Kuva: iStockphoto
Kuva: iStockphoto

Neljä toimivaksi osoittautunutta keinoa, jotka saattelevat unten maille.

Jos kärsit unettomuudesta, et ole yksin. Lääkärikirja Duodecimin mukaan vähintään joka kolmas aikuinen on kärsinyt vuoden sisällä unettomuudesta, ja joka kymmenes on potenut sitä yhtäjaksoisesti vähintään kuukauden ajan.

Krooniseen unettomuuteen eivät vippaskonstit auta, mutta muutaman konstin olen havainnut auttavan satunnaiseen ylivirkeyteen.

Älä laske lampaita, vaan ajattele mukavia.

On täyttä kukkua, että lampaiden laskeminen auttaisi nukahtamaan. Olen kokeillut, mutta pystyn kuvittelemaan vain kolme hyppäävää lammasta, neljäs tipahtaa jo aidan päälle ja ajatus karkaa työasioihin ja ikäviin velvollisuuksiin.

Lampaiden sijasta kuvittelen itseni uneen. Mielikuvissani asettaudun sellaiseen maisemaan ja tilanteeseen, joita unissani usein esiintyy. Siitä on hyvä liukua oikeaan uneen.

Tälle teorialle löytyy tukea myös tutkimuksesta. Oxfordin yliopiston tutkimuksen mukaan lampaiden laskeminen viivästytti unen tuloa, kun taas kauniin maiseman kuvitteleminen nopeutti sitä.

Lue kirjaa, älä kännykkää.

Tulen levottomaksi, jos yöpöydälläni ei ole lukematonta kirjaa. Kirjan lukeminen saattelee minut lempeästi uneen.

Kännykällä sen sijaan on aivan päinvastainen vaikutus. Unettomuudesta kärsivän ei pitäisi koskaan viedä kännykkää sänkyyn.

Olen kirjoittanut kännykänkäytön vaikutuksesta uneen aiemmin täällä.

Kuuntele keskusteluohjelmaa tai äänikirjaa.

Kirjan ohella toinen toimivaksi kokemani keino on kuunnella sängyssä jotakin radion keskusteluohjelmaa. Suosittelen sellaista, jonka juontajalla on miellyttävä bassobaritoniääni ja jolla ei ole tapana kiihkoilla.

Suosikkini oli aikoinaan Jukka Relanderin ja Tuomas Nevanlinnan filosofinen keskusteluohjelma Tukevasti ilmassa. Mikään ei uneta niin kuin matalaäänisten filosofien sofistikoitunut sanailu.

Viimeinen keino: melatoniini

Joskus unirytmi vain on niin sekaisin, että kirja, möreä miesääni tai luontomielikuvat eivät auta.

Reilut kymmenen vuotta sitten tein vuorotöitä, ja jouduin aina silloin tällöin turvautumaan unilääkkeisiin. Sitten siirryin päivätöihin ja sain lapsen. Sen koommin en ole unilääkkeitä käyttänyt.

Sen sijaan saatan joskus ottaa melatoniinia, viimeksi kun kellot siirrettiin kesäaikaan.

Melatoniini ei ole varsinainen unilääke vaan ihmisen elimistössä luontaisesti esiintyvä pimeähormoni. Joskus melatoniinin tuotanto häiriintyy. Syynä voi olla esimerkiksi stressi.

Melatoniinia saa ilman reseptiä 1 milligramman vahvuisena apteekeista ja luontaistuotekaupoista, vahvempana reseptillä apteekista.

Melatoniini saattaa lisätä yöunien katkonaisuutta, ja olo voi olla seuraavana päivänä aavistuksen pöhnäinen. Siksi otan melatoniinia vain harvoin ja todelliseen tarpeeseen.

Melatoniini ei kuitenkaan aiheuta fyysistä riippuvuutta eikä niin merkittävää tokkuraisuutta kuin unilääkkeet.

Lue lisää Hyvää päivää -palstan juttuja:

3+1 parasta keinoa meikata väsymys piiloon

Testissä unen laatua mittaava kännykkäsovellus

Marianne Rautanen on Meidän Perhe -lehden toimitussihteeri, jolla on keittiönkaapissa seitsemän pussia pähkinöitä ja joka yrittää sinnikkäästi löytää kosmeettisen avun mustiin silmänalusiin.

Hyvää päivää -palsta päivittyy torstaisin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Odottajan ei todellakaan tarvita verhoutua mustaan kaapuun. Kuvat: valmistajat

Vaikka makeaa ei kannata ahmia kaksin käsin, odottajan on lupa hemmotella itseään tämän syksyn herkullisilla muotiuutuuksilla.

Odottaja kiskaisee helposti päälleen jotain todella mukavaa ja ei-liian räväkkää. Raskausmaha on kuitenkin mahoista paras! Sitä saa korostaa ja sen kasvusta nauttia. Älä siis uppoa harmauteen, vaan räisky kahden edestä (mukavan joustavissa vaatteissa)!

1. Tummansininen äitiysmekko laskeutuu kauniisti. 40 e, Mamalicious.

2. Nahkahousumaiset legginsit ovat tiukasta asenteestaan huolimatta mukavat päällä, 40 e, Mamalicious (kaupoissa lokakuussa).

3.  Puuvillasekoitteiset alushousut ovat naiselliset ja mukavan joustavat. Casabella Maternity, 35 e, Babyshop.

4. Luomupuuvillaisen trikooneulospaidan helman alle mahtuu muhkeakin maha. Kanto-paita, 69 e, Papu.

5. Hopeanhohtoinen kaunotar toimii odotusaikana reppuna, myöhemmin hoitolaukkuna. Mukana myös hoitoalusta. Tiba + Marl, Elwood Backpack Silver, 145 e, Babyshop. 

6. Maija Louekarin suunnittelema Rikkaruoho-kuosi tuo potkua selkeälinjaiseen trikoomekkoon, 79 e, Vimma.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Facebookin kirppisryhmät tekevät vauvakaman kierrätyksestä tosi helppoa. Ainakin periaatteessa. Vauvan lukijat paljastavat älyttömimmät FB-kirppis-oharinsa.

Facebook-kirppikset ovat mahtava keino vauvakaman metsästykseen. Shoppailla voi silloin, kun vauva nukkuu päikkäreitä, ja mikä parasta, ryhmiin voi jättää omia Halutaan ostaa -ilmoituksia. Vauvatavara vaihtaa omistaa pikkurahalla ja parhassa tapauksessa nouto tapahtuu naapurista.

Aina kaikki ei kuitenkaan mene ihan putkeen, selvisi Vauvan FB-kirppiskyselystä.  Vauvan lukijoita rassasi järjetön hinnoittelu, epärehelliset myyjät, hupivaraajat ja turhat kyselyt. Yksi ärsytys oli kuitenkin ylitse muiden – oharit. Niitä oli kokenut melkein jokainen kirppisveteraani.

Rahat saapuvat, noutaja ei

”Parhaat oharit oli, kun ostaja maksoi kiltisti, mutta ei koskaan noutanut pakettiaan. Eikä oikein meinannut antaa tilinumeroakaan rahojen palauttamiseksi, kun totesin neljän kuukauden säädön jälkeen, että laitan tuotteen uudelleen myyntiin.”

Aikakäsitys on joustava

”Joskus odotin työpäivän jälkeen työpaikallani 40 minuuttia hakijaa, joka ei koskaan saapunut. Sitten oli lähdettävä, koska toisen tavaran hakijan kanssa olin sopinut treffit meille kotiin, enkä halunnut myöhästyä. Odotuttaja oli närkästynyt, kun en voinut odottaa kauempaa. Kyseessä oli muutaman euron arvoinen tuote.”

”Eräs ostaja ilmoitti tulostaan, että 'tulen lauantaina iltapäivällä'. Tivasin tarkempaa aikaa useaan otteeseen. Kun aika koitti, ostajaa ei näkynyt. Annoin vielä toisen mahdollisuuden muutaman päivän päähän – ja hän teki uudet oharit. Siihen loppui kaupanteko. On tympeää vahdata kotona ja odottaa ostajaa, joka ei tulekaan.”

Lopulta kymmenen ”perun varauksen” -kommentin jälkeen vaikuttaa siltä kuin myytävässä tuotteessa olisi jotain vikaa.

”Kerran lähdin kuljettamaan paitaa 30 km päähän kotoani. Odotin ja odotin, laitoin myyjälle viestiä, mutta hän ei koskaan saapunut paikalle.”

Jono, joka katosi

”Myydessä tuotetta saattaa olla jonottamassa 10 ihmistä, mutta jokainen tekee oharit. Lopulta kymmenen 'perun varauksen' -kommentin jälkeen vaikuttaa siltä kuin myytävässä tuotteessa olisi jotain vikaa.”

Onnistuisiko viides yritys?

" Toisinaan noutoa on sovittu viidestikkin uudelleen, kun joka kerta oli ostajalla jokin syy, ettei pääsekkään.”

neveragain

FB-kirppis koettelee: ”Odotuttaja oli närkästynyt, kun en voinut odottaa kauempaa”

Vedin tuotteeni myynnistä, kun sen ensimmäisenä varannut ostaja oli kolme kertaa tehnyt oharit sen hakemisesta. Ketutti viettää iltoja kodin vankina, josko ostaja ilmaantuisi kuitenkin paikalle. Noin kuukauden päästä kehtasi vielä laittaa kyselyä, että onko laukku myyty. Tulisi hakemaan. Kas kummaa, en vastannut viestiin mitään. Annan kyllä ennen vaikka hyväntekeväisyyteen kuin kyttään turhaan tuntitolkulla noutajia.
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.