Kantakalvon tulehdus - millä pääsee eroon?

Vierailija

Olen kärsinyt jo vuoden ikävästä tulehdus- ja kiputilasta kantapäässä, ei kä se meinaa mennä ohi. On kuulemma yleinen vaiva, niin täältä varmaan löytyy ihmisiä jotka ovat saaneet kivun katoamaan. Venytystukisukka on yöllä käytössä, välillä olen käyttänyt pehmustetta kantapään alla ja välillä tukisidettä, joka on parempi kuin edellinen. Mutta riesa vain pysyy, helpottanut kyllä on muttei parane kokonaan. Rajoittaa liikkumista, juoksemista ym ja kenkinä on pakko käyttää pehmeitä ja paksupohjaisia ronttoja. Yäks!



Mikä avuksi???

Kommentit (12)

Vierailija

... ei auttanut mikään muu konsti kuin lopulta kortisonipiikki kantapäähän. Pari päivää piikin jälkeen kantapää oli todella kipeä, en pystynyt astumaan jalalla laisinkaan, oli tuskaa kävellä, sitten helpotti ja sain "normaalin" kantapääni takaisin.

Vierailija

Jouduin olemaan vähällä maitotuotteilla ja kuin huomaamatta kipu alkoi hellittää. Jalkahoitajalle juttelin kivusta, joka oli aiemmin ja hän kyseli syitä ja sanoi, että laihdutus on varmasti syynä kivun poistumiseen. Tiedä sitten...

Vierailija

1) Venyttely

2) Venyttely

3) Venyttely



Kaljapullo tai golfpallo peliin, pyörität sitä jalkapohjan alla päivittäin vähintään tunnin niin, että tuntuu. Kalvojännettä (plantaarifaskiaa) saa myös venyttää ja kiusata kaikin muin mahdollisin keinoin, eli varpaista kiinni ja venytät ylöspäin ja samalla painelet kireää faskiaa jalkapohjasta niin että tuntuu. Venytyssukkaakin kannattaa käyttää öisin jos vain suinkin kärsii. Kiusaamisessa hyvä on myös hyvän holvituen omaava kenkä, joka venyttää (siis tuntuu / sattuu) joka askeleella.



Leikkauksen ja kortisonipiikin ajatus on sama: irrottaa kalvojänteen kiinnityskohtaa kantaluusta. Se kyllä voi lopulta helpottaa kipua, mutta samalla kalvojänne ei enää toimi siinä tehtävässä, mikä on sen varsinainen tarkoitus, eli jalkaholvin pitämisessä ylhäällä. Seurauksena voi olla jalkaholvin putoaminen, lattajalka ja muita jalkateräongelmia sitä myötä.



Eli lopputulos on parempi, jos jaksat venytellä ja saat sen kintun siedettäväksi venyttelyllä.



t. ortopedi

Vierailija

Sai aika äkäisen tulehduksen, kun rakensivat kesän isän kanssa uutta mökkiä. Kaipa se lisäpaino jaloilla jatkuvasta raskaiden taakkojen kantamisesta pamautti tuon vaivan. Itselläkin oireili raskausaikana lievästi eli ihan selvästi yhteydessä jaloille tulevaan painoon.

Vierailija

Ei auta kuin alkaa laihduttaa, tiedostan että painoa on tullut lisää n. 5kg muutaman vuoden sisällä ja se ilmeisesti riittää ongelmien syntyyn. Tätä olenkin salaa mielessäni epäillyt. Toisekseen alan venyttelemään nyt tosissaan tuota jalkaa. Kortisonia en kovin helpolla halua.

Kiitos vielä neuvoista!!

Vierailija

Minulla lopullinen apu kantakalvon tulehdukseen (vaivasi todella pahana n. 8kk, ei pystynyt juoksemaan yhtään, lääkärit tyrkkäsi siihen 5 kortisonipiikkiä 3 kk sisään, ei mitään apua..) löytyi yhdistelmästä; yölasta, sähköhoitokuuri+ MBT-kengät! MBT-kenkiä suositteli sähköh. antanut fysioterapeutti, ja niillä jalka tuli heti kivuttomaksi kävellä, ja muutaman viikon käytön jälkeen aloin niillä jo juostakin. Nyt olen päässyt juoksemaan normaalisti (n 50 km/vko) jo 10kk ajan. Aluksi juoksin pelkästään MBT-lenkkareilla, nyt käytän jo välillä Asicsen Nimbuksiakin. SUOSITTELEN MBT-KENKIÄ LÄMPIMÄSTI, SAIN NORMAALI ELÄMÄNI TAKAISIN!

Vierailija

Itsellä kantakalvon tulehdus vaivasi kumpaakin jalkaa 10 kk samaan aikaan. Sain yölastan - en pystynyt sen kanssa nukkumaan + se olisi pitänyt vaihtaa kesken yön toiseen jalkaan... Venyttely ei auttanut, eikä geelipohjalliset kantapään alle. Vasta kolmas lääkäri ehdotti kortisonipiikkiä. Suostuin kun keinot olivat vähissä. Se ei tuntunut yhtään mukavalta, mutta parempien jalkojen toivossa kestin sen. 

Ensimmäisellä kerralla piikki pistettiin oikeeseen jalkaan joka oli alunperin se kipeempi. 15 minuutin puudutuksen jälkeen kipu oli aivan sietämätön! Mutta! Neljä päivää eteenpäin kivun pikkuhiljaa lieventyessä, yksi aamu heräsin ja sängystä nostessani jalassa ei enää tuntunut kipua!!! Kyllä siinä pari kyyneltä tirahti kun niin pitkän ajan jälkeen kipu oli poissa.

Nyt piikit on pistetty kumpaakin jalkaan kaksi kertaa (noin kuukauden sisällä kaikki) ja kummatkin jalat on paremmassa kunnossa. Ei enää kipuja - vain väsymystä. Nyt vain toivon, että se oli tässä, eikä ikinä enää tarvisi samasta asiasta lääkäriin mennä...

Tämä ei varmasti kaikilla toimi, mutta kyllä sitä kannattaa kokeilla :)

 

Vierailija

itse pääsi eroon aiva kovalla venyttelyllä. Nosta jalka mahdollisemman korkealle pöydälle ja paina polvea alas ja hiero reittä alapuolelta. Toista näitä 10-20 kert. päivässä noin 3 minuutin kertoja, ja paksupohjaisia kenkiä jossa on  kunnon pehusteet Air Cushion. itsellä meni viikossa ohi tällä venyttelyllä.

Vierailija

Mulla se ei ainakaan tunnu helpottavan millään. Venyttely pitää sen siinä kunnossa että selviän duuneista. Mutta kipu ei poistu täysin millään. On kokeiltu kortisonit, yölastat, sähköt, kengät. Ei apua. Venyttelen sitä päivittäin niin selviän. Ja lääkäri pelotteli että on kroonistunut. Olen vaivasta kärsinyt kolmisen vuotta, välillä enemmän, välillä vähemmän.

Voiton puolella

Itsellä oli samaa vaivaa useampi kuukausi, kävelin ns. seiniä pitkin eli ottaen tukea mistä vain sai kun kantapää oli niin kivulias. Huonon kunnon takia olisi ollut hyvä käydä lenkilläkin muttei siitä tullut mitään vaikka jalassa oli kunnon lenkkarit joissa hyvä vaimennus. Totesin sitten että kunto menee vaan huonommaksi ellen tee jotain ja niinpä pääsin hommata kuntosalikortin.

Huomasin että crosstrainer on tosi hyvä laite monessakin mielessä, se ei kuormita jalkapohjia niin paljon kun siinä ei tule sitä iskeytymistä mikä kävellessä tulee kantapäähän. Rullaava liike tuntuu mukavalta jaloissa. Aluksi toki laitoin kipeällä jalalla painoa enemmän päkiälle mutta pikkuhiljaa huomasin että kantapään kipu alkoi helpottamaan. Nyt pystyn kävelemään tosi hyvin, pientä juilimista silloin tällöin, enkä ole käynyt salilla kuin vasta muutaman viikon ajan, kolme kertaa viikossa. Kantapää menee koko ajan parempaan suuntaan. Kuntosalilla oon tehnyt joka kerta crosstrainerin lisäksi käsi/jalkatreenin. Kannattaa kokeilla crosstrainerin, jos on kipeä kantapää, ja olet minun tavoin huonokuntoinen. Liikuntahan tutkitusti lievittää tulehduksia :) tsemppiä kaikille, niin kivulias vaiva on ettei toivoisi kellekään

Uusimmat

Suosituimmat