Miten trampoliinihyppely vaikuttaa lantionpohjaan? Kuinka pian synnytyksen jälkeen uskaltaa kokeilla? Kätilö Emilia Ek vastaa.

Kätilö ja ja Bailamama-terveysliikuntakonseptin kehittäjä Emilia Ek kertoo, että moni nainen yllättyy tramppaa kokeillessaan, kun lihakset eivät pidäkään. Tuntuu painetta ja ehkä lirahtaakin.

– Lirahtaminen on merkki siitä, että lihaksia täytyy ennen pomppimista vahvistaa. Liiallinen rasitus voi aiheuttaa sen, että lantionpohjan lihakset väsyvät liikaa ja pettävät, Ek sanoo.

Hyppimisestä ei tarvitse luopua, kun malttaa edetä rauhallisesti. Ennen tramppaharjoittelua lihaksia voi treenata imaisemalla emätintä ja peräaukkoa ylös ensin seisten, sitten esimerkiksi varvistaessa, kyykätessä tai kovalla maalla hyppiessä. Harjoituksia on hyvä tehdä viitisen kertaa viikossa. On tärkeää käyttää lihaksia tietoisesti myös arjessa.

Hyvä pidätysjännitys tarvitaan, kun siirrytään trampoliinille. Eli: ensin imu emättimeen ja peräaukkoon, sitten hyppy. Näin lantionpohjan elimet saavat tukea eikä liike aiheuta painetta.

Alkuun trampoliinilla voi kokeilla vaikka alustalla hytkyttelyä tai juoksemista vuoroaskelin.

– Omaa kroppaa kannattaa kuunnella. Kun tuntuu, ettei enää jaksa kannatella lantionpohjaa, on hyvä pitää taukoa. Alkuun muutama hyppy riittää, Ek sanoo.

Tramppa ei sovi synnytyksestä palautuvalle

Synnytyksen jälkeen Ek neuvoo pysymään pois trampalta riittävän kauan.

– Esimerkiksi kuusi viikkoa on ehdottomasti liian lyhyt palautumisaika. Puhutaan useammasta kuukaudesta, puolestakin vuodesta.

Synnytyksen jälkeen on erityisen tärkeää vahvistaa lantionpohjaa ensin muuten. Silloinkin, kun laskeumaoireita tai lirahtelua ei ole.

– Missään nimessä en suosittele tramppaa ensimmäiseksi treenimuodoksi synnytyksen jälkeen, Ek sanoo.

Lantionpohjan toipumiseen vaikuttaa moni asia: missä kunnossa lihakset olivat ennen, miten synnytys meni, oliko monikkoraskaus. Ensimmäisestä synnytyksestä lihakset kuntoutuvat yleensä nopeammin kuin seuraavista.

Sektion jälkeen trampoliinihyppelyä on hyvä välttää vähintään yhtä kauan kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Vaikka vatsan iho toipuu leikkauksesta nopeasti, sisäisten kudosten paraneminen kestää.

Raskauden aikana trampoliinihyppelyä ei suositella, jo loukkaantumisriskinkin takia.

Talkotöiden jakaminen, valmennuksen taso, kentänlaidalta huutelu. Esimerkiksi nämä saavat vanhempien karvat nousemaan pystyyn.

Vanhemmat panostavat paljon rahaa ja aikaa lapsensa harrastukseen. He kuljettavat, ottavat vastuulleen vapaaehtoistehtäviä ja elävät syvästi mukana.

Samaan aikaan he myös ärsyyntyvät harrastuksen eri puolista. Vauva.fin keskustelupalstalla on käyty kuumaa keskustelua siitä, mitkä asiat lapsen urheiluharrastuksessa rassaavat eniten.

Listasimme yleisimmät harmituksen aiheet: 

1. Toisten vanhempien kilpailuhenkisyys

”Aikuisten naurettava kilpailuhenkisyys ärsyttää. Tappion tullessa syytetään pelinohjaajia ammattitaidottomuudesta tai kotiinpäin vetämisestä. Se ei opeta lapsille reilun pelin meininkiä.”

”Minua harmittaa se, että aikuiset ottavat lapsen harrastuksen liian tosissaan. Se on vaan harrastus.”

2. Valmentajan liian kova kuri

”Ei siellä olla armeijassa kuitenkaan, vaan ihan maksullisessa harrastuksessa. En kovin mielelläni maksa montaa sataa euroa harrastuksesta, jossa lastani kohdellaan rumasti ja hänelle aiheutetaan paha mieli.”

3. Talkootyöt

”Meillä on kaksi joukkuelajia harrastavaa lasta. Molempien joukkueessa on lähes joka viikonloppu jotain puuhaa – välillä viikollakin. Toisinaan tekee mieli sanoa ihan oman jaksamiseni vuoksi, että lasten on lopetettava harrastuksensa.”

”Vanhemmat, jotka eivät osallistu talkoisiin tai toimitsijatehtäviin, ärsyttävät kaikista eniten.”

”Mokkapalojen tekeminen ärsyttää. Voisin maksaa, jos joku tekisi meidän vuoron.”

4. Hinta

”6-vuotias lapseni harrastaa taitoluistelua useamman kerran viikossa. Kaikki sujuu mukavasti, mutta hinta on todella kova. Toivottavasti pystymme kustantamaan harrastuksen lapsellemme niin kauan, kun hän itse haluaa harrastaa.”

”Laskettelu on todella kallista. Lisäksi minun pitää usein lähteä viemään tai hakemaan, koska lähimpään rinteeseen on matkaa.”

5. Huono valmennus

”Tekniikkaa opetettiin huonosti tai väärin. Moni nuori poika pilasi olkapäänsä.”

6. Kuljetukset

”Mikä siinä on niin vaikeaa tulla kerran kuussa oman lapsen peliä katsomaan? Otan mielelläni kyytiin kyydittömiä lapsia, mutta surettaa heidän puolestaan, kun vanhemmat eivät ole mukana kannustamassa.”

7. Villit lapset

”Ainoa harmituksen aihe on se, että valmentajan oma poika on tosi villi ja ajoittain häiritsee aikalailla. Valmentaja itse ei saa lasta kuriin, eikä kukaan muukaan puutu.”

”Ne lapset, jotka haluavat kehittyä, eivät pysty keskittymään, koska aina samat muksut häsläävät omiaan. Lapseni ovat tavoitteellisessa kilparyhmässä, jossa kaikille lapsille ja vanhemmille tehtiin kauden alussa selväksi, ettei kyseessä ole harrasteryhmä.”

8. Kiire

”Kun lapsen 8-tuntinen koulupäivä päättyy kello 16, täytyy tunnin kuluttua olla toisella puolella kaupunkia harkoissa. Lapsi ei ehdi syödä kotona. Väsyneenä hän vain vaihtaa reppunsa toiseen ja juoksee bussiin.”

9. Karsiminen

”Urheilu ja harrastaminen on lapsesta kivaa, mutta koko ajan lapsella on pelko, että tippuu joukkueesta.”

10. Treenien määrä

”Minua ei ärsytä muu kuin se, että jo 12-vuotiaalla voi olla viidet treenit viikossa. Samaan aikaan puhutaan levosta ja monipuolisuudesta, mutta silti järjestetään järjetön määrä treenejä ja pelejä. Ne vievät kaiken vapaa-ajan sekä lapsilta että perheiltä.”

11. Toisen vanhemman suhde harrastukseen

”Puolisoni ottaa lapsen harrastamisen liian tosissaan. Hän vaatii 6-vuotiaalta tytöltä koko ajan enemmän ja puskee oppimaan hirveällä tahdilla. Itse kannatan enemmän hauskanpitoon ja tekemisestä nauttimiseen pohjautuvasta harrastamisesta. En tiedä, miten asian saisi kuriin. Jo nyt asiasta keskustellaan joka viikonloppu.”

12. Loukkaantumisriski

”Lapseni harrastaa voimistelua, jossa harjoitusmäärät ovat yli 15 tuntia viikossa. Valmentajat ovat ammattivalmentajia. Loukkaantumiset ja rasitusvammat pelottavat. Valmennuksen pitäisi kiinnittää paremmin huomiota nuorten kasvuun ja sopivaan rasitustasoon.”

13. Suosiminen

”Lapseni voimisteluryhmässä oli kahdeksan tyttöä. Valmentaja niin sanotusti valitsi heistä kaksi parasta ja keskittyi ainoastaan heidän valmentamiseensa. Se oli todella ärsyttävää.”

14. Kentänlaidalta huuteleminen

”Sellaiset vanhemmat, jotka möykkäävät tuomareille turhaan. Pelaajat käyttäytyvät fiksusti ja hyväksyvät tuomarin ratkaisut, mutta vanhemmat jaksavat kitistä siitä, että junnutason tuomarit voivat vielä tehdä virheitä.”

15. Ei mikään

”Eipä ärsytä tai harmita juuri mikään! Lapset harrastavat suunnistusta – niissä piireissä on mukavaa ja fiksua porukkaa.”

 

Ei käsitä

”Ei siellä olla armeijassa” – vanhemmat paljastavat, mikä lapsen urheiluharrastuksessa ärsyttää

Eikös se kannata aloittaa ohjattu harrastus vasta kun pystyy kuunnella ohjeita ja muita ihmisiä eli kun.ollaan sosiaalistuttu.. Joku pystyy 2v, toinen ei osaa 20 v Mikä on tarkoitus semmoisella harrastuksella jossa märistään, huudetaan, kiljutaan kilpaa. Vanhemmat mukana ja kaikki vain innostavat omaansa pärjäämään äänellä
Lue kommentti

Katosiko sormikkaan pari? Mikä onni. Ommelkaa yksinäisestä hanskasta hauska hirviökaveri. 

Pehmomörkö syntyy helposti kokemattomaltakin askartelijalta. Tarvitsette vain vanua tai muuta täytettä, pari nappia, huopaa sekä liimaa ja lankaa. 

Sitten hommiin! 

Lisää helppoja askarteluohjeita Marikan blogissa www.vauva.fi/teehetkienkoti

Puolikkaat lauseet, nuo arjen pelastajat.

Varjonuket syntyvät helposti kartongista, mehupillistä ja teipistä.

Varjonuket syntyvät nopealla askartelulla. Jäljennä vain alta tulostettavat eläinhahmot kartongille ja leikkaa ne irti. Tikuksi käy mehupilli, jätskitikku tai vaikkapa lyijykynä, jonka teippaat kiinni eläinhahmon leveimpään kohtaan. Valmista tuli! 

Mutta miltä näyttäisi mörön varjo? Hahmon lapsi voi piirtää itse paperille ja aikuinen leikata sen pahvista irti. Hurjinkin hahmo muuttuu kiltiksi, kun sen ottaa leikkiin mukaan. 

Tee näin: tallenna alla oleva pdf-tiedosto tietokoneesi työpöydälle ja tulosta sen jälkeen. 

PDF icontulosta_varjonuket.pdf