Kaupallinen yhteistyö Ipanaisen kanssa

Kerron heti alkuun, että meillä nukutaan nykyään öisin!

Vauva-aikaa on kulunut nyt se reilut puolivuotta ja olen täällä blogissakin todennut, että jo jokin aika sitten huomasin, että yösyöttöjen aiheuttama väsymys rupesi vaikuttamaan mm. omaan hyvinvointiini ja ihmissuhteisiin, olin jatkuvasti kiukkuinen, ärtynyt ja nuutunut. Vauvani on nukkunut yönsä periaatteessa hyvin koko ikänsä, hän on heräillyt 1-4 kertaa yössä, valitettavasti nuo yhden heräämisen yöt olivat vähissä. Saanko kuitenkaan valittaa väsymystä, kun tiedän, että monessa lapsiperheessä heräillään paljon useammin tai että heräämiset ovat jatkuneet esimerkiksi jo vuoden ajan. Kyllä saan valittaa, mutta valittamisen lisäksi päätin, että asialle on tehtävä jotain, kerta vauvan öihin pystyy vaikuttamaan melko helpoillakin asioilla.

Sillä meillä oli perusasiat kunnossa kuopuksen kanssa - selkeä ateriarytmi, hyviä päiväunia, riittävästi tekemistä päivissä, paljon hellyyttää, toistuvat iltarutiinit ja maaginen puolen vuoden ikäkin oli ylitetty - päätimme mieheni kanssa että nyt yöheräämisten, sekä vauvan että meidän vanhempien, on loputtava. Niinpä päätimme yhdessätuumin, että aloittaisimme unikoulun.

Lähtötilanne: vauva nukahtaa omaan sänkyynsä klo 19.30-20 välillä, herää syömään neljä kertaa yössä ja aamulla löytyy usein vanhempien sängystä jonne siirtynyt klo 5 aikoihin. Isä-ihminen siirtyy sohvalle nukkumaan vauvan tullessa sänkyyn.

Tavoite: vauva, äiti ja isä nukkuvat kaikki yönsä niissä sängyissä jonne nukahtavat. Yöllä ei seurustella eikä syödä.

Lopputulos: vauva nukkuu heräämättä klo 20-06 omassa sängyssään.

Miten näihin hyviin öihin sitten päästiin?

Kuin tilauksesta Ipanaisella järjestettiin vauvojen uniluento. Uniluennolla käydään läpi 0‒1-vuotiaiden lasten yöelämää. Saat vinkkejä, miten sinä ja lapsesi saatte paremmat unet. Luennolla kerrotaan, millaista on pienen vauvan ja taaperon uni (unen tarve, unen rakenne, yöheräilyn yleisyys, nukahtamisvaikeudet), mitkä ovat lasten yleisimpiä univaikeuksia ja mitkä ovat unipulmien taustalla vaikuttavia tekijöitä. Saat näkökulmia siihen, millaisia käytännön keinoja unipulmien hoitamiseen on.

Luennolla sain mm. vahvistusta ja perusteluita sille miksi jatkossakin laitan lapseni nukkumaan klo 19-20 välillä, käsitän että vauvat heräävät yön aikana monta kertaa, sain konkreettisia vinkkejä miten voin auttaa lastani nukahtamaan itsekseen ja muista jondonmukaisuus johdonmukaisuus ja johdonmukaisuus. Imin itseeni useita vinkkejä, joita vein sitten mukanani kotiin ja keskustelimme niistä mieheni kanssa. Vauvamme osasi jo nukahtaa itsenäisesti yöunille, joten toimintaohjeet yötä varten piti käydä läpi öisiä heräämisiä varten. Teimme pientä viilaamista tulevien öiden taktiikkaan ja ennen kaikkea kun olimme saaneet luennolta vahvistusta sille, että olemme tehneet jo monta asiaa oikein, niin olimme varmoja, että tulisimme yhdessä onnistumaan tavoitteessamme saada koko perhe nukkumaan. Ja niinhän siinä kävi, että viikossa yöheräämiset loppuivat. Aluksi heräämisiä oli useita (4kpl) ja ne olivat pitkiä, mutta sitten heräämiset vähenivät ja lyhenivät, ja lopulta loppuivat kokonaan.

Ipanaisen uniluennolla oli mukana noin kymmenen äitiä, joiden lasten iät vaihtelivat masuasukkaista yksivuotiaisiin. Tulevat äidit tulivat luennolle kuulemaan asioita, miten he voisivat alusta asti vaikuttaa vauvojen hyviin öihin ja kaikilla jo syntyneillä vauvoilla oli jonkinlaisia unipulmia. Uskon, että kaikki saivat luennolla konkreettisia vinkkejä öiden parantamiseen, esimerkiksi To be mom-bloggaaja sai luennolta vinkkejä nukahtamisrutiineihin. Luennolla vallitsi lämmin ja kannustava tunnelma.  Luennolla oli mukavaa se, että luennoitsija ei tuonut mitään tiettyä ajatusmailmaa esille, mikä näkyi mm. niin, että hän antoi vinkkejä sekä perhepedissä nukkuville että perheille, jossa kaikki nukkuvat omissa sängyissään. Uniluennolla käytiin läpi kuusi eri unikoulumenenetelmää, joista pystyisi helposti miettimään mikä mahdollisesti toimisi omassa perheessä.

Kannattaa seurata Ipanaisen kurssikalenteria. Seuraavan vauvojen uniluennon päivämäärää ei ole vielä, mutta tulossa on tajuttoman kiinnostavia ja hyödyllisiä luentoja - vai mitä olet mieltä näistä aiheista kärsivällisyyttä kolmevuotiaan kanssa tai Mindfulnessia vanhemmille. Ipanaiselle on helppo tulla kursseille, sillä vauvat ovat tervetulleita mukaan, lastenvaunut saa jätettyä näppärästi eteiseen, asiakaskeittiössä voi lämmittää vauvalla ruokaa ja sohvalla imettää, vessoista löytyy hyvät hoitopöydät ja ennen kaikkea uusi Ipanainen sijaitsee hyvällä sijainnilla.

Meidän perheessä yöt on nyt omistettu unelle. Ihan uskomatonta, että yösyömisten poisjättäminen tapahtui näin helposti.

Kommentit (7)

Vierailija

Olisi todella kiva kuulla tarkemmin, mitä siellä kerrottiin. Paikan päälle on valitettavasti vaikea päästä. Olisikohan etäyhteys mahdollinen?

Kaisa

Kuulostaa kyllä hyvältä!! Täällä myös 6kk ikäinen lapsi, joka ollut kans suhteellisen hyvin nukkuva. Heräilee keskimäärin 2 kertaa yössä syömään. Kiinnostaisi kyllä kokeilla myös unikoulua! Vaikka heräryksiä onkon suhteellisen vähän, alkais kroppa hiljalleen kyllä kaipaamaan jo kokonaisia unia!

Blogiasi on muuten ollut mukava seurailla jo raskausaikana, sillä menitte vain hetken edellä :)

Joukolatar
Liittynyt5.6.2014

Meillä unikoulu meni tosiaan yllättävän helpolla. Vauvamme oli vaan tottunut nukahtamaan uudelleen saamalla tissiä, nyt opetettiin hänet vaan nukahtamaan itsenäisesti myös yöllä, aivan kuten hän tekee illalla mennessään nukkumaan. Suosittelen kokeilemaan ja jos sinulla on puoliso, niin pistät hänet hommiin. :) Enintään viikko siihen menee, jos ei parannusta näy, niin sitten voitte lopettaa. :) Tsemppiä. Ja mulla tosiaan nuo vähäisetkin heräilyt rupesivat vaikuttamaan sekä kroppaan että päähän.
Ja onpa kiva kuulla, että olet seurannut blogiani jo jonkin aikaa. Mä tuun blogivierailulle sun luo.

Missmarisau

Olisi kiva kuulla vielä vähän tarkemmin millä metodilla nuo yöheräilyt teillä unikoulun aikana hoidettiin. Itse pitäisi nimittäin tehdä sama, meillä 7kk vanha neiti joka herää yleensä tuon 4 kertaa yössä, ja tarkoitus olisi laittaa isäntä unikouluhommiin, että äitikin saisi joskus nukkua :)

Joukolatar
Liittynyt5.6.2014

Me valittiin sellainen 6 osainen lempeä menetelmä. Meidän valitsemassa taktiikassa siirrytään aina seuraavaan vaiheeseen, jos aikaisempi menetelmä ei rauhoita vauvaa. 1. Mene lapsen luo 2. Sano unilause esim. "nyt on yö, nyt nukutaan, hyvää yötä" 3. Anna unilelu 4. Silittele selästä, meillä toimi myös silittely kyljestä ja masusta 5. Heijaa vauvaa, pepusta kevyesti työntäen 6. Ota syliin . Ensimmäisinä öinä mieheni meni nämä kaikki vaiheet läpi ja nosti vauvan syliin. Seuraavina öinä riitti jo pelkkä silittely tuudittamaan vauva uudestaan uneen. Kannattaa tosiaan sopia taktiikasta päivän näöllä, eikä tehdä niin kuin me, että rupesimme ensimmäisenä yönä klo 4. riitelemään siitä, että mitä se google sanoikaan unikoulusta. :D Tsemppiä unikouluun. Vinkiksi vielä, että kannattaa olla johdonmukainen, minkä unikoulumenetelmän sitten valitsettakaan. Ja viikon pitäisi jaksaa yrittää, siinä vaiheessa vauvan pitäisi jo oppia uusi tapa nukahtaa öisin.

Vierailija

Mainos mainos mainos mainos... blogi perustuu pelkkään sisältöyhteistyöhön eikä edes laadukkaaseen sellaiseen.

Vierailija

Loistavaa❤ja erittäin hyvä aihe, toivotavasti tuo apua muillekin. tuntuu kun ihmiset pitäisivät koko unikoulua humpuukina ja eivät edes viitsi koettaa. Vaikka toimii kun vaan panostaa siihen, kokemusta on☺

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

BLOGGAAJA / HEIDI

Olen kolmekymppinen äiti Helsingistä 04/14 ja 10/16 syntyneille tyttärille. Joukolatar on perheblogi, joka käsittelee palasia paljon puhutuista ruuhkavuosista – vauva-arkea, kaupunkielämää Helsingissä, mökkeilyä Joukolassa, taaperoarkea, matkustelua, lastenvaatteita, sisustamista, harrastuksia, juhlaa ja työelämää.

Tervetuloa seuraamaan!

 

 

Suosikkiblogejani

Bebe au Lait
Dear Moments & Me
Emilysliv
Home Vanilla
Lähiömutsi
Raitapaitoja ja leikkokukkia
Villa Fox

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014
2013

Instagram