Kuvat: Mikko Hannula

Jumppaa yhdessä lasten kanssa.

Personal trainer Annuski Nousiaisen Möllirölli-jumpasta nauttivat aikuiset ja lapset.

Keravalaisen FitnesSpa-kuntosalin omistaja, personal trainer Annuski Nousiainen laati Meidän Perheen lukijoille Möllirölli-jumpan, joka innostaa lapsetkin mukaan. Jos liike tuntuu perheen pienimmistä liian vaikealta, kannustusjoukoissa on aina tilaa. Äiti on möllirölli, lapset pikkumöllejä.

Möllirölli-jumppa


Muista lämmittely!

Ennen jumppaa kehoa on syytä herätellä. Heilutelkaa peppuja ja käsiä lempparimusiikin tahdissa.

1.
Mölliröllin selkä tuntuu kankealta, joten se kaipaa herätystä. Tähän sopii aurinkotanssi pikkumöllien kanssa!

A Aloita askellus sivuun ja vie kyynärpäät taakse. Vedä lapaluita voimakkaasti yhteen. Anna rintakehän venyä. Voit askeltaa nopeasti musiikin tahdissa tai hitaasti, jolloin venytys tuntuu parhaiten.

B Tuo jalat sitten yhteen ja käsivarret yhteen eteen. Pyöristä samalla yläselkää voimakkaasti. Pikkumöllit esittävät oman aurinkotanssinsa.

Vinkki! Nilkkojen ympärille voi laittaa kuminauhan, joka tehostaa liikettä.

 

 
2.
Vatsalihakset kaipaavat vahvistusta.

Pikkumöllit auttavat Möllirölliä ja pitävät tämän nilkoista kiinni. Kannustus sallittua! Makaa lattialla selälläsi kädet ojennettuina vartalon jatkeeksi tai olkapäillä. Nouse hitaasti selkää pyöristäen istumaan. Venytä käsiä kattoa kohti ja suorista selkä. Palaa hitaasti selkää pyöristäen takaisin makuulle. Toista kymmenen kertaa.

   

3.
Möllirölli kurkistelee ulos luolastaan ja tarkistaa, millainen ilma on ulkona. Paistaako se aurinko sittenkään?

  • A Asetu konttausasentoon. Lapsi voi kiivetä yläselän päälle istumaan. Työnnä hitaasti rintakehää lattiaa kohti käsivarsien välistä. Pysy punnerrusasennossa hetki. Liike vahvistaa rintalihaksia ja käden ojentajia.
  • B Työnnä selkä kaarelle, lantio tippuu alas. Anna rintakehän venyä kunnolla. Palaa sitten takaisin konttausasentoon. Toista kymmenen kertaa. Pikkumöllit matkivat mukana tai laskevat kertoja.
 

 
4.

Aurinko paistaa, on pakko päästä uimaan! Ennen rannalle lähtöä on hyvä harjoitella uintiliikkeitä.

  • Koukista polvia ja nojaa hieman eteenpäin selkä suorana. Pidä niska pitkänä ja katse lattiassa. Kroolaa isoin laajoinliikkein tai vaihtoehtoisesti voit uida rintaa. Jos haluat tehostaa liikettä, ota punnuksiksi puolen litran limupullot tai yhden tai kahden kilon käsipainot. Toista molemmilla käsillä kymmenen kertaa. Pikkumöllit matkivat perässä.
 

5.
Nyt lähdetään rannalle. Edessä on paljon kaatuneita puita, jotka pitää ylittää isoin harppauksin.

  • Ojenna toinen polvi ylös, suorista se ja ota iso askel eteen. Takajalan polvi käy melkein lattiassa. Pidä selkä suorana ja katse edessä. Ponnista jalat takaisin yhteen. Toista toisella jalalla. Voit tehdä liikkeen molemmille jaloille kymmenen kertaa tai liikkua askelkyykyin olohuoneen poikki pari kertaa. Pikkumöllit matkivat perässä.
  • Vinkki! Askelkyykky on itsessään tehokas liike, mutta jos haluat lisähaastetta, nosta lapsi syliisi.
 

6.
Edessä on puro! Sen yli pitää päästä kuivin jaloin, siispä tehdään lankku.

  • Asetu lattialle vatsallesi ja nosta itsesi ”lankkuun”, eli varpaitten ja kyynärvarsien varaan. Pidä vartalo suorana eli huolehdi, ettei selkään tule notkoa. Liike on raskas, joten lapset voivat ennemminkin kannustaa kuin olla punnuksena selän päällä. Pidä lankku niin pitkään kuin jaksat. Lapset voivat laskea hitaasti kahteenkymmeneen.

Lue myös:
Mikä jooga minulle?
Enemmän energiaa.

On, pakko on syödä. Mutta onko pakko tehdä itse? Ja mitä? Meidän Perhe selvitti, miten arjen ruokarumba pyörii.

Ensin laulaa mikro: bling! Ja sitten huutaa äiti tai isä: Syömään!

Ruuanlaitto on pakollinen osa arkea. Harvempi kuin joka viides Meidän Perheen kyselyyn vastanneista pitää itseään kulinaristina tai ruokaharrastajana, vaikka kokkaa ja kattaa ruokaa perheen pöytään jatkuvasti. Kaksi kolmesta kuitenkin haluaisi satsata arkiruokaan enemmän.

Toisaalta ruoka syödään perheissä usein jo kello 17 maissa, pian työ-, hoito- ja koulupäivän jälkeen. Tarvitaan siis helppoutta, eineksiä, pakasteita, puolivalmiita – ja mikroa.

– Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat osana muuta ruokavaliota varsin ok. On turha kaivata aikaa, jolloin syötiin ruokaa omasta maasta ja tehtiin kaikki alusta asti itse. Ruuanlaitto oli silloin äidin tai kotiapulaisen päätyö. Nyt on ihan eri haasteet, työt ja harrastukset. Tarvitaan helpotuksia, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

"On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon."

Mikron käyttäminen ei ole merkki siitä, että ruuassa olisi ravitsemuksellisesti jotain pielessä.

– On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon. Osa vitamiineista menetetään kyllä lämmityksessä, mutta niin ruuanlaitossa käy aina, Palssa toteaa.

–  On järkevää käyttää pakasteita ja valmiiksi pilkottuja ja raastettuja tuotteita. Käytä puolivalmisteita, osta valmista tai tee ruokaa etukäteen ja lämmitä – se on ihan kunnon ravintoa.

Toisaalta on myös perheitä, jotka tekevät aina lämpimän päivällisaterian huolella ja itse. Kyse on arvovalinnasta: siitä, mihin haluaa aikaa käyttää.

”Puhtaat raaka-aineet, ei valmismarinadeissa uinutta lihaa tai eineksiä. Ostamme lähituottajilta suoraan munat ja lihaa. Kasviksia kauden mukaan”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista äideistä.

"Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä."

Mutta entäs jos lapsi tahtoo syödä vain makaronilaatikkoa tai spagettia? Älä ainakaan kokkaa lapselle eri ruokaa kuin itsellesi, Palssa sanoo. Lapsi voi päättää ruuasta välillä, mutta ei aina.

– Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä. Miksi hankaloittaa oman lapsen elämää niin?

Hyvä koko perheen arkiruoka syntyy näin:

Tee itse tai lämmitä. Lisää salaattia ja kasviksia tai napostelkaa vaikka pikkutomaatteja, kun ruoka lämpenee. Lapsen einesateriaan voi lisätä proteiinia vaikka maitolasillisella tai muutamalla raejuustolusikallisella. Se on siinä!

Meidän Perhe 9/2016

Perheiden 5 suosikkiruokaa

1. Jauhelihakastike ja spagetti tai makaroni

2. Makaronilaatikko

3. Kana- tai broilerikastike riisin kanssa

4. Uunilohi ja perunamuusi

5. Nuudeleita

Uusia suosikkeja: soijanakit, tortilla-pohjiin tai rieskoihin tehty pizza, tortilla-lasagne, pizzapannari, tomaattinen linssikeitto, katkarapuja curry-kookosmaitokastikkeessa, pinaattivohvelit, chorizo-papupata, intialainen voikana, falafelit ja pitaleipä, pekoniparsakanavartaat, soijarouhe jauhelihan sijaan, paahdetut juurekset hunajan kanssa, linssipyörykät, nokkosmunakas, nokkosletut, nyhtökaura, pinaattikaurapuuro, intialainen leipäjuustokastike

Toiveikas kuitenkin

Olen ottanut yhdeksi tärkeimmäistä tehtävistäni tarjota perheelle mahdollisimman puhdasta ruokaa (olen kotiäiti), koska tiedän sen vaikuttavan perustavanlaatuisesti terveyteen, jaksamiseen ja hyvinvointiin, koko elämään.

Ja vaikka pidänkin ruoanlaitosta, joskus kiireisinä päivinä tai väsyneenä ostaisin erittäin mielelläni kaupasta jotakin valmista. Mutta, valitettavasti SUURIN OSA kaupassa myytävistä tuotteista on kyllästetty lisäaineilla ja hyönteismyrkyillä. Puhutaan että ruoka on puhdasta, mutta kukkua kanssa.  Jos ei muuta, niin vähintään kasviöljyllä pilataan muuten ok ruoat epäterveellisiksi. 

Valmistajille terveiset; valmistakaa puhtaita luomutuotteita ilman kilometrin lisäaineluetteloa, oikeilla eläinrasvoilla ja merisuolalla maustettuna, niin uskon ostajia kyllä riittävän! 

Monet puhuvat että tällainen ruoka olisi liian kallista, mutta itse olen ainakin laittanut puhtaan ruoan kaikkien muiden hankintojen edelle, terveys ja jaksaminen on minulle niin tärkeää. 

Tällä yksinkertaisella keinolla teet kauniin viikkauksen lyhythihaiseen paitaan viidessä sekunnissa.

Muutama kokeilu ja toisto – ja olet jo mestari!

Pehmoisesta trikoosta syntyy vauvalle söpö panta.

Pehmeä panta pitää pikkuisen hiukset otsalta – tai näyttää suloiselta muutoin vain. Panta on helppo tehdä itse.

Tarvitset pieniä paloja joustavaa ohutta puuvillakangasta (esimerkiksi 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania) sekä ompelulankaa. Voit käyttää myös kierrätysmateriaalia: leikkaa kangas vaikkapa t-paidasta tai topista. Yksivuotiaan kokoon riittää 60 x 5 cm kaksinkertainen kangaspala. Jos teet isomman koon, lisää kankaan pituutta.

Ompelukoneeseen tarvitset pallokärkisen stretch-neulan, joka soveltuu elastaanikankaille, eikä riko neulosta.

Leikkaa kankaasta kaksi tasaista suikaletta. Voit leikata päädyt myös nuolimaiseen muotoon. Kiinnitä kangaspalat oikeat puolet vastakkain nuppineuloilla. Varo venyttämästä kangasta leikatessa tai ommellessa, koska kangas rullautuu reunoistaan.

Ompele palat yhteen siksak-ompeleella läheltä reunaa.

Jätä sivusaumaan noin 10 cm päähän päädystä 2 cm pitkä aukko, josta käännät pannan oikein päin. Aukon voit jättää sulkematta, koska se jää solmun alle. Käännä panta oikein päin aukosta, silitä muotoonsa ja solmi oikeaan kokoon.

Jaa oma juttu

Teitkö pannan tai jonkin muun käsityön tai tuunauksen? Jaa kuva vinkiksi muille vanhemmille Instagramissa tägättynä #teeite @vauvalehti.

Apua, muksu oli luovalla päällä ja piirsi tussilla tuoliin. Lähteekö tussi pois kahdella kodin ihmeaineella, joita nettipalstoilla suositellaan?

Meidän Perhe testasi, miten lähes joka kodista löytyvät ihmeaineet poistavat kynän jälkiä.