Nirsoilijankin voi huijata syömään vihanneksia.

Nyrpistelevätkö lapset salaatille ja sipulille? Tuntuuko hankalalta ujuttaa aterioihin suositeltu määrä tuoreita kasviksia? Kokeilepa näitä konsteja.

1. Kasviksia suositellaan syötäväksi puoli kiloa päivässä, mikä on kerralla pisteltynä aikamoinen urakka. Jaa määrä päivän jokaiselle aterialle, niin tehtävä ei ole mahdoton. Tarjoa kasviksia usein ja monessa muodossa.

2. Kasvisten syönnin ei ole tarkoitus olla kurjaa. Lisää kasviksia tuhdin pihvin ja kermaperunoiden seuraksi tai lihapataan. Ruokien ryydittäminen kermalla ja juustolla on edelleen sallittua.

3. Tuoreet kasvikset maistuvat sellaisenaan lähes kaikille. Kypsennettäessä maku muuttuu ja osa siitä liukenee keitinveteen. Kokeile kypsentää kasviksia höyryttämällä, ne maistuvat aivan erilaisilta kuin keitetyt.

4. Anna lapsille käteen kasvistikkuja ennen lämmintä ruokaa: kurkkua, porkkanaa, paprikaa, lanttua, retikkaa tai kaalia. Tunnistettavat kasvispalat ovat usein lapsille enemmän mieleen kuin salaattisekoitukset kastikkeineen. Töistä tai koulusta tullessa hedelmät ja jääkaapissa valmiina odottavat porkkanapalat ja kurkkutikut tekevät kauppansa kermaviilidipin kanssa.

5. Keksi ruoalle houkutteleva nimi. Kippari-Kallen voimakeitto uppoaa lapsiin paremmin kuin pinaattikeitto, eikä prinsessan aarrearkkuun voi olla kurkistamatta, vaikka se olisikin todellisuudessa kasvispasteija. Toimii myös aikuisilla: hunajakanaa juurespedillä kuulostaa paremmalta kuin kanaa ja juureksia.

6. Lisää tuttuihin ruokiin kasviksia. Makaronilaatikkoon voi lisätä pakastekasviksia ja perunasoseen joukkoon soseuttaa palsternakkaa, pinaattia tai parsakaalia. Sipuli maistuu sitä periaatteesta vastustavillekin, kun se on leikattu huomaamattoman pieneksi. Lohkoperunoiden rinnalla voi tarjota uunissa haudutettuja punajuuri-, palsternakka- tai lanttulohkoja.

7. Kasvisraasteita on helppo kätkeä monenlaisiin ruokiin. Tomaattipohjainen jauhelihakastike on niistä helpoimpia: kurpitsa- tai porkkanaraaste häviävät tomaattimurskan joukkoon. Jos kasvikset eivät maistu keitossa, soseuta keitto ja ryyditä sulatejuustolla. Myös leipätaikinoihin, piirakoihin ja pitsaan voi piilottaa kasviksia ja sieniä. Miedon makuista kurpitsasosetta voi käyttää myös makeassa leivonnassa kosteuttamaan taikinaa.

8. Esimerkillä on mahtava voima. Mieluiten kasviksia syövät lapset, joiden vanhemmat syövät reilusti kasviksia. Perheen yhteisillä aterioilla lapset tutustuvat niihin ruokiin, joita vanhemmatkin syövät.

9. Lapsen itse kaupan hyllystä valitsemat hedelmät ja kasvikset herättävät kiinnostusta eri tavalla kuin kotoa löytyvät ruoat.

10. Kun tekee perheelle ruokaa, on kurjaa, jos ateria ei maistukaan. Siksi usein on helpointa tehdä aina samaa makaronilaatikkoa, uunimakkaraa ja jauheliharisottoa. Jos linssikeittoa ja kaalilaatikkoa ei koskaan tarjota, niistä ei voi oppia pitämään – uuteen makuun tottuminen vaatii usein yli kymmenen maistamiskertaa. Ota ruokaohjeet avuksi. Voit kokeilla uusia kasvisruokia tai löytää hyviä unohtuneita reseptejä.

Vinkit antoi ravintoterapeutti Mia Paaso.

Vierailija
Vierailija

Tätä ongelmaa minulla ei ole ollut lapseni kanssa koskaan. Pienestä pitäen hän söi kaikkia kasviksia suurella ruokahalulla. Ei tarvinnut työntää väkisin eikä millään "konstilla". Itse asiassa syö kaikkea, mitä annetaan, edelleenkin. Ja on muuten hoikka! Ei ole läskin läskiä siinä tytössä. Hyvä ruoka + runsas liikunta = hyvä mieli ja hyvä kroppa.

No mutta tuohan oli käyttökelpoinen ohje meille kaikille, joiden lapsi ei suostu kasviksia suuhunsa pistämään!! Eikun eihän se ollutkaan neuvo, vaan omakehun lemahdus.

Vierailija

Vanhempien mallilla on aika iso merkitys. Veljeni ei syö juuri yhtään kasviksia ja ihmettelee ruokaa usein ääneen. Eipä hänen lapsetkaan syö ja nirsoilevat. Meillä molemmat syödään jatkuvasti kasviksia ja jos jotain maussa on, mietitään ruokapöydässä mieluummin mikä ruoassa onnistui. Ei ole isompia ongelmia lasten ruokailun kanssa, vaan nuorinkin on keksinyt ja sanoo ääneen, että kaikkea ainakin maistetaan, kuten isänsä sanoo, jos mainitsen kaataneeni vahingossa liikaa suolaa tms.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

On, pakko on syödä. Mutta onko pakko tehdä itse? Ja mitä? Meidän Perhe selvitti, miten arjen ruokarumba pyörii.

Ensin laulaa mikro: bling! Ja sitten huutaa äiti tai isä: Syömään!

Ruuanlaitto on pakollinen osa arkea. Harvempi kuin joka viides Meidän Perheen kyselyyn vastanneista pitää itseään kulinaristina tai ruokaharrastajana, vaikka kokkaa ja kattaa ruokaa perheen pöytään jatkuvasti. Kaksi kolmesta kuitenkin haluaisi satsata arkiruokaan enemmän.

Toisaalta ruoka syödään perheissä usein jo kello 17 maissa, pian työ-, hoito- ja koulupäivän jälkeen. Tarvitaan siis helppoutta, eineksiä, pakasteita, puolivalmiita – ja mikroa.

– Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat osana muuta ruokavaliota varsin ok. On turha kaivata aikaa, jolloin syötiin ruokaa omasta maasta ja tehtiin kaikki alusta asti itse. Ruuanlaitto oli silloin äidin tai kotiapulaisen päätyö. Nyt on ihan eri haasteet, työt ja harrastukset. Tarvitaan helpotuksia, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

"On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon."

Mikron käyttäminen ei ole merkki siitä, että ruuassa olisi ravitsemuksellisesti jotain pielessä.

– On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon. Osa vitamiineista menetetään kyllä lämmityksessä, mutta niin ruuanlaitossa käy aina, Palssa toteaa.

–  On järkevää käyttää pakasteita ja valmiiksi pilkottuja ja raastettuja tuotteita. Käytä puolivalmisteita, osta valmista tai tee ruokaa etukäteen ja lämmitä – se on ihan kunnon ravintoa.

Toisaalta on myös perheitä, jotka tekevät aina lämpimän päivällisaterian huolella ja itse. Kyse on arvovalinnasta: siitä, mihin haluaa aikaa käyttää.

”Puhtaat raaka-aineet, ei valmismarinadeissa uinutta lihaa tai eineksiä. Ostamme lähituottajilta suoraan munat ja lihaa. Kasviksia kauden mukaan”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista äideistä.

"Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä."

Mutta entäs jos lapsi tahtoo syödä vain makaronilaatikkoa tai spagettia? Älä ainakaan kokkaa lapselle eri ruokaa kuin itsellesi, Palssa sanoo. Lapsi voi päättää ruuasta välillä, mutta ei aina.

– Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä. Miksi hankaloittaa oman lapsen elämää niin?

Hyvä koko perheen arkiruoka syntyy näin:

Tee itse tai lämmitä. Lisää salaattia ja kasviksia tai napostelkaa vaikka pikkutomaatteja, kun ruoka lämpenee. Lapsen einesateriaan voi lisätä proteiinia vaikka maitolasillisella tai muutamalla raejuustolusikallisella. Se on siinä!

Meidän Perhe 9/2016

Perheiden 5 suosikkiruokaa

1. Jauhelihakastike ja spagetti tai makaroni

2. Makaronilaatikko

3. Kana- tai broilerikastike riisin kanssa

4. Uunilohi ja perunamuusi

5. Nuudeleita

Uusia suosikkeja: soijanakit, tortilla-pohjiin tai rieskoihin tehty pizza, tortilla-lasagne, pizzapannari, tomaattinen linssikeitto, katkarapuja curry-kookosmaitokastikkeessa, pinaattivohvelit, chorizo-papupata, intialainen voikana, falafelit ja pitaleipä, pekoniparsakanavartaat, soijarouhe jauhelihan sijaan, paahdetut juurekset hunajan kanssa, linssipyörykät, nokkosmunakas, nokkosletut, nyhtökaura, pinaattikaurapuuro, intialainen leipäjuustokastike

Toiveikas kuitenkin

Olen ottanut yhdeksi tärkeimmäistä tehtävistäni tarjota perheelle mahdollisimman puhdasta ruokaa (olen kotiäiti), koska tiedän sen vaikuttavan perustavanlaatuisesti terveyteen, jaksamiseen ja hyvinvointiin, koko elämään.

Ja vaikka pidänkin ruoanlaitosta, joskus kiireisinä päivinä tai väsyneenä ostaisin erittäin mielelläni kaupasta jotakin valmista. Mutta, valitettavasti SUURIN OSA kaupassa myytävistä tuotteista on kyllästetty lisäaineilla ja hyönteismyrkyillä. Puhutaan että ruoka on puhdasta, mutta kukkua kanssa.  Jos ei muuta, niin vähintään kasviöljyllä pilataan muuten ok ruoat epäterveellisiksi. 

Valmistajille terveiset; valmistakaa puhtaita luomutuotteita ilman kilometrin lisäaineluetteloa, oikeilla eläinrasvoilla ja merisuolalla maustettuna, niin uskon ostajia kyllä riittävän! 

Monet puhuvat että tällainen ruoka olisi liian kallista, mutta itse olen ainakin laittanut puhtaan ruoan kaikkien muiden hankintojen edelle, terveys ja jaksaminen on minulle niin tärkeää. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tällä yksinkertaisella keinolla teet kauniin viikkauksen lyhythihaiseen paitaan viidessä sekunnissa.

Muutama kokeilu ja toisto – ja olet jo mestari!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Pehmoisesta trikoosta syntyy vauvalle söpö panta.

Pehmeä panta pitää pikkuisen hiukset otsalta – tai näyttää suloiselta muutoin vain. Panta on helppo tehdä itse.

Tarvitset pieniä paloja joustavaa ohutta puuvillakangasta (esimerkiksi 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania) sekä ompelulankaa. Voit käyttää myös kierrätysmateriaalia: leikkaa kangas vaikkapa t-paidasta tai topista. Yksivuotiaan kokoon riittää 60 x 5 cm kaksinkertainen kangaspala. Jos teet isomman koon, lisää kankaan pituutta.

Ompelukoneeseen tarvitset pallokärkisen stretch-neulan, joka soveltuu elastaanikankaille, eikä riko neulosta.

Leikkaa kankaasta kaksi tasaista suikaletta. Voit leikata päädyt myös nuolimaiseen muotoon. Kiinnitä kangaspalat oikeat puolet vastakkain nuppineuloilla. Varo venyttämästä kangasta leikatessa tai ommellessa, koska kangas rullautuu reunoistaan.

Ompele palat yhteen siksak-ompeleella läheltä reunaa.

Jätä sivusaumaan noin 10 cm päähän päädystä 2 cm pitkä aukko, josta käännät pannan oikein päin. Aukon voit jättää sulkematta, koska se jää solmun alle. Käännä panta oikein päin aukosta, silitä muotoonsa ja solmi oikeaan kokoon.

Jaa oma juttu

Teitkö pannan tai jonkin muun käsityön tai tuunauksen? Jaa kuva vinkiksi muille vanhemmille Instagramissa tägättynä #teeite @vauvalehti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Apua, muksu oli luovalla päällä ja piirsi tussilla tuoliin. Lähteekö tussi pois kahdella kodin ihmeaineella, joita nettipalstoilla suositellaan?

Meidän Perhe testasi, miten lähes joka kodista löytyvät ihmeaineet poistavat kynän jälkiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.