Kertokaas miten saatte Karjalanpaistin onnistumaan?

Vierailija

Kun mulla karjalanpaisti on vuodesta toiseen ainaa sitkeää,lapset ei syö lihoja :/

Kertokaapa parhaat vinkit valmistukseen, lämpötila/uunissa-olo aika yms yms

Kiitos jo etukäteen, ja Hyvää Joulua kaikille av-laisille :)

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

että ruskistatteko lihan ensin pannulla, vai laitatteko suoraan uunipataan?

tai Ruskea kaskike vai kirkas? ( Juu,olen ihan oikeasti näin tyhmä, etten tiedä kumpi on sitä "oikeaa" karjalanpaistia...)

Vierailija

paras karjalanpaisti tehdään näin:

800g karjalanpaistilihoja

2-3 porkkanaa paloiksi pilkottuna

2-3 pientä sipulia paloiksi pilkottuna

n. 8 maustepippuria

1 laakerinlehti

1-2 tl suolaa

kiehuvaa vettä

lado lihat, porkkanat ja sipulit uunivuokaan ja mausteet sekaan.

lisää kiehuvaa vettä sen verran että lihat eivät ihan kokonaan peity.

uuniin alimmalle tasolle 200 astetta n. 30 min.

sitten alenna lämpöä 150 asteeseen. laita kansi tai folio päälle ja anna hautua vielä ainakin pari tuntia.

muista poistaa laakerinlehti noin tunnin ruokaa haudutettuasi.

Vierailija

Laitan uunivuokaan, lisään lohkottonua 1-2 sipulia, suolaa ja rouhin mustapippuria. Vettä lihojen päälle niin, että juuri ja juuri peittyvät. Uuniin kolmeksi tunniksi.

Vierailija

onnistuu joka kerta. On tolkuttoman hyvää... palapaisti ei onnistu ruskistamatta, mutta ei karjalanpaistilihojen ruskistamisessa ole mitään mieltä.

Vierailija

Itse koemaistan muutaman palan ja jos yhtään sitkeälle tuntuu nin ei muuta kuin paisti takaisin uuniin muhimaan. Pidettävä huoli siitä, että vettä on tarpeeksi ettei lihat kuivu.

Vierailija

Ihan nopsaan pannulla ruskistan ne, laitan pataan pilkottua sipulia, suolaa, laakerinlehden (en aina) ja maustepippureita sekä kiehuvaa vettä sen verran, että lihat peittyy. Ei mitään porkkanoita ym., koska ne imee niin paljon suolaa, etti sitä jää lihoihin ollenkaan. Paljon paremman makuista tulee ilman porkkanaa. Pata uuniin 150 asteeseen vähintään neljäksi tunniksi. Tän ohjeen antoi mun karjalainen sukulainen.

Vierailija

Lainaus:

onnistuu joka kerta. On tolkuttoman hyvää... palapaisti ei onnistu ruskistamatta, mutta ei karjalanpaistilihojen ruskistamisessa ole mitään mieltä.

Ostan todellakin sen valmiin karjalanpaistina myytävän lihapaketin ja lykkään uuniin paketin ohjeiden mukaan. Aina on onnistunut, ei ole tullut yhtään sitkeää vaan todella mureaa.

Vierailija

ja lisään sipulia ja porkkananpaloja. Vettä niin että lihat juuri peittyvät. Uunissa on 2-3 tuntia, olisikohan 100-150 astetta (kuitenkin se tai vähän alempi kuin mikä valmiiden lihojen paketissa lukee). Vettä ei myöskään saa olla liikaa, mutta pitää vahtia ettei mene niin vähiin, että lihat kuivuvat. Lihoja voi loppupuolella käännellä. Mielestäni tärkeintä on pitää uunissa riittävän kauan.

Vierailija

Minä pyrin aina paistamaan neljä tuntia, joskus jää kiireen vuoksi vähän vajaaksi, mutta hyvää tulee. Uunin lämpötila aluksi jopa yli 200 mutta sitten vähitellen pienentelen niin, että viimeiset pari tuntia on 150 astetta.

Vierailija

ruskistan kevyesti, laitan jauhettua mustapippuria, suolaa (reilusti), porkkanaa, sipulia ja uunissa 150 astetta vähintään 4h mutta kauemminkin!!

Vierailija

Valmiita karjalanpaistilihakuutioita (n.1kg), suolaa, lihaliemikuutio, kokonaisia musta- ja maustepippureita, porkkanaa, sipulia (laakerinlehtiä). Vettä sen verran, että lihat peittyy kunnolla. Paistoaika on minulla pitkä, 6h, ja puolessa välissä hämmennän, ettei pinta lähde palamaan. Kiehuvaa vettä lisään, jos näyttää, että alkaa vesi käydä liian vähiin. Ikinä ei ole sitkeää ollut :)

Vierailija

Eihän Ap edes tiedä mitä on tekemässä eli palapaistia vai karjalanpaistia vai kenties jotain ihan muuta. Voi tätä uusavuttomuutta!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat