Miten lennosta selviää ilman huuto- ja riehumiskohtauksia?

Matkustaminen lasten kanssa lentokoneessa voi olla lapselle jännittävä elämys tai vanhemmille ja muille matkustajille todellinen painajainen. Mitä lasten kanssa lennettäessä olisi hyvä ottaa huomioon, ja miten kaikki voisivat nauttia lennosta ilman ylimääräisiä huuto- ja riehumiskohtauksia?

Matkustamista lasten kanssa ei kannata jättää väliin siksi, että lentäminen aiheuttaa jo valmiiksi harmaita hiuksia. Mitä enemmän lapset lentävät, sitä paremmin he todennäköisesti tottuvat käyttäytymään lennolla vaadittavalla tavalla, ja muun maailman näkeminen ja kokeminen heti pienestä pitäen avartaa maailmankuvaa.

Suurimmat haasteet lennolla ovat usein pitkä paikallaan pysyminen sekä paineen muutoksista aiheutuva kipu korvissa. Tässä joitakin keinoja näiden ongelmien ratkaisemiseksi:

1. Ottakaa mukaan jotain mielekästä tekemistä

Monet lentoyhtiöt tarjoavat lapsille etenkin pitkillä lennoilla erilaisia puuhatehtäviä ja näyttävät lapsille suunnattuja videoita. Mukaan kannattaa ottaa kuitenkin myös omaa hiljaista tekemistä, kuten puuha- ja värityskirjoja, pelejä, kirjoja ja lennolle sopivia leluja.

2. Varaa lapselle oma paikka
Alle kaksivuotiaalle ei yleensä tarvitse varata omaa paikkaa, mutta kannattaa kuitenkin harkita, olisiko matkustaminen huomattavasti mukavampaa, jos lapsi saisi istua omalla penkillään eikä vanhempien sylissä. Sekä lapsen, vanhempien että muiden matkustajien kannalta oma paikka saattaa rauhoittaa lentoa kummasti.

Oma paikka lisää myös lapsen turvallisuutta. Useilla lentoyhtiöillä alle 2-vuotiaan istuimeen voi kiinnittää oman turvaistuimen tai kaukalon, joka on kuitenkin hyväksytettävä lentoyhtiöllä ennen matkaa.

3. Varaa vauvakori

Vauvan kanssa matkustettaessa kannattaa varata hyvissä ajoin koneen seinään kiinnitettävä vauvakori, jossa lapsi voi nukkua lennon ajan. Tämä helpottaa huomattavasti vauvan, vanhempien ja muiden matkustajien matkustamista. Kori kannattaa varata hyvissä ajoin heti lentoa varatessa, sillä niitä on saatavilla vain rajoitettu määrä.

4. Helpota kipua

Paineen vaihtelut lentokoneessa aiheuttavat helposti kipua lasten korvissa. Tutin tai karamellin imeminen voi auttaa, samoin purukumin jauhaminen. Jos lapsi on flunssan takia tukkoinen, allergialääkkeen ottaminen ennen lentoa voi helpottaa oloa. Myös nieleskelystä ja haukottelusta voi olla apua. Imetys tai maitopullo on hyvä keino vauvojen korvakivun ehkäisemiseen nousun ja laskeutumisen aikana.

5. Ole rento
Lapsi aistii helposti, jos vanhemmat ovat stressaantuneita ja jännittyneitä. Koita siis itse suhtautua lentoon rennosti ja positiivisesti, jotta lapsikin rentoutuu. Kannattaa myös pyrkiä välttämään oman mahdollisen lentopelon tartuttamista lapseen.

Lapsen kanssa kannattaa keskustella ennen lentoa siitä, miten koneessa pitää käyttäytyä. Myös muilla matkustajilla on oikeus rauhalliseen lentoon, joten lapsen häiritessä muita matkustajia vanhempien on puututtava asiaan. Täysin hiljaa ei lastenkaan tarvitse olla, mutta huutaminen, kiljuminen ja riehuminen eivät kuulu lennolle.

Lue lisää aiheesta:
Finnair: Lapsiperheet. Tietoa lapsen kanssa matkustamisesta
Rantapallo.fi: Lennolle lasten kanssa

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

On, pakko on syödä. Mutta onko pakko tehdä itse? Ja mitä? Meidän Perhe selvitti, miten arjen ruokarumba pyörii.

Ensin laulaa mikro: bling! Ja sitten huutaa äiti tai isä: Syömään!

Ruuanlaitto on pakollinen osa arkea. Harvempi kuin joka viides Meidän Perheen kyselyyn vastanneista pitää itseään kulinaristina tai ruokaharrastajana, vaikka kokkaa ja kattaa ruokaa perheen pöytään jatkuvasti. Kaksi kolmesta kuitenkin haluaisi satsata arkiruokaan enemmän.

Toisaalta ruoka syödään perheissä usein jo kello 17 maissa, pian työ-, hoito- ja koulupäivän jälkeen. Tarvitaan siis helppoutta, eineksiä, pakasteita, puolivalmiita – ja mikroa.

– Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat osana muuta ruokavaliota varsin ok. On turha kaivata aikaa, jolloin syötiin ruokaa omasta maasta ja tehtiin kaikki alusta asti itse. Ruuanlaitto oli silloin äidin tai kotiapulaisen päätyö. Nyt on ihan eri haasteet, työt ja harrastukset. Tarvitaan helpotuksia, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

"On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon."

Mikron käyttäminen ei ole merkki siitä, että ruuassa olisi ravitsemuksellisesti jotain pielessä.

– On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon. Osa vitamiineista menetetään kyllä lämmityksessä, mutta niin ruuanlaitossa käy aina, Palssa toteaa.

–  On järkevää käyttää pakasteita ja valmiiksi pilkottuja ja raastettuja tuotteita. Käytä puolivalmisteita, osta valmista tai tee ruokaa etukäteen ja lämmitä – se on ihan kunnon ravintoa.

Toisaalta on myös perheitä, jotka tekevät aina lämpimän päivällisaterian huolella ja itse. Kyse on arvovalinnasta: siitä, mihin haluaa aikaa käyttää.

”Puhtaat raaka-aineet, ei valmismarinadeissa uinutta lihaa tai eineksiä. Ostamme lähituottajilta suoraan munat ja lihaa. Kasviksia kauden mukaan”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista äideistä.

"Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä."

Mutta entäs jos lapsi tahtoo syödä vain makaronilaatikkoa tai spagettia? Älä ainakaan kokkaa lapselle eri ruokaa kuin itsellesi, Palssa sanoo. Lapsi voi päättää ruuasta välillä, mutta ei aina.

– Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä. Miksi hankaloittaa oman lapsen elämää niin?

Hyvä koko perheen arkiruoka syntyy näin:

Tee itse tai lämmitä. Lisää salaattia ja kasviksia tai napostelkaa vaikka pikkutomaatteja, kun ruoka lämpenee. Lapsen einesateriaan voi lisätä proteiinia vaikka maitolasillisella tai muutamalla raejuustolusikallisella. Se on siinä!

Meidän Perhe 9/2016

Perheiden 5 suosikkiruokaa

1. Jauhelihakastike ja spagetti tai makaroni

2. Makaronilaatikko

3. Kana- tai broilerikastike riisin kanssa

4. Uunilohi ja perunamuusi

5. Nuudeleita

Uusia suosikkeja: soijanakit, tortilla-pohjiin tai rieskoihin tehty pizza, tortilla-lasagne, pizzapannari, tomaattinen linssikeitto, katkarapuja curry-kookosmaitokastikkeessa, pinaattivohvelit, chorizo-papupata, intialainen voikana, falafelit ja pitaleipä, pekoniparsakanavartaat, soijarouhe jauhelihan sijaan, paahdetut juurekset hunajan kanssa, linssipyörykät, nokkosmunakas, nokkosletut, nyhtökaura, pinaattikaurapuuro, intialainen leipäjuustokastike

Toiveikas kuitenkin

Olen ottanut yhdeksi tärkeimmäistä tehtävistäni tarjota perheelle mahdollisimman puhdasta ruokaa (olen kotiäiti), koska tiedän sen vaikuttavan perustavanlaatuisesti terveyteen, jaksamiseen ja hyvinvointiin, koko elämään.

Ja vaikka pidänkin ruoanlaitosta, joskus kiireisinä päivinä tai väsyneenä ostaisin erittäin mielelläni kaupasta jotakin valmista. Mutta, valitettavasti SUURIN OSA kaupassa myytävistä tuotteista on kyllästetty lisäaineilla ja hyönteismyrkyillä. Puhutaan että ruoka on puhdasta, mutta kukkua kanssa.  Jos ei muuta, niin vähintään kasviöljyllä pilataan muuten ok ruoat epäterveellisiksi. 

Valmistajille terveiset; valmistakaa puhtaita luomutuotteita ilman kilometrin lisäaineluetteloa, oikeilla eläinrasvoilla ja merisuolalla maustettuna, niin uskon ostajia kyllä riittävän! 

Monet puhuvat että tällainen ruoka olisi liian kallista, mutta itse olen ainakin laittanut puhtaan ruoan kaikkien muiden hankintojen edelle, terveys ja jaksaminen on minulle niin tärkeää. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tällä yksinkertaisella keinolla teet kauniin viikkauksen lyhythihaiseen paitaan viidessä sekunnissa.

Muutama kokeilu ja toisto – ja olet jo mestari!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Pehmoisesta trikoosta syntyy vauvalle söpö panta.

Pehmeä panta pitää pikkuisen hiukset otsalta – tai näyttää suloiselta muutoin vain. Panta on helppo tehdä itse.

Tarvitset pieniä paloja joustavaa ohutta puuvillakangasta (esimerkiksi 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania) sekä ompelulankaa. Voit käyttää myös kierrätysmateriaalia: leikkaa kangas vaikkapa t-paidasta tai topista. Yksivuotiaan kokoon riittää 60 x 5 cm kaksinkertainen kangaspala. Jos teet isomman koon, lisää kankaan pituutta.

Ompelukoneeseen tarvitset pallokärkisen stretch-neulan, joka soveltuu elastaanikankaille, eikä riko neulosta.

Leikkaa kankaasta kaksi tasaista suikaletta. Voit leikata päädyt myös nuolimaiseen muotoon. Kiinnitä kangaspalat oikeat puolet vastakkain nuppineuloilla. Varo venyttämästä kangasta leikatessa tai ommellessa, koska kangas rullautuu reunoistaan.

Ompele palat yhteen siksak-ompeleella läheltä reunaa.

Jätä sivusaumaan noin 10 cm päähän päädystä 2 cm pitkä aukko, josta käännät pannan oikein päin. Aukon voit jättää sulkematta, koska se jää solmun alle. Käännä panta oikein päin aukosta, silitä muotoonsa ja solmi oikeaan kokoon.

Jaa oma juttu

Teitkö pannan tai jonkin muun käsityön tai tuunauksen? Jaa kuva vinkiksi muille vanhemmille Instagramissa tägättynä #teeite @vauvalehti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Apua, muksu oli luovalla päällä ja piirsi tussilla tuoliin. Lähteekö tussi pois kahdella kodin ihmeaineella, joita nettipalstoilla suositellaan?

Meidän Perhe testasi, miten lähes joka kodista löytyvät ihmeaineet poistavat kynän jälkiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.