Tunnistaako täit päästä varmuudella?

Vierailija

Pyydän apua niiltä, jotka ovat löytäneet ja siis nähneet täitä lapsella!

näin tyttäreni pitkässä vaaleassa tukassa mustia, mielestäni banaanikärpäsen näköisiä pieniä öttiäisiä ihan päälaella. Mitään kutinaa tai ärsytystä ei ole ollut. Tyypillisillä täialueilla niskassa ja korvien takana ei näkynyt. Ei mitään imemisjälkiä, täihän imee verta päänahasta. Lapsi itse arveli että kun rymyää puskissa ja pensaissa, sieltä on jotain tippunut, ja kun ne oli päälaella, niin siltä se kieltämättä vaikutti, napsin sormilla pois. Netistä etiskelin tuntomerkkejä ja luin tartuntatautisivustot, mutta niissä sanotaan täiden olevan lähes vaaleita, huomaamattoman värisiä ja 2-4 mm pitkiä. Nämä oli pienempiä. En oo koskaan täitä livenä nähnyt kellään eikä netin suurennetuista kuvista oikein voi päätellä miltä ne näyttää lapsen päässä normaalikokoisena. Ja ovatko mahdolliset täin munat silleen pyöreitä, että ne tuntee sormissa, kun jossain verrattiin niitä mannaryyneihin, vai onko ne aivan ohuita

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija
Viesti

On isompi kuin banaanikärpänen, 4 mm olis kyllä jo aika iso.

Täihin liittyy yleensä saivareita, eli niitä munia, jotka ovat hiuksissa kiinni ja ovat melkein näkymättömiä, mutta tuntuvat sormilla just mannaryynimäisenä. Niitä voi olla hiuksissa ihan missä vaan.

Meillä on kerran ollut täitä, tulivat täysin yllättäen, ei siis ollut mitään epidemiaa. En vieläkään tiedä mistä ne tulivat, mutta veikkaan lentokenttäkuljetusta lomamatkalla. Luulin, että lapsen päässä on hiekkaa, mutta kun aloin tarkemmin katsomaan näin ihan eläviä täitä + noita saivareita. Hyi yökötys. En todella olisi erehtynyt luulemaan banaanikärpäsiksi tai muiksi harmittomiksi öttiäisiksi, vaikka mullakaan ei ollut mitään kokemusta aiheesta. Sen vaan tajusi...

Vierailija
Viesti

Lainaus:

tai onko päänahassa "syödyn" näköistä? t. ap (hermona)

Eikä todellakaan ollut päänahka syödyn näköinen.

T: 5

Vierailija
Viesti

mutta täin munista hiuksissa huomasin tyttäreni täiongelman (elävät täit oli ehditty poistaa ennen tuloani). Munat ovat tiukasti hiuksessa kiinni.

Vierailija
Viesti

Taskulampulla valaisua hiuksiin ja täit näkee todella hyvin. Munat eivät tunnu sormiin, mutta taskulampulla nekin havaitsee hyvin. Lähtevät hyvin täikammalla irti (täishampoo tms. pesun jälkeen). Paras täikampa mielestäni metallinen, joka tulee suihkutettavan Paranit Spray pullon mukana (hellempi lasten päänahalle kuin kemiallinen täishampoo ja toimii paremmin. On kokemusta)

Hyväksi havaittu keino estää täiden tuleminen on Rauch -pajunkuorishampoo, siihen löytyy myös hoitoaine. Kokeiltu on ja tepsii.

Itsellä 3 eri-ikäistä lasta ja koulujen täiepidemiat tuttuja.

Vierailija
Viesti

En ollut itse nähnyt täitä ennen kuin niitä tuli

tyttäreni päähän. Ensin löytyi tosin vain pienen

pieni musta 'roska'. Koska minulla on huono

näkö, niin keksin että otin roskasta digikameralla

kuvan ja kun sitä vähän zoomasin ja suurentelin

niin jo näkyi selvästi kuin oppikirjan kuvassa.

Täi se oli.

Vierailija
Viesti

ainakin ekalla kerralla. Minusta täit näyttävät hieman banaanikärpäsiltä, tosin sillä erotuksella että eivät lennä ;-) Meillä täitä ollut jo 4 kertaa ja ole ne oppinut tunnistamaan mutta ensimmäisellä kerralla luulin tosiaan banaanikärpäsiksi.

Ne eivät välttämättä ihan hirveästi kutise, mitään jälkiä niistä ei jää päänahkaan ja niitä voi olla missä tahansa hiuksissa, ei aina korvantakana ja niskassa. Meillä yleensä on löytynyt helpoiten juuri päälaelta. Saivareita on vaikea huomata, pitää katsoa tosi tarkasti hius kerrallaan. Saivareet ei irtoa täikammalla, itse niitä napsin kynsien kärjillä vetämällä.

Shampoista parhaiten meillä on toiminut Paranix (vaikka on aika kammon hajuista). Pesu pitää uusia noin 10 päivän kuluttua viimeistään, yleensä olen meillä pessyt kolme kertaa noin viikon välein.

Vierailija
Viesti

meillä koulusta ilmoitetiin, että on syytä tarkistaa lasten päät, täitä on ollut likkeellä. siis heti toimiin. pipot yn hatut, hanskatkin pakkaseen yöksi ja kaikki viisi päätä syyniin (+omani ja mieheni). En tosin silmämääräisesti tarkasti katsoen löytänyt yhtään, sitten muistin kamman... ja arvatkaapas

Yllätyin, kun löysin tytöni päästä yhden ison iljetyksen..ja kolme juuri kuoriutunutta pienen pientä sätkijää yh! saivat kyytiä. heti KAIKILLE paranix- merkkinen suihke. helppo hoito sen rinnalla, mihinkä savottaan joutuu kaiken lakana, pyyhe ym pyykin kanssa! että elkää uskoko silmiänne vaan ottakaa EHDOTTOMASTI KAMPA töihin!

tämä kampaaminen jatkuu meillä nyt toistaiseksi (mahd viikkoja)

Vierailija
Viesti

meillä ainakin tytöllä. siitä olin varma, että nyt on täi asialla.

ja jännä, että joka paikassa informoidaan, että saivareet (munat) on valkoisia... ei meillä ainakaan (muillakaan, kellä on ollu). voisi luulla että on hiekkaa päässä, siis tummahkoa ryyniä. Sen verran utelias olin tutkimaan löytöä, että lainasin pojan mikroskooppia! ;)

Paranixì`lla lähti vaivatta.

kampaa, kampaa, kampaa!

Vierailija
Viesti

Itse huomasin lapsilta täit kun pienempi (ja lyhythiuksisempi) istui sylissä, ja katsoin että mikäs höntiäinen siellä päässä menee. Ajattelin napata pois, ja ensimmäinen epäilys heräsi kun en meinannut saada vipeltäjää millään hyppysiini...

Se oli pieni, tumma ja jotenkin litteä. Yritin katsoa tarkkaan ennen kuin tapoin, sitten tietysti gooooglattiin ;) - enkä ollut vieläkään varma. Päätarkastus molemmille lapsille -> olin varma saivareitten perusteella (hiusten tyvipuolella vaaleita mannaryynimäisiä munia, tiukasti kiinni hiuksessa mutta "törröttävät" viistosti).

Koko perheelle täipesut ja kampaukset (voi sitä huutoa pitkä- ja paksuhiuksiselta raukalta), saldona muistaakseni kuusi aikuista täitä (lasten päistä). Ilmeisesti oli siis aika uusi tartunta. Koko perhe hoidettiin, koska nukutaan lähes joka yö samoilla tyynyillä ;)

Sattumoisin oltiin sopivasti lähdössä lomareissuun, joten lakanat pyykkiin lähtiessä ja matkan päällä uusintapesut ja kampaukset. Kotiin tullessa olivatkin kaikki kenties kotimiehiksi jääneet täit/munat kuolleet.

Jälkeenpäin vahdin vielä lasten hiusjuuria tarkkaan, ettei uusia vaaleita munia ilmaannu (vanhojen munien tummia kuoria näkyi satunnaisesti jonkin aikaa, ovat siis tosi tiukasti kiinni).

Vierailija
Viesti

Itse en olisi ekalla kerralla tunnistanut, jos en olisi tiennyt. Sama kävi viime viikolla, kun koulusta tulleen varoituksen jälkeen kävin tytön hiukset täikammalla. MInusta näyttivät aika paljon juuri banaanikärpäsiltä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat