Kirjoitukset avainsanalla c-vitamiini

Överit on parempi ku vajarit. Näin meillä ainakin mitä tulee flunssaoireiden karkoittamisen välineisiin. Tässä ne tropit joita itse vetelen ihan surutta. Mutta muistakaa nyt hyvät ihmiset, että vaikka kaikkea ihmeellistä sitä on tullut vuosien varrella opiskeltuakin (kaikkein älyttömin ja ohi omasta mukavuusalueesta taisi olla lihateknologia) niin mikään farmaseutti mä en ole. Eli vastuu on lukijalla ja pillereiden popsijalla.

Sinkki: nappaa sinkkiä heti kun vähänkin alkaa kolottaan tai takaraivoa edes hipaisee flunssan ensioireet. Jos olet onnekas, pelottaa sinkki koko pöpön takaisin sinne mistä tulikin (toivottavasti se tuli siltä ärsyttävältä työkaverilta eikä rakkaalta siipalta. Sitä miesflunssaa ei kukaan kestä heti uudestaan.) tai ainakin sen pitäisi heikentää oireita. Ja jos pillerit ei innosta niin sinkkiä saa myös suusuihkeena. Paras muoto olis kuulemma sinkkiasetaatti (nam kuinka herkullisen kuuloista) mutta myös sinkkiglukonaatti ja -glukonaatti-glysinaatti toimii. Tai sitten sen sinkin pitää olla ionimuodossa (mitä se sitten tarkoittaakaan). Eli eikun suurennuslasin kanssa tuoteselosteita kyttäämään.

C-vitamiini: nyt hamstraamaan lähikaupan klementiinivarastot tyhjiks. Toimiva on myös esim. tyrnimehushotti. Nimestään huolimatta se ei sitten sisällä mitään alkomaholia, mutta maku on kyllä yhtä herkku kuin taskulämmin kossu. Menee muutama kerta, että siitä oppii tykkäämään. Omanlaistaan masokismia siis. Jos aidot luonnontuotteet ei toimi niin aina voi ostaa apteekista esim. näitä Apteekkarin C + sinkki pastilleja ja niitä sitten puputtaa menemään.

PakurikääpäteeTän nimeen vannoo nykyään moni. Auttaa kuulemma vaivaan kuin vaivaan ja ollut käytössä jo sota-aikana. Ei siis voi olla huono juttu. Kallista ku fan (200e/kg), mutta kannattaa kuulemma muistaa ettei sitä jauhetta tarvii joka kerta vaihtaa vaan samasta satsista saa lillutettua monet kerrat kaikki ihania terveyttä edistäviä trendijuttuja. Tämä superfood on vielä kokeilematta, mutta jos tämä olo tästä hippasenkin verran huononee niin lähden kyllä tonne metsiin etsimään. Että jos musta ei hetkeen kuulu, niin lähettäkää koirapartiot perään. Käskekää seuraamaan nenäliinoja.

Kommentit (2)

Vierailija

D-vitamiini puuttuu?

Vastustuskyky sijaitsee suolistossa. Kunnon ruokaa ja riittävästi D-vitamiinia. D-vitamiini on hämmästyttävän tehokas virusten vastainen aine. Se tuottaa kehossa 200-300 erilaista virusten vastaista peptidiä, jotka tappavat bakteereja, viruksia ja sieniä. D-vitamiini vähentää riskiä sairastua flunssaan ja muihin virustauteihin ja nopeuttaa toipumista edellyttäen, että ihmisen seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) on vähintään 95 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen tarvitaan iästä riippuen 30-150µg D-vitamiinia päivässä. D-vitamiini on avaintekijä immuunijärjestelmän toiminnassa.

Suomessa alle 1-vuotias saa tippapullosta (jos vanhemmat muistavat sen antaa), D-vitamiinia 10µg / vrk ja korvikkeesta (1dl korviketta sisältää 1,1 - 1,3µg D-vitamiinia) 10-20µg/vrk. Eli yhteensä alle 1-vuotias saa D-vitamiinia 20-30µg / vrk, riippuen paljonko korviketta menee. Ja tämä riittää alle 1-vuotiaalle.

D-vitamiinin tarve kasvaa painon ja iän mukaan. EFSA:n turvallinen D-vitamiinin saanti päivässä on yli 1-vuotiaalle 50µg päivässä ja yli 10-vuotiaalle 100µg päivässä.

Virallisia suosituksia korkeampia D-vitamiinitasoja puoltavia tutkimuksia tulee jatkuvasti, viikoittain. Suomessa ravitsemusneuvottelukunnan (VRN) matalat (10µg/päivä) D-vitamiinisuositukset näyttävät yhä fossiilisemmilta. Ne riittävät vastasyntyneelle sekä kissoille ja pienille koiri

Mirvan Menomatkat
Liittynyt4.2.2016

Good point! D-vitamiini on meillä sellainen perustavaa laatua oleva arkirutiini, etten edes ajatellut sitä tässä kohtaa. Mietin vaan niitä lisätroppeja. Tosin d-vitamiinin kanssa ne överit on kans must. 50-100 mikrogrammaa on hyvä. Nukkuukin paremmin!

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.