Siivouslonkero? Salmiakkia? Diskomusaa? Lue vinkit.

"Siivoan puoliunessa, jolloin sitä ei lasketa.", "Käytän houkuttimina hyväntuoksuisia pesuaineita.", "Kutsun vieraita, jotta on pakko siivota.".
Kuulostaako tutulta? Kaikkia siivous ei rasita, monia kylläkin. Lue laiskamatojen kootut keinot, joilla jaksaa tarttua imurin varteen (tai sitten ulkoistaa koko homman siivoojalle).

1. Ostan aina siivouskarkkia ja usein myös siivousoluen, jolla käyn välillä huuhtaisemassa pölyt alas kurkusta. Siivousmusiikki kuuluu myös asiaan, ehkä jotain reipasta diskotyyppistä.

2. Yritän ajoittaa siivoamisen keskiviikolle, jolloin meillä on saunavuoro. Siivoamisen kestää, kun tietää, että pääsee sen jälkeen saunaan. Lisäksi kannattaa kutsua vieraita, jolloin perheelle on jotenkin selvempää, että pitää siivota, eikä esimerkiksi mies rutise aiheesta.

3. Minulla auttaa se, että teen siivouksen yleensä puoliunessa: kun nousen lauantaina siivoan ennen aamupalaa. Silloin sitä ei ole oikeastaan edes tapahtunut, koska päivä ei ole vielä kunnolla alkanut.

4. Siivouslonkero ja Madonna on kyllä ihan paras yhdistelmä. Siivouspäivänä kannattaa hakea take away -ruokaa, jolloin säästyy yhdeltä vaivalta.

5. Jos siivoan itse, otan seuraksi lasin hyvää viiniä ja lempimusaani. Tai sitten heilutaan yhdessä lasten kanssa, jolloin puuha on kivaa….njaah. Useimmiten turvaudumme siivoojaan.

6. Määrittelin miehen kanssa, mitä viikottaisia toimenpiteitä on pakko tehdä: imurointi, vessan pesu ja kylppärissä lavuaarin ja suihkualtaan pesu. Sitten sovimme, että hommat hoidetaan vuoroviikoin perjantaihin mennessä tai on maksettava sakkomaksu lapsen tilille. Homma on siedettävää, kun imurointi osuu kohdalle vain kerran kahdessa viikossa, eikä siitä tarvitse tapella.

 7.Minulla auttaa energisoiva musa. Yksi parhaita on melko kauhea Smurffit-lastenlevy. Sen kun laittaa soimaan, tulee välittömästi niin hermostunut olo, että on pakko alkaa imuroida. Se peittää sopivasti musiikin, ja Smurffihonotuksen tahdissa ei oikein voi tehdä muuta kuin imuroida. Tämä on toiminut jo vuosia, ette tiedä, miten monet kerrat olen tarttunut imuriin Smurffimusiikin takia.

8. Siivoamisesta en ihan heti keksi mitään siedettäväksi tekevää paitsi ehkä seura: se, että joku muukin siivoaa yhtä aikaa kanssasi. Yksin työ on todella puuduttavaa. Silittäminen käy huomaamatta, kun katsoo samalla telkkarista lempisarjoja (silityslauta olkkariin siis).

9. Valitsen pesuaineet tuoksun ja joskus myös pakkauksen perusteella. Ne tekevät siivouksesta ylellisempää (jos siivous nyt voi olla ylellistä), ja ihana tuoksu urakan jälkeen palkitsee ainakin minut.

10. Palkkasimme siivoojan. Plussat: Siivousriidat loppuivat, mielenrauha lisääntyi, viikonloppuisin on ikään kuin enemmän aikaa ja puhtaaseen kotiin on ihana tulla työviikon jälkeen. Miinukset: Rahaa menee, ja joskus mietin, miten lapset oppivat siivoamaan, kun en tee sitä itse kuin pakollisten päivittäisaskareiden verran. Toisaalta siisti koti opettaa arvostamaan siisteyttä ja useimmiten mietin vain, miksi emme tehneet tätä jo aikaisemmin.

Vinkkejä antoivat Meidän Perhe -lehden ja Vauva-lehden toimitukset.

 

Lue myös:
Helppo kevätsiivous – mahdotontako?

Vierailija

Paras kikka tosiaan on musiikki. Nyt hankittiin langattomattomat kuulokkeet, joten musiikin kuule imuroidessakin ja ei häiritse muita. Itse kuuntelen useimmiten dance tai ysärimusaa, kuten waldo´s peoplea, mutta on ainakin rytmit kohdillaan ja voi tanssia tavaroita laitellessa :D

Vierailija

hah, kyllähän jokainen nyt siivota viitsii jos yksin asuu, eihän ole sotkuakaan :) voi tulla vapaasti katsomaan kotia 5 lapsen touhujen jälkeen ;) Joskus voi hieman rupee puuduttamaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

On, pakko on syödä. Mutta onko pakko tehdä itse? Ja mitä? Meidän Perhe selvitti, miten arjen ruokarumba pyörii.

Ensin laulaa mikro: bling! Ja sitten huutaa äiti tai isä: Syömään!

Ruuanlaitto on pakollinen osa arkea. Harvempi kuin joka viides Meidän Perheen kyselyyn vastanneista pitää itseään kulinaristina tai ruokaharrastajana, vaikka kokkaa ja kattaa ruokaa perheen pöytään jatkuvasti. Kaksi kolmesta kuitenkin haluaisi satsata arkiruokaan enemmän.

Toisaalta ruoka syödään perheissä usein jo kello 17 maissa, pian työ-, hoito- ja koulupäivän jälkeen. Tarvitaan siis helppoutta, eineksiä, pakasteita, puolivalmiita – ja mikroa.

– Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat osana muuta ruokavaliota varsin ok. On turha kaivata aikaa, jolloin syötiin ruokaa omasta maasta ja tehtiin kaikki alusta asti itse. Ruuanlaitto oli silloin äidin tai kotiapulaisen päätyö. Nyt on ihan eri haasteet, työt ja harrastukset. Tarvitaan helpotuksia, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

"On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon."

Mikron käyttäminen ei ole merkki siitä, että ruuassa olisi ravitsemuksellisesti jotain pielessä.

– On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon. Osa vitamiineista menetetään kyllä lämmityksessä, mutta niin ruuanlaitossa käy aina, Palssa toteaa.

–  On järkevää käyttää pakasteita ja valmiiksi pilkottuja ja raastettuja tuotteita. Käytä puolivalmisteita, osta valmista tai tee ruokaa etukäteen ja lämmitä – se on ihan kunnon ravintoa.

Toisaalta on myös perheitä, jotka tekevät aina lämpimän päivällisaterian huolella ja itse. Kyse on arvovalinnasta: siitä, mihin haluaa aikaa käyttää.

”Puhtaat raaka-aineet, ei valmismarinadeissa uinutta lihaa tai eineksiä. Ostamme lähituottajilta suoraan munat ja lihaa. Kasviksia kauden mukaan”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista äideistä.

"Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä."

Mutta entäs jos lapsi tahtoo syödä vain makaronilaatikkoa tai spagettia? Älä ainakaan kokkaa lapselle eri ruokaa kuin itsellesi, Palssa sanoo. Lapsi voi päättää ruuasta välillä, mutta ei aina.

– Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä. Miksi hankaloittaa oman lapsen elämää niin?

Hyvä koko perheen arkiruoka syntyy näin:

Tee itse tai lämmitä. Lisää salaattia ja kasviksia tai napostelkaa vaikka pikkutomaatteja, kun ruoka lämpenee. Lapsen einesateriaan voi lisätä proteiinia vaikka maitolasillisella tai muutamalla raejuustolusikallisella. Se on siinä!

Meidän Perhe 9/2016

Perheiden 5 suosikkiruokaa

1. Jauhelihakastike ja spagetti tai makaroni

2. Makaronilaatikko

3. Kana- tai broilerikastike riisin kanssa

4. Uunilohi ja perunamuusi

5. Nuudeleita

Uusia suosikkeja: soijanakit, tortilla-pohjiin tai rieskoihin tehty pizza, tortilla-lasagne, pizzapannari, tomaattinen linssikeitto, katkarapuja curry-kookosmaitokastikkeessa, pinaattivohvelit, chorizo-papupata, intialainen voikana, falafelit ja pitaleipä, pekoniparsakanavartaat, soijarouhe jauhelihan sijaan, paahdetut juurekset hunajan kanssa, linssipyörykät, nokkosmunakas, nokkosletut, nyhtökaura, pinaattikaurapuuro, intialainen leipäjuustokastike

Toiveikas kuitenkin

Olen ottanut yhdeksi tärkeimmäistä tehtävistäni tarjota perheelle mahdollisimman puhdasta ruokaa (olen kotiäiti), koska tiedän sen vaikuttavan perustavanlaatuisesti terveyteen, jaksamiseen ja hyvinvointiin, koko elämään.

Ja vaikka pidänkin ruoanlaitosta, joskus kiireisinä päivinä tai väsyneenä ostaisin erittäin mielelläni kaupasta jotakin valmista. Mutta, valitettavasti SUURIN OSA kaupassa myytävistä tuotteista on kyllästetty lisäaineilla ja hyönteismyrkyillä. Puhutaan että ruoka on puhdasta, mutta kukkua kanssa.  Jos ei muuta, niin vähintään kasviöljyllä pilataan muuten ok ruoat epäterveellisiksi. 

Valmistajille terveiset; valmistakaa puhtaita luomutuotteita ilman kilometrin lisäaineluetteloa, oikeilla eläinrasvoilla ja merisuolalla maustettuna, niin uskon ostajia kyllä riittävän! 

Monet puhuvat että tällainen ruoka olisi liian kallista, mutta itse olen ainakin laittanut puhtaan ruoan kaikkien muiden hankintojen edelle, terveys ja jaksaminen on minulle niin tärkeää. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tällä yksinkertaisella keinolla teet kauniin viikkauksen lyhythihaiseen paitaan viidessä sekunnissa.

Muutama kokeilu ja toisto – ja olet jo mestari!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Pehmoisesta trikoosta syntyy vauvalle söpö panta.

Pehmeä panta pitää pikkuisen hiukset otsalta – tai näyttää suloiselta muutoin vain. Panta on helppo tehdä itse.

Tarvitset pieniä paloja joustavaa ohutta puuvillakangasta (esimerkiksi 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania) sekä ompelulankaa. Voit käyttää myös kierrätysmateriaalia: leikkaa kangas vaikkapa t-paidasta tai topista. Yksivuotiaan kokoon riittää 60 x 5 cm kaksinkertainen kangaspala. Jos teet isomman koon, lisää kankaan pituutta.

Ompelukoneeseen tarvitset pallokärkisen stretch-neulan, joka soveltuu elastaanikankaille, eikä riko neulosta.

Leikkaa kankaasta kaksi tasaista suikaletta. Voit leikata päädyt myös nuolimaiseen muotoon. Kiinnitä kangaspalat oikeat puolet vastakkain nuppineuloilla. Varo venyttämästä kangasta leikatessa tai ommellessa, koska kangas rullautuu reunoistaan.

Ompele palat yhteen siksak-ompeleella läheltä reunaa.

Jätä sivusaumaan noin 10 cm päähän päädystä 2 cm pitkä aukko, josta käännät pannan oikein päin. Aukon voit jättää sulkematta, koska se jää solmun alle. Käännä panta oikein päin aukosta, silitä muotoonsa ja solmi oikeaan kokoon.

Jaa oma juttu

Teitkö pannan tai jonkin muun käsityön tai tuunauksen? Jaa kuva vinkiksi muille vanhemmille Instagramissa tägättynä #teeite @vauvalehti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Apua, muksu oli luovalla päällä ja piirsi tussilla tuoliin. Lähteekö tussi pois kahdella kodin ihmeaineella, joita nettipalstoilla suositellaan?

Meidän Perhe testasi, miten lähes joka kodista löytyvät ihmeaineet poistavat kynän jälkiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.