Keskustelualueen säännöt

Mistä merkeistä hoitajat tietätävät, että potilas tekee kuolemaa?

Kun saattavat soittaa esim tuntia ennen omaisille, että nyt kannattaa tulla.

[quote author="Vierailija" time="04.04.2010 klo 22:43"]

Kun saattavat soittaa esim tuntia ennen omaisille, että nyt kannattaa tulla.

[/quote]
10 6
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Vanhuksilla ainakin

hengityskatkoksia enenevissä määrin, usein lautumat tulevat jo ennen kuolemaa jne. Sellainen kalman haju tuntuu huoneessa. Sen vaan tietää, ei tietenkään aina mutta joskus.

[quote author="Vierailija" time="04.04.2010 klo 22:44"]

hengityskatkoksia enenevissä määrin, usein lautumat tulevat jo ennen kuolemaa jne. Sellainen kalman haju tuntuu huoneessa. Sen vaan tietää, ei tietenkään aina mutta joskus.

[/quote]
3 0

Kyllä ne ne hengityskatkokset on,

jotka hälyyttää soittamaan. Harvoin ihminen kuolee "kertaheitolla" vaan kaikki elintoiminnot pikkuhiljaa hiipuu.

[quote author="Vierailija" time="04.04.2010 klo 22:48"]

jotka hälyyttää soittamaan. Harvoin ihminen kuolee "kertaheitolla" vaan kaikki elintoiminnot pikkuhiljaa hiipuu.

[/quote]
3 0

Aikalailla näin

Sitten loppuvaiheen syöpäsairaat saattavat yllättäen piristyä ja olla ns. elämäns kunnossa.

Omasta lapsestani näin selkeästi monitorien kautta. Hän voi hyvin ja oli eloisa, mutta mittarit puhu ihan muuta kieltä.

[quote author="Vierailija" time="04.04.2010 klo 22:49"]

[quote]

[/quote]

Sitten loppuvaiheen syöpäsairaat saattavat yllättäen piristyä ja olla ns. elämäns kunnossa.

Omasta lapsestani näin selkeästi monitorien kautta. Hän voi hyvin ja oli eloisa, mutta mittarit puhu ihan muuta kieltä.

[/quote]
7 0

Sydämen syke hidastuu

vain leffoissa sydämen toiminta pysähtyy minuutissa... OIkeassa elämässä siihen voi mennä 3-4 tuntia, kun syke menee nollaan. Siitä ainakin tietää. Hengitys on korskuvaa, suu ihan auki, jalat ja kädet kylmenee. Kyllä sen tietää.

[quote author="Vierailija" time="04.04.2010 klo 22:51"]

vain leffoissa sydämen toiminta pysähtyy minuutissa... OIkeassa elämässä siihen voi mennä 3-4 tuntia, kun syke menee nollaan. Siitä ainakin tietää. Hengitys on korskuvaa, suu ihan auki, jalat ja kädet kylmenee. Kyllä sen tietää.

[/quote]
2 1

Lautuma on

Sellainen mustelman tapainen painauma ihan missä vain osaa kehoa..usein jaloissa, selässä, pepussa. Sellanen josta kuiten erottaa että se ei ole mustelma.

[quote author="Vierailija" time="04.04.2010 klo 22:54"]

Sellainen mustelman tapainen painauma ihan missä vain osaa kehoa..usein jaloissa, selässä, pepussa. Sellanen josta kuiten erottaa että se ei ole mustelma.

[/quote]
2 0

Jos haluat nähdä

miltä lautuma näyttää niin googlaa latinankielisellä nimellä
livor mortis
Ei ole kaunis näky, joten en laita linkkejä.

[quote author="Vierailija" time="04.04.2010 klo 22:58"]

miltä lautuma näyttää niin googlaa latinankielisellä nimellä
livor mortis
Ei ole kaunis näky, joten en laita linkkejä.

[/quote]
2 0

mistä

-hengitys hidastuu
-hengityskatkoksia
-elimistön lämpötila vaihtelee(kylmä/kuuma)
-pulssi heittelee(lankamaisuus)
-katse on erilainen
-haju

[quote author="Vierailija" time="04.04.2010 klo 23:22"]

-hengitys hidastuu
-hengityskatkoksia
-elimistön lämpötila vaihtelee(kylmä/kuuma)
-pulssi heittelee(lankamaisuus)
-katse on erilainen
-haju

[/quote]
2 0

Ei otsa, vaan tulee sellainen "kuolonkolmio".

Suun ja nenänympärys menee valkoiseksi.

[quote author="Vierailija" time="04.04.2010 klo 23:27"]

[/quote]
4 0

Kasvonpiirteet, esim. Leuka, poskipäät ja nenä terävöityy

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 13:10"]

Kasvonpiirteet, esim. Leuka, poskipäät ja nenä terävöityy

[/quote]
2 0

Valkean harmahtavana mä oon itte ton kuolonkolmion nähny.

Mutta pakko kertoa myös tämmöinen tarina, että opiskeluaikaan olin harjoittelussa tk vuodeosastolla. Ja eräs potilas näytti siltä, että lähtö tulee muutaman vuorokauden sisällä. Oltiin ihan varmoja, et menee jo sen vuoron aikana kun selkeät merkit oli nähtävissä.

Menin sitten puolen vuoden päästä keikkalaiseksi samalle osastolle ja kappas kummaa. Siellähän tämä samainen potilas edelleen sitkutti kovinkin terhakkaana ja kun menin häntä tervehtimään ja asentoa vaihtamaan niin hyvin topakasti minulle haistateltiin päin naamaa. :D

Toki tilanne on harvinainen, mutta silloin oli pokassa pitelemistä toverin kanssa.

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2010 klo 23:27"]Suun ja nenänympärys menee valkoiseksi.

[/quote]

Valkean harmahtavana mä oon itte ton kuolonkolmion nähny.

Mutta pakko kertoa myös tämmöinen tarina, että opiskeluaikaan olin harjoittelussa tk vuodeosastolla. Ja eräs potilas näytti siltä, että lähtö tulee muutaman vuorokauden sisällä. Oltiin ihan varmoja, et menee jo sen vuoron aikana kun selkeät merkit oli nähtävissä.

Menin sitten puolen vuoden päästä keikkalaiseksi samalle osastolle ja kappas kummaa. Siellähän tämä samainen potilas edelleen sitkutti kovinkin terhakkaana ja kun menin häntä tervehtimään ja asentoa vaihtamaan niin hyvin topakasti minulle haistateltiin päin naamaa. :D

Toki tilanne on harvinainen, mutta silloin oli pokassa pitelemistä toverin kanssa.

[/quote]
5 0
Aihe vapaa
Keskustelualueen säännöt
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä