Lyhyet ja katkonaiset yöunet? Väsymys? Älä silti sorru näihin virheisiin.

Moka 1: Yrität hoitaa kaikki päivän askareet laitettuasi lapset nukkumaan

Moni asia jää päivän aikana hoitamatta silloin, kun perheessä on pieniä lapsia. Siivoaminen, laskujen maksaminen tai pyykin peseminen jää helposti iltaan: hetkeen, jolloin lapset on peitelty nukkumaan. Parin tunnin puuhastelun jälkeen oma nukahtaminen alkaa jo olla varsin hankalaa.

Mitä tehdä: Kuten lapset, myös aikuiset tarvitsevat omat nukahtamisrutiininsa. Hoida ne pakollisimmat hommat, mutta rauhoita iltasi tuntia tai puolta ennen nukahtamista. Ennen nukahtamista tulisikin tehdä asioita, jotka rentouttavat ja rauhoittavat: Lue, mene lämpimään suihkuun tai katsele suosikkiohjelmaasi (joka ei toivottavasti sisällä jännitystä ja kauhua). Vältä altistumista kirkkaille valoille. Tee rauhoittumisesta rutiini. Näin kehosi oppii odottamaan rauhoittumista ja nukahtaminenkin helpottuu. Älä myöskään syö raskasta ruokaa juuri ennen nukahtamista.

Moka 2: Sängyssä lojuminen viikonloppuisin

Viikonloput ovat ehkä ainoita hetkiä venyttää aamu-unia, mutta älä liioittele. Säännöllisyys on kuitenkin tärkeämpää, mitä tulee kunnon uniin. Jos rääkkäät itsesi uupumuksen partaalle viikolla ja koisaat makoisasti iltapäivään asti viikonloppuisin, unirytmi sekoittuu helposti ja maanantaiaamu on yhtä murhaa.

Mitä tehdä: Jos viikonloppuna on mahdollisuus levätä, käytä tilaisuus hyväksesi. Älä kuitenkaan pidennä unia liikaa – tunti on riittävä pituus, jotta tunnet olosi virkistyneemmäksi. Käytä loppuaika johonkin rentouttavaan puuhaan. Käy kävelyllä tai lue kerrankin lehti rauhassa.

Moka 3: Skippaat kuntoilun tai siirrät sen iltaan

Yritä mahduttaa päivääsi edes puolisen tuntia keskiraskasta liikuntaa. Vähäinenkin liikunta parantaa merkittävästi yöunien laatua ja helpottaa nukahtamista. Jos kuitenkin kuntoilet rankasti juuri ennen nukkumaanmenoa, nukahtaminen vaikeutuu adrenaliinin ja kehon lämpötilan nousun vuoksi.

Mitä tehdä: Yritä olla aktiivinen päivän aikana, mutta älä kuntoile 2–3 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Erään tutkimuksen mukaan aamukuntoilu parantaa unen laatua. Hyödynnä esimerkiksi työmatkat kävelemällä reippaasti. Jos olet kotona lasten kanssa, rattaiden työntäminen on edelleen mainiota hyötyliikuntaa.

Moka 4: Kimppapäikkärit lapsen kanssa

Imettäessä äiti nukkuu usein silloin kuin lapsikin, sillä lapsen herättyä on taas ruoka-aika. Siinä vaiheessa, kun lapsi nukkuu pidempään tai vaikkapa koko yön, ei päiväunillekaan ole enää yhtä polttavaa tarvetta. Vauva tarvitsee unta noin 15 tuntia vuorokaudessa. Sinulle riittää kahdeksan. Jos nukut yli kolmen tunnin päiväunia, voi nukahtaminen iltaisin käydä hankalaksi.

Mitä tehdä: Jos oikein uuvuttaa, ota lyhyet, noin 10–20 minuutin päiväunet. Pikaiset päiväunet piristävät useaksi tunniksi eteenpäin. Mikäli torkahdat kovin pitkäksi aikaa, ei olo herätessä ole pirteä vaan useimmiten uninen ja nuutunut.

Moka 5: Terveytesi laiminlyönti

Lapsen neuvolakäynnit ovat itsestäänselvyys, mutta milloin kävit viimeksi itse lääkärintarkastuksessa? Terveydentilasi vaikuttaa vääjäämättä unesi laatuun. Ongelmia voivat aiheuttaa esimerkiksi PMS-oireet, virtsankarkailuongelmat tai astma. Puolet jatkuvasti uniongelmaisista henkilöistä kärsii jostakin selvittämättömästä henkisen puolen vaivasta, esimerkiksi levottomuudesta tai masennuksesta.

Mitä tehdä: Jos epäilet, että väsymyksen ja huonojen yöunien taustalla on jokin terveydellinen ongelma, ota yhteyttä lääkäriisi. Monet vaivat ovat hoidettavissa lääkkeillä tai elämäntapamuutoksin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Odottajan ei todellakaan tarvita verhoutua mustaan kaapuun. Kuvat: valmistajat

Vaikka makeaa ei kannata ahmia kaksin käsin, odottajan on lupa hemmotella itseään tämän syksyn herkullisilla muotiuutuuksilla.

Odottaja kiskaisee helposti päälleen jotain todella mukavaa ja ei-liian räväkkää. Raskausmaha on kuitenkin mahoista paras! Sitä saa korostaa ja sen kasvusta nauttia. Älä siis uppoa harmauteen, vaan räisky kahden edestä (mukavan joustavissa vaatteissa)!

1. Tummansininen äitiysmekko laskeutuu kauniisti. 40 e, Mamalicious.

2. Nahkahousumaiset legginsit ovat tiukasta asenteestaan huolimatta mukavat päällä, 40 e, Mamalicious (kaupoissa lokakuussa).

3.  Puuvillasekoitteiset alushousut ovat naiselliset ja mukavan joustavat. Casabella Maternity, 35 e, Babyshop.

4. Luomupuuvillaisen trikooneulospaidan helman alle mahtuu muhkeakin maha. Kanto-paita, 69 e, Papu.

5. Hopeanhohtoinen kaunotar toimii odotusaikana reppuna, myöhemmin hoitolaukkuna. Mukana myös hoitoalusta. Tiba + Marl, Elwood Backpack Silver, 145 e, Babyshop. 

6. Maija Louekarin suunnittelema Rikkaruoho-kuosi tuo potkua selkeälinjaiseen trikoomekkoon, 79 e, Vimma.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Facebookin kirppisryhmät tekevät vauvakaman kierrätyksestä tosi helppoa. Ainakin periaatteessa. Vauvan lukijat paljastavat älyttömimmät FB-kirppis-oharinsa.

Facebook-kirppikset ovat mahtava keino vauvakaman metsästykseen. Shoppailla voi silloin, kun vauva nukkuu päikkäreitä, ja mikä parasta, ryhmiin voi jättää omia Halutaan ostaa -ilmoituksia. Vauvatavara vaihtaa omistaa pikkurahalla ja parhassa tapauksessa nouto tapahtuu naapurista.

Aina kaikki ei kuitenkaan mene ihan putkeen, selvisi Vauvan FB-kirppiskyselystä.  Vauvan lukijoita rassasi järjetön hinnoittelu, epärehelliset myyjät, hupivaraajat ja turhat kyselyt. Yksi ärsytys oli kuitenkin ylitse muiden – oharit. Niitä oli kokenut melkein jokainen kirppisveteraani.

Rahat saapuvat, noutaja ei

”Parhaat oharit oli, kun ostaja maksoi kiltisti, mutta ei koskaan noutanut pakettiaan. Eikä oikein meinannut antaa tilinumeroakaan rahojen palauttamiseksi, kun totesin neljän kuukauden säädön jälkeen, että laitan tuotteen uudelleen myyntiin.”

Aikakäsitys on joustava

”Joskus odotin työpäivän jälkeen työpaikallani 40 minuuttia hakijaa, joka ei koskaan saapunut. Sitten oli lähdettävä, koska toisen tavaran hakijan kanssa olin sopinut treffit meille kotiin, enkä halunnut myöhästyä. Odotuttaja oli närkästynyt, kun en voinut odottaa kauempaa. Kyseessä oli muutaman euron arvoinen tuote.”

”Eräs ostaja ilmoitti tulostaan, että 'tulen lauantaina iltapäivällä'. Tivasin tarkempaa aikaa useaan otteeseen. Kun aika koitti, ostajaa ei näkynyt. Annoin vielä toisen mahdollisuuden muutaman päivän päähän – ja hän teki uudet oharit. Siihen loppui kaupanteko. On tympeää vahdata kotona ja odottaa ostajaa, joka ei tulekaan.”

Lopulta kymmenen ”perun varauksen” -kommentin jälkeen vaikuttaa siltä kuin myytävässä tuotteessa olisi jotain vikaa.

”Kerran lähdin kuljettamaan paitaa 30 km päähän kotoani. Odotin ja odotin, laitoin myyjälle viestiä, mutta hän ei koskaan saapunut paikalle.”

Jono, joka katosi

”Myydessä tuotetta saattaa olla jonottamassa 10 ihmistä, mutta jokainen tekee oharit. Lopulta kymmenen 'perun varauksen' -kommentin jälkeen vaikuttaa siltä kuin myytävässä tuotteessa olisi jotain vikaa.”

Onnistuisiko viides yritys?

" Toisinaan noutoa on sovittu viidestikkin uudelleen, kun joka kerta oli ostajalla jokin syy, ettei pääsekkään.”

neveragain

FB-kirppis koettelee: ”Odotuttaja oli närkästynyt, kun en voinut odottaa kauempaa”

Vedin tuotteeni myynnistä, kun sen ensimmäisenä varannut ostaja oli kolme kertaa tehnyt oharit sen hakemisesta. Ketutti viettää iltoja kodin vankina, josko ostaja ilmaantuisi kuitenkin paikalle. Noin kuukauden päästä kehtasi vielä laittaa kyselyä, että onko laukku myyty. Tulisi hakemaan. Kas kummaa, en vastannut viestiin mitään. Annan kyllä ennen vaikka hyväntekeväisyyteen kuin kyttään turhaan tuntitolkulla noutajia.
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.