Keskustelualueen säännöt

Diesel-auton sisälämpiävyys talvella

Suunnitelmissa on uuden auton osto, Skoda octavia, ja kun kilometrejä tulee vuodessa kohtuullinen määrä harkitsemme myös dieseliä. Mutta riittääkö näissä uusissa autoissa energiaa lämmöksi asti talvipakkasilla? Mitään saunaa ei tarvita, talvikamppeissa kuitenkin ajettaisiin, mutta pitkiäkin matkoja eikä olisi kiva että varpaat paleltuu.

[quote author="Lipsetti (Deleted)" time="10.10.2005 klo 21:02"]

Suunnitelmissa on uuden auton osto, Skoda octavia, ja kun kilometrejä tulee vuodessa kohtuullinen määrä harkitsemme myös dieseliä. Mutta riittääkö näissä uusissa autoissa energiaa lämmöksi asti talvipakkasilla? Mitään saunaa ei tarvita, talvikamppeissa kuitenkin ajettaisiin, mutta pitkiäkin matkoja eikä olisi kiva että varpaat paleltuu.

[/quote]
0 0
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

pysyy lämpimänä

Kyllä uudet dieselautot pysyy hyvin lämpimänä. Kun hankit siihen vielä Webaston tms. moottorinlämmittimen aikaohjauksineen, niin autokin on aina lämmin, kun lähdet ajamaan.
harvassa taloyhtiössä saa käyttää sisätilalämmintä, mutta webaston kanssa on auto lämmin vaikka olisit ollut päivän kaupungilla ja ohjelmoinut sen lämmittämään auton.

[quote author="jokirapu" time="11.10.2005 klo 12:42"]

Kyllä uudet dieselautot pysyy hyvin lämpimänä. Kun hankit siihen vielä Webaston tms. moottorinlämmittimen aikaohjauksineen, niin autokin on aina lämmin, kun lähdet ajamaan.
harvassa taloyhtiössä saa käyttää sisätilalämmintä, mutta webaston kanssa on auto lämmin vaikka olisit ollut päivän kaupungilla ja ohjelmoinut sen lämmittämään auton.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Yllättävän nopeasti lämpeää

Olen nyt ajellut itse viime keskiviikosta VW Golf Plussaa 2.0 TDI-koneella. Luin aiemmin että Golfeissa olisi huono lämmityslaite. Vaikka ilmat ovatkin lämpimät, täytyy sanoa että yllätymme joka aamu todella nopeasta lämpimän ilman tulvasta, heti kohta ajoon lähdettyä täytyy lämpöä pienentää. Myyjä mainitsi esittelyssä jotain dieselkoneen nopeasta lämmöntuotosta hyttiin, vaikkei kone ole vielä lämmennytkään. Vertailuna on viime talvelta uusi Audi A4, jossa kesti automaatti-ilmastoinnin lämpeäminen todella kauan nykyiseen puoliautomaattin verrattuna. Suosittelen dieseliä.

[quote author="Veppuveikko (Deleted)" time="11.10.2005 klo 13:31"]

Olen nyt ajellut itse viime keskiviikosta VW Golf Plussaa 2.0 TDI-koneella. Luin aiemmin että Golfeissa olisi huono lämmityslaite. Vaikka ilmat ovatkin lämpimät, täytyy sanoa että yllätymme joka aamu todella nopeasta lämpimän ilman tulvasta, heti kohta ajoon lähdettyä täytyy lämpöä pienentää. Myyjä mainitsi esittelyssä jotain dieselkoneen nopeasta lämmöntuotosta hyttiin, vaikkei kone ole vielä lämmennytkään. Vertailuna on viime talvelta uusi Audi A4, jossa kesti automaatti-ilmastoinnin lämpeäminen todella kauan nykyiseen puoliautomaattin verrattuna. Suosittelen dieseliä.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Jos ei nyt edes näillä lämpötiloilla lämpö piisaa niin on se kumma.

Veppuveikko:


Olen nyt ajellut itse viime keskiviikosta VW Golf Plussaa 2.0 TDI-koneella. Luin aiemmin että Golfeissa olisi huono lämmityslaite. Vaikka ilmat ovatkin lämpimät, täytyy sanoa että yllätymme joka aamu todella nopeasta lämpimän ilman tulvasta, heti kohta ajoon lähdettyä täytyy lämpöä pienentää. Myyjä mainitsi esittelyssä jotain dieselkoneen nopeasta lämmöntuotosta hyttiin, vaikkei kone ole vielä lämmennytkään. Vertailuna on viime talvelta uusi Audi A4, jossa kesti automaatti-ilmastoinnin lämpeäminen todella kauan nykyiseen puoliautomaattin verrattuna. Suosittelen dieseliä.



Appiukolla oli edellinen auto VW Bora TDI-koneella niin kyllä siinä sai ola lämmöt vhäkin kovemmilla pakkasilla lämmöt täysillä eikä voi sanoa parhaalla tahdollakaan lämpimäksi autoksi.
Ehkä näillä keleillä on muodostunut turhan positiivinen kuva lämmityslaitteesta, koska VW:N kulutus on niin pieni noissa TDI-koneissa, että ei siitä kyllä ylimääräisiä lämpöjä tule kovinkaan paljoa.

[quote author="nupaha" time="12.10.2005 klo 08:15"]

Veppuveikko:

[quote]


Olen nyt ajellut itse viime keskiviikosta VW Golf Plussaa 2.0 TDI-koneella. Luin aiemmin että Golfeissa olisi huono lämmityslaite. Vaikka ilmat ovatkin lämpimät, täytyy sanoa että yllätymme joka aamu todella nopeasta lämpimän ilman tulvasta, heti kohta ajoon lähdettyä täytyy lämpöä pienentää. Myyjä mainitsi esittelyssä jotain dieselkoneen nopeasta lämmöntuotosta hyttiin, vaikkei kone ole vielä lämmennytkään. Vertailuna on viime talvelta uusi Audi A4, jossa kesti automaatti-ilmastoinnin lämpeäminen todella kauan nykyiseen puoliautomaattin verrattuna. Suosittelen dieseliä.

[/quote]



Appiukolla oli edellinen auto VW Bora TDI-koneella niin kyllä siinä sai ola lämmöt vhäkin kovemmilla pakkasilla lämmöt täysillä eikä voi sanoa parhaalla tahdollakaan lämpimäksi autoksi.
Ehkä näillä keleillä on muodostunut turhan positiivinen kuva lämmityslaitteesta, koska VW:N kulutus on niin pieni noissa TDI-koneissa, että ei siitä kyllä ylimääräisiä lämpöjä tule kovinkaan paljoa.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Varmista asia

Kannattaa varmistaa tuo lämpiävyys ennen auton ostoa. Nykydiesel sellaisenaan ei tuota kovinkaan paljon hukkalämpöä. Jos suunnittelu ei ole hoitanut hommiaan, hytti pysyy kylmänä koko ajan. Vaikka suunnittelu olisikin kunnossa, moottori lämpiää hitaasti, joten sen vuoksi hyttiinkin tulee hitaasti lämmintä.

Monissa malleissa ongelma on ratkaistu lisälämmittimellä. Se voi olla sähköinen tai polttoainetoiminen. Näistä ensimmäinen on sähkövastus, joka lämmittää hytin ilmaa, jos moottori on liian kylmä. Jälkimmäinen tunnetaan nimellä webasto, joka tarkkaan ottaen on vain yksi polttoainelämmitinmerkki. Toinen yleinen on Eberspächer (sp?).

Suosittelen lämpimästä webastoa. Kannattaa ottaa se kellokytkimellä niin sen jälkeen saat auton etukäteen lämpimäksi silloinkin, kun ei ole sähköpistoketta lähettyvillä.

[quote author="arvi (Deleted)" time="15.10.2005 klo 22:16"]

Kannattaa varmistaa tuo lämpiävyys ennen auton ostoa. Nykydiesel sellaisenaan ei tuota kovinkaan paljon hukkalämpöä. Jos suunnittelu ei ole hoitanut hommiaan, hytti pysyy kylmänä koko ajan. Vaikka suunnittelu olisikin kunnossa, moottori lämpiää hitaasti, joten sen vuoksi hyttiinkin tulee hitaasti lämmintä.

Monissa malleissa ongelma on ratkaistu lisälämmittimellä. Se voi olla sähköinen tai polttoainetoiminen. Näistä ensimmäinen on sähkövastus, joka lämmittää hytin ilmaa, jos moottori on liian kylmä. Jälkimmäinen tunnetaan nimellä webasto, joka tarkkaan ottaen on vain yksi polttoainelämmitinmerkki. Toinen yleinen on Eberspächer (sp?).

Suosittelen lämpimästä webastoa. Kannattaa ottaa se kellokytkimellä niin sen jälkeen saat auton etukäteen lämpimäksi silloinkin, kun ei ole sähköpistoketta lähettyvillä.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

kyllä vaan

toki riittää,itselläni oli 4 vuotta Peugeot 307 HDi,ja mitään lämmitys ongelmia ei ollut.Nykyään uudet autot tehdään sen verran hyvin,että tuollaiset ongelmat jäivät jo tuonne 80 luvun alkupuolelle. Toki näissä " saksan" tuonti autoissa saattaa olla eroja,koska niitä ei ole valmistettu tänne Suomen markkinoille,ja niistä saattaa puuttua koko lämmityslaite,tai penkinlämmittimet jne. Mutta ns. Suomi auto on mielestäni lämmityksen suhteen hyvä,ja Diesel versio ei poikkea mitenkään bensa mallista.

[quote author="Zimmu" time="18.10.2005 klo 14:00"]

toki riittää,itselläni oli 4 vuotta Peugeot 307 HDi,ja mitään lämmitys ongelmia ei ollut.Nykyään uudet autot tehdään sen verran hyvin,että tuollaiset ongelmat jäivät jo tuonne 80 luvun alkupuolelle. Toki näissä " saksan" tuonti autoissa saattaa olla eroja,koska niitä ei ole valmistettu tänne Suomen markkinoille,ja niistä saattaa puuttua koko lämmityslaite,tai penkinlämmittimet jne. Mutta ns. Suomi auto on mielestäni lämmityksen suhteen hyvä,ja Diesel versio ei poikkea mitenkään bensa mallista.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

zimmu taitaa olla asiantuntija :)

Zimmu:


toki riittää,itselläni oli 4 vuotta Peugeot 307 HDi,ja mitään lämmitys ongelmia ei ollut.Nykyään uudet autot tehdään sen verran hyvin,että tuollaiset ongelmat jäivät jo tuonne 80 luvun alkupuolelle.



Ai jaa...

Toki näissä " saksan" tuonti autoissa saattaa olla eroja,koska niitä ei ole valmistettu tänne Suomen markkinoille,ja niistä saattaa puuttua koko lämmityslaite,tai penkinlämmittimet jne.



LOL, tama oli paivan paras: " niita ei ole valmistettu tanne Suomen markkinoille" ja " saattaa puuttua koko lammitys laite" , hih hih.


Mutta ns. Suomi auto on mielestäni lämmityksen suhteen hyvä,ja Diesel versio ei poikkea mitenkään bensa mallista.



heh heh

On ne tuontiautot kylla paskoja! heh heh

Oletko, zimmu, autokauppias? Onko varasto taynna suomi-autoja? Vai ihan muuten vain hyvauskoinen?

[quote author="isi-itikka" time="18.10.2005 klo 19:30"]

Zimmu:

[quote]


toki riittää,itselläni oli 4 vuotta Peugeot 307 HDi,ja mitään lämmitys ongelmia ei ollut.Nykyään uudet autot tehdään sen verran hyvin,että tuollaiset ongelmat jäivät jo tuonne 80 luvun alkupuolelle.

[/quote]



Ai jaa...

[quote]

Toki näissä " saksan" tuonti autoissa saattaa olla eroja,koska niitä ei ole valmistettu tänne Suomen markkinoille,ja niistä saattaa puuttua koko lämmityslaite,tai penkinlämmittimet jne.

[/quote]



LOL, tama oli paivan paras: " niita ei ole valmistettu tanne Suomen markkinoille" ja " saattaa puuttua koko lammitys laite" , hih hih.

[quote]


Mutta ns. Suomi auto on mielestäni lämmityksen suhteen hyvä,ja Diesel versio ei poikkea mitenkään bensa mallista.

[/quote]



heh heh

On ne tuontiautot kylla paskoja! heh heh

Oletko, zimmu, autokauppias? Onko varasto taynna suomi-autoja? Vai ihan muuten vain hyvauskoinen?

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Asiantuntevia vastauksia, totta tosiaan...



Zimmu:


toki riittää,itselläni oli 4 vuotta Peugeot 307 HDi,ja mitään lämmitys ongelmia ei ollut.Nykyään uudet autot tehdään sen verran hyvin,että tuollaiset ongelmat jäivät jo tuonne 80 luvun alkupuolelle. Toki näissä " saksan" tuonti autoissa saattaa olla eroja,koska niitä ei ole valmistettu tänne Suomen markkinoille,ja niistä saattaa puuttua koko lämmityslaite,tai penkinlämmittimet jne. Mutta ns. Suomi auto on mielestäni lämmityksen suhteen hyvä,ja Diesel versio ei poikkea mitenkään bensa mallista.



Tekstin perusteella voisin veikata, että vastaaja on nainen. :-)
Eihän tässä diesel-autoja meikäläinen ainakaan ole haukkumismielessä kritisoinut lämmityslaitteen osalta. Se vaan, että nykypäivän diesel-autot kulutavat niin vähän polttoainetta jotta lämpöä ei sen takia tahdo oikein sisätiloihin riittää. Pieni valakia, pieni lämpö. Näin ainakin appiukon VW Borassa ja samaten kaverin Golf Variantissa.

Niin ja ne Saksan tuonnit on kyllä ihan lämmityslaitteella varustettuja ja tämän lisäksi monilla muilla herkuillakin, joita Suomen markkinoillla ei yleensä ole varaa ostaa. Niin ja tarkennukseksi, en aja Saksan tuonnilla.

[quote author="nupaha" time="18.10.2005 klo 20:45"]



Zimmu:

[quote]


toki riittää,itselläni oli 4 vuotta Peugeot 307 HDi,ja mitään lämmitys ongelmia ei ollut.Nykyään uudet autot tehdään sen verran hyvin,että tuollaiset ongelmat jäivät jo tuonne 80 luvun alkupuolelle. Toki näissä " saksan" tuonti autoissa saattaa olla eroja,koska niitä ei ole valmistettu tänne Suomen markkinoille,ja niistä saattaa puuttua koko lämmityslaite,tai penkinlämmittimet jne. Mutta ns. Suomi auto on mielestäni lämmityksen suhteen hyvä,ja Diesel versio ei poikkea mitenkään bensa mallista.

[/quote]



Tekstin perusteella voisin veikata, että vastaaja on nainen. :-)
Eihän tässä diesel-autoja meikäläinen ainakaan ole haukkumismielessä kritisoinut lämmityslaitteen osalta. Se vaan, että nykypäivän diesel-autot kulutavat niin vähän polttoainetta jotta lämpöä ei sen takia tahdo oikein sisätiloihin riittää. Pieni valakia, pieni lämpö. Näin ainakin appiukon VW Borassa ja samaten kaverin Golf Variantissa.

Niin ja ne Saksan tuonnit on kyllä ihan lämmityslaitteella varustettuja ja tämän lisäksi monilla muilla herkuillakin, joita Suomen markkinoillla ei yleensä ole varaa ostaa. Niin ja tarkennukseksi, en aja Saksan tuonnilla.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Tietoa

Luuloja ja mutua heitellään taas aika paljon faktana. Tässä tulee oikeita faktoja ja päätelmiä:
Kuten on jo kirjoitettu, ainakin VAG-konsernin autoissa noita lämmitysongelmia on. Se ei ole mikään ihme, koska Volkkarin tekemä TDI on taloudellisin markkinoilla olevista dieseleistä. Se tarkoittaa sitä, että VAG:n autoissa hukkalämpöä tulee vähiten. Mainituihin autoihin lisään Skoda Octavian vm. -99, jollainen on veljelläni. Viiden hengen kuormalla se ei pidä tuulilasia täysin sulana 20 asteen pakkasessa. Kone on jatkuvasti hiukan alilämpöinen. Kaupungissa tilanne pahenee, koska tyhjäkäynnillä diesel tuottaa hukkalämpöä todella vähän.

Itselläni on Sitikka C5 HDI-koneella. Todennäköisesti siinä on sama moottori kuin 307:ssa. Kyseinen moottori kuluttaa enemmän kuin VAG-moottorit, joten lämpöä riittää hyttiinkin saakka. Lisäksi ainakin C5:een ko. moottorin mukana tulee Webaston poltin vakiona. On hyvin mahdollista, että sama poltin löytyy 307:stakin.

Väite siitä, että käytettynä tuoduissa autoissa olisi huonompi lämppäri, ei ole tuulesta temmattu. Joissain malleissa nimittäin on ollut Keski-Euroopassa pienempi lämmönvaihtokenno sisätilan lämmittämiseen. Suomessa täytyy varautua 30-40 asteen pakkasiin, eikä tuollaissa lämpötiloissa ajeta Keski-Euroopassa. Tästä on ollut juttua ainakin TM:ssä jokin aika sitten.

Toistan itseäsi: Varmistakaa se lämpenevyys erityisesti taloudellisimpien merkkien kohdalla.

[quote author="arvi (Deleted)" time="19.10.2005 klo 09:01"]

Luuloja ja mutua heitellään taas aika paljon faktana. Tässä tulee oikeita faktoja ja päätelmiä:
Kuten on jo kirjoitettu, ainakin VAG-konsernin autoissa noita lämmitysongelmia on. Se ei ole mikään ihme, koska Volkkarin tekemä TDI on taloudellisin markkinoilla olevista dieseleistä. Se tarkoittaa sitä, että VAG:n autoissa hukkalämpöä tulee vähiten. Mainituihin autoihin lisään Skoda Octavian vm. -99, jollainen on veljelläni. Viiden hengen kuormalla se ei pidä tuulilasia täysin sulana 20 asteen pakkasessa. Kone on jatkuvasti hiukan alilämpöinen. Kaupungissa tilanne pahenee, koska tyhjäkäynnillä diesel tuottaa hukkalämpöä todella vähän.

Itselläni on Sitikka C5 HDI-koneella. Todennäköisesti siinä on sama moottori kuin 307:ssa. Kyseinen moottori kuluttaa enemmän kuin VAG-moottorit, joten lämpöä riittää hyttiinkin saakka. Lisäksi ainakin C5:een ko. moottorin mukana tulee Webaston poltin vakiona. On hyvin mahdollista, että sama poltin löytyy 307:stakin.

Väite siitä, että käytettynä tuoduissa autoissa olisi huonompi lämppäri, ei ole tuulesta temmattu. Joissain malleissa nimittäin on ollut Keski-Euroopassa pienempi lämmönvaihtokenno sisätilan lämmittämiseen. Suomessa täytyy varautua 30-40 asteen pakkasiin, eikä tuollaissa lämpötiloissa ajeta Keski-Euroopassa. Tästä on ollut juttua ainakin TM:ssä jokin aika sitten.

Toistan itseäsi: Varmistakaa se lämpenevyys erityisesti taloudellisimpien merkkien kohdalla.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Uuden Octavian

diesel-malleissa on vakiona sellainen PTC-sähkövastus, joka alkaa lämmittää koppiin tulevaa ilmaa heti käynnistyksen jälkeen. Olen kuullut sitä kehuttavan jotta lämpiää äkemmin kuin bensavehje konsanaan, ja pysyy lasit hyvin sulana eikä tarvitse mitään webastoja miettiä.

[quote author="Clairvoyant (Deleted)" time="19.10.2005 klo 19:57"]

diesel-malleissa on vakiona sellainen PTC-sähkövastus, joka alkaa lämmittää koppiin tulevaa ilmaa heti käynnistyksen jälkeen. Olen kuullut sitä kehuttavan jotta lämpiää äkemmin kuin bensavehje konsanaan, ja pysyy lasit hyvin sulana eikä tarvitse mitään webastoja miettiä.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

TDI on hyvä... ja huono.

...muijan tunnarilla....
Joo-o, itsellä on kolmas TDI jo toinen eeberillä oleva... jos ajat alle 20 km ajoa ja et saa autoa pistokkeeseen tai ei ole webastoa tai eeberiä, niin homma on aivan kamalaa dieselillä kuin dieselillä. Auto kun ei lämpiä 20-25 asteen pakkasella kuin vasta 30-50 km ajon jälkeen ja silloinkin on todella herkkä pudottamaan koneen lämmöt 50-60 asteeseen, jolloin alkaa kärsimään kone että kuski. Tämä siis vain koneesta lämmöt ottavalla autolla. TDI:n kulutus noissa olosuhteissa on 8-10 l / 100 km. Kesällä maantiellä se on kauniit 5.4 litraa, nollakelissä 80 km/h aikana 4.6 litraa, motarilla 120 km/h:ssa 6.0 litraa... mutta kylmällä alkaa lukemat muuttumaan.

Ostakaa dieselit niillä tehtyyn hommaan ja kaupunki/taajama/itäsuomen mökkiköröttelyyn bensakone. Dieseliin eeberi, sillä jo pikkupakkasilla homma on aivan toista kuin ilman. Paras 900 euron investointi mitä autoon voi laittaa... säästä vaikka peltivanteiden kanssa mutta KAUKO-OHJATTU EBER 600m kantamalla paras mitä autolle voi tehdä. Käytännällistä, ei tosin kovin munakasta mutta erittäin käytännöllistä.

Viiden hengen kuormalla lasien huurtuminen on edessä melkein autolla kuin autolla ja on enemmänkin ilmamäärän & ilmanvaihdon ongelma ( tyypillistä ilmastoiduissa VAG - kärryissä ) eikä niinkään lämmön puutetta. Volkkari llman ilmastointikojetta pitää ikkuna kirkkaina vaikka ottaisit kyytiin osaston sotilaita räntäsateessa, mutta se ilmastointi.... etenkin pakkasilla kun se kompura ei, eikä voi - pyöriä.

Alkulämmön tuottaa 1 kw sähkövastus jonka patteri on ilmantulon kanavassa. Eeberissä & webastoissa on 4-5 kw tehoa mallista riippuen ja se sulattaa auton ja moottorin 20-30 minuutissa -25 c kelissä. Moniin dieseleihin (toyota, volvo, ranskalaisetkin??) on itse asiassa piilotettu lämppäri joka turuttaa savut taivaalle heti kun kone alkaa jäähtymään liikaa... elikkä kulutusmittarissa on somat 6.0-6.5l talvikulutuslukemat mutta auto vie vajaan litran enemmän kun lämppäri paahtaa salaa. Tuo kannattaa huomioida kun laskeskelee kannattavuuksa.

TDI pysyy lämpöisenä -36 C pakkasessa, mutta silloin on ajettava 80-100 km/h, muutoin kuormitus ei riitä. Taajama-ajossa 20-25 asteen pakkasessa alkaa lämpömittarin neula juuri liikkumaan noin 10 km ajon jälkeen. Jos ajo on lyhyttä, tappaa Eber/webasto autosta akun parissa vuodessa. Reilulla 500 eurolla voi teettää erillisen kuiva-akku systeemin joka pyörittää pelkästään lämppärin vesipumppua ja polttoa, jolloin käynnistykseen suunniteltu auton oma akku ei kypsy lämppärin aiheuttamaan hitaaseen purkuun.

Eli jos ajoa tulee alle 30-35.000 km vuodessa, kannattaa vakavasti harkita litran päähän dieselin keskikulutuksia pääsevää FSI - bensakonetta.

[quote author="MinnaStiina78 (Deleted)" time="20.10.2005 klo 19:03"]

...muijan tunnarilla....
Joo-o, itsellä on kolmas TDI jo toinen eeberillä oleva... jos ajat alle 20 km ajoa ja et saa autoa pistokkeeseen tai ei ole webastoa tai eeberiä, niin homma on aivan kamalaa dieselillä kuin dieselillä. Auto kun ei lämpiä 20-25 asteen pakkasella kuin vasta 30-50 km ajon jälkeen ja silloinkin on todella herkkä pudottamaan koneen lämmöt 50-60 asteeseen, jolloin alkaa kärsimään kone että kuski. Tämä siis vain koneesta lämmöt ottavalla autolla. TDI:n kulutus noissa olosuhteissa on 8-10 l / 100 km. Kesällä maantiellä se on kauniit 5.4 litraa, nollakelissä 80 km/h aikana 4.6 litraa, motarilla 120 km/h:ssa 6.0 litraa... mutta kylmällä alkaa lukemat muuttumaan.

Ostakaa dieselit niillä tehtyyn hommaan ja kaupunki/taajama/itäsuomen mökkiköröttelyyn bensakone. Dieseliin eeberi, sillä jo pikkupakkasilla homma on aivan toista kuin ilman. Paras 900 euron investointi mitä autoon voi laittaa... säästä vaikka peltivanteiden kanssa mutta KAUKO-OHJATTU EBER 600m kantamalla paras mitä autolle voi tehdä. Käytännällistä, ei tosin kovin munakasta mutta erittäin käytännöllistä.

Viiden hengen kuormalla lasien huurtuminen on edessä melkein autolla kuin autolla ja on enemmänkin ilmamäärän & ilmanvaihdon ongelma ( tyypillistä ilmastoiduissa VAG - kärryissä ) eikä niinkään lämmön puutetta. Volkkari llman ilmastointikojetta pitää ikkuna kirkkaina vaikka ottaisit kyytiin osaston sotilaita räntäsateessa, mutta se ilmastointi.... etenkin pakkasilla kun se kompura ei, eikä voi - pyöriä.

Alkulämmön tuottaa 1 kw sähkövastus jonka patteri on ilmantulon kanavassa. Eeberissä & webastoissa on 4-5 kw tehoa mallista riippuen ja se sulattaa auton ja moottorin 20-30 minuutissa -25 c kelissä. Moniin dieseleihin (toyota, volvo, ranskalaisetkin??) on itse asiassa piilotettu lämppäri joka turuttaa savut taivaalle heti kun kone alkaa jäähtymään liikaa... elikkä kulutusmittarissa on somat 6.0-6.5l talvikulutuslukemat mutta auto vie vajaan litran enemmän kun lämppäri paahtaa salaa. Tuo kannattaa huomioida kun laskeskelee kannattavuuksa.

TDI pysyy lämpöisenä -36 C pakkasessa, mutta silloin on ajettava 80-100 km/h, muutoin kuormitus ei riitä. Taajama-ajossa 20-25 asteen pakkasessa alkaa lämpömittarin neula juuri liikkumaan noin 10 km ajon jälkeen. Jos ajo on lyhyttä, tappaa Eber/webasto autosta akun parissa vuodessa. Reilulla 500 eurolla voi teettää erillisen kuiva-akku systeemin joka pyörittää pelkästään lämppärin vesipumppua ja polttoa, jolloin käynnistykseen suunniteltu auton oma akku ei kypsy lämppärin aiheuttamaan hitaaseen purkuun.

Eli jos ajoa tulee alle 30-35.000 km vuodessa, kannattaa vakavasti harkita litran päähän dieselin keskikulutuksia pääsevää FSI - bensakonetta.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0
Äidit ja isät

Keskusteluun voivat osallistua vain rekisteröityneet käyttäjät.