Tilanneviesti

Keskustelu Aihe vapaa-alueella on suljettu aikavälillä 23:00 - 07:00.

Kari Uusikylän neuvot kouluun ja kotiin: ”Pojat tarvitsevat kasvurauhan!”

Kommentit (6)

Vierailija

Olen 13 vuotiaan tytön äitinä sitä mieltä, että tytöt ja pojat pärjäävät yhtä hyvin koulussa ja myös sosiaaliset suhteet ovat samanlaiset. En ole koskaan erotellut että on erikseen poikien tai tyttöjen juttuja. Mielestäni on ihan kasvatuksesta kiinni miten lapset suhtautuvat oppimiseen, pitävät yllä sosiaalisia taitojaan, harrastuksistaan ym. Kokemuksesta voin kertoa, että yläasteikäinen lapseni huolehtii koulunkäymisestään itse, niinkuin hänen tyttö- ja poikakaveritkin, hän ei ole koskaan erotellut ns. tyttöjen tai poikien juttuja, pitää yllä sosiaalisista suhteistaan, harrastuksistaan, viettää vapaa-aikaansa yhtälailla sekä tyttöjen ja poikien kanssa, ja niin myös koulussakin esim. välitunnit. Tunnen lapseni kavereiden perheet, ja uskon täysin kotikasvatuksen olevan suurin perusta kaikkeen. Toki hänen mm. luokallaan on myös lapsia, jotka vain istuvat tietokoneen ääressä kotona kaikki vapaa-ajat. Kun tämä sukupolvi kasvaa aikuisiksi, niin miten esim. näiden netti-ihmisten avioliitto onnistuu, käyvätkö he keskustelua netin ja puhelimen välityksellä. Kyllä ihmistuntemusta oppii parhaiten olemalla kasvotusten tekemisissä ihmisten kanssa, jutellen ym. oppii ihmistuntemusta jo ilmeidenkin perusteella. t. yksinhuoltaja

Vierailija

No eipä se ole sun mielipiteestäsi kiinni. Näistä asioista on ihan tutkimustuloksia olemassa. Kyllä tyttöjen ja poikien sosiaalisissa ryhmissä on eroja ja samoin on tutkittu, että pojilla ei ole yhtä vahva koulumenestys. Myös oppiaineiden kohdalla koulumenestyksessä on eroja eri sukupuolten välillä.

Vierailija

Vähän sivumennen: olisin kiinnostunut tietämään, mitä se "kypsyminen" on, joka on pojilla hitaampaa? Ei kai tässä puhuta vain murrosiästä, sillä en nyt ymmärrä miten ajattelukykyyn vaikuttaa fyysinen kehitys ja vaikka se, että kiinnostuu vastakkaisesta sukupuolesta jne.? Vai onko kyse jostain koulunkäyntiin kypsymisestä eli kyvystä istua aloillaan kuuntelemassa vai mitä? Mitä tulee oppimisen eroihin, niin kyllähän tyttöjen ja poikien toiminta on erilaista noin tilastollisesti, mutta yksilölliset erot ovat suuret. Minulla on kaksi poikaa, jotka ovat kyllä selvästi vähemmän innokkaita koululaisia kuin minä aikanaan, mutta en tiedä, onko se aina hyvä vai huono asia. Siis huono tietysti, jos putoaa kelkasta, mutta omalla kohdallani koulumenestys perustui ajatuksiin "niinhän koulussa pitää tehdä" ja halusin kiitosta, ei siinä mitään hirveää tiedonjanoa ollut taustalla. Olin itse varmaan aika helppo kasvatettava, kun olin niin miellyttämisenhaluinen, ja omien lasteni kohdalla olen joutunut perääntymään ajatuksesta "kaikki on kasvatuksesta kiinni". Etenkin toinen on aina ollut käsittämättömän omaehtoinen (siis itsepäinen), ei hänellä ole läheskään sellaista miellyttämisentarvetta, mitä itselläni oli, vaikka kaiken kaikkiaan on aivan reilu ja kiva poika.

pois pakkoruotsi

Erityinen ongelma on suomenkielisillä pojilla ruotsin kielen opiskeleminen. Asia on ihan tutkitusti fakta juttu - poikia ei ruotsinkieli kiinnosta. Tämä johtaa huonoihin oppimistuloksiin ja pahimmillaan pitkässä juoksussa huonoon pärjäämiseen työmarkkinoilla (ruotsin kielen osaamisen vaatimus) suhteessa tyttöihin ja siten syrjäytymiseen. Valinnainen ruotsi voisi olla yksi vaihtoehto asian korjaamisessa, ja sitä tukee myös suomalaisten enemmistön kanta. Kolme neljästä luopuisi pakkoruotsista, kertoo 2014 Åbo Akademin laaja tutkimustulos.

Minä vaan

Ei ole kyllä kasvatuksesta kiinni. Itselläni 17v. tyttö, joka on aina huolehtinut koulutehtävänsä esimerkillisesti ja todella hienolla koulumenestyksellä. Muutaman vuoden nuorempi poika on suht ok koulussa, mutta huomattavasti laiskempi tekemään töitä koulumenestyksen eteen. Pienellä patistamisella ei ole merkitystä. Läksyjä ja kokeisiin lukemista on yritetty tehdä yhdessä, mutta siitä ei vaan kerta kaikkiaan tule mitään. Yhdessä opiskelu päättyy useimmiten siihen, että pojalla menee hermot, kun ei heti osaa. Parasta on vaan hienovaraisesti muistutella läksyistä ja kokeista ja toivoa, että poika itse tajua tehdä töitä koulun eteen. Ehkä yksi juttu onkin juuri tuo poikien kypsyminen myöhemmin. Molemmilla lapsilla on aikaa vievä harrastus, joten tässäkään suhteessa ei ole eroja. Älkää aina syyttäkö vanhempia.

opo

Ei saisi numerot vaikuttaa, mutta kun nimenomaa peruskoulun jälkeen se valinta jatko-opintoihin ratkeaa niillä numeroilla.
Karilta tuntuu myös unohtuvan, että oppiaines on monissa aineissa kasautuvaa. Ysiluokalla ei enää kielissä kutoset käänny yseiksi vaikka mitä tekisit, sillä pohjatiedoissa on niin paljon aukkoja.

Uusimmat

Suosituimmat