Keskustelualueen säännöt

Treveydenhoitoalan ammattilaiset, onnistuuko lapsen rokottaminen kotona omatoimisesti?

Tilanne on tämä. Olen saanut reseptin ja hankkinut lapselle Twinrix-rokotteen. Nyt aika terveydenhoitajalle pistämistä varten on kuitenkin kiven takana. Olemme lähdössä matkalle viikon kuluttua.

Ei kai tuo voi olla vaikeaa itse tehtynäkään? Apteekista saanee ruiskun ja neuloja. Onko jossain netissä tai kirjaston oppikirjassa tästä ohjeita? Vai onko aivan tuomittava ajatus?

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:20"]

Tilanne on tämä. Olen saanut reseptin ja hankkinut lapselle Twinrix-rokotteen. Nyt aika terveydenhoitajalle pistämistä varten on kuitenkin kiven takana. Olemme lähdössä matkalle viikon kuluttua.

Ei kai tuo voi olla vaikeaa itse tehtynäkään? Apteekista saanee ruiskun ja neuloja. Onko jossain netissä tai kirjaston oppikirjassa tästä ohjeita? Vai onko aivan tuomittava ajatus?

[/quote]
0 0
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Apua

Ei tulisi mieleenkään rokottaa itse ilman koulutusta.

Ja toisekseen: Rokotuksessa on aina riski vakavasta allergiareaktiosta. Joten jos sulla ei ole myös valmiuksia sen vaatimaan ensiapuun, mm. adrenaliinia ja taitoa sen antamiseen, parempi, että jätät väliin.

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:26"]

Ei tulisi mieleenkään rokottaa itse ilman koulutusta.

Ja toisekseen: Rokotuksessa on aina riski vakavasta allergiareaktiosta. Joten jos sulla ei ole myös valmiuksia sen vaatimaan ensiapuun, mm. adrenaliinia ja taitoa sen antamiseen, parempi, että jätät väliin.

[/quote]
0 0

Rokotettaessa pitää aina varautua

anafylaktisen shokin mahdollisuuteen

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:29"]

anafylaktisen shokin mahdollisuuteen

[/quote]
0 0

Älä missään nimessä rokota itse!

Vakavan allergisen reaktion vaara on aina olemassa, ja jos lapsi saa reaktion kotona, hän voi kuolla ennen kuin saa hoitoa. Lisäksi jos rokote menee "väärään paikkaan" on se täysin hyödytön, ja voi aiheuttaa vaikean paikallisreaktion.

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:29"]

Vakavan allergisen reaktion vaara on aina olemassa, ja jos lapsi saa reaktion kotona, hän voi kuolla ennen kuin saa hoitoa. Lisäksi jos rokote menee "väärään paikkaan" on se täysin hyödytön, ja voi aiheuttaa vaikean paikallisreaktion.

[/quote]
0 0

Itsekin mietin tuota, mutta lapsi on saanut rokotuksia ennekin.

Joten ei pitäisi olla vaaraa.

Tuntuu niin turhalta ja kalliilta lähteä tämän takia yksityisellekään, kun on jo monta kertaa katsonut kuinka helppo ja yksinkertaisen toimenpide se on: steriilit paketit vaan auki niin että käsi ei kosketa mitään steriiliä, rokotteen suoja pois, neula purkkiin, imu, neula pystyyn, kopautus, ilmat pois, tarkistetaan määrä, tökätään pakaraan, tyhjennetään ruisku hitaasti, steriili taitos päälle, painetaan hetken.

Ei tätä tämän enempää opeteta sairaanhoitajakoulussakaan?

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:32"]

Joten ei pitäisi olla vaaraa.

Tuntuu niin turhalta ja kalliilta lähteä tämän takia yksityisellekään, kun on jo monta kertaa katsonut kuinka helppo ja yksinkertaisen toimenpide se on: steriilit paketit vaan auki niin että käsi ei kosketa mitään steriiliä, rokotteen suoja pois, neula purkkiin, imu, neula pystyyn, kopautus, ilmat pois, tarkistetaan määrä, tökätään pakaraan, tyhjennetään ruisku hitaasti, steriili taitos päälle, painetaan hetken.

Ei tätä tämän enempää opeteta sairaanhoitajakoulussakaan?

[/quote]
0 0

Tuosta unohtui

esim. miten tsekkaat rokotuspaikan ja aspirointi.

Ja edelleen, vaikka olisi saanut rokotteita, niin voi tulla allerginen reaktio.

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:34"]

esim. miten tsekkaat rokotuspaikan ja aspirointi.

Ja edelleen, vaikka olisi saanut rokotteita, niin voi tulla allerginen reaktio.

[/quote]
0 0

Oletko ihan varma mihin kohtaan pistät?

Ja kuinka syvälle? Tuon rokotteen pitää mennä lihakseen, ei jäädä ihonalaiskudokseen. Eikä neula saa osua luuhun tai hermoon.

Allerginen reaktio voi tulla, vaikka olisi sadas annos ko. rokotetta... Itse en koskaan rokota kotona tuttuja ilman että mulla on adrenaliinia varalla.

Sitä paitsi, lapsesi saattaa alkaa kiemurrella, kun äiti pistää. Rutinoituneellekin pistäjälle tällaiset tilanteet ovat haastavia.

t. th

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:38"]

Ja kuinka syvälle? Tuon rokotteen pitää mennä lihakseen, ei jäädä ihonalaiskudokseen. Eikä neula saa osua luuhun tai hermoon.

Allerginen reaktio voi tulla, vaikka olisi sadas annos ko. rokotetta... Itse en koskaan rokota kotona tuttuja ilman että mulla on adrenaliinia varalla.

Sitä paitsi, lapsesi saattaa alkaa kiemurrella, kun äiti pistää. Rutinoituneellekin pistäjälle tällaiset tilanteet ovat haastavia.

t. th

[/quote]
0 0

Älä rokota itse, vaikka periaatteessa oletatkin osaavasi

Pienet riskit, että jotain menee pieleen, mutta antaisitko itsellesi anteeksi jos menisi pieleen?

Eikö kunnassanne ole terveysasemalla päivystävää terveydenhoitajaa/sairaanhoitajaa? Kouluikäiselle kouluterkkarikin voi laittaa...

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:41"]

Pienet riskit, että jotain menee pieleen, mutta antaisitko itsellesi anteeksi jos menisi pieleen?

Eikö kunnassanne ole terveysasemalla päivystävää terveydenhoitajaa/sairaanhoitajaa? Kouluikäiselle kouluterkkarikin voi laittaa...

[/quote]
0 0

Sitä paitsi nykyisin ei enää pakaraa suositella pistospaikaiksi.

... tökätään pakaraan...

Varo vaan ettet iske neulaa iskiashermoon tai lapsesi sinkoaa kattoon kivusta!

t. th

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:41"]

[quote]

... tökätään pakaraan...

[/quote]

Varo vaan ettet iske neulaa iskiashermoon tai lapsesi sinkoaa kattoon kivusta!

t. th

[/quote]
0 0

Ei se, ettei

ennen ole tullut anafylaktista reaktiota takaa yhtään mitään. Se voi tulla ihan hyvin silti. Siksi rokottaessa pitää aina olla adrenaliinia saatavilla.

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:43"]

ennen ole tullut anafylaktista reaktiota takaa yhtään mitään. Se voi tulla ihan hyvin silti. Siksi rokottaessa pitää aina olla adrenaliinia saatavilla.

[/quote]
0 0

Mitäpä jos aloittaisit rokottamalla itseäsi,

noin niin kuin harjoitusmielessä. Enpä lähtisi lapsella harjoittelemaan. Vaikka provohan tämä tietty oli...

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:43"]

noin niin kuin harjoitusmielessä. Enpä lähtisi lapsella harjoittelemaan. Vaikka provohan tämä tietty oli...

[/quote]
0 0

eikös se oikea paikka

ole olkavarressa kaksi sormea luusta alas päin.

Mene terveysasemalle odotushuoneeseen pistämään. Sitten varmaan saat heiltä adrenaliinia, jos tulee se allergia.

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:46"]

Mene terveysasemalle odotushuoneeseen pistämään. Sitten varmaan saat heiltä adrenaliinia, jos tulee se allergia.

[/quote]
0 0

No joo, ehkä pitää sitten keksiä jotain muuta

Jos kerran noita lääkehoitoa vaativia komplikaatioita voi kaikesta huolimatta tulla. t. ap

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:46"]

Jos kerran noita lääkehoitoa vaativia komplikaatioita voi kaikesta huolimatta tulla. t. ap

[/quote]
0 0

Twinrix rokote on valmiiksi pakattu neulalliseen ruiskuun

Mutta jos et ole sh tai th, niin älä pistä lapsiasi itse kotona. Syyt löytyvät jo aiemmista vastauksista.

Minä tosin olen opettanut oman tehdasduunari mieheni pistämään minulle vuosittaiset influenssa ym. rokotteet :)

t:sh

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:49"]

Mutta jos et ole sh tai th, niin älä pistä lapsiasi itse kotona. Syyt löytyvät jo aiemmista vastauksista.

Minä tosin olen opettanut oman tehdasduunari mieheni pistämään minulle vuosittaiset influenssa ym. rokotteet :)

[/quote]
0 0

Jaa mistä luusta?

Ja kuinka syvälle meinasit neulan tökätä? Mm. näitä asioita opetataan siellä sairaanhoitajakoulussa, kun joku mietti että rokottamisen voi oppia kirjasta....

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:50"]

[quote]

[/quote]

Ja kuinka syvälle meinasit neulan tökätä? Mm. näitä asioita opetataan siellä sairaanhoitajakoulussa, kun joku mietti että rokottamisen voi oppia kirjasta....

[/quote]
0 0

Järjetöntä...

...ja mihinkä ammattilaisia enää tarvitaan, jos me kaikki kirjan avulla opetellaan itse pistämään ja kannetaan vastuu seurauksista. Ja tietenkin vielä syrjäytetään lasten oikeudet. Nih!

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:51"]

...ja mihinkä ammattilaisia enää tarvitaan, jos me kaikki kirjan avulla opetellaan itse pistämään ja kannetaan vastuu seurauksista. Ja tietenkin vielä syrjäytetään lasten oikeudet. Nih!

[/quote]
0 0

Minä pistän itse itselleni.

Reiteen.

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:51"]

[quote]

[/quote]

Reiteen.

[/quote]
0 0

Niin...

Juurihan sekin tuli todettua, että ympärileikkauksenkin voi tehdä joku muu kuin lääkäri. Ja olenhan minäkin teho-osastossa nähnyt miten haavat ommellaan ja kipsataan. Sitä vaan tarpeet ostamaan askaretlukaupasta, niin ei tapaturmankaan sattuessa tarvi lääkäriin mennä...

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:53"]

Juurihan sekin tuli todettua, että ympärileikkauksenkin voi tehdä joku muu kuin lääkäri. Ja olenhan minäkin teho-osastossa nähnyt miten haavat ommellaan ja kipsataan. Sitä vaan tarpeet ostamaan askaretlukaupasta, niin ei tapaturmankaan sattuessa tarvi lääkäriin mennä...

[/quote]
0 0

Siitä luusta, joka on olkavarren yläosassa.

Th opetti mulle näin, jotta osaan laittaa lapselle puudutuslaastarin (joka sitten olikin tyhmää, kun ei sitä saa laittaa elävälle rokotteelle, kuten vesirokko.)

Tuttu sairaanhoitaja ei pistänyt koko kouluaikanaan muuta kuin appelsiiniin.

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 17:55"]

Th opetti mulle näin, jotta osaan laittaa lapselle puudutuslaastarin (joka sitten olikin tyhmää, kun ei sitä saa laittaa elävälle rokotteelle, kuten vesirokko.)

Tuttu sairaanhoitaja ei pistänyt koko kouluaikanaan muuta kuin appelsiiniin.

[/quote]
0 0

On todella tuomittava ajatus, aina on riski

saada anafylaksia ja siinä sitten seuraat vierestä kun lapsi pahimmassa tapauksessa heittää henkensä, muutenkin täysin vastuuton ajatus. Ja kyllä varmasti kuka tahansa oppii teknisesti pistämään, mutta ei sitä nyt omalla lapsella harjoitella, haloo? Entäs jos pistät suoneen, hermoon tai epähygieenisesti ja pistopaikka tulehtuu? t.farmaseutti sekä sh

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 18:34"]

saada anafylaksia ja siinä sitten seuraat vierestä kun lapsi pahimmassa tapauksessa heittää henkensä, muutenkin täysin vastuuton ajatus. Ja kyllä varmasti kuka tahansa oppii teknisesti pistämään, mutta ei sitä nyt omalla lapsella harjoitella, haloo? Entäs jos pistät suoneen, hermoon tai epähygieenisesti ja pistopaikka tulehtuu? t.farmaseutti sekä sh

[/quote]
0 0

Aika myöhään olet rokotetta ottamassa, jos matka on jo viikon päästä.

Monesko piikki tuo on?

Juu ja älä pistä rokotetta itse.

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 18:41"]

Monesko piikki tuo on?

Juu ja älä pistä rokotetta itse.

[/quote]
0 0

jätit ap mainitsematta kokonaan esim. sen oleellisen

asian, jolla varmistat että neula ei ole suonessa eli jolla varsistat ettet pistä laskimoon. Joten jätä homma ammattilaisille.

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 18:51"]

asian, jolla varmistat että neula ei ole suonessa eli jolla varsistat ettet pistä laskimoon. Joten jätä homma ammattilaisille.

[/quote]
0 0

Minä olen pistänyt

miehelleni ja lapsilleni MUTTA olenkin ammattilainen ja olen tehnyt sen terveysaseman tiloissa.

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 18:52"]

miehelleni ja lapsilleni MUTTA olenkin ammattilainen ja olen tehnyt sen terveysaseman tiloissa.

[/quote]
0 0

Balettikin näyttää helpolta kun sen osaa..

Olen kohtuullisen epäsovinnainen ajatuksiltani, mutta tee-se -itse rokotusta pidän hyvin tuomittavana ja jopa lastensuojelun asiana.

[quote author="Vierailija" time="26.02.2010 klo 18:53"]

Olen kohtuullisen epäsovinnainen ajatuksiltani, mutta tee-se -itse rokotusta pidän hyvin tuomittavana ja jopa lastensuojelun asiana.

[/quote]
0 0
Aihe vapaa
Keskustelualueen säännöt
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä