Tiedätkö, miten hampaiden reikiintymisen voi estää?

1.  Karies eli hammasmätä on tarttuva bakteeritauti. Reikäisessä suussa on miljoonia mutans streptokokki -bakteereja, jotka leviävät suusta suuhun esimerkiksi yhteisen lusikan kautta. Älä siis käytä lapsen kanssa yhteisiä aterimia ja pyydä, että kaikki lapsen kanssa tekemisissä olevat toimivat samoin. Tartunta tapahtuu tavallisesti 1,5–3-vuotiaana, jolloin suun bakteeristo ei ole vielä vakiintunut. 

2. Hammaslääkäri voi testata, onko lapsen suussa kariesbakteereita. Jos bakteeri löytyy, voidaan ennaltaehkäisevää hammashoitoa tehostaa, jotta bakteerin aiheuttama haitta jäisi mahdollisimman vähäiseksi.

3. Jos bakteeritartunta on saatu, reikiintymistä voi vähentää pitämällä hampaat puhtaina.

4. Lastenkin hampaat pitäisi pestä kaksi kertaa päivässä. Lasten omatoimisuus on hienoa, mutta aikuisen apua tarvitaan kuitenkin sekä tahnan annostelussa että harjauksessa. Vasta kun kaunokirjoitus sujuu lapselta, hänen hienomotoriset taitonsa riittävät myös riittävän perusteelliseen harjaukseen.

5. Lapselle sopii pehmeä hammasharja, koko määräytyy iän mukaan. Sähköhammasharjat ovat yhtä tehokkaita tai jopa tehokkaampia kuin muut  harjat, ja niitä voi käyttää pienestä pitäen.

6. Suun voi jättää huuhtomatta, jotta fluori jää suuhun vaikuttamaan. Vain liika vaahto syljetään pois. Riittävä hampaidenpesuaika on kaksi minuuttia, jotta fluori ehtii vaikuttaa. Lasten soiva sähköhammasharja on kätevä ajan mittaamiseen.

7. Hammastahnan käyttö aloitetaan, kun maitoposkihampaat alkavat puhjeta eli noin 1,5-vuotiaana. Pikkulapsille suositellaan tahnaa, jossa on alhainen fluoripitoisuus. Harjalle annostellaan herneenkokoinen tahnamäärä. Liiallisesta fluorista voi aiheutua kehittyviin pysyviin hampaisiin niin sanottuja fluorilaikkuja eli valkoisia laikkuja, joista voi olla kosmeettista haittaa. Kun lapsi oppii sylkemään ylimääräisen tahnan pois, voidaan siirtyä käyttämään aikuisten hammastahnaa.

8. Fluori kovettaa hammaskiillettä. Jos lapsi ei pidä hammastahnasta, hampaat harjataan, mutta fluori annetaan tabletteina, joita saa apteekeista. Tableteilla on sama reikiintymistä ehkäisevä vaikutus kuin tahnalla. Annostus määräytyy lapsen painon mukaan.

9. Happohyökkäys kestää noin puoli tuntia jokaisen ruokailun jälkeen. Fluori pystyy korjaamaan lyhytkestoiset ja harvoin toistuvat happohyökkäykset, mutta usein toistuvia happohyökkäyksiä hampaat eivät kestä. Siksi ruokailuvälin on lapsillakin hyvä olla noin kolme tuntia – viisi ateriaa päivässä riittää. Niiden välillä annetaan vain vettä.

10. Ksylitoli on erinomainen sokerin korvike, koska kariesbakteerit eivät voi käyttää sitä ravintonaan. Ksylitoli myös torjuu happohyökkäyksen vaaroja, mutta ksylitolipurkkaa tai -pastillia pitää pitää suussa vähintään viisi minuuttia, jotta aine ehtii vaikuttaa. Valitse tuote, jossa on mahdollisimman paljon ksylitolia.

11. Jos lapsi iskee hampaansa esimerkiksi kaatuessaan, tarkista heti vauriot. Lapsi täytyy viedä välittömästi hammaslääkärille, joka voi panna irronneet pysyvät hampaat takaisin paikoilleen. Irronnut hammas ei saa kuivua. Pane hammas maitoon, kunnes pääset vastaanotolle. Iso lapsi voi säilyttää hampaan myös suussa posken ja hammasrivin välissä. Varoita lasta nielemästä hammasta!

12. Lapsillakin voi olla ientulehdusta, joka paranee vain hampaita harjaamalla. Alle kouluikäisillä ientulehdus on harvinaista. Koululaisilla tyypilliset ientulehduksen oireet, punoitus ja verenvuoto, voivat jo näkyä.

13. Yleinen harhaluulo on, että huonot hampaat peritään. Perimän vaikutus on hyvin pieni, mutta suuhygienia ja ruokailutottumukset sekä bakteerit voivat siirtyä vanhemmilta lapsille.

14.  Kun epäilet hampaiden tapaturmaista vahingoittumista, kannattaa aina käydä hammaslääkärissä kirjaamassa tieto. Ilman tapaturmailmoitusta vakuutusyhtiö ei korvaa hoitoja, jos niitä tarvitaan myöhemmin.

Asiantuntijana professori Satu Alaluusua, Helsingin yliopiston hammaslääketieteen laitos, ja terveyskasvatushammashoitaja Anna-Mari Kyläkallio, Espoon kaupunki.

Lähde: Maria Rinne, Suu säihkymään, Meidän Perhe 1/2004

Vierailija

Kun hampaat pestään aamulla ennen ruokailua, on hammastahnan antama fluorisuoja vaikuttamassa jo aamupalaa syötäessä (olettaen tietysti, että hammastahna sisältää fluoria). Toinen syy on siinä, että usein aamupalalla nautitaan jotain hapanta (mehut, hedelmät, jogurtit, yms.), joka pehmentää hammaskiilteen pinnan noin puoleksi tunniksi. Harjatessa pehmennyt hammaskiille kuluu helposti. Tietysti voi odottaa sen about puoli tuntia, ja harjata vasta sitten, mutta harvemmin sitä nyt on aamulla ylimääräistä aikaa hammaspesun odotteluun. Kätevämpää on siis pestä ennen aamupalaa.  

Vierailija

 Ihmettelen, mikä idea on siinä, että lastenlasteni hammaslääkäri on opastanut hampaidenpesussa siten, että hampaat pestään aamulla ennen ateriaa ja seuraavan kerran vasta nukkumaan mennessä ? Eikö hampaisiin jää vahingoittavia ruoka-aineita koko päiväksi ? Omat hampaat 75 vuotiaana

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

On, pakko on syödä. Mutta onko pakko tehdä itse? Ja mitä? Meidän Perhe selvitti, miten arjen ruokarumba pyörii.

Ensin laulaa mikro: bling! Ja sitten huutaa äiti tai isä: Syömään!

Ruuanlaitto on pakollinen osa arkea. Harvempi kuin joka viides Meidän Perheen kyselyyn vastanneista pitää itseään kulinaristina tai ruokaharrastajana, vaikka kokkaa ja kattaa ruokaa perheen pöytään jatkuvasti. Kaksi kolmesta kuitenkin haluaisi satsata arkiruokaan enemmän.

Toisaalta ruoka syödään perheissä usein jo kello 17 maissa, pian työ-, hoito- ja koulupäivän jälkeen. Tarvitaan siis helppoutta, eineksiä, pakasteita, puolivalmiita – ja mikroa.

– Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat osana muuta ruokavaliota varsin ok. On turha kaivata aikaa, jolloin syötiin ruokaa omasta maasta ja tehtiin kaikki alusta asti itse. Ruuanlaitto oli silloin äidin tai kotiapulaisen päätyö. Nyt on ihan eri haasteet, työt ja harrastukset. Tarvitaan helpotuksia, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

"On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon."

Mikron käyttäminen ei ole merkki siitä, että ruuassa olisi ravitsemuksellisesti jotain pielessä.

– On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon. Osa vitamiineista menetetään kyllä lämmityksessä, mutta niin ruuanlaitossa käy aina, Palssa toteaa.

–  On järkevää käyttää pakasteita ja valmiiksi pilkottuja ja raastettuja tuotteita. Käytä puolivalmisteita, osta valmista tai tee ruokaa etukäteen ja lämmitä – se on ihan kunnon ravintoa.

Toisaalta on myös perheitä, jotka tekevät aina lämpimän päivällisaterian huolella ja itse. Kyse on arvovalinnasta: siitä, mihin haluaa aikaa käyttää.

”Puhtaat raaka-aineet, ei valmismarinadeissa uinutta lihaa tai eineksiä. Ostamme lähituottajilta suoraan munat ja lihaa. Kasviksia kauden mukaan”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista äideistä.

"Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä."

Mutta entäs jos lapsi tahtoo syödä vain makaronilaatikkoa tai spagettia? Älä ainakaan kokkaa lapselle eri ruokaa kuin itsellesi, Palssa sanoo. Lapsi voi päättää ruuasta välillä, mutta ei aina.

– Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä. Miksi hankaloittaa oman lapsen elämää niin?

Hyvä koko perheen arkiruoka syntyy näin:

Tee itse tai lämmitä. Lisää salaattia ja kasviksia tai napostelkaa vaikka pikkutomaatteja, kun ruoka lämpenee. Lapsen einesateriaan voi lisätä proteiinia vaikka maitolasillisella tai muutamalla raejuustolusikallisella. Se on siinä!

Meidän Perhe 9/2016

Perheiden 5 suosikkiruokaa

1. Jauhelihakastike ja spagetti tai makaroni

2. Makaronilaatikko

3. Kana- tai broilerikastike riisin kanssa

4. Uunilohi ja perunamuusi

5. Nuudeleita

Uusia suosikkeja: soijanakit, tortilla-pohjiin tai rieskoihin tehty pizza, tortilla-lasagne, pizzapannari, tomaattinen linssikeitto, katkarapuja curry-kookosmaitokastikkeessa, pinaattivohvelit, chorizo-papupata, intialainen voikana, falafelit ja pitaleipä, pekoniparsakanavartaat, soijarouhe jauhelihan sijaan, paahdetut juurekset hunajan kanssa, linssipyörykät, nokkosmunakas, nokkosletut, nyhtökaura, pinaattikaurapuuro, intialainen leipäjuustokastike

Toiveikas kuitenkin

Olen ottanut yhdeksi tärkeimmäistä tehtävistäni tarjota perheelle mahdollisimman puhdasta ruokaa (olen kotiäiti), koska tiedän sen vaikuttavan perustavanlaatuisesti terveyteen, jaksamiseen ja hyvinvointiin, koko elämään.

Ja vaikka pidänkin ruoanlaitosta, joskus kiireisinä päivinä tai väsyneenä ostaisin erittäin mielelläni kaupasta jotakin valmista. Mutta, valitettavasti SUURIN OSA kaupassa myytävistä tuotteista on kyllästetty lisäaineilla ja hyönteismyrkyillä. Puhutaan että ruoka on puhdasta, mutta kukkua kanssa.  Jos ei muuta, niin vähintään kasviöljyllä pilataan muuten ok ruoat epäterveellisiksi. 

Valmistajille terveiset; valmistakaa puhtaita luomutuotteita ilman kilometrin lisäaineluetteloa, oikeilla eläinrasvoilla ja merisuolalla maustettuna, niin uskon ostajia kyllä riittävän! 

Monet puhuvat että tällainen ruoka olisi liian kallista, mutta itse olen ainakin laittanut puhtaan ruoan kaikkien muiden hankintojen edelle, terveys ja jaksaminen on minulle niin tärkeää. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tällä yksinkertaisella keinolla teet kauniin viikkauksen lyhythihaiseen paitaan viidessä sekunnissa.

Muutama kokeilu ja toisto – ja olet jo mestari!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Pehmoisesta trikoosta syntyy vauvalle söpö panta.

Pehmeä panta pitää pikkuisen hiukset otsalta – tai näyttää suloiselta muutoin vain. Panta on helppo tehdä itse.

Tarvitset pieniä paloja joustavaa ohutta puuvillakangasta (esimerkiksi 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania) sekä ompelulankaa. Voit käyttää myös kierrätysmateriaalia: leikkaa kangas vaikkapa t-paidasta tai topista. Yksivuotiaan kokoon riittää 60 x 5 cm kaksinkertainen kangaspala. Jos teet isomman koon, lisää kankaan pituutta.

Ompelukoneeseen tarvitset pallokärkisen stretch-neulan, joka soveltuu elastaanikankaille, eikä riko neulosta.

Leikkaa kankaasta kaksi tasaista suikaletta. Voit leikata päädyt myös nuolimaiseen muotoon. Kiinnitä kangaspalat oikeat puolet vastakkain nuppineuloilla. Varo venyttämästä kangasta leikatessa tai ommellessa, koska kangas rullautuu reunoistaan.

Ompele palat yhteen siksak-ompeleella läheltä reunaa.

Jätä sivusaumaan noin 10 cm päähän päädystä 2 cm pitkä aukko, josta käännät pannan oikein päin. Aukon voit jättää sulkematta, koska se jää solmun alle. Käännä panta oikein päin aukosta, silitä muotoonsa ja solmi oikeaan kokoon.

Jaa oma juttu

Teitkö pannan tai jonkin muun käsityön tai tuunauksen? Jaa kuva vinkiksi muille vanhemmille Instagramissa tägättynä #teeite @vauvalehti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Apua, muksu oli luovalla päällä ja piirsi tussilla tuoliin. Lähteekö tussi pois kahdella kodin ihmeaineella, joita nettipalstoilla suositellaan?

Meidän Perhe testasi, miten lähes joka kodista löytyvät ihmeaineet poistavat kynän jälkiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.