Lomastressi on monelle tuttu juttu. Voiko sitä välttää?

Lomastressi on monelle tuttu juttu. Voiko sitä välttää? Nollaa stressi heti alkuun.

Perhelomalla sinkoilee usein ääneen lausuttu tai lausumaton pyyntö: Antakaa minun olla edes hetki rauhassa! Antakaa omaa lomaa!

– Monet sanovat kaipaavansa välilaskupaikkaa, jossa saisi levätä pari päivää ihan rauhassa ennen perheen yhteisen loman aloittamista, kertoo psykologi Paula Kinnunen. Hän johtaa MH-valmennusta, joka tarjoaa stressin pikanollausta.

Paula Kinnunen muistelee saksalaista satua, jota hän luki usein omille lapsilleen. Satu päättyi sanoihin: Ja he kaikki saivat, mitä olivat toivoneet. Tarina kertoi nelihenkisestä perheestä, jossa oli äiti, isä ja kaksi lasta. Äiti halusi merelle, isä vuorille ja lapset halusivat huvipuistoon.
Kinnusen mielestä sadussa piilee onnistuneen perheloman salaisuus.

– Lomatoiveista kannattaa keskustella hyvissä ajoin ennen loman alkua. Jokaisen perheenjäsenen pitäisi saada tehdä lomallaan sitä, mitä hän toivoo. Emme voi olettaa, että perheen toiveet sulautuvat yhteen ja kaikilla on kivaa, jos toiveista ei ole juteltu eikä niiden yhteensovittamista ole suunniteltu.

Jos vanhemmat ovat väsyneitä ja stressaantuneita, kannattaa järjestää heti loman alkajaisiksi muutama päivä vanhempien omaa lomaa, yksin tai kaksin.

Kun vanhemmat ovat purkaneet pahimman stressin pois ja toteuttaneet muutaman täysin oikeutetun itsekäs toiveensa, energiavarastot on tankattu ja ja perheen yhteisestä lomasta on helpompi nauttia.

– Vanhempien pitää saada täyttää omat itsekkäät toiveensa, jotta he voivat olla onnellisia ja tyytyväisiä lasten kanssa. Lapsilla on valtava tarve olla kerrankin riittävän paljon yhdessä vanhempiensa kanssa, Kinnunen pohtii.

– Lapsi saattaa kitistä lomalla sitä, etteivät vanhemmat jaksa kiinnittää huomiota hänen tarpeisiinsa. Kun lapsi pyytää uimaan, vanhempi torjuu hänet helposti: En minä nyt jaksa, luen tätä kirjaa.

Lapsi sanoo tahtovansa Muumimaailmaan tai Linnanmäelle, mutta pohjimmiltaan hän haluaa vain yhtä asiaa: kivaa yhdessäoloa.

Työajatukset poikki

Työpaikalta irrottautuminen ei ole aina yksinkertaista. Monet käyttävät ensimmäisen lomaviikon kesken jääneiden töiden loppuun hoitamiseen. Ajatukset karkaavat väkisin takaisin töihin.

– Mieleeni muistuu yhden loman alku. Olin tiiviisti kiinni eräässä projektissa, jonka ympärillä ajatukseni pyörivät yötä päivää. Menin mökille, kävelin metsään ja aloin raahata kaatuneiden puiden runkoja sahauspaikalle. Siitä tuli hyvä fyysinen väsymys. Urakan jälkeen oli mukavaa mennä saunaan, syödä hyvin ja nukahtaa, Paula Kinnunen kertoo.

Aivot ja keho tarvitsevat kunnon lomaa: totaalilepoa ja palautumista työrasituksesta. Jos et pysty lomallakaan irrottautumaan kännykästä ja läppäristä, todennäköisesti et pysty myöskään kehittymään työssäsi.

– Lomalla kannattaa tehdä jotain aivan erilaista: hakata halkoja, maalata seiniä tai kaivaa ojaa. Fyysinen rääkki katkaisee ajatukset tehokkaasti.

Kinnusen hyvän loman resepti on helppo: fyysistä aktiivisuutta, hiljentymistä, sisäänpäin kääntymistä, hemmottelua, hierontaa ja lukemista.

Kun on tylsää, keksikää kivaa

Joskus lomailu on pelkkää autossa istumista: lapset valittavat takapenkillä, vanhemmat etupenkillä.

– Jos paahdetaan kuusi tuntia kuumassa autossa mummolaan, niin sitähän se usein on. Myös matkanteko voi olla kivaa, eikä pelkästään perille pääsy. Matkan varrelle voi järjestää elämyksiä. Välillä voi pulahtaa vaikka uimaan.

Lapset janoavat rentoa yhdessäoloa vanhempien kanssa, vaikka eivät välttämättä tiedä itsekään. Lapset kannattaa ottaa mukaan aikuisten loma-askareisiin: kokkaamaan, grilliä sytyttämään ja mökin kattoa paikkaamaan. Lomalla vanhemmatkin voivat heittäytyä pelaamaan ja leikkimään – katsoa kesää lapsen silmin.

– Rakentakaa maja! Kinnunen yllyttää.

Osaatko rentoutua?

Jos ihmisellä ei ole hyviä keinoja purkaa stressiään, hän purkaa sitä haitallisilla keinoilla, kuten riitelemällä tai tissuttelemalla alkoholia pitkin päivää. Vaikka kylmä olut ja valkoviini maistuvat lomalla, alkoholin kulutusta kannattaa miettiä.

Lasten mielestä vanhempien pöhnäinen tokkurointi pikkujurruissa on rasittavaa ja kiusallista.

– Kun menee nukkumaan alkoholia ottaneena, unen laatu on aina heikko, vaikka ihminen olisi kuinka väsynyt tahansa. Humalan jälkeen ihminen on fyysisesti ja henkisesti väsynyt. Kannattaa siis miettiä, osaatko rentoutua muuten.

Jos unihäiriöt vaivaavat stressaantuneita aivoja, keholle ja mielelle pitäisi antaa aikaa rauhoittua ennen nukahtamista. Raskasta ruokaa, alkoholia, vahvoja ärsykkeitä ja fyysistä rasitusta on viisainta välttää myöhään illalla.

– Lomalla kannattaa lukea paljon, siis romaaneja, ei ammattikirjallisuutta.

Teksti: Mervi Juusola, Meidän Perhe

Vierailija

Lomatressin välttää lähtemättä perheen kanssa reissuun, tai ainakin tekee esim, ystävien kanssa reissuja välillä. Puhdistaa ilmaa sekä omaa tressiä. Tarkoittamatta mitään pettämistä yms. Kunhan saa hieman omaa aikaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

On, pakko on syödä. Mutta onko pakko tehdä itse? Ja mitä? Meidän Perhe selvitti, miten arjen ruokarumba pyörii.

Ensin laulaa mikro: bling! Ja sitten huutaa äiti tai isä: Syömään!

Ruuanlaitto on pakollinen osa arkea. Harvempi kuin joka viides Meidän Perheen kyselyyn vastanneista pitää itseään kulinaristina tai ruokaharrastajana, vaikka kokkaa ja kattaa ruokaa perheen pöytään jatkuvasti. Kaksi kolmesta kuitenkin haluaisi satsata arkiruokaan enemmän.

Toisaalta ruoka syödään perheissä usein jo kello 17 maissa, pian työ-, hoito- ja koulupäivän jälkeen. Tarvitaan siis helppoutta, eineksiä, pakasteita, puolivalmiita – ja mikroa.

– Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat osana muuta ruokavaliota varsin ok. On turha kaivata aikaa, jolloin syötiin ruokaa omasta maasta ja tehtiin kaikki alusta asti itse. Ruuanlaitto oli silloin äidin tai kotiapulaisen päätyö. Nyt on ihan eri haasteet, työt ja harrastukset. Tarvitaan helpotuksia, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

"On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon."

Mikron käyttäminen ei ole merkki siitä, että ruuassa olisi ravitsemuksellisesti jotain pielessä.

– On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon. Osa vitamiineista menetetään kyllä lämmityksessä, mutta niin ruuanlaitossa käy aina, Palssa toteaa.

–  On järkevää käyttää pakasteita ja valmiiksi pilkottuja ja raastettuja tuotteita. Käytä puolivalmisteita, osta valmista tai tee ruokaa etukäteen ja lämmitä – se on ihan kunnon ravintoa.

Toisaalta on myös perheitä, jotka tekevät aina lämpimän päivällisaterian huolella ja itse. Kyse on arvovalinnasta: siitä, mihin haluaa aikaa käyttää.

”Puhtaat raaka-aineet, ei valmismarinadeissa uinutta lihaa tai eineksiä. Ostamme lähituottajilta suoraan munat ja lihaa. Kasviksia kauden mukaan”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista äideistä.

"Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä."

Mutta entäs jos lapsi tahtoo syödä vain makaronilaatikkoa tai spagettia? Älä ainakaan kokkaa lapselle eri ruokaa kuin itsellesi, Palssa sanoo. Lapsi voi päättää ruuasta välillä, mutta ei aina.

– Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä. Miksi hankaloittaa oman lapsen elämää niin?

Hyvä koko perheen arkiruoka syntyy näin:

Tee itse tai lämmitä. Lisää salaattia ja kasviksia tai napostelkaa vaikka pikkutomaatteja, kun ruoka lämpenee. Lapsen einesateriaan voi lisätä proteiinia vaikka maitolasillisella tai muutamalla raejuustolusikallisella. Se on siinä!

Meidän Perhe 9/2016

Perheiden 5 suosikkiruokaa

1. Jauhelihakastike ja spagetti tai makaroni

2. Makaronilaatikko

3. Kana- tai broilerikastike riisin kanssa

4. Uunilohi ja perunamuusi

5. Nuudeleita

Uusia suosikkeja: soijanakit, tortilla-pohjiin tai rieskoihin tehty pizza, tortilla-lasagne, pizzapannari, tomaattinen linssikeitto, katkarapuja curry-kookosmaitokastikkeessa, pinaattivohvelit, chorizo-papupata, intialainen voikana, falafelit ja pitaleipä, pekoniparsakanavartaat, soijarouhe jauhelihan sijaan, paahdetut juurekset hunajan kanssa, linssipyörykät, nokkosmunakas, nokkosletut, nyhtökaura, pinaattikaurapuuro, intialainen leipäjuustokastike

Toiveikas kuitenkin

Olen ottanut yhdeksi tärkeimmäistä tehtävistäni tarjota perheelle mahdollisimman puhdasta ruokaa (olen kotiäiti), koska tiedän sen vaikuttavan perustavanlaatuisesti terveyteen, jaksamiseen ja hyvinvointiin, koko elämään.

Ja vaikka pidänkin ruoanlaitosta, joskus kiireisinä päivinä tai väsyneenä ostaisin erittäin mielelläni kaupasta jotakin valmista. Mutta, valitettavasti SUURIN OSA kaupassa myytävistä tuotteista on kyllästetty lisäaineilla ja hyönteismyrkyillä. Puhutaan että ruoka on puhdasta, mutta kukkua kanssa.  Jos ei muuta, niin vähintään kasviöljyllä pilataan muuten ok ruoat epäterveellisiksi. 

Valmistajille terveiset; valmistakaa puhtaita luomutuotteita ilman kilometrin lisäaineluetteloa, oikeilla eläinrasvoilla ja merisuolalla maustettuna, niin uskon ostajia kyllä riittävän! 

Monet puhuvat että tällainen ruoka olisi liian kallista, mutta itse olen ainakin laittanut puhtaan ruoan kaikkien muiden hankintojen edelle, terveys ja jaksaminen on minulle niin tärkeää. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tällä yksinkertaisella keinolla teet kauniin viikkauksen lyhythihaiseen paitaan viidessä sekunnissa.

Muutama kokeilu ja toisto – ja olet jo mestari!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Pehmoisesta trikoosta syntyy vauvalle söpö panta.

Pehmeä panta pitää pikkuisen hiukset otsalta – tai näyttää suloiselta muutoin vain. Panta on helppo tehdä itse.

Tarvitset pieniä paloja joustavaa ohutta puuvillakangasta (esimerkiksi 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania) sekä ompelulankaa. Voit käyttää myös kierrätysmateriaalia: leikkaa kangas vaikkapa t-paidasta tai topista. Yksivuotiaan kokoon riittää 60 x 5 cm kaksinkertainen kangaspala. Jos teet isomman koon, lisää kankaan pituutta.

Ompelukoneeseen tarvitset pallokärkisen stretch-neulan, joka soveltuu elastaanikankaille, eikä riko neulosta.

Leikkaa kankaasta kaksi tasaista suikaletta. Voit leikata päädyt myös nuolimaiseen muotoon. Kiinnitä kangaspalat oikeat puolet vastakkain nuppineuloilla. Varo venyttämästä kangasta leikatessa tai ommellessa, koska kangas rullautuu reunoistaan.

Ompele palat yhteen siksak-ompeleella läheltä reunaa.

Jätä sivusaumaan noin 10 cm päähän päädystä 2 cm pitkä aukko, josta käännät pannan oikein päin. Aukon voit jättää sulkematta, koska se jää solmun alle. Käännä panta oikein päin aukosta, silitä muotoonsa ja solmi oikeaan kokoon.

Jaa oma juttu

Teitkö pannan tai jonkin muun käsityön tai tuunauksen? Jaa kuva vinkiksi muille vanhemmille Instagramissa tägättynä #teeite @vauvalehti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Apua, muksu oli luovalla päällä ja piirsi tussilla tuoliin. Lähteekö tussi pois kahdella kodin ihmeaineella, joita nettipalstoilla suositellaan?

Meidän Perhe testasi, miten lähes joka kodista löytyvät ihmeaineet poistavat kynän jälkiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.