Rankinta urheilua vähään aikaan- veden loiskutusta aurinkorannalla.

Minähän olen tosi liikunnallinen ihminen. Tuo uskomus elää minussa vahvasti, vaikka kalenterin kertoma karmiva totuus on, että en ole kuukausiin harrastanut minkäänlaista liikuntaa. Ja lyhyitä koirankakatuslenkkejä tai pientä iltavenyttelyä ei lasketa urheiluksi, ei. Eikä tätä kuvissa näkyvää "uimassa käymistä" eli taaperon hukkumisen estämistä ja selkää kiduttavaa kumartelua.

Jotenkin en vain ole ehtinyt. Joo, joskus keväällä oli flunssaa ja jotain muuta. Sitten tuli kiireitä, en kyllä muista mitä. Töihin palattuani aika on muutenkin tuntunut katoavan, eikä oikeastaan ole tullut mieleenkään käyttää sitä vähäistä vapaa-aikaa treenaamiseen. Seli seli seli seli ja vielä kerran seli.

Inhoan tällaista selittelyä! Omasta tahdostahan tämäkin on kiinni.

Vaan nyt sitä tahtoa taas on, ainakin pikkuisen. Liikkumattomuus ei ole minulla johtanut holtittomaan paisumiseen, ennemmin olen kuihtunut lihasköyhä raakki. Ilmeisesti kiire estää ylenpalttista mussuttamista. Myös ruoka-aikojen säännöllisyys ja ruoan tervellisyys – joka siis johtuu pitkälti lapsesta – on ilmeisesti auttanut pitämään painon hyvin kurissa. Avainasia minulla on kuitenkin karkkipäivä, eli makeansyömisen rajoittaminen yhteen päivään viikossa. Olen siitä aiemminkin puhunut, joten ei siitä sen enempää. Sanotaan vain, että olen helposti retkahtava sokerinarkki.

Mutta nyt uuteen nousuun. Haluan liikunnan takaisin elämääni, idean sijaan ihan konkretian tasolla. Koska työ vie minut päivittäin pitkäksi aikaa pois lapsen luota, haluaisin huippuvinkkejä siihen, miten voisi yhdistää lapsen kanssa olemisen ja urheilemisen. Miten te muut pikkutaaperoiden mutsit ja fatsit treenaatte? Heittelettekö eläviä kahvakuulia ilmaan vai juoksetteko rattaiden kanssa? Onko mitään muita vaihtoehtoja kuin se tuttu ja turvallinen vaunulenkkeily?

Kommentit (6)

Vierailija

itseäni kiinnostaa kans tää! meiän vauva on 6½ kk ja nyt tuntuu olevan aika vaikeaa muu kuin vaunukävelyt mutta tulevaisuutta ajatellen kiinnostaa ihmisten vinkit ja kokemukset :)

Vierailija

Me ollaan pojan kanssa käyty liikuntakerhossa ja sitten tulee pyöräiltyä. Joskus jumppaillaan kotona mut tollaisen liikkuvaisen taaperon kanssa se on välillä haastavaa. Josko syksyn tullen vaikka kokeilis miten muksu reagoi wiillä leikkimiseen. Äidille liikuntaa, muksulle hupia :)

Vierailija

Meillä pyöräillään päivittäin, poika 1v4kk tykkää istua pyörän istuimessa. Noin 5km päivässä ja aika reipas vauhti. Sitten kaupassa ollaan joitain kertoja käyty niin että mennään reippaasti kävellen vaunuilla kaupalle ja linja-autolla tullaan takasin. Täällä on ilmaiset linja-auto kyydit vaunujen kanssa liikkuvalle. Ja aina kun poika käy yöunille niin itse lähden hölkkälenkille tai crossaan. Mutta ymmärrän hyvin, ettei aika ja välttämättä voimat riitä mihinkään mahdottomiin urheilusuorituksiin kun työssä käy. Itse olen niin onnellisessa tilanteessa (vielä) että saan olla pojan kanssa kotona ja nukunpa vielä parin tunnin päikkäritkin hänen kanssaan joka päivä, niin jaksaa ihan eri tavalla.

Vierailija

Meillä heilutellaan kahvakuulia miehen kanssa yhdessä meidän pihassamme. Vauva 5 kk kellii ja möyrii viltillä. Loistavaa ja tehokasta! Ja jos lapselta loppuu kärsivällisyys niin pääsee kyytiin eläväksi kuulaksi.142

Vierailija

Itsellä ei muksuja vielä ole, mutta lähipiirissä on paljon liikkuvia perheellisiä. Suosituimpia tuntuis olevan juurikin nuo pyöräily, kävely ja hölkkä rattaiden kanssa. Jotkut tykkää ohjatuista "vauvaharrastuksista", niitähän löytyy vauvauinnista kaikenlaisiin jumppiin yms. Lastenvahtijärjestelyt ja lenkkivuorot puolison kanssa yms. on tietenkin oma taiteenlajinsa, jotkut jumppaa kotona esim. dvd:n/netistä löytyvien videoiden/kahvakuulan kanssa lapsen päikkäreiden aikaan tai lapsen mentyä yöunille. Tietysti tehokasta olisi kanssa esim. crosstrainer tai kuntopyörä kotona tähän tarkoitukseen...

Pienen (tai varsinkin nukkuvan :D) lapsen monet kaverini ovat raijanneet mukanaan milloin minnekin... urheilukentän reunalle, kuntosalille... Isompikin voisi viihtyä urheilukentän nurmikolla tai pituushyppypaikalla, jos niillä ei ole ketään ja vanhempi voi juosta kenttää ympäri.

Jos on sporttisia kavereita, niin yhdessäkin voi varmaan kehitellä jotain. Joko mennä liikkumaan yhdessä, tai jakaa vuoroja. Vaikka uimahallissa toinen aikuinen voi ehkä joskus olla kahdenkin lapsen kanssa, varsinkin jos toinen on isompi, ja seuraavalla kerralla vaihdetaan... Tsemppiä joka tapauksessa :)

Keltanokka
Liittynyt14.2.2013

Hyviä vinkkejä! Tuo olikin minulle uusi ajatus, että liikkuvien kavereiden kanssa voisi tehdä yhteistreenireissuja niin, että hoidetaan lapsia vuorotellen. Pitääpä miettiä. ÄSken kävin pitkästä aikaa "juoksemassa" rattaiden kera - siis 10 minuuttia tuskallista puuskutusta vinoon viettävien ratasromujen kanssa... Argh. Kunto on pohjalukemissa. :/

Blogiarkisto

2013
2012
2011