Lapsille suunnatut aamiais- ja välipalatuotteet ovat monesti sokerilla ja rasvalla höystettyä huttua, jota ei parane tarjota lapsille ainakaan kovin usein. Niitä kuitenkin mainostetaan lapsille isolla rahalla, joten lapset osaavat kinuta niitä kaupassa.

Lapsille suunnatut aamiais- ja välipalatuotteet ovat monesti sokerilla ja rasvalla höystettyä huttua, jota ei parane tarjota lapsille ainakaan kovin usein. Niitä kuitenkin mainostetaan lapsille isolla rahalla, joten lapset osaavat kinuta niitä kaupassa.

Kuluttajaliiton sivuilta löytyy vanhempien avuksi tuhti tietopaketti lapsille suunnatusta elintarvikemainonnasta. Sivuilla on esimerkiksi tuotevertailuja muroista, jogurteista, vanukkaista ja juomista sekä hampurilaisravintoloiden lastenaterioista.

Muroissa sokeria kuin karkeissa

Kuluttajaliiton mukaan lapsille suunnatut, satuhahmoilla mainostetut tuotteet, ovat yleensä paljon epäterveellisempiä kuin muut saman tuoteryhmän tuotteet.

Esimerkiksi muropakettia markkinoidaan usein tv:stä tutuilla hahmoilla ja kylkiäisleluilla. Muroja pidettiin tuotevertailussa myös yhtenä pahimmista sokerin, suolan ja rasvan lähteistä.

Murojen laittaminen paremmuusjärjestykseen oli vertailijoiden mukaan vaikeaa, koska hyviä tuotteita oli niin vähän. Monissa tuotteissa oli jopa saman verran tai enemmän sokeria kuin monissa makeisissa. Vertailun parhaat ja huonoimmat kerrotaan Kuluttajaliiton sivuilla.

Muropakkauksissa kerrotut annoskoot ovat usein myös harhaanjohtavia. Annoskooksi voidaan määritellä 30 grammaa per annos, mutta varsinkin isoilla lapsilla todellisuudessa syödyt annokset ovat paljon suuremmat. Näin sokeria voi tulla syötyä paljon pakkauksessa kerrottua enemmän.

Sekoita jogurtti itse

Myös jogurtit ja viilit voivat olla lapsille merkittävä sokerinlähde, sillä niitä syödään monessa perheessä päivittäin. Joissakin jogurteissa on sokeria jopa seitsemän sokeripalan verran!

Kuluttajaliiton vertailussa eniten sokeria oli Jacky jugupala päärynä-toffeessa (7 sokeripalaa), Valio Viilis mansikkabanaanissa (6 sokeripalaa) ja Valiojogurtti hedelmäpommissa (6 sokeripalaa). Kaikissa kolmessa oli myös rutkasti rasvaa.

Kuluttajaliitto suosittelee sekoittamaan maustettuja jogurtteja kotona maustamattomaan, rasvattomaan jogurttiin. Jos sekoittaa lautaselle puolet maustamatonta ja puolet maustettua jogurttia, yhdestä jogurttipurkista riittää kahdelle muksulle ja sokerimäärä puolittuu.

Liitto muistuttaa, ettei mikään yksittäinen elintarvike tee ruokavaliosta terveellistä tai epäterveellistä. Eniten on merkitystä sillä, mitä valitaan ruokapöytään päivittäin. Siksi on tärkeää lukea pakkausmerkinnät ainakin päivittäin käytetyistä tuotteista.

Esimerkiksi ruisleipien suola- ja kuitumäärissä voi olla yllättävän suuret erot. Joissakin ruisleivissä on lisäksi käytetty vain vähän ruisjauhoa.

Kuluttajaliiton sivuilta löytyy myös hauska Napposen eväät -nettipeli, jonka avulla ainakin kouluikäinen voi opetella itse valitsemaan terveellistä purtavaa.

 

Lapsille suunnatut aamiais- ja välipalatuotteet ovat monesti sokerilla ja kovalla rasvalla höystettyä huttua, jota ei parane tarjota lapsille ainakaan kovin usein. Niitä kuitenkin mainostetaan lapsille suureen ääneen, joten lapset osaavat kinuta niitä kaupassa.

 

Kuluttajaliiton sivuilta löytyy vanhempien avuksi tuhti tietopaketti lapsille suunnatusta elintarvikemainonnasta. Sivuilla on esimerkiksi tuotevertailuja muroista, jogurteista, vanukkaista ja juomista sekä hampurilaisravintoloiden lastenaterioista.

 

Muroissa sokeria kuin karkeissa

 

Kuluttajaliiton mukaan lapsille suunnatut, satuhahmoilla mainostetut tuotteet, ovat yleensä paljon epäterveellisempiä kuin muut saman tuoteryhmän tuotteet.

 

Esimerkiksi muropakettia markkinoidaan usein tv:stä tutuilla hahmoilla ja kylkiäisleluilla. Muroja pidettiin tuotevertailussa myös yhtenä pahimmista sokerin, suolan ja rasvan lähteistä.

 

Murojen laittaminen paremmuusjärjestykseen oli vertailijoiden jopa vaikeaa, koska hyviä tuotteita oli niin vähän. Monissa tuotteissa oli jopa saman verran tai enemmän sokeria kuin monissa makeisissa. Vertailun parhaat ja huonoimmat kerrotaan Kuluttajaliiton sivuilla.

 

Kuluttajaliiton mukaan myös muropakkauksissa kerrotut annoskoot ovat harhaanjohtavia. Annoskooksi määritellään usein 30 grammaa per annos, mutta varsinkin isoilla lapsilla todellisuudessa syödyt annokset ovat paljon suuremmat. Näin sokeria voi tulla syötyä paljon pakkauksessa kerrottua enemmän.

 

Sekoita jogurtti itse

 

Myös jogurtit ja viilit voivat olla lapsille merkittävä sokerinlähde, sillä niitä syödään monessa perheessä päivittäin. Joissakin jogurteissa on sokeria jopa seitsemän sokeripalan verran!

 

Kuluttajaliiton vertailussa eniten sokeria oli Jacky jugupala päärynä-toffeessa (7 sokeripalaa), Valio Viilis mansikkabanaanissa (6 sokeripalaa) ja Valiojogurtti hedelmäpommissa (6 sokeripalaa). Kaikissa kolmessa oli myös rutkasti rasvaa.

 

Kuluttajaliitto suositteleekin sekoittamaan maustettuja jogurtteja kotona maustamattomaan, rasvattomaan jogurttiin. Jos sekoittaa lautaselle puolet maustamatonta ja puolet maustettua jogurttia, yhdestä jogurttipurkista riittää kahdelle muksulle ja sokerimäärä puolittuu.

 

Kuluttajaliitto muistuttaa, ettei mikään yksittäinen elintarvike tee ruokavaliosta terveellistä tai epäterveellistä. Eniten on merkitystä sillä, mitä valitaan ruokapöytään päivittäin. Siksi on tärkeää lukea pakkausmerkinnät ainakin päivittäin käytetyistä tuotteista.

 

Esimerkiksi ruisleipien suola- ja kuitumäärissä voi olla yllättävän suuret erot. Joissakin ruisleivissä on lisäksi käytetty vain vähän ruisjauhoa.

 

Kuluttajaliiton sivuilta löytyy myös hauska Napposen eväät -nettipeli, jonka avulla lapsikin oppii valitsemaan terveellistä purtavaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

On, pakko on syödä. Mutta onko pakko tehdä itse? Ja mitä? Meidän Perhe selvitti, miten arjen ruokarumba pyörii.

Ensin laulaa mikro: bling! Ja sitten huutaa äiti tai isä: Syömään!

Ruuanlaitto on pakollinen osa arkea. Harvempi kuin joka viides Meidän Perheen kyselyyn vastanneista pitää itseään kulinaristina tai ruokaharrastajana, vaikka kokkaa ja kattaa ruokaa perheen pöytään jatkuvasti. Kaksi kolmesta kuitenkin haluaisi satsata arkiruokaan enemmän.

Toisaalta ruoka syödään perheissä usein jo kello 17 maissa, pian työ-, hoito- ja koulupäivän jälkeen. Tarvitaan siis helppoutta, eineksiä, pakasteita, puolivalmiita – ja mikroa.

– Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat osana muuta ruokavaliota varsin ok. On turha kaivata aikaa, jolloin syötiin ruokaa omasta maasta ja tehtiin kaikki alusta asti itse. Ruuanlaitto oli silloin äidin tai kotiapulaisen päätyö. Nyt on ihan eri haasteet, työt ja harrastukset. Tarvitaan helpotuksia, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

"On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon."

Mikron käyttäminen ei ole merkki siitä, että ruuassa olisi ravitsemuksellisesti jotain pielessä.

– On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon. Osa vitamiineista menetetään kyllä lämmityksessä, mutta niin ruuanlaitossa käy aina, Palssa toteaa.

–  On järkevää käyttää pakasteita ja valmiiksi pilkottuja ja raastettuja tuotteita. Käytä puolivalmisteita, osta valmista tai tee ruokaa etukäteen ja lämmitä – se on ihan kunnon ravintoa.

Toisaalta on myös perheitä, jotka tekevät aina lämpimän päivällisaterian huolella ja itse. Kyse on arvovalinnasta: siitä, mihin haluaa aikaa käyttää.

”Puhtaat raaka-aineet, ei valmismarinadeissa uinutta lihaa tai eineksiä. Ostamme lähituottajilta suoraan munat ja lihaa. Kasviksia kauden mukaan”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista äideistä.

"Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä."

Mutta entäs jos lapsi tahtoo syödä vain makaronilaatikkoa tai spagettia? Älä ainakaan kokkaa lapselle eri ruokaa kuin itsellesi, Palssa sanoo. Lapsi voi päättää ruuasta välillä, mutta ei aina.

– Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä. Miksi hankaloittaa oman lapsen elämää niin?

Hyvä koko perheen arkiruoka syntyy näin:

Tee itse tai lämmitä. Lisää salaattia ja kasviksia tai napostelkaa vaikka pikkutomaatteja, kun ruoka lämpenee. Lapsen einesateriaan voi lisätä proteiinia vaikka maitolasillisella tai muutamalla raejuustolusikallisella. Se on siinä!

Meidän Perhe 9/2016

Perheiden 5 suosikkiruokaa

1. Jauhelihakastike ja spagetti tai makaroni

2. Makaronilaatikko

3. Kana- tai broilerikastike riisin kanssa

4. Uunilohi ja perunamuusi

5. Nuudeleita

Uusia suosikkeja: soijanakit, tortilla-pohjiin tai rieskoihin tehty pizza, tortilla-lasagne, pizzapannari, tomaattinen linssikeitto, katkarapuja curry-kookosmaitokastikkeessa, pinaattivohvelit, chorizo-papupata, intialainen voikana, falafelit ja pitaleipä, pekoniparsakanavartaat, soijarouhe jauhelihan sijaan, paahdetut juurekset hunajan kanssa, linssipyörykät, nokkosmunakas, nokkosletut, nyhtökaura, pinaattikaurapuuro, intialainen leipäjuustokastike

Toiveikas kuitenkin

Olen ottanut yhdeksi tärkeimmäistä tehtävistäni tarjota perheelle mahdollisimman puhdasta ruokaa (olen kotiäiti), koska tiedän sen vaikuttavan perustavanlaatuisesti terveyteen, jaksamiseen ja hyvinvointiin, koko elämään.

Ja vaikka pidänkin ruoanlaitosta, joskus kiireisinä päivinä tai väsyneenä ostaisin erittäin mielelläni kaupasta jotakin valmista. Mutta, valitettavasti SUURIN OSA kaupassa myytävistä tuotteista on kyllästetty lisäaineilla ja hyönteismyrkyillä. Puhutaan että ruoka on puhdasta, mutta kukkua kanssa.  Jos ei muuta, niin vähintään kasviöljyllä pilataan muuten ok ruoat epäterveellisiksi. 

Valmistajille terveiset; valmistakaa puhtaita luomutuotteita ilman kilometrin lisäaineluetteloa, oikeilla eläinrasvoilla ja merisuolalla maustettuna, niin uskon ostajia kyllä riittävän! 

Monet puhuvat että tällainen ruoka olisi liian kallista, mutta itse olen ainakin laittanut puhtaan ruoan kaikkien muiden hankintojen edelle, terveys ja jaksaminen on minulle niin tärkeää. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tällä yksinkertaisella keinolla teet kauniin viikkauksen lyhythihaiseen paitaan viidessä sekunnissa.

Muutama kokeilu ja toisto – ja olet jo mestari!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Pehmoisesta trikoosta syntyy vauvalle söpö panta.

Pehmeä panta pitää pikkuisen hiukset otsalta – tai näyttää suloiselta muutoin vain. Panta on helppo tehdä itse.

Tarvitset pieniä paloja joustavaa ohutta puuvillakangasta (esimerkiksi 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania) sekä ompelulankaa. Voit käyttää myös kierrätysmateriaalia: leikkaa kangas vaikkapa t-paidasta tai topista. Yksivuotiaan kokoon riittää 60 x 5 cm kaksinkertainen kangaspala. Jos teet isomman koon, lisää kankaan pituutta.

Ompelukoneeseen tarvitset pallokärkisen stretch-neulan, joka soveltuu elastaanikankaille, eikä riko neulosta.

Leikkaa kankaasta kaksi tasaista suikaletta. Voit leikata päädyt myös nuolimaiseen muotoon. Kiinnitä kangaspalat oikeat puolet vastakkain nuppineuloilla. Varo venyttämästä kangasta leikatessa tai ommellessa, koska kangas rullautuu reunoistaan.

Ompele palat yhteen siksak-ompeleella läheltä reunaa.

Jätä sivusaumaan noin 10 cm päähän päädystä 2 cm pitkä aukko, josta käännät pannan oikein päin. Aukon voit jättää sulkematta, koska se jää solmun alle. Käännä panta oikein päin aukosta, silitä muotoonsa ja solmi oikeaan kokoon.

Jaa oma juttu

Teitkö pannan tai jonkin muun käsityön tai tuunauksen? Jaa kuva vinkiksi muille vanhemmille Instagramissa tägättynä #teeite @vauvalehti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Apua, muksu oli luovalla päällä ja piirsi tussilla tuoliin. Lähteekö tussi pois kahdella kodin ihmeaineella, joita nettipalstoilla suositellaan?

Meidän Perhe testasi, miten lähes joka kodista löytyvät ihmeaineet poistavat kynän jälkiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.