Lyhyet ja katkonaiset yöunet? Väsymys? Älä silti sorru näihin virheisiin.

Moka 1: Yrität hoitaa kaikki päivän askareet laitettuasi lapset nukkumaan

Moni asia jää päivän aikana hoitamatta silloin, kun perheessä on pieniä lapsia. Siivoaminen, laskujen maksaminen tai pyykin peseminen jää helposti iltaan: hetkeen, jolloin lapset on peitelty nukkumaan. Parin tunnin puuhastelun jälkeen oma nukahtaminen alkaa jo olla varsin hankalaa.

Mitä tehdä: Kuten lapset, myös aikuiset tarvitsevat omat nukahtamisrutiininsa. Hoida ne pakollisimmat hommat, mutta rauhoita iltasi tuntia tai puolta ennen nukahtamista. Ennen nukahtamista tulisikin tehdä asioita, jotka rentouttavat ja rauhoittavat: Lue, mene lämpimään suihkuun tai katsele suosikkiohjelmaasi (joka ei toivottavasti sisällä jännitystä ja kauhua). Vältä altistumista kirkkaille valoille. Tee rauhoittumisesta rutiini. Näin kehosi oppii odottamaan rauhoittumista ja nukahtaminenkin helpottuu. Älä myöskään syö raskasta ruokaa juuri ennen nukahtamista.

Moka 2: Sängyssä lojuminen viikonloppuisin

Viikonloput ovat ehkä ainoita hetkiä venyttää aamu-unia, mutta älä liioittele. Säännöllisyys on kuitenkin tärkeämpää, mitä tulee kunnon uniin. Jos rääkkäät itsesi uupumuksen partaalle viikolla ja koisaat makoisasti iltapäivään asti viikonloppuisin, unirytmi sekoittuu helposti ja maanantaiaamu on yhtä murhaa.

Mitä tehdä: Jos viikonloppuna on mahdollisuus levätä, käytä tilaisuus hyväksesi. Älä kuitenkaan pidennä unia liikaa – tunti on riittävä pituus, jotta tunnet olosi virkistyneemmäksi. Käytä loppuaika johonkin rentouttavaan puuhaan. Käy kävelyllä tai lue kerrankin lehti rauhassa.

Moka 3: Skippaat kuntoilun tai siirrät sen iltaan

Yritä mahduttaa päivääsi edes puolisen tuntia keskiraskasta liikuntaa. Vähäinenkin liikunta parantaa merkittävästi yöunien laatua ja helpottaa nukahtamista. Jos kuitenkin kuntoilet rankasti juuri ennen nukkumaanmenoa, nukahtaminen vaikeutuu adrenaliinin ja kehon lämpötilan nousun vuoksi.

Mitä tehdä: Yritä olla aktiivinen päivän aikana, mutta älä kuntoile 2–3 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Erään tutkimuksen mukaan aamukuntoilu parantaa unen laatua. Hyödynnä esimerkiksi työmatkat kävelemällä reippaasti. Jos olet kotona lasten kanssa, rattaiden työntäminen on edelleen mainiota hyötyliikuntaa.

Moka 4: Kimppapäikkärit lapsen kanssa

Imettäessä äiti nukkuu usein silloin kuin lapsikin, sillä lapsen herättyä on taas ruoka-aika. Siinä vaiheessa, kun lapsi nukkuu pidempään tai vaikkapa koko yön, ei päiväunillekaan ole enää yhtä polttavaa tarvetta. Vauva tarvitsee unta noin 15 tuntia vuorokaudessa. Sinulle riittää kahdeksan. Jos nukut yli kolmen tunnin päiväunia, voi nukahtaminen iltaisin käydä hankalaksi.

Mitä tehdä: Jos oikein uuvuttaa, ota lyhyet, noin 10–20 minuutin päiväunet. Pikaiset päiväunet piristävät useaksi tunniksi eteenpäin. Mikäli torkahdat kovin pitkäksi aikaa, ei olo herätessä ole pirteä vaan useimmiten uninen ja nuutunut.

Moka 5: Terveytesi laiminlyönti

Lapsen neuvolakäynnit ovat itsestäänselvyys, mutta milloin kävit viimeksi itse lääkärintarkastuksessa? Terveydentilasi vaikuttaa vääjäämättä unesi laatuun. Ongelmia voivat aiheuttaa esimerkiksi PMS-oireet, virtsankarkailuongelmat tai astma. Puolet jatkuvasti uniongelmaisista henkilöistä kärsii jostakin selvittämättömästä henkisen puolen vaivasta, esimerkiksi levottomuudesta tai masennuksesta.

Mitä tehdä: Jos epäilet, että väsymyksen ja huonojen yöunien taustalla on jokin terveydellinen ongelma, ota yhteyttä lääkäriisi. Monet vaivat ovat hoidettavissa lääkkeillä tai elämäntapamuutoksin.

Vierailija

H kirjoitti:
Tämä ei varmaan koske vauva aikaa. Ihan älytöntä neuvoa että ei saisi nukkua vauvan kanssa päikköreitä
Joo typeryyden huippu. Jos nukuttaa ja on siihen aikaa, kannattaa nukkua. Vaikka siihen iltapäivään.

Äiti ottaa syliin, heittäytyy luodin eteen ja paljon muuta. Keräsimme yhteen rakastetuimmat sitaatit äitiydestä.

Näihin paheisiin naiset antautuvat, kun kumppani ei ole näkemässä.

Lapsiperheen arki vaatii vanhemmilta muiden toiveiden ja tarpeiden laittamista omien edelle. Vauva.fin keskustelijat tunnustavat, millä he irrottelevat salaa.

1. Kielletyt herkut

"Ollaan omaksuttu kotona terveelliset elämäntavat. Syön karkkia töissä."

"Hemmottelen itseäni piccolo-pullolla punkkua, kun mies työmatkalla. Terveelliset elämäntavat täälläkin!"

"Ostin kerran kaksi munkkia tarkoituksena antaa toinen puolisolleni, mutta söinkin molemmat. En osaa katua, oli pirun hyviä."

"Olen polttanut tupakkaa."

"Kun mies päivystää, syön kotona einesruokaa. Eineksistä on jäänyt lapsuudesta ja nuoruudesta juhlava olo: kun vanhemmat olivat viikonlopun pois, ostettiin siskon kanssa einesruokia. En kehtaa sanoa kulinaristimiehelleni, miten niitä himoitsen."

2. Salaiset viihteet

"Katsoin himoissani kaikki tv-sarjan jaksot, mitkä meidän piti yhdessä seurata. Katsoin ne miehen kanssa uudestaan ja esitin yllättynyttä."

"Olen mennyt saunaan piiloon lukemaan hömppälehtiä. Mies pitää minua syvällisenä älykkönä."

"Exä ei sietänyt sitä, että musiikkimakuni muuttui yhdessäoloaikanamme. Kuuntelin sitten salaa musiikkia, josta ex ei tykännyt."

"En ikinä kehtaisi kertoa miehelle, että katson yksin ollessani kaikkia aivottomia ohjelmia ja elokuvia. Esim. Temptation Island Suomi, Bimbo Oy, BB, amerikkalaisia high school -komedioita."

"Röhnötän yöpaita päällä villasukat jalassa tukka pörrössä koko päivän ja katson leffoja sängyssä syöden, mitä mies ei voi sietää. Leffat on scifiä, fantasiaa ja kauhua, jotka ovat miehen mielestä höpöhöpöleffoja."

3. Vilkas virtuaalielämä

"Olen roikkunut av:lla, mutta väittänyt opiskelevani. Kerran jäin kiinni. Mies luuli, että kirjoitan näppäimistö sauhuten esseetä. Mies käveli yllättäen selkäni takaa ja näki, että olinkin koko ajan vain muotoillut pitkää vastausta erääseen ketjuun."

"Mies ei tiedä, kuinka paljon roikun netissä, kun hän ei ole paikalla. Varsinkaan sitä en todellakaan kerro, että kommentoin ketjuja eri foorumeilla ja jopa availen omia. Siistin sivuhistorian aina tarkkaan. Kuolisin varmaan häpeään, jos mies näkisi, mitä olen avannut. Kaikkea tyyliin Mahtuuko tissisi kokonaan miehesi suuhun. Muuten olen ihan fiksu."

"Pelaan enemmän tietokonepelejä kuin mitä hän tietää. En paljon tai liikaa, mutta mies on vähän vanhanaikainen eikä ihan ymmärrä tietokonepelaamista."

4. Likaiset jutut

"Teen joskus uusiksi miehen tekemiä kotitöitä hänen selkänsä takana. Ei sen pahempaa, mutta häiriintynyttä kuitenkin."

"Olen nostanut lattialle pudonneen esineen takaisin pesemättä sitä, ja kertomatta että kävi lattialla. Puoliso on bakteerikammoinen."

"Olen kaivanut nenää ja kiinnittänyt räkäpalloja mieheni selkäkarvoihin, kun en ole jaksanut hakea nenäliinaa."

"Annan kissan joskus pötkötellä sängyllä tai sohvalla, vaikka mies on sen jyrkästi kieltänyt."

"Kun mies on yön yli työmatkalla, en käy illalla suihkussa. Muulloinkin jätän usein vessakäynnit jälkeen kädet pesemättä ja lasken vain vettä lavuaariin, että mies luulisi minun pesevät kädet. En vai jaksa kastella ja kuivata."

"Yksin ollessa olen ihan tajuttoman sotkuinen. Jos vaikka jotain kaatuu lattialle, niin en varmasti pyyhi sitä heti. Meillä mies on hyvin pikkutarkka siivousintoilija. Että tämmöstä irrottelua."

5. Villit shoppailut

"Ostan tarjousastioita Iittalan myymälästä."

"Olen ostellut milloin mitäkin, omalla palkalla siis, en tuhlaten viimeisiä ruokarahoja. Lentolippuja, hotelleja. Exällä oli joku angsti matkustelua kohtaan."

"Tilailen tavaroita ja piilottelen niitä sekä niistä tulleita laskuja."

"Olen ostellut kankaita, joita en ole saanut ommelluksi, vaikka kangaskauppaan mennessä visio tuotteesta on ollut mielessä."

6. Uteliaisuus voittaa

"Olen lukenut miehen facea. En kyllä pitänyt kaikesta mitä löysin, mutta enpä voi niistä alkaa kiukuttelemaankaan."

"Olen lukenut hänen tekstiviestinsä, selvittänyt salasanan ja murtautunut hänen puhelimeen ja tablettiin. Olen katsellut hänen eksästä säästämiään mallikuvia."

"Käyn säännöllisesti nettideittisivustolla katsomassa, vieläkö exäni siellä. Elän onnellisesti avioliitossa ja mieheni on täydellinen minulle. Ex satutti minua teoillaan ja jotenkin nautin siitä, että näen hänen edelleen roikkuvan sinkkuna nettideitissä."

"Stalkkaan exääni välillä netissä. Käyn välillä myös katsomassa mieheni exien profiileja, ihan vaan koska olen utelias."

"Olen kyttäillyt, kuka tykkää mieheni päivityksistä."

7. Vähän oudompi osasto

"Meillä meni vähän heikosti, joten en kertonut että töissä oli yyteet ja arpa osui kohdalle. Esitin lähteväni aamulla töihin, vein lapset tarhaan ja tein pienen lenkin ennen kuin palasin takaisin kotiin. Nyt olemme eronneet."

"Kävin luovuttamassa munasolujani salaa mieheltä."

"Olen heivannut useita jätesäkillisiä mieheni vanhoja vaatteita kierrätykseen ja ostanut tilalle uusia. Mies ei edes huomannut."

Saara Tähtinen aloitti pilateksen viisi viikkoa synnytyksen jälkeen. Tällä tunnilla mukana ovat myös vauvat.

Saara Tähtinen keskittyy, sulkee silmänsä ja hengittää syvään sisään. Hän nostaa kätensä ylös ja kaartaa ne sitten alas. Sitten hän rullaa selkänsä nikama nikamalta alas, huoahtaa ja kutittaa jumppakaverinsa varpaita.

Helsingin Hakaniemessä alkaa Kirppanoiden järjestämä Babypilates-tunti. Tunnilla äidit aloittavat liikunnan lempeästi raskauden ja synnytyksen jälkeen.

He ovat uskaltautuneet kotoa harrastuksiin ja ulkoilemaan, mukanaan vastasyntynyt vauva.

 

Nenät yhteen jumppakaverin kanssa, tunnin ohjaaja Miia neuvoo.

Eturivissä Saara punnertaa helpon näköisesti niin alas, että saa kosketettua kahdeksanviikkoisen Caseyn pientä nenänpäätä. Vauva makaa jumppamaton päällä ja katselee äitiään vakavana. Äitien ja vauvojen pareja on jumpassa tänään kaksitoista. Saara, 27, on kolmatta kertaa Babypilateksessa. Hän kävi odottajien pilateksessa jo raskausaikana ja päätti jatkaa myös vauvan synnyttyä.

Ennen raskautta hän ei ole pilatesta harrastanut. Sen sijaan hän on kuntonyrkkeillyt, käynyt jumpassa ja lenkkeillyt.

Moni pikkuvauvan äiti jännittää, että vauva itkee – tällä tunnilla se ei haittaa.

Tunnin ajatus on se, että liikkeelle voi lähteä vauvan kanssa. Keskellä päivää pidettävä tunti rohkaisee pienten vauvojen äitejä harrastamaan liikuntaa pian synnytyksen jälkeen. Kun voimat vain riittävät. Ja kun uskallus riittää. Moni pikkuvauvan äiti jännittää sitä, että vauva itkee – mutta tällä tunnilla se ei haittaa.

Saarakin jännitti, etenkin matkaa tunnille. Entä jos vauva itkee bussissa. Tai säikähtää metron sihahduksia. Itkee, enkä saa häntä rauhoittumaan. Jos muut matkustajat katsovat pahasti.

Pelko oli turha. Saara on oppinut, mistä syystä Casey itkee ja miten häntä kannattaa rauhoitella.

Ja oikeastaan Casey viihtyy vaunuissa.

 

Ihan spagettia. Siltä Saarasta synnytyksen jälkeen tuntui.

– Olin aika romuna, vaikka se olikin ihan tavallinen, hyvin sujunut synnytys.

Vartalosta puuttui syvien lihaksien tuoma tuki, ja selkäranka tuntui spagetilta. Koko kropassa oli löysä olo, hän sanoo.

Olo on parantunut, kun nivelsiteet ovat kiristyneet ja lantionpohjakin alkanut palautua harjoittelun myötä.

Lempeän pilateksen Saara pystyi aloittamaan jo viisi viikkoa synnytyksen jälkeen. Ensimmäisellä tunnilla rasitus tuntui vatsalihaksissa nopeasti.

– Hyvä aika aloittaa harjoittelu on jälkitarkastuksen jälkeen sitten, kun vointi sallii, ohjaaja Miia sanoo.

Synnyttäneiden pilateksessa keskitytään lantionpohjaan, syvään poikittaiseen vatsalihakseen ja muihin syviin tukilihaksiin, jotka ovat usein heikkoja raskauden ja synnytyksen jälkeen. Harjoittelu alkaa rauhallisesti. Yksi tavoite on hyvä ryhti.

Miia ohjaa: nyt supistetaan lantionpohjan lihaksia nopeasti, yks-kaks-kolme-neljä...

– Nämä liikkeet auttavat, kun aivastatte, yskitte tai pompitte.

Ja vielä: kymmenen-yksitoista-kaksitoista... Yhteensä kaksikymmentä kertaa.

 

Kitinää, ähinää, itkua. Yksi vauvoista kyllästyy lattialla köllimiseen ja parahtaa itkuun. Miia ottaa vauvan syliinsä, ja vauva rauhoittuu päästessään liikkeelle.

Tunti jolla vauvat ovat mukana, sopii alle puolivuotiaiden vauvojen äideille. Kun vauvat oppivat ryömimään, äitien keskittyminen harjoitteluun ei oikein enää onnistu.

Tämän säännön tuntevat kaikki äidit: nukkuvaa vauvaa ei herätetä käsipainoiksi.

Välillä vauva on liikkeen aikana äidin sylissä. Paitsi jos vauva nukkuu, äiti ottaa käsipainot. Sen säännön tuntevat kaikki äidit: nukkuvaa vauvaa ei herätetä.

Saara suukottaa vauvaa ja painautuu sitten piiloon. Sitten hän nousee konttausasentoon ja kurkkaa vauvaa.

Saara saa tehdä jokaisen liikkeensä rauhassa, sillä Casey viihtyy jumppamatolla äitiään katsellen. Vauvat ja päivät ovat erilaisia: tänään yksi vauva haluaa olla äidin sylissä koko tunnin, toiselle tulee nälkä. Jotkut vauvat nukkuvat koko tunnin ja yksi kikattaa riemusta.

Tunnin lopulla moni vauva on nälkäinen. Alkaa kärsimätön kitinä.

Itkemään parahtanut vauva saa olla Miian sylissä lopputunnin. Äiti keskittyy harjoitukseen.

 

Miia ohjaa käsillään Saaran selkää hieman alemmaksi. Hän kiertää katsomassa, että äidit tekevät liikkeet oikein, sillä se on pilateksessa tärkeää.

Casey keksii, että äidin paidasta voisi yrittää napata kiinni. Pieni käsi vain ei menekään Caseyn toivomaan suuntaan.

Lopuksi Miia ohjaa äidit vielä toispolviseisontaan.

He nostavat vauvat syliin ja isommat vauvat polvelle. Kaksikuinen Casey on vielä niin pieni, ettei pystyasento sylissä oikein onnistu.

– Antakaa jumppakaverille vielä suukot ja kiitokset, Miia lopettaa.

Saara suukottaa Caseya ja laskee hänet sitten jumppamaton vieressä odottavaan kantokoppaan. Sitten kohti pukuhuonetta.

 

Miten kirkasta! Loppusyksyn aurinko saa Caseyn puristamaan silmänsä viiruiksi. Hakaniemen torin alla, ikkunattomassa jumppasalissa vietetyn tunnin jälkeen päivä tuntuu kirkkaalta.

Casey oli koko tunnin hereillä, ja Saara epäilee, että vauva nukkuu koko matkan kotiin.

– Oli vaikeampi keskittyä liikkeisiin, kun Casey on hereillä. Toisaalta on hauskaa seurata, mitä hän tuumii tunnista ja liikkeistä, joissa hän oli mukana.

”Kun liikun, jaksan innostua arjesta.”

Saara lähtee mielellään Caseyn kanssa kaupungille ja tapaa muita äitejä, sillä hänen lähellä asuvilla ystävillään ei ole vauvoja. Tämä on myös hetki tavata muita äitejä.

– Vanhojen ystävieni kanssa puhun mielelläni muista asioista kuin vauvanhoidosta. Olisi kiva, että olisi myös äitikavereita, joiden kanssa jakaa vauvajuttuja.

Tärkeintä on kuitenkin se, että liikunta saa voimaan hyvin.

– Kun liikun, jaksan innostua asioista, eivätkä kotityötkään maistu puulta. Hyvässä kunnossa jaksan vauva-arkea varmasti paremmin.

Kun Saara oli lapsi, hänen perheessään liikuttiin paljon.

– Me lapset potkimme isän kanssa jalkapalloa pihalla. Perjantaisin kävimme uimassa ja teimme paljon pyöräretkiä. Toivon, että Casey löytää liikunnan ilon, eikä vain istu pelaamassa.

Saara haaveilee jo uimakoulusta ja taaperojumpasta Caseyn kanssa.

Mutta nyt köllöttely äidin kanssa riittää Caseylle aivan hyvin.

Vauva 11/2014

Tärkeät lihakset

Synnytyksen jälkeen lantionpohjan toimintahäiriöt ovat yleisiä. Harjoituksilla tuntuma lihaksiin löytyy uudestaan ja toiminta palautuu. Lihaksia kannattaa vahvistaa myös sektion jälkeen, sillä raskauskin rasittaa lantionpohjaa.

Lantionpohjan lihasten ja keskivartalon syvien vatsalihasten harjoittelu vähentää synnytyksen jälkeistä virtsankarkailua esimerkiksi yskiessä tai hyppiessä. Lisäksi se kehittää keskivartalon syviä vatsalihaksia. Myös pakaralihasten vahvistaminen on hyödyllistä, sillä lantio venyy raskauden lopussa ja synnytyksessä. Pakaralihaksista lantion liitokset saavat tukea ja palautuvat nopeammin.

Liikunta lisää myös henkistä hyvinvointia. Tekee hyvää lähteä kotoa ja tavata muita vanhempia.