Tää ei oo mikään uutinen: olen yhä sokerikoukussa. Olen tunnustanut sen aiemmin täällä. Tää addiktio alkoi ihan viattomasti raskausaikana, kun uskottelin itselleni että voin syödä paketillisen keksejä kerralla, koska tärkeintähän on että syön jotain. Ihan mitä vaan, mikä menee alas. No, unohdin kertoa itselleni että se raskauspahoinvointi sit loppu jossain vaiheessa ja olis mennyt alas muutakin kuin herkkuja. Tästä viattomasta sokerin kanssa leikkimisestä on sitten jäänyt niin kova himo päälle, että joka päivä pitäis jotain hyvää saada. Ihan toivotonta.

Periaatteen tasollahan mä kyllä tiedän miten mun pitäis syödä, mutta jostain kumman aivokemiallisesta imbalanssista (kuulostaa kauheen hienolta ja siltä ettei se oikeesti ees oo mun syy) johtuen mä kuitenkin joka päivä korvaan liian suuren osan ruokaympyrää jollain sinne kuulumattomilla ainesosilla ja samalla kärsin siitä sekä fyysisesti että henkisesti kun haluisin syödä järkevästi. Ja koska mä periaatteessa tiedän mitä mun oikeesti pitäis tehdä, niin naisen logiikallahan mä sit keksin kaikkia muita vippaskonsteja, joilla saisin mun herkuttelun kuriin.

Ja nyt: ihan sit omalla vastuulla luet tästä eteenpäin. Ei auta tulla jälkeenpäin mussuttaan, että ihan huonoja vinkkejä annat. Niin annankin! Koska ne hyvät vinkit on annettu jo niin moneen kertaan kaiken maailman akkainlehdissä eikä niistä oo ollut kertakaikkiaan mitään hyötyä. Että mitä häviät jos koitat näitä?

1) Tää on vanha, mutta silti aina unohtuu: tee ostoslista ennen kauppaan menoa. Älä kirjoita siihen herkkuja. Seuraa listaa orjallisesti. Huomaa kärryyn jotenkin omituisesti ilmaantuneet suklaat ajoissa ja korvaa vaikka Fastin proteiinivanukas jauhoilla. Eli siis harjoita itsepetosta. Pahimmissa vieroitusoireissa, jos et millään pysty pitämään näppejäsi kurissa vaan huomaat avaavasi karkkipussin jo kassajonossa, käänny jonkun nettiruokakaupan puoleen. Olisko muuten hyvä lisäpalvelu jos pystyisi sieltä valikoimista blokkaamaan joitain tuotteita?  

2) Älä mene nälkäisenä kauppaan.  Ei sit aja samaa asiaa jos ennen kauppareissua vedät suklaalevyn, jotta a) ei olis nälkä ja jotta b) et sortuis ostaan herkkuja. 

3) Juo paljon vettä. Kroppa valehtelee sulle että on nälkä vaikka sillä onkin usein itseasiassa jano. Kiero tyyppi. Paljon tarkoittaa muuten noin 3 litraa päivässä. Ei onnistu sit ihan ekalla yrittämällä, mutta lisää veden määrää pikkuhiljaa. Ja ekalla yrittämällä ei tarkoittanut että kerralla, hölmö. Vaan pikku hiljaa pitkin päivää. Ja tajua sekin että pitkin päivää saat ravata myös vessassa. Mutta siihen tää perustuukin: kun on koko ajan vessahätä niin ei ehdi ajatella niitä herkkuja.

4) Aplikaatiot auttaa aina: lataa joku hyvä appi (täällä yks esimerkki, joka mulla toimi. Imperfekti johtuu siitä, että toimi silloin kun käytin sitä. Nyt en oo taas käyttänyt. Koska olen laiska. Koska olen keksinyt tekosyitä) ja täytä ruokapäiväkirjaan kaikki mitä suuhusi tunget. Auttaa kahdella tavalla: Toisaalta et voi ahtaa karkkeja ja sipsejä suuhun niin kauheeseen tahtiin, ettet ehdi laskeen tai punnitseen niitä ja toisaalta, nolottaahan se naputella koko päivän saldo ohjelmaan ja saada vastaukseksi päivän ravintoarvoista "this is just horribly horribly wrong, shame on you!". (No ei se oikeesti noin sano, mutta jos päivän hiilarit ja rasvat muodostaa 90% päivän energiansaannista niin kyllä sen pitäis sanoo. Kovaan ääneen ja paheksuvalla sävyllä.)

5) Tää viiminen on musta se paras! Iltanapostelusta pääset eroon kun peset hampaat ajoissa eikä vasta just ennen ku oot menossa nukkuun. Toimii erityisesti hieman laiskoille jotka ei jaksa pestä hampaita sit enään uusiks, mutta ei vois kuvitella menevänsä likaisilla hampailla nukkumaankaan. Ei toimi ihan niin hyvin jos vaan jotenkin kummasti siitä huolimatta sorrut ja muistat puolivälissä Berliinin munkkia että ai niin. Silloin auttaa aktiivinen katuminen ja lapselta lainattu Herra Hakkarainen. Onkohan niitä enää jäljellä sitten kun lapsi alkaa syödä niitä?

Mitäs hyviä kikkakolmosia ja vippaskonsteja teiltä löytyy sokerihumalan vieroitusoireista selviämiseen? Nyt jakoon kaikki parhaat (ja typerimmät) keinot.

Kommentit (4)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Mirvan Menomatkat 500mg
Käytetään säännöllisesti matkakuumeen aiheuttamiin oireisiin. Vaikuttava aine: vinkit lapsen kanssa matkustamiseen. Sis. parhaat kohteet, kokemukset ja katasrofit.
Saattaa aiheuttaa yliherkkyyttä lomasuunnitteluun, vakavaa haaveilua sekä yliaktiivista pakkausintoa.
Oireiden pitkittyessä lue lisää ja varaa matka.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö blogini kanssa? Ota yhteyttä Sanoma Lifestylen mediamyyntiin!

 

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015

Kategoriat

Instagram