Tekemistä automatkoille

Teksti Anna Pihlajaniemi

me etusivu autossa

Miten lapsen saa viihtymään automatkoilla? Ota talteen 23 hyväksi havaittua vinkkiä!

  

  • Kenellä on tarkimmat silmät -peli: Kuka näkee ensimmäisenä punaisen talon, koiran, poron, kuorma-auton, bensa-aseman... Jokainen saa keksiä vuorotellen, mitä pitää löytää seuraavaksi.
  • Arvaa, mikä lalu: Hyräillään vuorotellen jotakin kappaletta, ja katsotaan, kuka tunnistaa sen ensimmäisenä.
  • Autobingo: Jokainen autossa olija valitsee yhden numeron 0-9 ja sitten katsotaan vastaantulevien autojen rekkareiden viimeisiä numeroita. Se, joka saa ekana kolme osumaa, voittaa.
  • Väritystuokio: Tulostetut värityskuvat ja värityskirjat saavat ajan kulumaan melkein huomaamatta.
  • Bongaa liikennemerkki: Kuka huomaa ensimmäisenä uuden liikennemerkin? Ja kuka muistaa, mitä se tarkoittaa? 
  • Korvat tarkkana: Äänikirjat, lastenlaulu-cd:t, itse kerrotut tarinat... Niitä jaksaa kuunnella vaikka kuinka pitkään!
  • Aarrelatikko: Sinne voi pakata vaikkapa Akuja, tehtäväkirjoja, värikynät, pienen legopakkaukset ja jotain namia. Laatikon saa avata vasta, kun on ajaettu kolmasosa matkasta!
  • Arvaa, mitä ajattelen: Se on jotakin punaista, sen voi syödä, se on pyöreä... ensimmäisenä vihjeiden perusteella oikein arvannut saa seuraavaksi olla arvuuttaja.
  • Nauramattomuuskilpailu: Kuka pystyy pitämään pokan viimeisenä, vaikka toiset yrittävät naurattaa?
  • Lasketaan lipputankoja: Bongataanko kokonaista kolmekymmentä lipputankoa yhden matkan aikana?
  • Vanhat kunnon pelit: Laiva on lastattu + Kivi, paperi, sakset toimivat autossakin.
  • Kirjainleikki: Jokainen keksii vuorotellen A:lla alkavan asian. Jos omalla vuorollaan ei enää keksi mitään, putoaa pelistä pois.
  • Omat lelut autoon: Jos pienet suklaamunista saadut muoviotukset asuvat autossa ja niillä saa leikkiä vain automatkan aikana, saattaa matka tuntua jopa liian lyhyeltä!
  • Hep-peli: Se, joka bongaa ensimmäisenä kilometripylvään, huutaa "hep".
  • Avaruusleikki: Sadeilmalla voidaan kuvitella, ettei hurutetakaan tiellä vaan matkataan avaruussukkulassa. Mitähän seikkailussa seuraavaksi tapahtuu?
  • Kupla kop kop -peli: Kuka ehtii ensimmäisenä huutaa "kupla kop kop", kun vastaan ajaa kupla-auto?
  • Lippupeli: Liputuspäivänä nostetaan sormia pystyyn sitä mukaa, kun bongataan lippuja. Kun kaikki kymmenen sormea ovat ylhäällä, aloitetaan jälleen nollasta. Perille tullessa se, jolla on eniten sormia pystyssä, voittaa: voi siis olla huonokin asia nähdä lippu juuri ennen perilletuloa, jos on kerännyt niitä jo 10!
  • Digikamera käyttöön: Antaa lapsen napsia takapenkillä "matkakuvia" vanhempien takaraivoista ja ohi kiitävistä maisemista. 
  • Kunnon keskustelu, kerrankin: Jutellaan, kun siihen on aikaa. Muistellaan menneitä matkoja, puhutaan autojen tuunaamisesta, suunnitellaan unelmamatkaa.
  • Kuka pystyy olemaan hiljaa pisimpään -kilpailu: Äidin suosikki.
  • ABC: Lasketaan vastaan tulevia ABC-myymälöitä ja sovitaan, että pysähdytään viidenteen ostamaan jätskit.
  • Yhteinen tarina: Kun jokainen sanoo vuorotellen yhden sanan, siitä muodostuu tarina. Useimmiten aika hauska. 
  • Elävä jukeboksi: Jokainen halukas saa vuorollaan toimia jukeboksina, joka laulaa muiden toivelauluja. Boksi toimii, kun sen suuhun sujautetaan rusina/karkki/porkkanapala.

Meidän Perhe 4/2009