Kuva: Piia Arnould. Kuvassa To be mom -blogisti Nina ja Alina, 3 kk.

Oikeanlainen liikunta edistää raskaudesta ja synnytyksestä toipumista. Pääset alkuun näillä neuvoilla.

1. Ihan ensin: tuntuma lantionpohjaan

Lantionpohja joutuu koville raskaudessa ja synnytyksessä, ja lihasten pito palautuu vähitellen.

Toipumiseen vaikuttavat esimerkiksi raskauden ja synnytyksen kulku. Itse voit edistää palautumista lantionpohjan lihastreenillä.

Lantionpohjalihasten kevyen harjoittelun voi aloittaa jo synnytyksen jälkeisinä päivinä. Hae tuntumaa lihaksiin supistamalla emätintä ja peräaukkoa muutaman kerran ylös- ja sisäänpäin, rentouta välillä.

Voit ottaa tavaksi tehdä lantionpohjatreeniä muutaman minuutin kerrallaan vaikka imettäessä. Katso lisäohjeita tästä

2. Hyvä ryhti keskivartaloon

Selän asento tuntuu synnytyksen jälkeen vieraalta, kun kehon painopiste muuttuu. Vauvaa kantaessa ja kävellessä on tärkeää yrittää pitää hyvä ryhti, vaikka se voikin olla alkuun vaikeaa. Se auttaa myös vatsaa palautumaan.

Keskivartalon ja vatsan syvät tukilihakset aktivoituvat, kun vedät vatsaa kevyesti sisään- ja ylöspäin lantionpohjasta alkaen. Ajattele, että kannattelet vartaloasi ikään kuin sinulla olisi näkymätön tukivyö.

3. Iloa ja hyötyä myös vauvalle

Varsinaisia jumppaliikkeitä voi aloitella jälkitarkastuksen jälkeen. Ota vauva mukaan kotijumppaan, se tukee myös vauvan motoriikan kehitystä.

Aluksi jumppaminen on totuttelua molemmille. Kevyet heijaukset hyvässä ryhdissä vahvistavat äidin keskivartaloa ja lisäävät liikkuvuutta koko kehoon. Samalla vauva nauttii uusista kokemuksista.

Kun jumppaat, tarkkaile vatsalihastesi aktivoitumista ja pyri löytämään tuki syviin vatsalihaksiin. Vältä sellaisia liikkeitä, joissa vatsa pullahtaa ulospäin.

Asiantuntijoina fysioterapeutit Maija Kiljunen ja Liisa Kinnunen. Asiantuntijat ovat erikoistuneet lantionpohjan toimintahäiriöihin, raskausajan hyvinvointiin ja synnytyksen jälkeiseen kuntoutukseen. Ohjeet perustuvat Bailamama Squeeze 2Baby -ohjelmaan.

Valmiina tositoimiin? Katso tästä 7 liikkeen jumppaohjelma äidille ja vauvalle

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Itku voi tulla vaikka säälistä kalkkunaa tai Kevin Costneria kohtaan.

Voi pieni kalkkunaparka!

Raskausaikana itkin muun muassa sille, että keittiössämme oli vieraita varten niin kaunis kattaus. Kattaus oli omaa käsialaani.

Näin ennen raskautta rusakonpoikasen liikenneympyrässä syömässä ruohoa. Ihastelin sitä silloin. Tulin raskaaksi, ja ajelin saman liikenneympyrän ohi. Liikenneympyrässä oli aikuinen rusakko. Herkistyin ja itkin koko matkan kotiin.

Katselin kisoja, joissa Etelä-Korea pelasi sulkapalloa. Itketti kovasti.

Odotusaikana en voinut käyttää muumimukiani, jossa kaksi muumia halaavat. Se oli minusta niin liikuttavaa, että aloin aina kyynelehtiä.

Itkin, koska uuniin laittamani kalkkuna oli niin pieni isossa uunissa, säälitti pieni kalkkuna. Itkin, kun en keksinyt, mitä ruokaa laittaisin saadakseni uuden vuoan käyttöön, minun kävi vuokaa sääliksi. Liikutuin, kun mieheni toi kaupasta uuden tiskiharjan, jonka väri miellytti minua kovasti.

Purskahdin Prismassa itkuun, kun näin surullisen näköisen miehen. Olin varma, että miehellä oli onneton elämä. Tosiasiassa luultavasti taas yksi mies, joka halusi vain päästä kotisohvalle katsomaan matsia.

Kyyneleitä ruudun ääressä

TV:ssä pyöri purkkamainos, jossa oli joku eksynyt hammas. Se herkisti.

Simpsoneissa Bart ei halunnutkaan enää retkeillä Margen kanssa.

Teemu Selänne linnan juhlissa! Vaikka en välitä lätkästä, purskahdin hurjaan itkuun.

Kauhea itku tuli silloin, kun mieheni kanssa puhuimme elokuvasta Tanssii susien kanssa, ja sain itkukohtauksen siitä miten aliarvostettu näyttelijä Kevin Costner on.

Sinkkuelämää oli taas uusintakierroksella. Lopulta mies tuskastui ja kielsi katsomasta sarjaa, kun joka kerta itkin sitä, kuinka mies varmasti jättäisi minut.

Antti Tuiskun livekeikka näytettiin telkkarissa. Itkin, kun Antti veti jonkun railakkaan bilebiisin. Siinä ei ollut mitään herkistävää. Itkin silti.

Odottaessani poikaa itkin, kun katsoin Australian Master Chefiä.

Itkin kun näin telkkarissa pesukarhun, joka oli söpö ja mietin, että myös kissat ovat söpöjä, mutta mulla ei ole kissaa, yhyy!

Nyyh, housut tippuvat!

Ajoimme autolla pojan ohi, jolla oli polvissa asti roikkuvat hopparihousut. Nauratti ihan hirveästi, kun ne näyttivät siltä, että tippuvat kohta. Samassa hetkessä rupesin itkemään hysteerisesti, kun mietin, ettei pysähdytty nostamaan teinipojan housuja. Itkin varmaan tunnin.

Ostin esikoiselle Frozen-sähköhammasharjan. Herkistyin siitä kovasti.

Mies heitti rikkinäiset joulukyntteliköt pois. Sain siitä monet itkut.

Itkin hysteerisenä lähi-Siwan pakastealtaaseen nojaten, koska lempisuklaatani ei ollut hyllyssä.

En voinut katsoa Poliisit-sarjaa, koska poliisiautot, paloautot ja ambulanssit saivat minut itkemään. Nyt tyttö on vähän yli vuoden, ja onneksi hälytysajoneuvot eivät enää saa kyyneliä silmiin.

Lähde: Kysely vauva.fissä

Vauva 1–2/17

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Lyhyessä ajassa tapahtuvat muutokset saavat tuoreen äidin olon tuntumaan epävarmalta. Miltä minun pitäisi näyttää? Kelpaanko?

Tutut kasvot, vieras vartalo. Siltä raskauden ja synnytyksen jälkeen tuntuu, mutta harva osaa sen sanoa. Tai sen, että on kateellinen kaverilleen, jonka rinnat eivät litistyneet ja jonka maha ei pömpötä enää.

Pitääkö ajatella: vain vauva on tärkeä, ei se, miltä äiti näyttää? Vai saako ajatella, että vauva on tärkeä mutta myös se on tärkeää, miltä äidistä kehossaan tuntuu?

Raskauden aikana ja lapsen syntymän jälkeen neuvolassa ei paljon puhuta naisen kropan muutoksista ja kehonkuvasta. Huomio keskittyy vastasyntyneeseen lapseen ja perhe-elämän pyörittämiseen. Nainen voi pelätä, että jos hän kiinnittää huomiota vartaloonsa, hänet leimataan turhamaiseksi ja itsekkääksi.

– Äidiksi tuleminen on kuitenkin iso kriisi monelle naiselle. Se on herkkää aikaa, joka muokkaa kehonkuvaa erityisen paljon, Väestöliiton psykologi Suvi Laru sanoo.

Onko keho yksin vauvan tarpeita varten vai saako äiti haluta sen raskauden jälkeen itselleen?

– Äiti joutuu myös miettimään, mitä tarkoitusta varten hänen kehonsa on. Onko se yksin vauvan tarpeita varten vai saako äiti haluta vartalonsa raskauden jälkeen taas itselleen? Entä missä määrin keho on puolisoa ja seksuaalisuudesta nauttimista varten?

Laru vertaa äidiksi tulemista murrosikään, sillä lyhyessä ajassa tapahtuneet muutokset voivat aiheuttaa samalla tavalla epävarmuutta ja herättää paljon kysymyksiä.

– Kannattaa ottaa oma olo todesta. Jos peilikuva masentaa päivästä toiseen, sitä ei tarvitse ohittaa ajattelemalla, että minähän olen nyt äiti, ei sillä ole väliä.

Äitinä oleminen on merkittävä osa elämää, mutta se ei voi olla koko minuus. On tärkeää keskittyä myös siihen, mitkä asiat tuovat iloa ihmisenä, naisena ja puolisona, Laru sanoo.

Fitness-yrittäjä Maria Kangin postaamasta Facebook-kuvasta nousi pari vuotta sitten kohu Yhdysvalloissa. Kuvassa Maria poseeraa niukoissa urheiluvaatteissa kolmen pienen lapsensa kanssa. Huomio kiinnittyy ennen kaikkea mallin supertimmiin sixpackiin.

Kuvan päälle Maria on kirjoittanut: Mikä on sinun tekosyysi?

Jälkeenpäin fitness-tähti puolustautui sanomalla, että oli halunnut tsempata äitejä liikkumaan. Tuhannet äidit eivät olleet ”tsemppauksesta” hyvillään. He eivät mielestään tarvinneet mitään tekosyytä sille, ettei heidän vartalonsa ollut yhtä timmissä kunnossa kuin Marian. Kuvaan tuli yli 17 000 kommenttia.

Toivottavasti ymmärrät, miksi jotkut ihmiset eivät ole ainoastaan loukkaantuneet vaan tämä on todella satuttanut heitä, kirjoitti yksi postauksen kommentoijista.

Hyvinvointivalmentajan ja personal trainerin töitä tekevä Emmi Sköld ymmärtää, miksi fitness-äidin kuva iski kipeästi.

– Moni äiti varmaan jollain tasolla haluaisi takaisin vanhan vartalonsa, jossa synnytyksen jäljet eivät näy. Äiti saattaa olla pettynyt, kun oma kroppa ei palautunutkaan, ja tuntea syyllisyyttä, koska Marian kuva aika suoraan vihjaa, että vähemmän timmi äiti on vain laiska.

Kehon palautumiseen vaikuttavat kuitenkin monet seikat: millainen raskaus on takana, millainen synnytys oli, ja miten äiti liikkui ennen raskautta ja odotusaikana. Lisäksi siihen vaikuttavat hormonit, geenit ja stressitaso.

– Ehkä tärkein syy kuvasta nousseelle tunnemyrskylle on kuitenkin se, että monen elämässä lapsi laittaa arvojärjestyksen uusiksi. Tuore äiti ei halua käyttää jokaista liikenevää hetkeä treenaamiseen vaan vauvan kanssa olemiseen. Fitness-tähden kuva antaa ymmärtää, että naisen ensisijainen tavoite on pyrkiä täyttämään jonkun toisen luomat kauneusihanteet, Sköld sanoo.

Sköld kehottaa äitejä tutustumaan uuteen kehoonsa ja tekemään asioita, joista tulee hyvä olo. Silloin peilikuvakin alkaa näyttää kauniilta.

Vartaloa voi arvostaa sen vuoksi, mitä se on saanut aikaan: ihanan vauvan.

Äidiksi tuleminen voi tarjota myös tilaisuuden rakentaa kehonkuva uudelle terveemmälle pohjalle, sanoo Kelan ylilääkäri Riitta Luoto.

– Jos hyvin käy, suhde ulkonäköön siirtyy ykkössijalta toiselle, kun lapsi tuo uuden näkökulman elämään. Vartaloa voikin arvostaa sen vuoksi, mitä se on saanut aikaan: ihanan vauvan.

Raskauden on huomattu tekevän hyvää naisten itsetunnolle.

Tutkimusten mukaan naiset ovat tyytyväisimmillään kehoonsa raskauden alkuvaiheessa, kun vatsa alkaa pikkuhiljaa näkyä. Raskaus antaa hengähdystauon kulttuurista, jossa ihaillaan laihuutta.

31-vuotias äiti kuvaa sitä näin:

Kasvava vauvamasu oli ihana! Ennen raskautta vatsamakkarat välillä ahdistivat, mutta nyt pystyi pitämään kireitä paitoja, kun oli selvää, että vatsa pömpöttää raskauden takia.

Keskimäärin odottaja kerryttää raskausaikana painoa 8–15 kiloa. Ajatukset kiertävät aluksi niin tiukasti vauvan muotoista kehää, että painonnousu tuntuu toisarvoiselta. Pyöristyvä vatsahan on upea!

Synnytyksen lähestyessä mieleen saattavat hiipiä uudet, synkemmät ajatukset. Äidit pelkäävät raskauskilojen jämähtämistä, rintojen lässähtämistä ja raskausarpia. Eräs äiti kertoo googlettaneensa kauhunsekaisin tuntein karttapallovatsoja, joissa raskausarvet risteilivät.

Vartalon muutokset vaikuttivat itsetuntoon. Mietin, saanko enää koskaan vanhaa vartaloani takaisin.

Amerikassa yleistyy kohuttu ilmiö, jota kutsutaan mommyreksiaksi. Sillä tarkoitetaan laihaksi hinnalla millä hyvänsä pyrkiviä odottajia.

Suosittu äitiysvaatesuunnittelija Rosie Pope kertoi joutuneensa lisäämään valikoimiinsa xs-koon, kun laihoina pysyttelevät odottajat eivät halunneet pukea päälleen liian löysiä vaatteita.

"On surullista, jos hoikkuuden ihannointi ulottuu vaiheeseen, jossa keho pakostakin muuttuu."

– On surullista, että suorittaminen, tiukka kontrolli ja hoikkuuden ihannointi ulottuvat vaiheeseen, jossa keho pakostakin muuttuu, naistentautien ja synnytyksen erikoislääkäri Mira Töyli sanoo.

Laihduttaminen raskausaikana ei ole hyvästä. Laihdutus rasittaa kehoa, mikä vaikuttaa sikiön kehitykseen.

Synnytyksen jälkeen mommyreksia-äidit aloittavat saman tien rankan treenin, jotta vähätkin raskauskilot katoaisivat mahdollisimman nopeasti. Jotkut naiset saattavat jopa jättää imettämisen väliin, jotta se ei sotkisi heidän urheiluntäyteistä päivärytmiään.

Töylin mukaan Suomessa mommyreksiaa suurempi ongelma on odottajien liiallinen painonnousu. Raskausajan diabetekseen sairastuu jo noin joka kahdeksas odottaja, ja diagnoosien määrä kasvaa vuosi vuodelta.

Naisten epävarmuus kehon suhteen on suurimmillaan puoli vuotta synnytyksen jälkeen.

Synnytyksen jälkeen äitien tyytyväisyys omaan vartaloon usein romahtaa, vaikka raskausaikana vauvamahasta olisi vielä iloinnutkin. Tutkijat ovat havainneet, että naisten epävarmuus kehon suhteen on suurimmillaan puoli vuotta synnytyksen jälkeen.

Psykologian tohtori Monica Ålgars on tutkinut suomalaisten tyytyväisyyttä ulkonäköönsä. Laajassa kyselytutkimuksessa yli puolet naisista ilmoitti laihduttavansa. Saman verran naisista ei kokenut itseään mielestään riittävän viehättäväksi.

Personal trainer Sini-Liisa Heinonen tapaa työssään usein äitejä, jotka eivät ole tyytyväisiä raskauden jälkeiseen vartaloonsa.

– Yllättävän pientenkin vauvojen äidit sanovat, että kilot ahdistavat. Muistan erään kuukauden vanhan vauvan äidin, joka halusi minun auttavan pudottamaan vauvakilot.

Heinonen kantaa huolta äideistä, jotka alkavat treenata liian kovaa liian varhain. Heinosella itsellään todettiin pari vuotta sitten vatsalihasten erkauma, joka johtui rankan liikunnan aloittamisesta turhan varhain, vain muutama kuukausi synnytyksen jälkeen.

– Suorat vatsalihakset erkaantuvat raskauden aikana, eikä vatsalihasliikkeitä saa aloittaa ennen kuin lihakset ovat palautuneet.

Heinosella erkauman kuntoutus kesti lähes vuoden.

Kuntokuurin aloitusta voi jouduttaa myös pelko siitä, että muuttunut keho heikentää parisuhdetta. Haastattelututkimuksissa naiset ovat kertoneet, että heidän suhteensa seksuaalisuuteen on kärsinyt, koska he ovat epävarmoja omasta vartalostaan.

Erään 33-vuotiaan äidin yllätti se, kuinka vahvasti hän tunsi kehonsa kuuluvan synnytyksen jälkeen pelkästään lapsilleen. Puoli vuotta synnytyksen jälkeen tilanne on muuttumassa:

Aiemmin ajatus seksistä puistatti, ja kaikki läheisyys miehen kanssa tuntui epämiellyttävältä. Jos mieheni tuli halaamaan minua, halusin vain äkkiä pois ja mennä sen sijaan halaamaan lapsiani. Nyt olen helpottunut, kun vartalo alkaa tuntua taas omalta. Ajattelen itseäni taas myös naisena enkä pelkästään äitinä.

Vauva 12/16

Vierailija

"Tutut kasvot, vieras vartalo" – Äidiksi tuleminen on kuin toinen murrosikä

No sittehä sun helppo huudella ku kerta ittelles ei tullu muutoksia. Kaikki ei oo yhtä onnekkaita! Meiti ku lihot ja kilot ei lähe sitte millään. Vatsa nahka roikkuu löysäny kaikkien housujen päällä. Reidet löllyy. Hiukset harventunut ja elottomat. Iho kuiva ja kalpea. Silmät ja yleis olemus väsynyt jatkuvasta yöheräilystä. Ryppyjäki tullu silmien alle. Vatsa , allit, reidet täynnä tiikerin raitoja, rinnat roikkuu navassa...ku tyhjät pussit. Peppuki menettäny muotonsa. Alapäässä laskeuma...
Lue kommentti
Vierailija

"Tutut kasvot, vieras vartalo" – Äidiksi tuleminen on kuin toinen murrosikä

Mulla raskauden aikana kuppikoko kasvoi C:stä G:hen eli 5kokoa ja reidet ja vatsa sai lisäkerroksen. Vauva on nyt muutamaa päivää vajaa kuukauden ikäinen ja kyllä voin sanoa, etten malta odottaa tissieni palautuvan "normaalin kokoisiksi" ja että tuo veltto mahanlöllykkä katoaa. Minua ei haittaa se, että vaatekokoni on leventyneen lantion vuoksi S (ennen oli XS) tai se, että sektiosta jäi ruma arpi, mutta en tunne itseäni kovin kauniiksi tuon roikkuvan mahan ja luonnottoman suurien tissien...
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Toisen lapsen jälkeen raskauden jälkeiseen vartaloon on ollut helpompi suhtautua, Tiitukatriina-blogisti kertoo.

Synnytyksestä on jo tovi, pitäisikö olla entisissä mitoissa, moni miettii. Ei tarvitse, ajattelee vauva.fissä Tiitukatriina-blogia kirjoittava Tiia.

Hän kirjoitti ennen synnytystä, mitä kaikkea aikoo raskauden jälkeen tehdä. Hän on toteuttanut toiveista monta kuten syönyt sushia, nukkunut vatsallaan ja kävellyt korkkareissa.

Se ei kuitenkaan ole ollut tärkeintä.

– Ennen kaikkea olen keskittynyt rakastamaan poikiani ja antanut vartalolleni rauhan palautumiseen.

– Ekalla kierroksella raskauden jälkeiseen vartaloon oli vaikea suhtautua, mutta nyt toisen kierroksen jälkeen en ole ottanut mitään paineita, Tiia kirjoittaa uudessa postauksessa.

Lue koko teksti tästä

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Menossa raskausviikko 31, ja nyt minulla on alkanut kova kutina jaloissa, kämmenissä ja huulissa, mutta kutina katoaa hetkittäin.  Voiko raskaushepatoosin kutina kadota välillä? Päivittäin esiintyy myös päänsärkyä ja verenpaineeni on matalalla. Yhtenä päivänä näin pilkkuja, mutta se meni kuitenkin ohitse. Kysyn, voivatko oireet tulla ja mennä?

Terveydenhoitaja Mia Astikainen:

Yleensä raskaushepatoosiin eli hepatogestoosiin liittyy jatkuva kutina, joka häiritsee yöunta ja aiheuttaa samalla väsymystä. Voi toki olla, että kutina helpottuu välillä, mutta tällöin kutina saattaa johtua muistakin syistä kuin hepatogestoosista.

Tästä huolimatta, kun odottajalla on kutinaa käsissä ja jaloissa, on aina hyvä tarkastaa maksa-arvo (ALAT) ja sappihapot verestä. Päänsärky ja silmäoireet eivät ole hepatogestoosin oireita vaan voivat viitata raskausmyrkytykseen eli toksemiaan. Toksemiaan liittyy kuitenkin korkea verenpaine ja turvotukset, joita sinulla ilmeisesti ei ole ollut.

Matala verenpaine, kuten sinulla on, voi aiheuttaa noita kokemiasi silmäoireita ja päänsärkyä. Matala verenpaine voi aiheuttaa voimakastakin huimausta ja silloin voi nähdä täpliä tai ”tähtiä” eli kirkkaita pisteitä näkökentässä.

Matalan verenpaineen kanssa on opeteltava liikkumaan varovasti ja kiinnittämään huomiota esimerkiksi tuolilta tai sängystä ylösnousemiseen, ettei nopea nouseminen aiheuta pyörrytystä ja pahimmillaan kaatumista.

Runsas juominen ja suolan käytön lisääminen voivat joskus helpottaa matalasta verenpaineesta johtuvaa pyörrytystä. Käytä suolaa kuitenkin harkiten ja kohtuudella sillä se helposti johtaa turvotuksiin raskaana ollessa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.