Keskustelualueen säännöt

mikä mua vaivaa???

parin viikon ajan mua on piinannut mieletön KUTINA käsivarsissa ja olka-hartiaseudulla. Välillä selässäkin. Lähes koko ajan kutittaa ja nyt on iho jo vähän rikki pahimmista kohdista!

Iholla ei tunnu mitään paukamia tms, iho ei ole kuiva, pyykin pesuaineet samat mitä ennenkin jne. En ole keksinyt mitään tuollaista ulkoista järkisyytä tälle inhottavalle kutinalle!!!

AAARGGGHHHH... hermot menee...

[quote author="Vierailija" time="03.10.2009 klo 22:04"]

parin viikon ajan mua on piinannut mieletön KUTINA käsivarsissa ja olka-hartiaseudulla. Välillä selässäkin. Lähes koko ajan kutittaa ja nyt on iho jo vähän rikki pahimmista kohdista!

Iholla ei tunnu mitään paukamia tms, iho ei ole kuiva, pyykin pesuaineet samat mitä ennenkin jne. En ole keksinyt mitään tuollaista ulkoista järkisyytä tälle inhottavalle kutinalle!!!

AAARGGGHHHH... hermot menee...

[/quote]
0 0
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Johtuisko kylmenevistä ilmoista?

Ainakin mulla talvella iho kuivuu ja kutisee. Nyt on alkanut tämä ihon kutina,

[quote author="Vierailija" time="03.10.2009 klo 22:07"]

Ainakin mulla talvella iho kuivuu ja kutisee. Nyt on alkanut tämä ihon kutina,

[/quote]
0 0

krääk

ei mulla ennen ole tällaista ollut, vaikka talvella iho kuivuukin enemmän. Nyt ei ole kuivan oloinen, kutisee vaan ihan hulluna!

rasvauskaan ei auta.

[quote author="Vierailija" time="03.10.2009 klo 22:31"]

ei mulla ennen ole tällaista ollut, vaikka talvella iho kuivuukin enemmän. Nyt ei ole kuivan oloinen, kutisee vaan ihan hulluna!

rasvauskaan ei auta.

[/quote]
0 0

kutiseeko koko ajan?

Mulla oli viime vuonna tuota, että jos olin kylmässä ilmassa ja tulin sitten yhtäkkiä lämpimään tai hikosin niin alkoi kutista kovasti. Hellitti n. puolen tunnin jälkeen, mutta uusiutui aina vastaavassa tilanteessa.

[quote author="Vierailija" time="03.10.2009 klo 22:33"]

Mulla oli viime vuonna tuota, että jos olin kylmässä ilmassa ja tulin sitten yhtäkkiä lämpimään tai hikosin niin alkoi kutista kovasti. Hellitti n. puolen tunnin jälkeen, mutta uusiutui aina vastaavassa tilanteessa.

[/quote]
0 0

Mulla oli kuivan ihon ongelmia joskus

ja ihmettelin, missä vika. No, totesin, että läträän suihkugeelin aina samaan paikkaa ensin; näinollen suurin annos meni aina eka justiin olkavarsi-kainalo -linjalle. Jätin pois turhat saippuat ja järkeistin muutenkin näitä pesurutiineja.

[quote author="Vierailija" time="03.10.2009 klo 22:36"]

ja ihmettelin, missä vika. No, totesin, että läträän suihkugeelin aina samaan paikkaa ensin; näinollen suurin annos meni aina eka justiin olkavarsi-kainalo -linjalle. Jätin pois turhat saippuat ja järkeistin muutenkin näitä pesurutiineja.

[/quote]
0 0

Olisko maksa-arvoissa tarkistamista?

Käypä lääkärissä :)

[quote author="Vierailija" time="03.10.2009 klo 22:37"]

Käypä lääkärissä :)

[/quote]
0 0

Kutinan syy voi olla melkein mikä tahansa

kuiva iho, kosketusallergia, syyhypunkki, joku ihosairaus.

Tiesitkö että esim. pesuaineen zeoliitti kertyy vaatekuituihin ja aiheuttaa ärsytystä pitkän ajan kuluessa.

Noin alkuhoidoksi kutinaan suosittelen reseptivapaata antihistamiinia sekä 1% kortisonivoidetta sekoitettuna perusvoiteen kanssa. Rasvaa sillä kutiavat alueet perusteellisesti. Myös tuo ylenmääräinen saippuoiden ja pesuaineden kanssa lotraaminen kannattaa lopettaa.

Jos nämä konstit ei auta tai kutina alkaa heti uudelleen kun lopetat lääkkeen/rasvauksen, niin suosittelen lääkärissä käyntiä ihosairauksien poissulkemiseksi.

[quote author="Vierailija" time="03.10.2009 klo 22:42"]

kuiva iho, kosketusallergia, syyhypunkki, joku ihosairaus.

Tiesitkö että esim. pesuaineen zeoliitti kertyy vaatekuituihin ja aiheuttaa ärsytystä pitkän ajan kuluessa.

Noin alkuhoidoksi kutinaan suosittelen reseptivapaata antihistamiinia sekä 1% kortisonivoidetta sekoitettuna perusvoiteen kanssa. Rasvaa sillä kutiavat alueet perusteellisesti. Myös tuo ylenmääräinen saippuoiden ja pesuaineden kanssa lotraaminen kannattaa lopettaa.

Jos nämä konstit ei auta tai kutina alkaa heti uudelleen kun lopetat lääkkeen/rasvauksen, niin suosittelen lääkärissä käyntiä ihosairauksien poissulkemiseksi.

[/quote]
0 0

KIITOS

vinkestä! Taidan kokeilla noita antihistamiineja ja vaihtaa pyykinpesuaineen johonkin toiseen, nyt ollut ihan perus nestemäinen omo käytössä.

Ei ole elämäntavoissa tapahtunut muutosta, siis tupakoinnin lopettamista tms.

Alkoholia en juurikaan käytä ja mitään vakituista lääkitystäkään ei ole, niin voiko maksa-arvot kohota silti? Täytyy varmaan mennä mittauttamaan, jos kutina ei pian lopu! Tää kyllä tekee hulluksi! Ja tuntuu hullulta mennä lääkäriin sanomaan, et mua kutittaa :)

[quote author="Vierailija" time="03.10.2009 klo 23:01"]

vinkestä! Taidan kokeilla noita antihistamiineja ja vaihtaa pyykinpesuaineen johonkin toiseen, nyt ollut ihan perus nestemäinen omo käytössä.

Ei ole elämäntavoissa tapahtunut muutosta, siis tupakoinnin lopettamista tms.

Alkoholia en juurikaan käytä ja mitään vakituista lääkitystäkään ei ole, niin voiko maksa-arvot kohota silti? Täytyy varmaan mennä mittauttamaan, jos kutina ei pian lopu! Tää kyllä tekee hulluksi! Ja tuntuu hullulta mennä lääkäriin sanomaan, et mua kutittaa :)

[/quote]
0 0

Ettei vaan olis syyhypunkki!

Kun tuollain yhtäkkiä tulee... eikä ennen ole ollut mitään. Katsopa tarkasti näkyykö jossain kutiavilla alueilla mustia pisteitä tai ns.onkaloita, jotiden päässä musta piste. Sellainen tartunta kyl kutittaa ja iho on yleensä rikki.
Toki voi olla jotain muutakin kutinaa, niin kuin joku sanoi pesuaineista tms.

[quote author="Vierailija" time="03.10.2009 klo 23:16"]

Kun tuollain yhtäkkiä tulee... eikä ennen ole ollut mitään. Katsopa tarkasti näkyykö jossain kutiavilla alueilla mustia pisteitä tai ns.onkaloita, jotiden päässä musta piste. Sellainen tartunta kyl kutittaa ja iho on yleensä rikki.
Toki voi olla jotain muutakin kutinaa, niin kuin joku sanoi pesuaineista tms.

[/quote]
0 0

Ei

näy mitään ötököitä. Tavallaan jo toivoisin, että löytäisin jonkin punkin, ni tietäis miten hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä!

Ja ei ole mt-ongelmia... paitsi nyt tää hulluksi tekevä kutina!!!

Vieläk joku keksisi jonkin mahdollisen syyn tai hoitovinkin!

[quote author="Vierailija" time="03.10.2009 klo 23:28"]

näy mitään ötököitä. Tavallaan jo toivoisin, että löytäisin jonkin punkin, ni tietäis miten hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä!

Ja ei ole mt-ongelmia... paitsi nyt tää hulluksi tekevä kutina!!!

Vieläk joku keksisi jonkin mahdollisen syyn tai hoitovinkin!

[/quote]
0 0

hae

lääkäriltä ataraxia. Se auttaa kutinaan.

[quote author="Vierailija" time="04.10.2009 klo 00:39"]

lääkäriltä ataraxia. Se auttaa kutinaan.

[/quote]
0 0
Aihe vapaa