Sivut

Kommentit (85)

Vierailija

Minusta on aivan ihanaa, että virpojia käy. Varaan aina pääsiäismunia heitä varten. Harmi, että vähenevät vain vuosi vuodelta. Toivon, että oksa on kauniisti koristeltu ja siitä kuuluu vastuu vanhemmille! Noidiksi pukeutuneista en niin perusta.  

Vierailija

Itse tykkäsin kovasti virpoa pienenä, mutta meilläkin vierailtiin vain sukulaisten ja muiden hyvien tuttavien luona. Asiasta myös ilmoitettiin etukäteen, että osasivat varautua aamulla ovikellon soittoon (eikä myöskään tarvinnut tehdä tyhjäkäyntejä). Vitsat koristeltiin aina huolella, ja myös asuun panostettiin. Äiti painotti aina että "palkan" eteen täytyi nähdä vaivaa. Yleensä palkka oli suklaamuna, mummo antoi joskus muutaman markan/euron.

Nykyäänkään minulla ei ole mitään virpojia (tässä tarkoitan ovelta-ovelle-virpojia) vastaan, kunhan käyttäytyvät, ovat kohteliaita ja vielä "virpomisiässä" (eli ei mitään 15v skootteripoikia). Pidän myös siitä, että he ovat pukeutuneet ja koristelleet vitsat hyvin, sillä mielestäni pitää nähdä vaivaa jos haluaa palkan. Joskus kun ovella on ollut virpoja paljaan vitsan kanssa, jossa on ollut vain yksi höyhen, olen sanonut, että ei saa virpoa. En rupea antamaan palkkaa lapsille, joille itse virpomisen tarkoitus (hyvän voinnin toivotus ja ilostuttaminen) ei merkitse mitään.

---------

Ja sellainen vinkki teille jotka ette halua virpojia ovikelloa soittamaan: teipatkaa (kontaktimuovisoitu) lappu oveen jossa lukee "Meitä ei saa virpoa" ja piirtäkää vaikka vielä virpomavitsan kuva alle ja laittakaa sen päälle ruksi. Luulisi tehoavan. Ja ottakaa vaikka vielä ovikellon patterit irti, ei luulisi että kukaan tärkeä tulee juuri sinä aamuna oven taa (tai jos tulee, niin varmaan soittaa että miksette avaa ovea). Kyllä niihin "ärsyttäviin virpojiin" voi itsekin vaikuttaa.

Vierailija

"Virvontaperinne ei liity sinällään millään tavoin noidaksi pukeutumiseen. Trulliksi eli noidaksi pukeutuminen on ollut täysin erillinen, länsisuomalainen perinne. Ruotsista rantautuneen perinteen mukaan noidat kiertelevät ovelta ovelle toivotellen hyvää pääsiäistä.

Kun Karjalan siirtoväestö asutettiin muualle Suomeen, virpomistapa levisi heidän mukanaan. Pian itä- ja länsisuomalaiset tavat alkoivat sekoittua keskenään yhdeksi perinteeksi: noidiksi, jotka kiertelevät virpoen ovelta ovelle. " Lainasin Kotiliesi.fi sivustolta.

Eli te jotka valitatte noidiksi pukeutuneista virpojista voisitte vaan hyväksyä, että siitä on tullut jo aikoja sitten perinne. Kaikki eivät ole niin hirveän uskovaisia kuin te. Minä en (eikä moni muukaan tuttuni) ole koskaan virponut mitenkään uskonnollisista syistä. Se on pääsiäsperinne, joka ei enää liity uskontoon (vaikka alkujaan niin olikin). Eiväthän munat, puput ja rairuohkoaan ole mitään kristinuskoon liittyvää perinnettä (vaan tulevat Babylonialaisesta Ishtar-jumalattaren kunniaksi järjestetystä juhlasta, jonka kristityt omivat itselleen). Enkä usko että ne suklaamunatkaan siihen alkuperäiseen perinteeseen kuului, mutta silti niitä annetaan yleensä palkaksi.

Eli lakatkaa valittamasta noidista. Nykyään se on melkein kuin etikettisääntö, että pitää olla noita. Tietysti myös muut pääsiäis-symbolit (pupu, tipu, musta kissa) kelpaavat. (Halloween tyyppisiä asuja en kyllä minäkään ymmärrä, mutta ehkä se on sitä uusien perinteiden sekottumista).

-------

Ja tässä vielä tietoa teille tosiuskoville miksi pääsiäistä alunperin juhlittiin:

"Juhlan alkuperä on muinaisessa Babyloniassa jossa sillä juhlittiin "taivaan kuningatarta", joka tunnetaan parhaiten nimellä Astarte (tai Ishtar). Astarte- jumalan uskottiin kuoriutuneen Eufrates-jokeen tippuneesta suuresta munasta. Siksi munasta tuli symboli tälle kevään juhlalle, muna symboloi Astartea (Easter). Munien maalaaminen on lähtöisin tästä juhlasta, maalattuja munia käytettiin uhrina. -- Rooman keisarin valtaistuin muuttui Rooman Imperiumin hajotessa paavin valtaistuimeksi. Tästä syystä Easter-juhlan perjantaista tehtiin pyhäpäivä, jolle annettiin valheellisesti nimi pitkäperjantai vaikka Jeshua (Jeesus) ei kuollut perjantaina, vaan keskiviikkona."

"Kristillisessä opetuksessa pääsiäinen yhdistetään suoraan viimeiseen ehtoolliseen ja Jeshuan (Jeesuksen) kuolemaan ja ylösnousemukseen, tällainen juhla on kuitenkin täysin vieras Raamatulle. Nikean kirkolliskokous vuonna 325 määräsi uskoville paitsi Pääsiäisen viettämisen eri päivänä kuin Jahve määräsi, se myös vääristi lähes täydellisesti Juhlan todellisen merkityksen."

"Raamatun todistusaineisto on musertava: kristillinen pääsiäinen ei ole raamatullinen, sen tavat tulevat Babylonian uskonnosta."

----

Eli pääsiäinen on kaikkiaan erittäin vanha perinne, joka on muuttunut aikojen saatossa kauas alkuperäisestä tarkoituksestaan ja tavoistaan. Ei voi sanoa, että nykyajan virpomistyyli on väärä, kun koko pääsiäisenviettotapa on väärä. Jeesus itsekin vietti pääsiäistä, mutta eri syistä kuin kristityt nykyään (luonnollisesti).

Vierailija

Täällä Pirkanmaalla show kestää taukoamatta koko päivän -ovikellon pimputtelu alkaa aamulla jo ennen yhdeksää ja vain hyvässä lykyssä loppuu illan hämärtyessä. Samat mukulat käy moneen kertaan kun kiertelevät porukat kohtaa toisiaan ja ryhmärämänä kierros alkaa alusta. Varttuneemmat virpojat karauttavat mopoautoilla pihasta toiseen ja vauva- ja taaperoikäisiä vanhemmat jopa kuljettavat itse ovelta ovelle, välillä itsekin pukeutuneina (!). Oman lapsuuteni (n.30v. sitten) virpomisetiketti etelä-Pohjanmaalta: virpominen on  itsenäisesti liikkuvien ja itse puhetta tuottavien, korkeintaan 12 vuotiaiden hommaa. Virpominen tapahtuu vain omien sukulaisten ja tuttavien luona ja silloinkin säädyllisen ajan puitteissa päiväsaikaan esim. klo12-15 välillä. Vanhemmat olivat vastuussa siitä, että lapset toimivat edellä mainitulla tavalla, eikä asiassa ollut mitään kyseenalaista. Jokainen lapsi tiesi säännöt eikä halunnut niitä rikkoa että seuraavanakin vuonna pääsisi virpomaan.

Vierailija

Virpominen on ortodoksinen ja itä-suomalainen perinne. Itselläni on vanhempieni kautta evakkokarjalaiset juuret. Kuitenkaan evakoiden mukana tänne etelä-suomeen ei ollut vielä ainakaan 50-luvulla levinnyt kovin yleisesti virpomistraditioita. Omalla kotikylälläni oli meidän lisäksemme vain yksi  karjalaisperhe, joiden luona kävin kerran pienenä virpomassa. Tapa ei kuitenkaan yleistynyt eikä levinnyt lähiseudulle vaikka evakkoperheitä ja ortodokseja olikin useita muutaman kilometrin säteellä. Meitä ei kukaan käynyt virpomassa vaikka minun virpoma perhe olikin meille sukua. Naapureita ei käyty virpomassa. Karjalaiset halusivat pitää matalaa profiilia ja varsinkin kun virpomassa sai käydä vain sukulaisia. Ei sitä pääsiäismunaa käyty kerjäämässä vaan toivottamassa hyvää pääsiäistä. Sen pääsiäismunan sai sitten hakea vasta pääsiäisaamuna siltä, jonka oli virponut, eikä se palkka ollut suinkaan pakollinen. Yksi loruhan kuuluu niin, että virvon varvon tuoreeks terveeks, ison talon emännäks (tai isännäks), en mä sulta palkkaa vaadi, enkä velkakirjaa vaadi. Virvon Jeesuksen Kristuksen Jerusalemiin ratsastamisen muistoksi. Ortodoksiperinteen mukaisesti kauniisti koristellut vitsat (Pajunoksat) pitää olla Palmusunnuntaita edeltävänä lauantaina kirkossa siunattuja, jotta ne toisivat virvottavalle sitä kaikkea hyvää ja terveyttä. Ei siinä lorussa turhaan sanota: virvon varvon tuoreeks terveeks, siinähän todella toivotetaan terveyttä jos vaikka mummi tai joku muu on jo sairas ja vanha.

angry asukas

Minä otan yleensä paristot pois ovi kellosta, ja lähden yleensä jonnekin pois kotoa niin ei tarvitse virpojia odotella...

murmelinpäiväuni

mahtaa olla ylpeitä itsestään ne aikuiset,jotka täällä  kertovat karjuvansa virpojille???ei itsellä taida olla lapsia,toivottavasti,eihän ole pakko sitä ovea avata!

itsellä  niin paljon lapsenlapsia ja kummilapsia,etten vieraille lapsille kykene ostelemaan herkkuja...lappu oveen ja teippi ovikelloon,estää taukoamattoman rimputuksen..lapsia säikäyttämättä

Vierailija

Onpas hirveän kielteisen kuuloinen asenne virpomiseen. Itselläni on hyviä muistoja virpomisesta ja toivon, että minullekin tultaisiin virpomaan. Mutta näköjään on turha odottaa ketään, kun lähelläni ei asu tuttuja lapsiperheitä ja vissiin lapsia on alettu kieltämään tuntemattomille virpominen. Tosi harmi, joka vuosi olen kyllä valmistautunut, mutta yleensä ketään ei tule.

Vierailija

Virpominen oli omassa lapsuudessa ihanaa. Kaikki lähiön kerrostalot ja asunnot kierrettiin, siihen meni koko päivä. Ihmeen kireitä nykyajan ihmiset. Mikäli joku tulee oveni taakse,avaan oven ja annan karkkia.

Noitamummo

Virpominen on hauska asia, kun se tehdään oikein. Ei mennä sunnuntaipäivänä ennen ainakaan yhtätoista herättämään ihmisiä. Opetellaan runo ja oksa on kauniisti koristeltu. Pukeutuminenkin on tärkeää ja juuri tuo kaunis käytös. Minusta on outoa, että jotkut, kuten ylläoleva, saavat raivarin tällaisen asian takia. Meillä ei paljon perinteitä Suomessa vaalita, on ihan mukavaa, kun on edes tällainen. Minä mummona ilmoitan parille hyvälle naapurille, että 5-vuotias tulee, ja tarjoudun antamaan virpomispalkkion etukäteen ettei virvottavan tarvitse hankkia. Hyvin on sujunut. Vanhemmat lapsenlapset ovat poikia, heitä ei kiinnostanut.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat