Ovatko chia-siemenet sinulle jo tuttuja? Itse otin ne osaksi päivittäistä vatsantäytettä reilu vuosi sitten etsittyäni jotain, jolla korvata raskausajan pannassa olleet pellavansiemenet aamupuurosta. Sittemmin tuo "antiikin viljaksi" kutsuttu superfood on pesitytynyt myös muiden välipalojeni joukkoon, sillä olen kokenut ne avuksi myös synnytyksestä palautumiseen. Uusin villitykseni ovat erilaiset chia-vanukkaat.

Chia-siemenet ovat lähtöisin Keski-Amerikan alueelta ja sana "chia" tarkoittaakin mayojen kielellä "voimistaa". Varsinaisia voimistajia siemenet ovatkin, sillä nuo mustat murut sisältävät noin 40 % arvokkaita kasviöljyjä, noin 20 % proteiinia, runsaasti kuitua, antioksidantteja, vitamiineja (A, B1, B2, B3) sekä mineraaleja, joista varsinkin kalsiumia, magnesiumia, rautaa ja sinkkiä (hormoonien runtelemat hiukset tykkää!).  Chia-siemen sisältävät myös runsaasti omega-3 rasvahappoja. Jo kaksi ruokalusikallista chia-siemeniä riittää tyydyttämään 50% naisen päivittäisestä omega-3 -tarpeesta!

Mutta ravintoarvot sikseen. Chia-siementen jännin ominaisuus piilee nimittäin niiden  hyytelöitymistoiminnossa. Kun chia-siemeniä laittaa esim. veteen, ne imaisevat itseensä jopa 9 kertaisen määrän nestettä  ja luovat ympärilleen geelipeitteen. Geeli itsessään ei sisällä kaloreita, gluteenia eikä makuja, mutta on 90% vesiliukoista kuitua ja hellii näin vatsojamme. Se on siis sekä luonnon oma ummetuslääke että täynnä muita hyvää tekeviä ravinteita! Geelin ulkonäköä voisi kuvailla sammakonkuduksi, mitä en tosin suosittele ajattelemaan syömishetkellä ;).

Chia-siemenet ovat ihan omiaan esimerkiksi smoothien seassa, mutta hyytelöitymisominaisuutensa takia sillä voi luoda myös terveellisiä raakapuuroja tai vanukkaita. Ajatus tästä banaani-kookos-chia-vanukkaaseen lähti alunperin Hellobee -blogista, jossa siemeniä oli hyödynnetty nerokkaasti vauvansoseissa. Ihan viisikuiselle Viljalle en tätä vanukasta uskaltanut syöttää (toisaalta... miksikäs ei?), mutta itse nautin sen poweria antavana välipalana.

BANAANI-KOOKOS-CHIA-VANUKAS (yhdelle)

  • 1 banaani
  • 2 dl (kevyt)kookosmaitoa
  • 1½ rkl chia-siemeniä

Muussaa banaani kulhoon. Lisää kookosmaito ja chia-siemenet ja sekoita. peitä kulho ja laita jääkaappiin. Anna vanukkaan tekeytyä 4 tuntia tai vaikka yön yli.

VINKKI! Käytä kookosmaidon sijaan maustamatonta jugurttia tai kokeile maustaa vanukas esim. vaniljalla ja kanelilla.

Kommentit (2)

Vierailija

löytyykö näitä chia-siemeniä aivan tavallisista ruokakaupoista? haluaisin kovasti käyttää pellavansiemenrouhetta, mutta koska imetän ja olen jo uudestaan raskaana, en niitä aikoihin voi taas käyttää.. ;)

Vierailija

Siskoni tilasi Chian siemeniä - ja muuta superfoodia - Jokka.fi -nettikaupasta. Kaikki olivat luomua. Halvempaa ja helpompaa kuin etsiä sopivaa liikettä kaupungilla. :) 

Blogiarkisto

2013