Kymmenen vinkkiä auttavat lapsiperhettä sopeutumaan allergiaan.

1. Hyväksy

Allergia on ruokapöydän kuokkavieras, jota on pakko sietää epämääräinen aika. Sairaus ei ole kenenkään syy, joten on turha pohtia, mitä olisi voinut tehdä toisin. Vaikka imetyksen ja imetyksenaikaisen monipuolisen ruokavalion on todettu ehkäisevän allergiaa, se ei kuitenkaan takaa täyttä suojaa. Allergian syistä ei tiedetä vielä tarpeeksi, jotta sitä osattaisiin ennaltaehkäistä.

2. Selvitä allergian aiheuttajat ja eliminoi ne

Se on kaikkea muuta kuin helppoa. On vahdittava haukan lailla, mitä lapsi laittaa suuhunsa ja minkä mahdollisten allergian aiheuttajien kanssa hän on tekemisissä. Oirepäiväkirja, johon merkitään lapsen syömiset ja lääkitykset sekä mahdolliset reaktiot, on miltei välttämätön apuväline tässä salapoliisityössä. Lääkäri voi määrätä erilaisia allergiatestejä, jotka auttavat löytämään syyn allergiaoireille.

3. Tutustu ennakkoluulottomasti uusiin ruoka-aineisiin

Jos vehnä ei käy, entä sitten ravintopitoiset hirssi, tattari, kvinoa tai amarantti? Nykyisin on tavallisissakin ruokakaupoissa runsaasti vaihtoehtoja - myös allergisille herkkusuille. Tutustu myös luontaistuotekauppojen ja luomukauppojen valikoimiin. Ravitsemusterapeutti auttaa täysipainoisen ruokavalion suunnittelussa silloin, kun joudutaan välttämään ravitsemuksen kannalta keskeisiä ruoka-aineita, kuten maitoa ja kotimaisia viljoja.

Allergiaperheessä melko tavallinen ongelma on, ettei lapsi suoralta kädeltä hyväksy uusia makuja. Tarvitaan jopa kaksikymmentä maistamiskertaa ennen kuin oudosta mausta tulee tuttu. Tärkeintä on asettaa uusia ruokia toistuvasti tarjolle ja antaa lapsen rauhassa tutustua niihin. Jos lapsi syö niin huonosti, että se alkaa jo haitata kasvua, ota yhteyttä neuvolaan tai ravitsemusterapeuttiin.

4. Ehkäise allergiakierre

Kun suolisto on valmiiksi ärtynyt, sietää se huonosti sellaisiakin ruoka-aineita, mitä terveenä sietäisi. Tulehduksen rauhoittumista pitäisi malttaa odottaa ennen uusia ruokakokeiluja. Kun allerginen tulehdus on rauhoittunut, elimistön suojajärjestelmä on vahvempi ja allergisoitumiskierre voidaan saada pysähtymään.

Probioottien l. maitohappobakteereiden on todettu rauhoittavan allergista tulehdusta. Ne vaikuttavat yhdessä antioksidanttien, kuten A- ja E-vitamiinien kanssa. Uusimpien tutkimusten mukaan myös rasvahapoilla - kuten esimerkiksi kalaöljyllä - on suotuisia vaikutuksia immuunipuolustusjärjestelmälle. Keskustele lääkärin kanssa, mikä on sopiva tahti laajentaa lapsen ruokavaliota.

5. Vaadi lapselle riittävä lääkitys

Allergiaa ei ehkä saa täysin oireettomaksi, mutta jatkuva kutiseva ihottuma tai kipeä vatsa on kohtuuton rasite niin pienelle itselleen kuin perheellekin. Antihistamiinit ja lääkevoiteet eivät paranna allergiaa, vaan vaimentavat allergisia reaktioita. Välillä sekin voi olla tarpeen.

6. Hanki tukea arkeen

Allergian hoito vie paljon aikaa erikoisruokien laittamisineen, ihonhoitoineen ja lääkärikäynteineen. Jousta kotitöistä, jotka eivät ole aivan välttämättömiä ja pyydä apua läheisiltä häpeilemättä tai hanki maksullista kodinhoitoapua.

7. Puhu niiden kanssa, jotka ymmärtävät, mistä puhut

Allergiaa on vaikea ymmärtää ellei ole sitä jossakin muodossa itse kokenut. Et ole ainoa maailmassa, joka tuntee taistelevansa tuulimyllyjä vastaan, kun lapsi on allerginen. On helpottavaa saada vaihtaa ajatuksia ihmisten kanssa, jotka ovat kokeneet saman. Ota selvää paikkakuntasi allergia- ja astmayhdistyksestä toimiiko lähelläsi perhekerhoa.

Yhdistykseltä saa myös koulutettujen tukihenkilöiden yhteystietoja. Tukihenkilöt kuuntelevat huoliasi ja antavat oman kokemuksensa pohjalta arkivinkkejä. Myös netin keskustelupalstoilla voi vaihtaa ajatuksia.

8. Ole välillä itsekäs ja hoida itseäsi

Karkaa lenkille tai kylään tai kirjan sivuille - tekemään jotakin sinulle tärkeää. Jaksamistasi tarvitaan nyt, jos koskaan.

9. Pidä toivoa yllä

Elä tunti kerrallaan. Jokainen päivä on voitto. Kun lapsi kasvaa ja vahvistuu, allergiat saavat väistyä. Ehkä juuri sinun lapsesi allergia helpottaa aivan piankin.

10. Muista purkaa erityisruokavalio

Valtaosa allergioista helpottaa viimeistään kouluikään mennessä. On turha pitää yllä hankalaa erityisruokavaliota vain siksi, että siihen on tottunut. Keskustele lääkärin kanssa, milloin allergiaoireita aiheuttaneiden ruoka-aineiden sopivuutta kannattaa taas kokeilla.

Melko tavallista on kokeilla noin vuoden välein. Kouluiässä voidaan jo antaa siedätyshoitoa vaikeisiin pistiäis- ja siitepölyallergioihin. Siedätyshoito selättää allergian vähentämällä yliherkkyyttä allergian aiheuttajia kohtaan. Myös ruokien siedätystä tutkitaan, mutta käytännön keinoja sen toteutukseen ei vielä ole.

Asiantuntijoina: lastentautiopin professori Erika Isolauri ja ravitsemustutkija Kirsi Laitinen Turun yliopistosta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tutkimusten mukaan muiden auttaminen lisää omaakin onnea. Tina Hilck perusti Turun Seudun Mamit -ryhmän vertaistueksi muille äideille.

Happy, happy, happy. Joka arkiaamu kello 5.45 Tina Hilckin puhelin alkaa soittaa Pharrell Williamsin hilpeää kappaletta.

Mies ja 4- ja 6 -vuotiaat nukkuvat vielä paksua unta, kun Tina hipsii keittiöön ja naksauttaa kahvinkeittimen päälle. Kahvi jää tippumaan, ja Tina käy perheen kultaisennoutajan Lunan kanssa pikaisella aamulenkillä.

Kuuden jälkeen Tina hörppää mukista kahvia ja avaa läppärinsä. On tunti aikaa ennen kuin perhepäivähoitajana toimivan Tinan ensimmäinen hoitolapsi vilkuttaa ovella.

Ensimmäinen osoite on aina sama, Turun Seudun Mamien Facebook-ryhmä. Yön aikana siellä on pohdittu sormiruokailua ja sitä, mistä löytyisi fidget spinner -lelu. Ja sitäkin, milloin parisuhde on tullut tiensä päähän.

Viestipyyntökansiossa on taas ainakin tusina viestiä tuntemattomilta: avunpyyntöjä, yhteistyöehdotuksia. Tina ei nimittäin ole vain yksi huippuaktiivisen äitiryhmän tuhansista jäsenistä. Hän on sen perustaja.

Ettei yhdellekään äidille kävisi enää niin

Tarina Turun Seudun Mamien taustalla on poikkeuksellisen rankka.

Vuonna 2014 Tina Hilck odotti kuopustaan ja kuului odottavien äitien nettiryhmään.

Yksi äideistä sairastui synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Hän jakoi toivottomuuden tunteitaan nettiyhteisössä, mutta ei saanut tarpeeksi apua kotikuntansa neuvolasta. Kun hänen miehensä vielä ilmoitti tahtovansa erota, masentuneen äidin voimat loppuivat. Nettituttavat saivat lopulta kuulla, että hän oli tehnyt itsemurhan.

Se pysäytti.

– En halunnut, että yhdellekään äidille kävisi enää niin, Tina kertoo.

– Halusin tehdä parhaani, jotta jokaisella olisi ympärillään verkosto, joka auttaisi hädän tullen.

Sinä marraskuisena iltana Tina perusti Facebookissa ryhmän, jolle keksi pikaisesti nimen: Turun Seudun Mamit. Hän lisäsi ryhmään parikymmentä kaveriaan ja pyysi näitä lisäämään äitikavereitaan ryhmään. Sitten Tina sulki läppärinsä ja meni nukkumaan.

Kun hän aamulla avasi koneen, Turun Seudun Mamien jäsenmäärä ei ollutkaan enää 20, vaan 400. Nyt, vajaan kolmen vuoden jälkeen jäseniä on 5500.

Yksinhuoltajat, monikkoäidit, adoptiomammat. Imetysaktiivit, pulloruokkijat, kantoliinailijat. Laihduttajat, neulojat, lukutoukat – Turun Seudun Mameihin mahtuvat kaikki.

Mamit auttavat silloin, kun koliikkivauva on itkenyt tuoreen äidin hermot riekaleiksi. Mene sinä päikkäreille, minä lykin vauvaa pari tuntia vaunulenkillä! Tai silloin, kun migreeni puhkeaa ja lääkkeet ovat loppu. Asun samalla suunnalla, tuon lääkettä!

Ja silloinkin Mamit auttavat, kun kohdalle osuu vielä pahempi tilanne: kun pankkitili on tyhjä ja lapsilisän maksupäivään on vielä viikko, tai kun unelmien koti paljastuu homepesäksi ja valtaosa omaisuudesta on pilalla.

Hurjan onnellinen juuri näin

Kellon viisarit osoittavat keskipäivää. Lounaan jälkeen pestään kädet ja kasvot, käydään potalla, luetaan unisatu. Pian sängyistä kuuluu tuhinaa.

Se on merkki Tinalle: läppäri uudelleen auki. Hoitolasten päiväuniaikaan Tinalla on hetki aikaa suunnitella Mamien tulevia tempauksia ja raivata sähköpostiryteikköä. Vaikka Tinan arkirytmi kuulostaa hektiseltä, hän on hurjan onnellinen juuri näin.

Tutkimukset vahvistavat sen, minkä Tina tietää kokemuksesta. Muiden auttaminen lisää omaakin onnea. Erityispedagogiikan dosentti Lotta Uusitalo-Malmivaara kertoo tutkimuksesta, jossa koehenkilöille annetaan kymmenen euroa ja pyydetään käyttämään ne joko itseensä tai ostamaan jollekulle muulle jotakin. Toiseen rahansa kuluttanut on jälkikäteen onnellisempi.

Vaikka olisi itse kuitti, auttaminen maksaa itsensä takaisin.

– Yrityksissäkin hoetaan usein, että firmalla ei ole aikaa innovoida. Jos sitä kuitenkin kokeillaan, uudet sytykkeet tuovatkin virtaa. Samoin käy usein perheissä. Vaikka olisi itse kuitti, auttaminen maksaa itsensä takaisin.

Vielä parempi on, jos muiden auttamisen lisäksi osaa tarvittaessa myös pyytää ja ottaa vastaan apua.

– Autettavana olemista kannattaa treenata. Se, että uskaltaa pyytää apua, auttaa ravistelemaan kohtuuttomia vaatimuksia vanhemmuudesta, Uusitalo-Malmivaara sanoo.

Siis niitä, joiden mukaan on pakko pärjätä yksin tai korkeintaan ydinperheen raameissa.

– Suo, kuokka ja Jussi -ihanne elää suomalaisissa yhä vahvana. Olemme kovia syyllistymään, jos emme jaksakaan.

Syyllisyyteen ei ole syytä, sillä nykyinen lapsiperhearki voi oikeasti olla tosi kuormittavaa. Monilla suku asuu kaukana. Kun perhekäsitys on suppea ja rajattu, turvaverkkojen aukot venyvät suuriksi. Silloin kannattaa sekä antaa itselleen armoa että tarjoutua muiden tueksi.

Kahvia ja sympatiaa

Tinan työpäivä ei pääty puoli viideltä, vaikka viimeinenkin hoitolapsi haetaan silloin kotiin. Tina touhuaa hetken omien lasten kanssa pihalla ja palaa taas koneelle. On aika suunnitella Turun Seudun Mamien tulevia tempauksia. Ryhmän toiminta on jo pitkäjänteistä. Parhaillaan Tina tiimeineen suunnittelee talven tapahtumia.

Viime vuoden lopulla Mamit perustivat rekisteröidyn yhdistyksen, ja vuoden alusta se on toiminut osana MLL:n Turun yhdistystä.

Yksi Mamien merkittävimmistä saavutuksista on vapaaehtoisvoimin pyöritettävä Leikkilä, Turun keskustassa kauppakeskuksessa toimiva ilmainen perhekahvila. Sinne voi tulla leikkimään, tapaamaan muita äitejä ja isejä, hörppäämään kahvia, vaihtamaan vaipan tai lämmittämään sosepurkin.

Tina ehtii Leikkilään enää vapaapäivinään ja viikonloppuisin. Hän suunnittelee kuitenkin yhä perhekahvilan mainokset ja koordinoi vapaaehtoisten työvuorot.

– Joskus kyllä haen arki-iltanakin läheisestä ravintolasta ruokaa mukaan ja tulen syömään sitä Leikkilään. Siellä ymmärretään vauhdikasta taaperoa – toisin kuin ravintolassa.

Vaikka Mamit auttavat yhä toisiaan arjen pienissä pulmissa, ryhmä on järjestänyt myös näyttävämpiä tapahtumia. Mamien perhepolitiikkaa käsittelevää nettivaalipaneelia seurasi yli neljä tuhatta katsojaa. Äitienpäivänä ryhmä liittoutui ajankohtaisohjelma Perjantain kanssa äitien työtä juhlistavan videon teossa. Siksi Tina on ajautunut tekemään kaikenlaista yllättävää, kuten valitsemaan poliitikoille esitettäviä kysymyksiä ja etsimään oikean kokoista kuvaustelttaa.

– Kyllä nämä uudet jutut välillä jännittävätkin, mutta ei niitä ehdi pohtia sen enempää. Pitää vain hoitaa kaikki parhaansa mukaan, hän toteaa mutkattomasti.

Tina ei ole enää aikoihin pyörittänyt Mameja yksin. Hän pitää huolta meilirumbasta, kun kuusitoista ylläpitäjää moderoi Facebook-ryhmän keskustelua. Hyväntekeväisyystiimi taas koordinoi lahjoituksia, kun Mamit vaikkapa keräävät vaatteita ja huonekaluja perheelle, jonka omaisuus on tuhoutunut tulipalossa.

Hädän hetkellä kaikki muu unohtuu

Ajatus vapaaehtoistyöstä ruuhkavuosien keskellä on monelle kauhistus. Miten ehtisin auttaa muita, kun saan juuri ja juuri illallispastat pöytään omalle perheelle?

Tina puolestaan ei voisi enää kuvitella elämää ilman Mameja.

– Vaikka kädet ovat täynnä työtä, tästä toiminnasta saa hirveän paljon itse. On aina yhtä palkitsevaa nähdä, kuinka ryhmä auttaa jonkun jaloilleen pahassa paikassa.

Tinan salaisuus on tarkka aikatauluttaminen.

– Arki on palapelin pelaamista, mutta olen luova. Väkerrän hoitolasten kasvun kansioita illalla, mutta heidän päiväuniaikaansa avaan koneen ja setvin sähköposteja.

Tina ei koskaan väsy niihin onnen tunteisiin, joita ryhmä toistuvasti hänessä aiheuttaa. Sillä vaikka keskustelu yli viiden tuhannen naisen porukassa ei tietenkään aina suju ilman riitasointuja, yksi asia ei muutu:

– Kun jollakin on hätä, kaikki muu unohtuu.

Mamit auttavat taas.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

10 tärkeintä ohjetta vastasyntyneiden vanhemmille.

Skotlannissa sijaitseva äitiyssairaala Ayrshire Maternity Unit jakaa kirjettä, jossa annetaan vastasyntyneiden vanhemmille kymmenen tärkeintä hoito-ohjetta vauvan näkökulmasta. Kirje ei ole osaston oma, ja sen alkuperäinen kirjoittaja on tuntematon. Teimme tekstistä vapaan käännöksen.

Rakas äiti, rakas isä,

Pyydän sinua pitämään tämän kirjeen tallessa ja lukemaan sen aina silloin, kun arki tuntuu vaikealta.

1. Pyydän, ettet odota minulta (tai itseltäsi) liikoja. Anna meille kaikille aikaa. Minä tarvitsen sitä kasvaakseni ja kehittyäkseni, jotta minusta tulee vakaampi ja helpommin ennustettava. Sinä tarvitset aikaa, jotta voit levätä ja rentoutua ja toipua synnytyksestä.

2. Syötä minua, kun minulla on nälkä. En ole koskaan vielä tuntenut nälkää, enkä vielä ymmärrä kelloa ja sopivia ruoka-aikoja.

3. Pidä minua sylissä, paijaa, pussaile ja halaile hellästi. Olen tottunut olemaan äidin lähellä kohdussa, enkä ole koskaan vielä ollut yksin.

4. Anna anteeksi, jos itken paljon. En tee sitä tahallani, eikä tarkoitukseni ole tehdä oloasi kurjaksi. Minulla ei vain ole vielä muuta keinoa kertoa tarpeistani. Kun kasvan hieman, opin muitakin tapoja kommunikoida.

5. Pyydän sinua tutustumaan minuun rauhassa. Kun annat minulle aikaa, opit tuntemaan luonteenpiirteitäni. Samalla huomaat, mitkä asiat rauhoittavat juuri minua ja tekevät minut tyytyväiseksi.

6. Älä pelkää tekeväsi virheitä vanhempana. Ne ovat luonnollisia. Kestän ne kyllä, kunhan teet kaiken rakkaudella.

7. Älä pety minuun, vaikka en olekaan täydellinen. Toivon, ettet myöskään pety itseesi vanhempana, vaikka et olekaan aina täydellinen.

8. Pidä huolta itsestäsi. Syö kunnolla, lepää ja ulkoile. Kun voit hyvin, sinulla on voimia ja kärsivällisyyttä huolehtia myös minusta.

9. Toivon, että pidät huolta parisuhteestasi ja muista läheisistä ihmissuhteista. Tarvitsen ihmisiä ympärilleni.

10. En ole näin pieni kovin kauaa, vaikka se aika tuntuisi sinusta nyt ikuisuudelta. Vaikka myllään elämäsi ylösalaisin, toivon, että muistat tämän olevan vain vaihe. Nautitaan siitä yhdessä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.