Lue, mitä asiantuntija sanoo stevia-makeuttajasta.

Enintään 2 litraa päivässä 12-vuotiaalle

Stevia-makeutusaineet ja stevialla makeutetut limut ilmestyivät kauppoihin viime vuoden lopulla. Steviapohjaista makeuttajaa voi ripotella puuron tai viilin päälle, jälkiruokiin teehen ja kahviin eli sokerin tapaan kaikkeen, mihin kaipaa lisämakeutta. Se sopii aikuisille ja lapsille.

Steviavalmisteiden etu sokeriin verrattuna on kalorittomuus. Teineillä limua kuluu, myös kevytlimua, ja monet teinit tarkkailevat painoaan. Voiko stevialimuja juoda liikaa?

Ravinnon turvallisuuteen perehtynyt professori Marina Heinonen Helsingin yliopiston elintarvike- ja ympäristötieteiden laitokselta toteaa, että turvallinen päiväannos stevioliglykosideilla makeutettua virvoitusjuomaa 40 kiloa painavalle 12-vuotiaalle on 2 litraa.

Laskelma perustuu stevioliglykosidien ADI-arvoon eli turvalliseksi arvioituun päivittäiseen enimmäisannokseen, joka on 4 milligrammaa kiloa kohden vuorokaudessa. Arvo on sama aikuisilla ja lapsilla. Esimerkiksi aspartaamin turvalliset käyttömäärät ovat paljon suuremmat. ADI-arvoon on laskettu reilu turvamarginaali, mutta lapsilla ja nuorilla se ylittyy nopeammin kuin aikuisilla, jotka painavat enemmän.

On makuasia, millä makeuttaa

60-kiloinen aikuinen voi nauttia turvallisesti 3 litraa stevia-limua päivässä. Stevia ei aiheuta vatsan löystymistä, kuten esimerkiksi ksylitoli, jos sitä nautitaan isoja määriä.

– Oma mielipiteeni on, että kun halutaan kaloriton makea vaihtoehto, niin on yksinomaan makuasia, valitaanko stevioliglykosidit, aspartaami vai jokin muu intensiivimakeuttaja sokerin sijaan, Marina Heinonen sanoo.

– Monilla intensiivimakeuttajilla on nimittäin sivumaku, esimerkiksi lakritsainen tai metallinen.

Stevian maku on hiukan erilainen kuin sokerissa. Sellaista makeutusainetta, jolla olisi sokerin maku ja käyttöominaisuudet ilman sokerin energiamäärää, ei toistaiseksi ole.

Stevia ja hampaat

Stevia luokitellaan lisäaineeksi ja sen koodi on E960. Stevioliglykosidit kuuluvat hyväksyttyjen vähäkaloristen ja kalorittomien makeutusaineiden ryhmään, ja EU hyväksyi niiden käytön elintarvikkeissa ja juomissa viime vuonna. Marina Heinonen on sitä mieltä, että luonnollisuutta ei kannata hehkuttaa stevioliglykosidien osalta. "Luonnollisuus" on käsitteenä sekava, harhaanjohtavakin.

– Stevioliglykosidit eivät ole sen luonnollisempia kuin muutkaan luonnossa esiintyvät tai meidän elimistössämme muodostuvat kemialliset aineet. Luonnosta peräisin olevat yhdisteet osataan myös tehdä koeputkessa, stevioliglykosiditkin. Vertailun vuoksi: stevioliglykosideja emme syö missään muussa kuin näillä aineilla makeutetuissa ruuissa, mutta esimerkiksi aspartaamin kahta ainesosaa, aminohappoja, syömme päivittäin kaikissa proteiinia sisältävissä ruuissa.

Kuluttajan kannalta stevian tärkein ominaisuus on se, että se vähentää ruuasta saatavien kalorien kokonaismäärää ja sopii painoaan tarkkailevalle. Turhia kaloreita kertyy paljon juuri sokerilimuista. Mitään makeaa, olipa makeuden lähde mikä tahansa, ei kannata nauttia ylettömästi.

Entä hampaat? Stevioliglykosidit ovat vähemmän happamia kuin sokeriliuokset. Niiden vaikutuksesta hammaskariekseen ei kuitenkaan vielä tiedetä tarpeeksi. Sokerin veroinen kariesbakteerin ravintoaine stevia ei ole.

On hyvä muistaa, että esimerkiksi virvoitusjuomissa steviaa käytetään yhdessä hedelmäsokerin kanssa, sillä stevian sallittu käyttömäärä ei yksinään riitä tarvittavaan makeuteen. Happaman ja sokerin yhdistelmä on aina hampaille rasite, joten stevialimuja kannattaa kulautella harkiten myös hampaiden takia.

ADI on lyhenne sanoista Acceptable Daily Intake.

 

Vierailija

Aika vähän kerrotaan stevian hyödyistä verrattuna esim. Aspartaamiin! Taitaa vaihteeks olla makeutusainejätit pistämässä kampoihin, Stevia kun luonnollisena makeutusaineena veisi joiltain bisneksen. Tässä pätkiä laihduttaminen.info -sivulta:

Aspartaamin vaaroista on kohistu jo pidemmän aikaa, sillä sen on tutkittu aiheuttavan kymmeniä sivuvaikutuksia, kuten astmaoireita, erilaisia kipuja, migreeniä, näköhaittoja, ihon kutinaa, ja mielenterveysongelmia. Lisäksi aspartaamin käytön uskotaan altistavan lukuisille kroonisille sairauksille. Aspartaamin suosio laski selkeästi, kun kävi ilmi että sitä on käytetty jopa rotanmyrkyssä. Kuitenkaan täyteen ymmärrykseen tuotteesta ei ole päästy, eikä sitä pidetä vaarallisena jos käytön pitää kohtuullisena. Stevia puolestaan on luonnollinen makeuttaja, jota on tutkittu vuosien ajan, ja nyt elintarvikevirasto on myöntänyt luvan sen myymiseen. Etelä-Amerikassa stevialla on makeutettu jo vuosisatojen ajan. Alkuperäiskansat löysivät kasvin Brasilian ja Paraguyan rajalta. Myös useissa maissa ympäri maailman steviaa on käytetty jo monia kymmeniä vuosia. Esimerkiksi japanissa se on toiminut yleisenä makeuttajana jo 70 - luvulta lähtien. Stevia on ollut myös Suomessa yleisesti käytetty makeuttaja jo ennen elintarvikeviraston antamaa lupaa. Moni laihduttaja onkin kasvattanut steviaa kotona luontaistuotekaupoista ostamillaan siemenillä.

Mitä stevia on?

Steviaa saadan stevia - kasvista uuttamalla. Se on 300 kertaa sokeria makeampaa, jonka vuoksi pieni määrä riittää makeuttamaan suuremmankin annoksen. Tuotteen käyttöä kannattaa siis kokeilla kohtuudella, jottei laita liikaa. Yleensä esimerkiksi nestemäistä steviaa käytetään vain pienen pieni tippa. Steviaa voisi pitää myös hyvin edullisena tuotteena, koska se kestää niin pitkään korkean makeuspitoisuudensa vuoksi. Stevia kestää kuumennuksen, toisin kuin aspartaami, jonka hajoamislämpötila on paljon alhaisempi. Steviaa voi siis käyttää esimerkiksi hauduttamiseen, kuten myös uuniruokiin, esimerkiksi piirakoihin ja muihin leivonnaisiin. Steviaa voi myös pakastaa, aivan kuten sokeriakin.

Stevia on nyt laillista Suomessa
Steviaa on alettu jo käyttämään muutamissa virvoitusjuomissa, kun aiemmin kaikki kalorittomat juomat ovat sisältäneet aspartaamia. Nyt siis laihduttajakin voi juoda limunsa hyvällä omalla tunnolla, ilman sokeria! Pian voisi odottaa myös makeisteollisuuden huomaavan stevian suosion, ja tuovan markkinoille kalorittomia, mutta turvallisia makeisia. Steviaa voi myös ostaa jauheena tai nestemäisessä muodossa. Steviaa on jo aiemmin myyty luontaistuotekaupoissa, muuhun kuin elintarvikekäyttöön, mutta nyt sitä mainostetaan juurikin nautittavaksi. Myös useimmat ruokakaupat ovat ottaneet stevia-makeuttajan hyllyllensä. Aiemmin muita makeuttajia myynyt Canderel on ottanut myös stevian kätösiinsä. Sokerin tapaisia kiteitä on helppo käyttää niin juomissa, kuin ruoanlaitossakin.

Stevian turvallisuus

Steviaa tutkittaessa ei ole löydetty sen aiheuttavan syöpää. Sillä ei ole myöskään mitään terveydelle haitallisia ominaisuuksia suositusannosten mukaan nautittuna. Suositeltu vuorokausiannos stevialle on 38 grammaa 70-kiloista aikuista kohden. Lapselle suositus on 10 grammaa per vuorokausi. (Tässä ei siis verrata samaa, ainesosaa kuin ylläolevassa artikkelissa).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

On, pakko on syödä. Mutta onko pakko tehdä itse? Ja mitä? Meidän Perhe selvitti, miten arjen ruokarumba pyörii.

Ensin laulaa mikro: bling! Ja sitten huutaa äiti tai isä: Syömään!

Ruuanlaitto on pakollinen osa arkea. Harvempi kuin joka viides Meidän Perheen kyselyyn vastanneista pitää itseään kulinaristina tai ruokaharrastajana, vaikka kokkaa ja kattaa ruokaa perheen pöytään jatkuvasti. Kaksi kolmesta kuitenkin haluaisi satsata arkiruokaan enemmän.

Toisaalta ruoka syödään perheissä usein jo kello 17 maissa, pian työ-, hoito- ja koulupäivän jälkeen. Tarvitaan siis helppoutta, eineksiä, pakasteita, puolivalmiita – ja mikroa.

– Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat osana muuta ruokavaliota varsin ok. On turha kaivata aikaa, jolloin syötiin ruokaa omasta maasta ja tehtiin kaikki alusta asti itse. Ruuanlaitto oli silloin äidin tai kotiapulaisen päätyö. Nyt on ihan eri haasteet, työt ja harrastukset. Tarvitaan helpotuksia, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

"On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon."

Mikron käyttäminen ei ole merkki siitä, että ruuassa olisi ravitsemuksellisesti jotain pielessä.

– On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon. Osa vitamiineista menetetään kyllä lämmityksessä, mutta niin ruuanlaitossa käy aina, Palssa toteaa.

–  On järkevää käyttää pakasteita ja valmiiksi pilkottuja ja raastettuja tuotteita. Käytä puolivalmisteita, osta valmista tai tee ruokaa etukäteen ja lämmitä – se on ihan kunnon ravintoa.

Toisaalta on myös perheitä, jotka tekevät aina lämpimän päivällisaterian huolella ja itse. Kyse on arvovalinnasta: siitä, mihin haluaa aikaa käyttää.

”Puhtaat raaka-aineet, ei valmismarinadeissa uinutta lihaa tai eineksiä. Ostamme lähituottajilta suoraan munat ja lihaa. Kasviksia kauden mukaan”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista äideistä.

"Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä."

Mutta entäs jos lapsi tahtoo syödä vain makaronilaatikkoa tai spagettia? Älä ainakaan kokkaa lapselle eri ruokaa kuin itsellesi, Palssa sanoo. Lapsi voi päättää ruuasta välillä, mutta ei aina.

– Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä. Miksi hankaloittaa oman lapsen elämää niin?

Hyvä koko perheen arkiruoka syntyy näin:

Tee itse tai lämmitä. Lisää salaattia ja kasviksia tai napostelkaa vaikka pikkutomaatteja, kun ruoka lämpenee. Lapsen einesateriaan voi lisätä proteiinia vaikka maitolasillisella tai muutamalla raejuustolusikallisella. Se on siinä!

Meidän Perhe 9/2016

Perheiden 5 suosikkiruokaa

1. Jauhelihakastike ja spagetti tai makaroni

2. Makaronilaatikko

3. Kana- tai broilerikastike riisin kanssa

4. Uunilohi ja perunamuusi

5. Nuudeleita

Uusia suosikkeja: soijanakit, tortilla-pohjiin tai rieskoihin tehty pizza, tortilla-lasagne, pizzapannari, tomaattinen linssikeitto, katkarapuja curry-kookosmaitokastikkeessa, pinaattivohvelit, chorizo-papupata, intialainen voikana, falafelit ja pitaleipä, pekoniparsakanavartaat, soijarouhe jauhelihan sijaan, paahdetut juurekset hunajan kanssa, linssipyörykät, nokkosmunakas, nokkosletut, nyhtökaura, pinaattikaurapuuro, intialainen leipäjuustokastike

Toiveikas kuitenkin

Olen ottanut yhdeksi tärkeimmäistä tehtävistäni tarjota perheelle mahdollisimman puhdasta ruokaa (olen kotiäiti), koska tiedän sen vaikuttavan perustavanlaatuisesti terveyteen, jaksamiseen ja hyvinvointiin, koko elämään.

Ja vaikka pidänkin ruoanlaitosta, joskus kiireisinä päivinä tai väsyneenä ostaisin erittäin mielelläni kaupasta jotakin valmista. Mutta, valitettavasti SUURIN OSA kaupassa myytävistä tuotteista on kyllästetty lisäaineilla ja hyönteismyrkyillä. Puhutaan että ruoka on puhdasta, mutta kukkua kanssa.  Jos ei muuta, niin vähintään kasviöljyllä pilataan muuten ok ruoat epäterveellisiksi. 

Valmistajille terveiset; valmistakaa puhtaita luomutuotteita ilman kilometrin lisäaineluetteloa, oikeilla eläinrasvoilla ja merisuolalla maustettuna, niin uskon ostajia kyllä riittävän! 

Monet puhuvat että tällainen ruoka olisi liian kallista, mutta itse olen ainakin laittanut puhtaan ruoan kaikkien muiden hankintojen edelle, terveys ja jaksaminen on minulle niin tärkeää. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tällä yksinkertaisella keinolla teet kauniin viikkauksen lyhythihaiseen paitaan viidessä sekunnissa.

Muutama kokeilu ja toisto – ja olet jo mestari!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Pehmoisesta trikoosta syntyy vauvalle söpö panta.

Pehmeä panta pitää pikkuisen hiukset otsalta – tai näyttää suloiselta muutoin vain. Panta on helppo tehdä itse.

Tarvitset pieniä paloja joustavaa ohutta puuvillakangasta (esimerkiksi 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania) sekä ompelulankaa. Voit käyttää myös kierrätysmateriaalia: leikkaa kangas vaikkapa t-paidasta tai topista. Yksivuotiaan kokoon riittää 60 x 5 cm kaksinkertainen kangaspala. Jos teet isomman koon, lisää kankaan pituutta.

Ompelukoneeseen tarvitset pallokärkisen stretch-neulan, joka soveltuu elastaanikankaille, eikä riko neulosta.

Leikkaa kankaasta kaksi tasaista suikaletta. Voit leikata päädyt myös nuolimaiseen muotoon. Kiinnitä kangaspalat oikeat puolet vastakkain nuppineuloilla. Varo venyttämästä kangasta leikatessa tai ommellessa, koska kangas rullautuu reunoistaan.

Ompele palat yhteen siksak-ompeleella läheltä reunaa.

Jätä sivusaumaan noin 10 cm päähän päädystä 2 cm pitkä aukko, josta käännät pannan oikein päin. Aukon voit jättää sulkematta, koska se jää solmun alle. Käännä panta oikein päin aukosta, silitä muotoonsa ja solmi oikeaan kokoon.

Jaa oma juttu

Teitkö pannan tai jonkin muun käsityön tai tuunauksen? Jaa kuva vinkiksi muille vanhemmille Instagramissa tägättynä #teeite @vauvalehti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Apua, muksu oli luovalla päällä ja piirsi tussilla tuoliin. Lähteekö tussi pois kahdella kodin ihmeaineella, joita nettipalstoilla suositellaan?

Meidän Perhe testasi, miten lähes joka kodista löytyvät ihmeaineet poistavat kynän jälkiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.