ja välipalaksi sai omenaa ja ruisleipää.

Lapselle laitan iltapalaksi kaurapuuroa mutta makaronilaatikkoa/jauhelihakeittoa en ole tehnyt koskaan sen jälkeen kun muutin kotoa pois ja jokaikinen päivä on ruuan kanssa ollut salaattia tai vihanneksia.

[/quote]
0 0

6jatkaa

vuodesta toiseen kun noita söi niin eipä kovin hyvältä enää maistunut.
Olen syntynyt 80-luvun puolivälissä.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:20"]

vuodesta toiseen kun noita söi niin eipä kovin hyvältä enää maistunut.
Olen syntynyt 80-luvun puolivälissä.

[/quote]
0 0

makaronivelli ja helmipuuro.

kummastakaan en tykkää nykyään.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:21"]

kummastakaan en tykkää nykyään.

[/quote]
0 0

5 lisää vielä: mökillä

tehtiin keitetystä makaronista ja nötkötistä mössö, joka oli muistaakseni hyvää sekin. En ole itse koskaan tehnyt :)

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:21"]

tehtiin keitetystä makaronista ja nötkötistä mössö, joka oli muistaakseni hyvää sekin. En ole itse koskaan tehnyt :)

[/quote]
0 0

vm 1971 vastaa

maksa- ja makaronilaatikko, nakki- ja jauhelihakastike, keitot, porsaankyljykset, lihapullia, pitsaa!, kaaliruuat jne.

Raasteita, salaattia, joissa oli kiinankaalta, punajuuria.

Lämpöisiä voileipiä: ranskanleipää, jonka päällä lauantaimakkaraa, tomaattia ja juustoa :)

Kaurapuuroa, makaronivelliä, grahampuuroa, muroja joskus, jugurttia: hedelmäpommia sekä viiliä.

Leipinä eloleipää ja näkkäriä.

Osaa teen kotonakin, mutta esim. porsaankyljyksiä en ole tehnyt ikinä lapsilleni.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:22"]

maksa- ja makaronilaatikko, nakki- ja jauhelihakastike, keitot, porsaankyljykset, lihapullia, pitsaa!, kaaliruuat jne.

Raasteita, salaattia, joissa oli kiinankaalta, punajuuria.

Lämpöisiä voileipiä: ranskanleipää, jonka päällä lauantaimakkaraa, tomaattia ja juustoa :)

Kaurapuuroa, makaronivelliä, grahampuuroa, muroja joskus, jugurttia: hedelmäpommia sekä viiliä.

Leipinä eloleipää ja näkkäriä.

Osaa teen kotonakin, mutta esim. porsaankyljyksiä en ole tehnyt ikinä lapsilleni.

[/quote]
0 0

Meiän mössössä

oli uutta sipulia, tomaattimurskaa sekä nöttistä ja tietty makaroonia, oli todella hyvää!

vm. 1971

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:24"]

[quote]

[/quote]

oli uutta sipulia, tomaattimurskaa sekä nöttistä ja tietty makaroonia, oli todella hyvää!

vm. 1971

[/quote]
0 0

Olen syntynyt 80-luvulla ja muistan näitä:

Pääruokia:
-Maksalaatikko (kaupan)
-Jauhelihakeitto
-Nakkikeitto
-Kalakeitto seidistä ja maitoliemessä
-Pinaattiletut (kaupan)
-Jauhelihamakaronilaatikko
-Siskonmakkarakeitto
-Perunamuusi johon on sekoitettu paistettua jauhelihaa
-Uunimakkara ja uuniranskalaiset
-Ruskea jauheliha/nakkikastike ja perunat
-Karjalanpaisti ja perunat
-Kalapuikot ja perunamuusi
-Makaronivelli
-Pinaattikeitto (kaupan)
-Paistettu jauheliha ja keitetty makaroni sekoitettuna, lisäksi ketsuppia
-Kesäkeitto
-Jauhelihapitsa (itsetehty tai kaupan mikrossa lämmitettävä)

Jälkiruokia ja välipaloja:
-Vispipuuro (kaupan ja itsetehty)
-Jacky-vanukkaat
-Karjalanpiirakat (kaupan)
-Letut (kaupan tai itsetehty) ja mansikkahillo
-Itseleivottu pulla tai tiikerikakku

Salaatteja:
-Porkkanaraaste+ananaskuutiot (kaupan aurinkosalaatti)
-Tomaatti-kurkku-kukkakaali-salaatti

Itse teen näistä lähinnä karjalanpaistia, kesäkeittoa, porkkana-ananassalaattia ja noita listaamiani jälkiruokia-välipaloja.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:26"]

Pääruokia:
-Maksalaatikko (kaupan)
-Jauhelihakeitto
-Nakkikeitto
-Kalakeitto seidistä ja maitoliemessä
-Pinaattiletut (kaupan)
-Jauhelihamakaronilaatikko
-Siskonmakkarakeitto
-Perunamuusi johon on sekoitettu paistettua jauhelihaa
-Uunimakkara ja uuniranskalaiset
-Ruskea jauheliha/nakkikastike ja perunat
-Karjalanpaisti ja perunat
-Kalapuikot ja perunamuusi
-Makaronivelli
-Pinaattikeitto (kaupan)
-Paistettu jauheliha ja keitetty makaroni sekoitettuna, lisäksi ketsuppia
-Kesäkeitto
-Jauhelihapitsa (itsetehty tai kaupan mikrossa lämmitettävä)

Jälkiruokia ja välipaloja:
-Vispipuuro (kaupan ja itsetehty)
-Jacky-vanukkaat
-Karjalanpiirakat (kaupan)
-Letut (kaupan tai itsetehty) ja mansikkahillo
-Itseleivottu pulla tai tiikerikakku

Salaatteja:
-Porkkanaraaste+ananaskuutiot (kaupan aurinkosalaatti)
-Tomaatti-kurkku-kukkakaali-salaatti

Itse teen näistä lähinnä karjalanpaistia, kesäkeittoa, porkkana-ananassalaattia ja noita listaamiani jälkiruokia-välipaloja.

[/quote]
0 0

olen syntynyt 60-luvun lopussa

Meillä oli karjalanpaistia, makaronivelliä, ohrapuuroa, makaronilaatikkoa, lehtipihviä, lihamureketta.
Ei koskaan salaatteja tai keitettyjä kasviksia. Jos jotain vihreää oli, niin sitten tuoretta kurkkua ja tomaattia.
Aina oli jälkiruokaa: vispipuuroa, rahkaa, pullaa, aina jotain makeaa.

Itse teen aika vaihtelevasti myös lapsuuteni ruokia, mutta karjalanpaistia en tee: sain tarpeekseni lapsena. Ja meillä on aina tarjolla salaattia. Meillä ei harrasteta jälkiruokia, ehkä viikonloppuisin saattaa olla jotain.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:26"]

Meillä oli karjalanpaistia, makaronivelliä, ohrapuuroa, makaronilaatikkoa, lehtipihviä, lihamureketta.
Ei koskaan salaatteja tai keitettyjä kasviksia. Jos jotain vihreää oli, niin sitten tuoretta kurkkua ja tomaattia.
Aina oli jälkiruokaa: vispipuuroa, rahkaa, pullaa, aina jotain makeaa.

Itse teen aika vaihtelevasti myös lapsuuteni ruokia, mutta karjalanpaistia en tee: sain tarpeekseni lapsena. Ja meillä on aina tarjolla salaattia. Meillä ei harrasteta jälkiruokia, ehkä viikonloppuisin saattaa olla jotain.

[/quote]
0 0

Keitetyt perunat kuului joka ateriaan joki lisäkkeenä tai keitossa tietysti keiton osana

Vain makaroonilaatikkoa tarjottiin ilman pottuja :)

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:27"]

Vain makaroonilaatikkoa tarjottiin ilman pottuja :)

[/quote]
0 0

Voi hitsi, pitää kokeilla :)

vm. 1971

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:27"]

[quote]

[quote]

[/quote]

vm. 1971

[/quote]

[/quote]
0 0

no tässä

-verimakkarat
-tilliliha
-kanaviillokki
-kesäkeitto (yök)
-rössypottu (Oulussa), YÖK!
-porsaankyljykset appelsiininmakuisessa kastikkeessa
-kotonatehty pizza (oli jotenkin hienoa)
-lohi-riisilaatikko uunissa
-broilerinkoivet
-uunilohi

Jälkiruokia:
-kiisselit
-erilaiset rahkat
-pannukakku
-kuivakakku
-rahkapiirakka

Näitä syötiin meillä 1980-luvulla.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:29"]

-verimakkarat
-tilliliha
-kanaviillokki
-kesäkeitto (yök)
-rössypottu (Oulussa), YÖK!
-porsaankyljykset appelsiininmakuisessa kastikkeessa
-kotonatehty pizza (oli jotenkin hienoa)
-lohi-riisilaatikko uunissa
-broilerinkoivet
-uunilohi

Jälkiruokia:
-kiisselit
-erilaiset rahkat
-pannukakku
-kuivakakku
-rahkapiirakka

Näitä syötiin meillä 1980-luvulla.

[/quote]
0 0

perunoita ja ruskeaa kastiketta

joskus mukana jotain lihaa tai makkaraa, usein ei.
Uunissa paistettu paksu lauantaimakkarasiivu, jossa oli juustoa päällä oli meidän pyhäherkkumme.
Toisinaan leivottiin pullaa.
Salatteja tai hedelmiä meillä ei syöty.

Noista ruoista joskus teen pullaa. Perunoista en oppinut koskaan pitämään, vaikka niin moni väittää että 15 maistelukerran jälkeen uudesta mausta oppii pitämään :/ 2 kertaa päivässä 15 vuoden ajan ei kuitenkaan riittänyt minulle. Pitäis vissiin vieläkin jatkaa maistelua että oppisi pitämään perunasta ;p

70-luvulla olen syntynyt.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:30"]

joskus mukana jotain lihaa tai makkaraa, usein ei.
Uunissa paistettu paksu lauantaimakkarasiivu, jossa oli juustoa päällä oli meidän pyhäherkkumme.
Toisinaan leivottiin pullaa.
Salatteja tai hedelmiä meillä ei syöty.

Noista ruoista joskus teen pullaa. Perunoista en oppinut koskaan pitämään, vaikka niin moni väittää että 15 maistelukerran jälkeen uudesta mausta oppii pitämään :/ 2 kertaa päivässä 15 vuoden ajan ei kuitenkaan riittänyt minulle. Pitäis vissiin vieläkin jatkaa maistelua että oppisi pitämään perunasta ;p

70-luvulla olen syntynyt.

[/quote]
0 0

Vm. -85

Makaronilaatikko
Makkarakeitto
Kalakeitto
Se suomalainen risotonkuvatus
Puurot (mannapuuro, uuniohrapuuro)
Lihamureke
Broileri ja riisi
Jauhelihakastike ja spagetti
Pinaattiletut
Kesäkeitto
Karjalanpaisti
Palapaisti

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:31"]

Makaronilaatikko
Makkarakeitto
Kalakeitto
Se suomalainen risotonkuvatus
Puurot (mannapuuro, uuniohrapuuro)
Lihamureke
Broileri ja riisi
Jauhelihakastike ja spagetti
Pinaattiletut
Kesäkeitto
Karjalanpaisti
Palapaisti

[/quote]
0 0

5 vastaa vielä

rössypotut eli veripalttu on tuttu koulusta ja on jotain aivan karmaisevaa!! Liekö tarjotaan muualla kuin pohjois-Suomessa kun omat muksut eivät koulussa ole sitä syöneet?

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:32"]

rössypotut eli veripalttu on tuttu koulusta ja on jotain aivan karmaisevaa!! Liekö tarjotaan muualla kuin pohjois-Suomessa kun omat muksut eivät koulussa ole sitä syöneet?

[/quote]
0 0

pari vanhaa ruokaa

-leipäkeitto: kuivaa varrasleipää kuumennetussa maidossa, voita

-sianlihalaatikko: perunaviipaleita ja sian kylkeä sekaisin ja kypsennys uunissa

-sianlihakeitto: niin kuin sianlihakastike jauhosuuruksella mutta niin reilusti nestettä että pottulohkot voi kypsentää samassa

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:34"]

-leipäkeitto: kuivaa varrasleipää kuumennetussa maidossa, voita

-sianlihalaatikko: perunaviipaleita ja sian kylkeä sekaisin ja kypsennys uunissa

-sianlihakeitto: niin kuin sianlihakastike jauhosuuruksella mutta niin reilusti nestettä että pottulohkot voi kypsentää samassa

[/quote]
0 0

Mä olen syntynyt 60-luvulla

-usein laatikkoruokia, perunalaatikkoa, maksa- ja lihamakaronilaatikkoa.
- ryynimakkaroita
- maitokiisseliä vattuhillolla
- leipäressua (ruileivästä)
- pullavanukasta (siis unniin pullaviipaleita, hilloa, voita ja munamaitoa padassa)
- metso- tai teeripaistia (tosi hyvää)
- tappaiskeittoa
- kokonaisia kanoja uunissa
- appelsiiniriisivanukasta
- juhannusrieskaa (ohrapeltirieska)
- paahtosuolat kesällä
- maitokaali
- kesäkeitto
- veriletut (oikeasta verestä)
- kotitekoista arinaruisleipää
- umpioitu porsaanliha
- sekasienisalaatti lounaalla perunoiden ja ruskeankastikkeen kera
- kalakukko
- taikinakuoressa paistettu kinkku
- kananmunakastike, jossa tirsitettyä possunkylkeä

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:35"]

-usein laatikkoruokia, perunalaatikkoa, maksa- ja lihamakaronilaatikkoa.
- ryynimakkaroita
- maitokiisseliä vattuhillolla
- leipäressua (ruileivästä)
- pullavanukasta (siis unniin pullaviipaleita, hilloa, voita ja munamaitoa padassa)
- metso- tai teeripaistia (tosi hyvää)
- tappaiskeittoa
- kokonaisia kanoja uunissa
- appelsiiniriisivanukasta
- juhannusrieskaa (ohrapeltirieska)
- paahtosuolat kesällä
- maitokaali
- kesäkeitto
- veriletut (oikeasta verestä)
- kotitekoista arinaruisleipää
- umpioitu porsaanliha
- sekasienisalaatti lounaalla perunoiden ja ruskeankastikkeen kera
- kalakukko
- taikinakuoressa paistettu kinkku
- kananmunakastike, jossa tirsitettyä possunkylkeä

[/quote]
0 0

Muistan

Kotiruoista: Perunavelli, letut, raaputuskastike (seitikastike), pyttipannu, siskonmakkarakeitto, jauhelihakeitto.. Salaattina kiinankaalia, tomaattia ja kurkkua. Äiti laittoi usein viinietikasta, suolasta, pippurista ja öljystä salaatinkastiketta. Äidin sämpylät ja voisilmäpullat muistan myös hyvin. Teen noita ruokia itsekin, vaikka sämpylät ei ikinä maistu samalta kuin äidin tekemät. Kotiruoista pidin kyllä.

Koulussa: näistä erityisesti pidin: makkara ja muusi, kanaviillokki, pinaattiletut
Näistä erityisesti EN pitänyt: kananmunakastike, nakkikeitto, makaroonivelli.

Teen joskus muusia ja makkaraa, tosi harvoin kyllä. Samoin pinaattilettuja. Olen kerran tehnyt kananmunakastiketta aikuisena, enkä vihannut sitä yhtä paljon. Makaroonivelliä en varmaan vieläkään pystyisi syömään.

Niin joo päiväkodissa tarjottiin välipaloina kiisseliä, näkkäriä, joskus teetä ja juuri tuota makaroonivelliä. Muistan tosi hyvin kun sain vielä ulkona näkkäriä jos äiti tuli tosi myöhään.

Olen syntynyt 1982.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:36"]

Kotiruoista: Perunavelli, letut, raaputuskastike (seitikastike), pyttipannu, siskonmakkarakeitto, jauhelihakeitto.. Salaattina kiinankaalia, tomaattia ja kurkkua. Äiti laittoi usein viinietikasta, suolasta, pippurista ja öljystä salaatinkastiketta. Äidin sämpylät ja voisilmäpullat muistan myös hyvin. Teen noita ruokia itsekin, vaikka sämpylät ei ikinä maistu samalta kuin äidin tekemät. Kotiruoista pidin kyllä.

Koulussa: näistä erityisesti pidin: makkara ja muusi, kanaviillokki, pinaattiletut
Näistä erityisesti EN pitänyt: kananmunakastike, nakkikeitto, makaroonivelli.

Teen joskus muusia ja makkaraa, tosi harvoin kyllä. Samoin pinaattilettuja. Olen kerran tehnyt kananmunakastiketta aikuisena, enkä vihannut sitä yhtä paljon. Makaroonivelliä en varmaan vieläkään pystyisi syömään.

Niin joo päiväkodissa tarjottiin välipaloina kiisseliä, näkkäriä, joskus teetä ja juuri tuota makaroonivelliä. Muistan tosi hyvin kun sain vielä ulkona näkkäriä jos äiti tuli tosi myöhään.

Olen syntynyt 1982.

[/quote]
0 0

rössypottu

Rössypottu on Oulun seudun ja Koillismaan ruoka, ei tunneta muualla. Kirkkaan liemen kanssa se on ihan OK mutta yhdessä atimassa se suurustettiin ohrajauholla, se oli jo mullekin tiukka paikka.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:36"]

Rössypottu on Oulun seudun ja Koillismaan ruoka, ei tunneta muualla. Kirkkaan liemen kanssa se on ihan OK mutta yhdessä atimassa se suurustettiin ohrajauholla, se oli jo mullekin tiukka paikka.

[/quote]
0 0

-70 alussa oon syntyny

Meillä oli aina perunoita ja kastiketta, tai ainakin siltä tuntuu:) Ja makaroonivelliä.

Lauantai-iltaisin oli lämpimiä voileipiä.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:39"]

Meillä oli aina perunoita ja kastiketta, tai ainakin siltä tuntuu:) Ja makaroonivelliä.

Lauantai-iltaisin oli lämpimiä voileipiä.

[/quote]
0 0

60-luvulla syötiin näin:

Arkena ja juhlapyhinä ja vieraiden tullessa oli täysin eri ruoat.

Arkena lämmin ruoka perustui aina perunaan, joka oli muusia tai keitettyä. Sen kanssa paistettua makkaraa, paistettua pakastekalaa, jauhelihakastiketta, lihakastiketta, lihapullakastiketta, kaalikääryleitä. Harvoin silakkapihvejä. Laatikkoruokia oli usein, etenkin maksalaatikkoa (itse tehtyä), mutta talvella myös lanttulaatikkoa. Keittoja: kalakeittoa, jauhelihakeittoa, kesäkeittoa. Pataruokia: kaalipataa ja uutuutena Chileläistä (makaronia, jauhelihaa, ketsuppia). Salaatteja: lehtisalaattia isoäidin kananmunakastikkeen kanssa, rosollia, lisäksi kesäisin aina kurkkua ja tomaattia viipaleina. Jälkiruokaa joka päivä: kiisseleitä, puuroja. Ei lainkaan hedelmiä, mutta hilloihin ja pakastemarjoihin (pakastin oli uutuus!) perustuvia ruokia usein. Lettuja ainakin kerran viikossa.

Juhlapyhinä oli aina perinteinen satakuntalainen pitopöytä. Jos oltiin oman perheen kesken, lajeja oli vähemmän, jos tuli sukua, niitä oli enemmän. Pääruokana oli aina paisti, lisäksi laatikoita, rosollia, italiansalaattia, savukalaa, leikkeleitä. Kahvin kanssa oli monenlaisia leivonnaisia: täytekakkua tai jotain torttua, vaniljatäytepullia, pikkuleipiä, tiikerikakkua.

Äitini on edelleen mielestäni aivan huippukokki. Lapsuuteni ruoista inhosin vain maksalaatikkoa ja kesäkeittoa.

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:41"]

Arkena ja juhlapyhinä ja vieraiden tullessa oli täysin eri ruoat.

Arkena lämmin ruoka perustui aina perunaan, joka oli muusia tai keitettyä. Sen kanssa paistettua makkaraa, paistettua pakastekalaa, jauhelihakastiketta, lihakastiketta, lihapullakastiketta, kaalikääryleitä. Harvoin silakkapihvejä. Laatikkoruokia oli usein, etenkin maksalaatikkoa (itse tehtyä), mutta talvella myös lanttulaatikkoa. Keittoja: kalakeittoa, jauhelihakeittoa, kesäkeittoa. Pataruokia: kaalipataa ja uutuutena Chileläistä (makaronia, jauhelihaa, ketsuppia). Salaatteja: lehtisalaattia isoäidin kananmunakastikkeen kanssa, rosollia, lisäksi kesäisin aina kurkkua ja tomaattia viipaleina. Jälkiruokaa joka päivä: kiisseleitä, puuroja. Ei lainkaan hedelmiä, mutta hilloihin ja pakastemarjoihin (pakastin oli uutuus!) perustuvia ruokia usein. Lettuja ainakin kerran viikossa.

Juhlapyhinä oli aina perinteinen satakuntalainen pitopöytä. Jos oltiin oman perheen kesken, lajeja oli vähemmän, jos tuli sukua, niitä oli enemmän. Pääruokana oli aina paisti, lisäksi laatikoita, rosollia, italiansalaattia, savukalaa, leikkeleitä. Kahvin kanssa oli monenlaisia leivonnaisia: täytekakkua tai jotain torttua, vaniljatäytepullia, pikkuleipiä, tiikerikakkua.

Äitini on edelleen mielestäni aivan huippukokki. Lapsuuteni ruoista inhosin vain maksalaatikkoa ja kesäkeittoa.

[/quote]
0 0

70-luvulla, ruuat teki 20-luvulla syntynyt mummoni

Ruokia mitä välttelen: pulla ja mustikkapiirakka(näitä oli joka lauantai eli olen oman kiintiöni näitä vetänyt). Mitä teen itse: maksapihvejä haudutetulla sipulilla ja porsaan talouskyljyksia kerma-sipulikastikkeella (en kyllä kovin usein, kun lapset vihaavat molempia ruokia).

Yksi, mitä en ikinä tee, mutta jonka muistan: pekoninrasvassa uitettu ruisleipäpala Ei tulisi mieleenkään syödä tuollaisia enää:)

[quote author="Vierailija" time="26.10.2010 klo 11:46"]

Ruokia mitä välttelen: pulla ja mustikkapiirakka(näitä oli joka lauantai eli olen oman kiintiöni näitä vetänyt). Mitä teen itse: maksapihvejä haudutetulla sipulilla ja porsaan talouskyljyksia kerma-sipulikastikkeella (en kyllä kovin usein, kun lapset vihaavat molempia ruokia).

Yksi, mitä en ikinä tee, mutta jonka muistan: pekoninrasvassa uitettu ruisleipäpala Ei tulisi mieleenkään syödä tuollaisia enää:)

[/quote]
0 0
Aihe vapaa
Keskustelualueen säännöt
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä